164 sivupeilin rakenne
Valvoja: Moderators
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
164 sivupeilin rakenne
Tuli otettua tiukahkoa ajolinjaa välimeren lomareissulla, ja oikea sivupeili kopsahti moottoritien kaistan päättymisestä ilmoittavaan kumitötsään. Peili ei tykännyt, vaan siitä hajosi se suunnilleen L-kirjaimen muotoinen metalliosa, joka liittää muovisysteemin auton runkoon. Itse peilin sähkösäädöt ovat kunnossa. Onkos mahdollista vaihtaa ainoastaan tuota (magnesiumvalu?)osaa, vai pitääkö samantien hakea kokonaan uusi peili? Mistäs päin osaa vois kysellä, koko peilin saa muistaakseni Motonetistä?
Matkalla tuli kans tutustuttua Prahan IMOFA:n eli virallisen Alfaliikkeen korjaamopalveluun. Oikean takaiskarin ylätukikumi oli päreinä ja kolisi ikävästi. Uusi osa löytyi hyllystä (suomessa olis pitäny tilata Italiasta), vaihdatin samalla mukana olleet Eibachin jouset taakse ja uudet täyssynteettiset öljyt. Palvelu oli ystävällistä ja asiallista, koko homma hoitui ilman ajanvarausta hiukan reilussa kolmessa tunnissa ja maksoi yhteensä 180 euroa, ei paha. Tällaista aina silloin tällöin ihminen kaipaa Suomeenkin...
Matkalla tuli kans tutustuttua Prahan IMOFA:n eli virallisen Alfaliikkeen korjaamopalveluun. Oikean takaiskarin ylätukikumi oli päreinä ja kolisi ikävästi. Uusi osa löytyi hyllystä (suomessa olis pitäny tilata Italiasta), vaihdatin samalla mukana olleet Eibachin jouset taakse ja uudet täyssynteettiset öljyt. Palvelu oli ystävällistä ja asiallista, koko homma hoitui ilman ajanvarausta hiukan reilussa kolmessa tunnissa ja maksoi yhteensä 180 euroa, ei paha. Tällaista aina silloin tällöin ihminen kaipaa Suomeenkin...
Epezi, millä liimasit tuon valuosan kiinni? Entä onko pitänyt?
Omastani joku vajaa-älyinen rikkoi sivupeilin viime yönä, eikä haluttaisi kauheasti alkaa vaihtamaan sitä juuri tähän hätään kun olisi muutakin korjattavaa.. Että olisi hyvä jos saisi jollain tilapäisesti ainakin korjattua, kun on pintapuolisesti kuitenkin ok-kunnossa.
Omastani joku vajaa-älyinen rikkoi sivupeilin viime yönä, eikä haluttaisi kauheasti alkaa vaihtamaan sitä juuri tähän hätään kun olisi muutakin korjattavaa.. Että olisi hyvä jos saisi jollain tilapäisesti ainakin korjattua, kun on pintapuolisesti kuitenkin ok-kunnossa.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jaahas ja sitten tarvitsisi tietoa että kuinka tuo sivupeili puretaan?
Niinkuin projektikuvista näkyy niin maali on varsista irronnut täysin ja koko valuosa on hapettunut täysin kelvottoman näköiseksi, kunnostus ohjeet löydänkin varmaan tuolta 156:sen vastaavasta topicista.
Mutta siis koska tuo metalli on kauttaaltaan hapettunut täysin ja muovissa taas on hyvät maalit, pitää tuo saada purettua että saa kunnolla metallin työstettyä maalausta varten.
Eli siis miten peili puretaan?
Niinkuin projektikuvista näkyy niin maali on varsista irronnut täysin ja koko valuosa on hapettunut täysin kelvottoman näköiseksi, kunnostus ohjeet löydänkin varmaan tuolta 156:sen vastaavasta topicista.
Mutta siis koska tuo metalli on kauttaaltaan hapettunut täysin ja muovissa taas on hyvät maalit, pitää tuo saada purettua että saa kunnolla metallin työstettyä maalausta varten.
Eli siis miten peili puretaan?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pura oviverhoilu pois, jotta saat peilin sähköjohtojen liittimen irti. Sitten ne pari kolme ruuvia/pulttia, jotka löytyivät sen oviverhoilun mustan muovikolmion takaa, auki. Nyt on peili irti. Ja peilinjalan saa muovista irti, kun irrottaa sen peilin alapuolella olevan muovilipareen ja avaa alta löytyvän ison mutterin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuskin se mutteri erityisen jökkelissä on. Sen toinen funktio on pitää esijännityksessä jousta, joka ratkaisee, kuinka kovaa peiliä pitää työntää että se taittuu kyljen suuntaiseksi. Mutteria ei siis ole kiristetty apinan raivolla joten se varmaankin lähtee myös auki, hankaluutena on vain että "pultin" läpi kulkee peilin sähköjen johdot joten mutteria ei pääse kääntämään hylsyllä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
On niissä, siis sellainen mekaaninen, että antavat myöden kun niitä painaa kovempaa auton pituussuunnassa (harjapesussa tms.). Voivat vain olla käytön puutteessa aika jäykät.Epezi kirjoitti:eihän näissä alkuperäisissä peileissä ollut tuota kääntö mahdollisuutta, eikös se ole vain faceliftin peileissä?
Faceliftissa taitaa sitten taittua nappia painamalla.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kävin eilen hakemassa maalit, ja aloin purkamaan kuskin sivupeiliä.
Se pultti sen muovilipareen alla oli todella vittumainen, pienessä kolossa kanta jonka paksuus on noin 1 mm. Vääntelin sitä puolituntia erinäköisillä työkaluilla kunnes sain tarpeekseni ja vedin ne johdot poikki ja hylsyn kanssa pultti auki. Peili tosiaan lähti kääntymään kun olin saanut sen pultin löysättyä tarpeeksi. Lähdin sitten myös avaamaan niitä peilin muovipuoliskoja irti toisistaan ja eihän se avattavaks ollut tarkoitettu, eli joudun liimaamaan kiinni. Avaus oli myöskin turhaa, ajatuksena oli häretellä vähän moottoria mutta eihän sinne pääse käsiks kuitenkaan. Peili tarvitsisi irroitella jotta saisi moottorin esiin, en vaan saanut tolkkua sen peilin kiinnityksestä joten jäten siihen, on varmaankin liimattu.
Varsi on nyt hiottu puhtaaksi, tänään maalia pintaan. Täytyy toivoa että minulle myyty pohjamaali tuohon soveltuu, itseäni hieman epäilyttää
Se pultti sen muovilipareen alla oli todella vittumainen, pienessä kolossa kanta jonka paksuus on noin 1 mm. Vääntelin sitä puolituntia erinäköisillä työkaluilla kunnes sain tarpeekseni ja vedin ne johdot poikki ja hylsyn kanssa pultti auki. Peili tosiaan lähti kääntymään kun olin saanut sen pultin löysättyä tarpeeksi. Lähdin sitten myös avaamaan niitä peilin muovipuoliskoja irti toisistaan ja eihän se avattavaks ollut tarkoitettu, eli joudun liimaamaan kiinni. Avaus oli myöskin turhaa, ajatuksena oli häretellä vähän moottoria mutta eihän sinne pääse käsiks kuitenkaan. Peili tarvitsisi irroitella jotta saisi moottorin esiin, en vaan saanut tolkkua sen peilin kiinnityksestä joten jäten siihen, on varmaankin liimattu.
Varsi on nyt hiottu puhtaaksi, tänään maalia pintaan. Täytyy toivoa että minulle myyty pohjamaali tuohon soveltuu, itseäni hieman epäilyttää

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Voipi olla että ei ole liimattu, mutta ei sitä siltikään ehjänä irti saa. Sellasia vajaan millin kokoisia pikku tappeja siellä sun täällä, ja poikkihan ne avatessa menee.
Nyt on maalit kuivumassa, tänään pitäs vielä saada kiinni. Lasia en lähde kyllä irroittelemaan enään, litrutin aseöljyä sisuksiin, saa nähdä auttoiko.
Nyt on maalit kuivumassa, tänään pitäs vielä saada kiinni. Lasia en lähde kyllä irroittelemaan enään, litrutin aseöljyä sisuksiin, saa nähdä auttoiko.