164 sivupeilin rakenne

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

164 sivupeilin rakenne

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Tuli otettua tiukahkoa ajolinjaa välimeren lomareissulla, ja oikea sivupeili kopsahti moottoritien kaistan päättymisestä ilmoittavaan kumitötsään. Peili ei tykännyt, vaan siitä hajosi se suunnilleen L-kirjaimen muotoinen metalliosa, joka liittää muovisysteemin auton runkoon. Itse peilin sähkösäädöt ovat kunnossa. Onkos mahdollista vaihtaa ainoastaan tuota (magnesiumvalu?)osaa, vai pitääkö samantien hakea kokonaan uusi peili? Mistäs päin osaa vois kysellä, koko peilin saa muistaakseni Motonetistä?

Matkalla tuli kans tutustuttua Prahan IMOFA:n eli virallisen Alfaliikkeen korjaamopalveluun. Oikean takaiskarin ylätukikumi oli päreinä ja kolisi ikävästi. Uusi osa löytyi hyllystä (suomessa olis pitäny tilata Italiasta), vaihdatin samalla mukana olleet Eibachin jouset taakse ja uudet täyssynteettiset öljyt. Palvelu oli ystävällistä ja asiallista, koko homma hoitui ilman ajanvarausta hiukan reilussa kolmessa tunnissa ja maksoi yhteensä 180 euroa, ei paha. Tällaista aina silloin tällöin ihminen kaipaa Suomeenkin...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Minullakin on juuri tuo kyseinen osa rikki. Tällähetkellä se on liimattu, luulisin että ei kyseistä osaa löydä uutena. Onkos sitä muutenkaan mahdollista irrottaa muusta sivupeilistä :roll:

On kyllä sen verran edulliset hinnat että taitaa kohta olla järkevämpää viedä autokin huoltoon ulkomaille...

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Epezi, millä liimasit tuon valuosan kiinni? Entä onko pitänyt?
Omastani joku vajaa-älyinen rikkoi sivupeilin viime yönä, eikä haluttaisi kauheasti alkaa vaihtamaan sitä juuri tähän hätään kun olisi muutakin korjattavaa.. Että olisi hyvä jos saisi jollain tilapäisesti ainakin korjattua, kun on pintapuolisesti kuitenkin ok-kunnossa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Sen peilin saa purettua täysin pilkkeiksi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole minun liimaama, joten en osaa tuohon sanoa, mutta itse lähtisin liimaamaan metallille tarkoitetulla pikaliimalla... löytyy rautakaupoista.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Kiitos pikaisesta vastauksesta. :) Pitääkin tarkistaa, että mitä löydän.. Toisaalta ehdotettiin minulle kemiallista metallia, tiedä sitten onko samaa tavaraa..?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole samaa tavaraa. Kemiallinen metalli tietääkseni on enemmän pakkeli tyyppistä. Eli tarttee suuremman määrän tavaraa jotta liimautuisi kunnolla, kannattaa tuo tarkistaa vaikkapa soittamalla plastic puddingin valmistajalle (olikohan se henkel). Tämä siis oli vain mutua.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Ok, no kemiallista metallia kokeiltiin nyt sitten kun sitä sattui olemaan valmiina. Ja nyt on toistaiseksi vielä pysynyt peili kiinni. Jos tuo sattuu tipahtamaan siitä vielä, niin kokeillaan sitten jotain muuta. :)

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

Minulla oli aluperin korjattu lasikuitupakkelilla mutta joku oli rikkonut sen ja nyt on kaksikompponenttisella liimalla. On tänneasti kestänyt.
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jaahas ja sitten tarvitsisi tietoa että kuinka tuo sivupeili puretaan?

Niinkuin projektikuvista näkyy niin maali on varsista irronnut täysin ja koko valuosa on hapettunut täysin kelvottoman näköiseksi, kunnostus ohjeet löydänkin varmaan tuolta 156:sen vastaavasta topicista.

Mutta siis koska tuo metalli on kauttaaltaan hapettunut täysin ja muovissa taas on hyvät maalit, pitää tuo saada purettua että saa kunnolla metallin työstettyä maalausta varten.

Eli siis miten peili puretaan?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pura oviverhoilu pois, jotta saat peilin sähköjohtojen liittimen irti. Sitten ne pari kolme ruuvia/pulttia, jotka löytyivät sen oviverhoilun mustan muovikolmion takaa, auki. Nyt on peili irti. Ja peilinjalan saa muovista irti, kun irrottaa sen peilin alapuolella olevan muovilipareen ja avaa alta löytyvän ison mutterin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No sehän kuulostaa helpolta, vaikka tuskin sitä on. Voi olla meinaan tuo alapuolella oleva mutteri kohtuu ruosteessa :shock:

Kiitos tiedosta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuskin se mutteri erityisen jökkelissä on. Sen toinen funktio on pitää esijännityksessä jousta, joka ratkaisee, kuinka kovaa peiliä pitää työntää että se taittuu kyljen suuntaiseksi. Mutteria ei siis ole kiristetty apinan raivolla joten se varmaankin lähtee myös auki, hankaluutena on vain että "pultin" läpi kulkee peilin sähköjen johdot joten mutteria ei pääse kääntämään hylsyllä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Sen toinen funktio on pitää esijännityksessä jousta, joka ratkaisee, kuinka kovaa peiliä pitää työntää että se taittuu kyljen suuntaiseksi.
ööh. eihän näissä alkuperäisissä peileissä ollut tuota kääntö mahdollisuutta, eikös se ole vain faceliftin peileissä?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Epezi kirjoitti:ööh. eihän näissä alkuperäisissä peileissä ollut tuota kääntö mahdollisuutta, eikös se ole vain faceliftin peileissä?
Ainakin omassa -89 on tuo. Vaikuttaisivat ainakin alkuperäisiltä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:eihän näissä alkuperäisissä peileissä ollut tuota kääntö mahdollisuutta, eikös se ole vain faceliftin peileissä?
On niissä, siis sellainen mekaaninen, että antavat myöden kun niitä painaa kovempaa auton pituussuunnassa (harjapesussa tms.). Voivat vain olla käytön puutteessa aika jäykät.

Faceliftissa taitaa sitten taittua nappia painamalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kävin eilen hakemassa maalit, ja aloin purkamaan kuskin sivupeiliä.

Se pultti sen muovilipareen alla oli todella vittumainen, pienessä kolossa kanta jonka paksuus on noin 1 mm. Vääntelin sitä puolituntia erinäköisillä työkaluilla kunnes sain tarpeekseni ja vedin ne johdot poikki ja hylsyn kanssa pultti auki. Peili tosiaan lähti kääntymään kun olin saanut sen pultin löysättyä tarpeeksi. Lähdin sitten myös avaamaan niitä peilin muovipuoliskoja irti toisistaan ja eihän se avattavaks ollut tarkoitettu, eli joudun liimaamaan kiinni. Avaus oli myöskin turhaa, ajatuksena oli häretellä vähän moottoria mutta eihän sinne pääse käsiks kuitenkaan. Peili tarvitsisi irroitella jotta saisi moottorin esiin, en vaan saanut tolkkua sen peilin kiinnityksestä joten jäten siihen, on varmaankin liimattu.

Varsi on nyt hiottu puhtaaksi, tänään maalia pintaan. Täytyy toivoa että minulle myyty pohjamaali tuohon soveltuu, itseäni hieman epäilyttää :roll:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Eipä ole liimattu.
Siinä oli joku niksnakspoks/käännänaks-mekanismi.
Kahta variaatiota muistan nähneeni siitä, tosin ei kyllä muista olleskaan miten ne pelitti :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sen peilin lasin takana on "sokkana" halkaisijaltaan suunnilleen lasin korkeuden kokoinen muovirinkula, sitä kun kiertää aukipäin niin lasi irtoaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Voipi olla että ei ole liimattu, mutta ei sitä siltikään ehjänä irti saa. Sellasia vajaan millin kokoisia pikku tappeja siellä sun täällä, ja poikkihan ne avatessa menee.

Nyt on maalit kuivumassa, tänään pitäs vielä saada kiinni. Lasia en lähde kyllä irroittelemaan enään, litrutin aseöljyä sisuksiin, saa nähdä auttoiko.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lasi voi olla kiinni langasta väännetyllä sokalla, jonka päät näkyy jostain reunasta, kun kääntelee lasia.

Vastaa Viestiin