Eli olisi mietteissä vaihtaa tuo 156:n GTV:hen ja ikähaarukassa `95-`00.
Tarvitsisin siis neuvoja mitkä paikat kannattaa ostotilanteessa tarkistaa,kun en tuolta tyyppivika-osiosta löytänyt mitään GTV:n viittaavaa.
Tekniikkapuolihan ei sinänsä ole sen ihmeellisempi kuin tuossa nykyisessänikään kun nimenomaan TS:ää etsin (koska ei taida rahat riittää 3-litraseen )
Muutama yksilö olisi jo kiikarissa ja täytynee viikonlopulla lähteä katsomaan.
Kaikenmaailman kolinat kannattaa kuunnella, erityisesti takapäästä. Apurunko on jotain kevytmiiniä ja kuulemma kulutuskamaa.. Etuakselisto näyttäisi suurelta osin olevan Fiat Tiposta/Temprasta...
Toinen mikä äkkiseltään tulee mieleen on ikkunoiden toiminta, eli meneekö kiinni niinkuin kuuluu vai jääkö tiivisteen päälle ovi suljettaessa.
alfa 156 v6 kirjoitti:Kaikenmaailman kolinat kannattaa kuunnella, erityisesti takapäästä.
Toinen mikä äkkiseltään tulee mieleen on ikkunoiden toiminta, eli meneekö kiinni niinkuin kuuluu vai jääkö tiivisteen päälle ovi suljettaessa.
Viime keväänä kävin jo yhtä yksilöä kokeilemassa jossa oli molemmat viat.
Muutenkin kyseisestä yksilöstä jäi jotenkin paskan maku vaikka auto oli -98 ja "mittarin mukaan" 115tkm ajettu mutta en sitten tiedä kertyykö siellä saksanmaalla kilometrit mittariin hiukan viiveellä...
Apurungon ei pitäisi mennä miksikään niin kauan kuin takapään puslat ovat kunnossa ja pultit kireällä. Ikkunoiden asentokin on säätöjuttu, tosin ei kovin mukava sellainen.
156 TS:lle tyypillisten vikojen lisäksi noista tuntuu usein väsähtävän kytkimen työsylinteri. Ei yhtä ilkeä juttu kuin 156:ssa, sillä GTV:n sylinteri on kytkinkopan ulkopuolella. Lämppärin kennoja on mennyt useammastakin autosta.
Eipä noissa kovin paljoa muuta ihmeellistä ole tainnut olla. Ne tyypilliset ilmi-, lambda-, variaattori- ja airbagin valomurheet tietysti päälle.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ikkunoiden asentokin on säätöjuttu, tosin ei kovin mukava sellainen.
Juuei.. ollenkaan mukava. Joko suhisee ja vuotaa tai sitten ei vaan mene siivosti kiinni. Jaa että kannattiko koskea kun toimi edes jotenkin alunperin No ei.
Omasta getvosesta(tb) ei ole muuta tarvinnut vaihtaa kun takalaakeri(50e) ja takapuslat(35e) ei nitise eikä natise ja varoitusvalot pelaa niinkuin pitää ja mittarissa about180tkm ja auto toista vuotta mulla koputtaa puuta
Tuossa turbossa olisi heti hihnanvaihto edessä. Onkohan tuo merkittävästi kalliimpi operaatio, kuin tavallisessa TS-moottorissa? Entä pitääkö/kannattaako samalla vaihtaa jotain muita osia?
Tuo TS olisi toki järkevämpi vaihtoehto, mutta turbo olisi enemmän kulttuuriteko. Tosin rasittaisi varmaan jatkossakin lompakkoa rajummin. Polttoainekuluja ei kakkosautolle tarvitse huomioida, mutta ylläpito lienee muutenkin hieman kalliimpaa.
Jos jollain on jotain muuta tietoa näistä autoista tai muuten vinkkiä, niin sekin otetaan innolla vastaan.
Tuossa turbossa olisi heti hihnanvaihto edessä. Onkohan tuo merkittävästi kalliimpi operaatio, kuin tavallisessa TS-moottorissa? Entä pitääkö/kannattaako samalla vaihtaa jotain muita osia?
Tuo TS olisi toki järkevämpi vaihtoehto, mutta turbo olisi enemmän kulttuuriteko. Tosin rasittaisi varmaan jatkossakin lompakkoa rajummin. Polttoainekuluja ei kakkosautolle tarvitse huomioida, mutta ylläpito lienee muutenkin hieman kalliimpaa.
Jos jollain on jotain muuta tietoa näistä autoista tai muuten vinkkiä, niin sekin otetaan innolla vastaan.
-tommi
Täältä ääni turbolle
Varmaan hihnanvaihto halvempi turboon kuin tessuun?? ainakin rakenne paljon yksinkertaisempi. Turbossa taas venttiilinvälystensäätö rasittaa lompakkoa suht usein joten viimeistään siinä menee halvemman hihnanvaihdon hyöty.
Turbo näyttää kyllä ulkosestikin paremmalta nahkajakkaroineen. Onkohan tessussa milloin vaihdettu se hihna? Kuitenkin aika kriittinen sekä kilsojen että iän puolesta..
Juuri kun saitte vakuuttuneeksi tuon turbon paremmuudesta, niin joku ehti ostaa sen. No - jäitä hattuun ja uutta matoa koukkuun. Ei tuo TS:kään tietenkään mahdoton vaihtoehto ole.
Rolle kirjoitti:Turbo näyttää kyllä ulkosestikin paremmalta nahkajakkaroineen. Onkohan tessussa milloin vaihdettu se hihna? Kuitenkin aika kriittinen sekä kilsojen että iän puolesta..
Ai että 3.0:ssa ei ole nahkapenkkejä? Ja miten muuten se turbo nyt sitten näyttää paremmalta? Paitsi että sitä saa yleensä kauemman aikaa ihailla jos on vaikka kävellen...
Rolle vissiin puhui noista yksilöistä, joista oli linkit laitettu aiemmin. Itsekin kyllä tajusin ensin vähän eri tavalla, mutta hetken kun mietti niin aukeni...
Niin...Turbo vai TS. Olin kanssa saman valinnan loppuvuonna ja päädyin sitten tuohon tessuun. Sen verran epäluuloinen olin noiden venttiilinvälyksien säätöjen suhteen että se oli yksi syy valintaan vaikuttamassa. Mutta kyllähän nuo getvoset ovat aika pitkälti yksilöitä. Omani oli kallein kolmesta vaihtoehdosta mutta oli se kyllä selvästi paraskin.
Poppah kirjoitti:Ai että 3.0:ssa ei ole nahkapenkkejä? Ja miten muuten se turbo nyt sitten näyttää paremmalta? Paitsi että sitä saa yleensä kauemman aikaa ihailla jos on vaikka kävellen...
^ GTV:n joskus omistaneena, uskaltaisin väittää, että 2,0 TS ja 3,0 V6 ei ole sama asia.
Btw, turbokuutonen näyttää kyllä konepelti auki paremmalta.
Mitä mahtaa olla 2.0V6 turbon ja 3.0V6:n jakohihnan vaihtoväli ja mitä luokkaa se kumpaiseenkin maksaa? Autodata antaa vaihtoväliksi 120 000 km / 72 kk mutta tuo tuskin Suomessa pätee?
Epezi kirjoitti:
Vaihtohinnathan on täysin siitä kiinni että mistä hankkii kilkkeet ja missä teettää/tekee työn.
Mitään tietoa mihin hintaan noita saisi teetettyä esim. DA:ssa/Automilanossa/Muukkosella tai oikeastaan ihan missä tahansa? Tarkoitus huomenna lähteä Saksaan kattomaan josko löytyisi sopivaa GTV:tä ja toi milloin hihna on vaihdettu ja paljon se maksaa vaikuttaa jonkun verran valintaan. Eniten kiinnostaa 24-venttiilinen 3-litranen.
Onko kenelläkään kokemuksia noista GTV:n kattoluukuista? Itseäni on moiset keksinnöt aina hieman arveluttaneet, sekä ulkonäön, että luotettavuuden suhteen. Käytetyjä hankkiessa ei oikein voi enää rastittaa pois noita lisävarusteita.
Tommi kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia noista GTV:n kattoluukuista? Itseäni on moiset keksinnöt aina hieman arveluttaneet, sekä ulkonäön, että luotettavuuden suhteen. Käytetyjä hankkiessa ei oikein voi enää rastittaa pois noita lisävarusteita.
-tommi
Mul oli edellises Gtv:ssä semmonen häikkä että yhdes vaihees lopetti kokonaan aukeamisen. Mutta sitten rupeskin toiminaa muutaman päivän jälkeen.. Taisi ola kuuluisia Alfan sähkövikoja.
Muuten kyllä oli tiivis ja ihan kiva juttu.
Eli ajankohtaisuuden vuoksi upitellaanpas tätä hieman,sillä kuten viimeisin hankinta topicissa kerroin,niin pihalla köllöttelee nyt 3-litranen GTV.
alfa 156 v6 kirjoitti:
Toinen mikä äkkiseltään tulee mieleen on ikkunoiden toiminta, eli meneekö kiinni niinkuin kuuluu vai jääkö tiivisteen päälle ovi suljettaessa.
Oma kiesi on muuten aivan loistava valinta kaikin puolin jota en tule katumaan mutta tuo kuskinpuolen ikkuna hieman kanittaa joten kun oven sulkee ulkopuolelta niin joutuu lasia hieman painamaan jolloinka loksahtaa paikalleen.
Autossa istuessa kun oven sulkee niin täytyy käyttää ikkunaa hieman auki jolloin palautuu oikealle paikalleen.
ELI SIIS!!
Minkälainen operaatio tuo oven/lasimekanismin säätäminen oikein on???
muistaakseni korjaamomanuaalissa oli hyvät ohjeet kuinka säädetään, täytyypä zekata. Itsellä on molemmat ikkunat 3-5mm liian edessä. Meinasin alkaa sääteleen ens viikon jälkeen.
gtvaj kirjoitti:muistaakseni korjaamomanuaalissa oli hyvät ohjeet kuinka säädetään, täytyypä zekata. Itsellä on molemmat ikkunat 3-5mm liian edessä. Meinasin alkaa sääteleen ens viikon jälkeen.
On, ohjeet on kyllä hyvät mutta niitä erikoistyökaluja ei saa "mistään" ja koko homma perustuu sen jälkeen melko vahvasti arviointiin. vaikeaa. tosi vaikeaa.
Sieltä on muovinen rajoitinpala rikki ja pudonnut ovikotelon pohjalle. Nostin sen paikoilleen ja kiinnitin rst-langalla. Mitään säätöjä ei tarvitse tehdä
No nyt on pihalla 2-litrainen turbo-GTV, joten jatketaan kysymysten tulvaa.
*Talvirenkaat.
Kesärenkaina on alla jotkut 18-tuumaiset, jotka on ehkä omaan makuuni liian matalat. Ehkä vaihtoon keväällä. Toisina vanteina on alkuperäiset 16-tuumaiset, joille pitäisi löytää sopivan kokoiset talvirenkaat. Onko kokemuksia? Talvirenkaiden(kaan) ei tarvitse olla kovin leveät.
*Manuaalit
Jossain topicissa oli vanhentuneita linkkejä huoltomanuaaleihin yms. Onko jollain tietoa toimivista linkeistä?
*Lohkolämmitin
Letkulämmittimiähän nuo nykyään lienee, mutta onko tuon moottorin kanssa ollut ongelmia? Joissain malleissahan on jotain vikailmoituksia tullut, kun on lämppäriä käytetty.
*Takakontin lukko
Takakontin lukkosylinteri irtoaa, jos kääntää avainta tarpeeksi pitkälle. Saakohan jotenkin helposti fiksattua?
*Ruostesuojaus
Saksasta tuotuna on vielä ihan siistissä kunnossa. Pitäisiköhän tehdä joku ruostesuojauskäsittely. Missä hinnoissa nuo ovat?
Aloitetaan näillä. Kohta varmaan lisää kysymyksiä.
Tommi kirjoitti: Kesärenkaina on alla jotkut 18-tuumaiset, jotka on ehkä omaan makuuni liian matalat. Ehkä vaihtoon keväällä. Toisina vanteina on alkuperäiset 16-tuumaiset
Omassa GTV TB:ssä ajoltaan parhaat kumipallot on ollut tähän mennessä 225/45 R17 kokoiset vakio teledialeilla
Kokeiltu on kaikki vannekoot välillä 16"-19"......
Tommi kirjoitti:
*Lohkolämmitin
Letkulämmittimiähän nuo nykyään lienee, mutta onko tuon moottorin kanssa ollut ongelmia? Joissain malleissahan on jotain vikailmoituksia tullut, kun on lämppäriä käytetty.
*Ruostesuojaus
Saksasta tuotuna on vielä ihan siistissä kunnossa. Pitäisiköhän tehdä joku ruostesuojauskäsittely. Missä hinnoissa nuo ovat?
Oman GTV:ni käytin aikoinaan ruostesuojauksessa Espoon Autosuojauksessa Mankkaalla. Hyvä palvelu ja kohtuulliset hinnat.
Letkulämppäri kirjaa aina vikailmoituksen, mikäli pakkasella käynnistät suoraan piuhasta (näin ainakin 3.0 V6).
Onko hyviä vihjeitä, mistä lähteä etsimään vikaa, kun kattoluukku on aivan mykkä?
Katkaisimelle tulee kyllä virtaa. Toimiiko katkaisin oikein, sitä en tiedä. Siinä on viisinapainen liitin, johon tulee kiinni, joten en osaa sanoa, mistä nastasta pitäisi milloinkin mennä virrat läpi.
Korjausoppaita : alfaworkshop.co.uk/alfa_gtv_....
Renkaita, hyviä ja tosi iso valikoima : rengas-online.com
Vanteita, tosi laaja valikoima, varsinkin sovitepultein: alloywheels.com
Varaosia : ebspares.co.uk (maksaa n. ½-25 % Deltan hinnoista)
Huoltoa: Carpojat Oy Järvenpää, jakopää 175 € + osat Muukkoselta < 200 €.
Myös Malmink:n Autoh. vaikuttaa erittäin asialliselta.
Ikkunasuhinoiden korjausohje on kans tuossa ekassa linkissä
Tommi kirjoitti:
*Lohkolämmitin
Letkulämmittimiähän nuo nykyään lienee, mutta onko tuon moottorin kanssa ollut ongelmia? Joissain malleissahan on jotain vikailmoituksia tullut, kun on lämppäriä käytetty.
Jokos olet asentanut lämppärin? Mihin letkuun, minkälaisen, paljonko maksoi jne
En saanut aikaiseksi ajaa metriäkään omalla GTV TB:llä koko kesänä, nyt alkoi kiinnostaa ajelu kun talvi tulee... Kait se on lämppäri asennettava
Turboon ei mahdu normaali letkulämppäri ainakaan ihan heittämällä.
Yritin ihan liikkeessä saada viime syksynä.
Automilanossa lupasivat laittaa täksi talveksi. Käyttävät jotenkin eri mallien osia tai jotain. En ole vielä ehtinyt viedä.
alfa164 kirjoitti:Omasta getvosesta(tb) ei ole muuta tarvinnut vaihtaa kun takalaakeri(50e) ja takapuslat(35e) ei nitise eikä natise ja varoitusvalot pelaa niinkuin pitää ja mittarissa about180tkm ja auto toista vuotta mulla koputtaa puuta
Päivitystä.nyt mittarissa 205 000km.raidetangon ulompi pää,etupuslat,ja ajovalon polttimo vaihdettu sekä rek valon polttimot(toinen oli jo pimeenä,kun auto maahantuotiin ) Edelleenkään ei nitise,eikä natise,vieläkin pitää puuta koputtaa
No nyt on sitten GTV Turbossa lämppäri ja sisäpistoke.
Mikäli oikein ymmärsin, niin siihen tuli GTA:han tarkoitettu säteilylämmitin. Siis ei nähtävästi letkulämppäriä.
Tuntuu toimivan ihan hyvin. En ole ehtinyt/jaksanut/viitsinyt kurkata vielä, mitä sinne on laitettu. Ehkä jossain vaiheessa, jos kelit vähän paranee, niin voi ryömiä auton alla.