33 1.7ie --> 1.7 qv. Meni sittenkin vanhan korjaamiseksi.
Valvoja: Moderators
33 1.7ie --> 1.7 qv. Meni sittenkin vanhan korjaamiseksi.
Millainen homma olis tuommoinen tekniikanvaihto? Mitä kaikkea pitää vaihtaa ja onko ollenkaan järkeä? Jarrut, alusta, sähköt yms, mitä osia voi käyttää tuosta ie:stä ja mikä on otettava qv:stä? 1.7 ie siis 8v, ja 1.7 qv on 16v. Vaihtoehtoisesti otetaan vastaan vinkkejä korin (lähinnä alustan) oikomisesta...
Viimeksi muokannut Oleino, 25 Kesä 2007, 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tein itse - säästin
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Itse asiassa QV on varustetaso, jota tosin on saatu series 3 vain 16V:seen (jota varmaan tässä tarkoitetaan). Kakkossarjalaisessa QV vastaavasti on 1.7 8V tuplakaasari.
Mutta asiaan, en tiedä vaadittavista muutoksista mutta käytännön suorituskyvyssä ei liene isompaa eroa. Enemmän eroa on niiden luonteessa, mutta sen voi varmaan itse arvioida onko se sen suhteen järkevää omasta mielestä.
Mutta asiaan, en tiedä vaadittavista muutoksista mutta käytännön suorituskyvyssä ei liene isompaa eroa. Enemmän eroa on niiden luonteessa, mutta sen voi varmaan itse arvioida onko se sen suhteen järkevää omasta mielestä.
Ajatuksena tässä oli, että mikäli oman auton alusta on mennyt korjaamiskelvottomaksi, niin vaihdan siitä hyväkuntoisen tekniikan toiseen koriin. Kunhan nyt saan auton nosturille niin pääsee tutkimaan todelliset vahingot. Parkkipaikalla pyörä irrallaan katsottuna näyttäisi pelkkä tukivarsi menneen. Tarkoitus olisi katsastaakin, mikäli tuommoiseen tekniikanvaihdokseen nyt on ryhdyttävä. Toivottavasti ei. Jos viitsitte listata tähän vaihdettavien osien listaa, niin olisin kiitollinen. Esim. johtosarja, moottorinohjaus, jarrut jne..
Tein itse - säästin
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
16V:ssa etu jarrut ovat tuuletetuja kun 8V:ssa ne on tavalliset. Etu iskaritkin joutuu vaihtamaan kun 16V kone on raskaampi. Ruiskukin on varmaan erilainen. Varmaan jäänyt väliin, mitä tapahtui sinun 33:lle? Ja tietenkin pitäis vaihtaa korisarjan+maskin, jossa on punainen kolmio. Onko muuten kaikki 16 venasia ovat QVia?
Nothing beats cubic inch
Aiheeseen taas palatakseni, kävin tänään hakemassa nimimerkiltä ollikuhta uudet käytetyt tukivarret hajonneiden tilalle. Nyt jossain vaiheessa olisi tarkoitus viikolla vaihtaa töiden jälkeen ehjät tilalle. Jos rengaskulmat saa kunnollisiksi, niin tämä 33 jatkaa ajossa eikä tuota tekniikanvaihtoa tarvi enää murehtia. Toivotaan parasta.
Testarosan kysymykseen: Omaa typeryyttäni rikoin tuon alfan. Hävettää näin jälkeenpäin. Rengas osui siis aika kovaa katukivetyksen reunaan ja paikkoja meni rikki.
Testarosan kysymykseen: Omaa typeryyttäni rikoin tuon alfan. Hävettää näin jälkeenpäin. Rengas osui siis aika kovaa katukivetyksen reunaan ja paikkoja meni rikki.
Tein itse - säästin
Noniin, nyt on kuolemaahalveksuvaa ylikuormaa vetäen auto viety trailerilla duunipaikan pihaan. Ehjä tukivarsikin on jo saatu irroiteltua. Lähti näppärästi kaasulla polttoleikkaamalla vetonivelenmutteri auki. Iso kiitos tästä duunikaverille. Eiköhän projekti lähde tästä etenemään.
Tein itse - säästin
nono hyvä jos rupeaa kasaantumaan... on semmosessa moottorin vaihto hommassa kova sykkiminen.... saa vaihtaa korista toiseen (ainakin minä) reppukaupalla osaa ja uusia kans tai sitten on vaan ollu niin paska mäihä aina noitten vehkeitten kanssa..
eilen viimeks totesin että varaosa laatikolle matka käy kun kytkimen sylkky vuotaa jalkotilaan..
tulee tervettä tekstiä tähän aikaan..
eilen viimeks totesin että varaosa laatikolle matka käy kun kytkimen sylkky vuotaa jalkotilaan..
tulee tervettä tekstiä tähän aikaan..
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi
Tänään töiden jälkeen vaihdettu tukivarsi ehjään. Nyt ainakin silmämääräisesti näyttäisi että molemmat renkaat osoittaisivat samaan suuntaan.
Mutta paratiisissa on vielä ongelmia, rengas on edelleen kallellaan auton alle. Pyörännavasta on ainakin yksi iskaritolpan kiinnikekorvake murtunut. Luultavasti myös tolpassa on kiinnityspisteet päässeet muuttumaan kun kaikki ruuvit on edelleen kiinni. Vetoakseli on ottanut koriin kiinni ja saattaa olla kiero. Lisäksi ei ole mitään varmuutta onko vaihdelaatikko tai ohjaus ottanut itseensä. Hieman vituttaa, mutta eiköhän tuo vielä kasaan pistetä. Ainakaan mitkään rungossa olevat kiinnityspisteet eivät ole muuttuneet silmämääräisesti tutkittaessa.
Muutan vielä otsikon vähän tilanteeseen sopivammaksi.
Mutta paratiisissa on vielä ongelmia, rengas on edelleen kallellaan auton alle. Pyörännavasta on ainakin yksi iskaritolpan kiinnikekorvake murtunut. Luultavasti myös tolpassa on kiinnityspisteet päässeet muuttumaan kun kaikki ruuvit on edelleen kiinni. Vetoakseli on ottanut koriin kiinni ja saattaa olla kiero. Lisäksi ei ole mitään varmuutta onko vaihdelaatikko tai ohjaus ottanut itseensä. Hieman vituttaa, mutta eiköhän tuo vielä kasaan pistetä. Ainakaan mitkään rungossa olevat kiinnityspisteet eivät ole muuttuneet silmämääräisesti tutkittaessa.
Muutan vielä otsikon vähän tilanteeseen sopivammaksi.
Tein itse - säästin
Noniin, tänään olisin vaihtanut iskaritolpan. Mutta kuinkas ollakaan oli sattunut epähuomiossa varaosaksi väärän puoleinen. No nyt on oikeitakin. Arvaatte varmaan huomasinko tolpan olevan väärä ennen vai jälkeen vanhan irroittamisen... No, huomenna se sitten paikalleen. Pyörännapa saa itseensä uuden laakerin kaverin toimesta (on deltalla kesäpuuhissa). Vaatii aika jännän näköisen erikoistyökalun muuten. Jos torstaina ois kaikki osat paikallaan niin hyvä. näkee sitten.
Tein itse - säästin
Ei ole vielä kaikki paikallaan, pyörännapa olikin väärän puoleinen. Jännä juttu miten ei vaan osaa oppia virheistään, tuonkin huomasin vasta kun vanha oli irrallaan lattialla. No nyt on HarZalta haettu sopivamman puoleinen pyörännapa. Sitä sitten vaihtamaan ens viikolla.. Nyt on muuten pelkääjänkin puolelle aika kasa osia. Jos sieltä vaikka sattuisi jotain olemaan rikki..
Tein itse - säästin
Näyttäishän sieltä pelkääjänkin puolelta olevan pyörännapa ja iskari paskana. Aikaakaan ei tunnu olevan (eikä taitoa tai hermoja...) missään välissä korjaamiseen. Nyt vituttaa jo kuin pientä oravaa kun kävyt jääty. Siispä vihellän pelin poikki vähäksi aikaa. Katsoo sitten pistääkö paaliin vai viekö jonnekin korjattavaksi. Over and out.
Tein itse - säästin
Tänään suoritettu ensimmäinen koeajo - onnistuneesti! Työkavereille helvetin iso kiitos kun jäivät auttamaan onnetonta alfistia töiden jälkeen. Kyllä nyt on niin hieno fiilis ettei mitään järkeä. Renkaat harittaa, toinen vetari on kai kiero, vaihdelaatikon kannake voi olla särki ja kumit on aivan terveisiä perseestä, mutta nyt alfalla on päästy jo ajamaan omin voimin!! Kyllä on hyvä fiilis, pakko pistää vielä noita pomppivia hymiöitä!
Tein itse - säästin
Ei pauku enää. Auto ois ilmeisesti aurauskulmien säätöä ja uusia renkaita vaille valmis.
Listaanpa tähän vaihdetut osat:
-etuiskari molemmin puolin. vaihdoin koko tolpat.
-etupyörännapa molemmin puolin
-oikea vetoakseli (sisempi nivel paukkui)
-vasen taempi alatukivarsi
-1kpl etupyöränlaakeri
-kaikki vanteet
Saa nähdä vieläkö ilmenee jotain uutta vauriota, mutta koitan olla optimistinen.
EDIT: niin ja kontin avaukselle pitäis jotain askarrella, mutta se ei tuosta kolarista johdu..
Listaanpa tähän vaihdetut osat:
-etuiskari molemmin puolin. vaihdoin koko tolpat.
-etupyörännapa molemmin puolin
-oikea vetoakseli (sisempi nivel paukkui)
-vasen taempi alatukivarsi
-1kpl etupyöränlaakeri
-kaikki vanteet
Saa nähdä vieläkö ilmenee jotain uutta vauriota, mutta koitan olla optimistinen.
EDIT: niin ja kontin avaukselle pitäis jotain askarrella, mutta se ei tuosta kolarista johdu..
Tein itse - säästin
Sain kontin avaamisen toimimaan vanhalla vaijerilla. Se oli mennyt ihan avausvivun juuresta poikki. Sinne sitten uusi sovellettu vaijerilukko niin helpotti. Varmaan halvin korjaus ikinä. kaksi m4 prikkaa (pätkäisin laatta-abicoista) ja yksi popniitti. Vaijeri niiden välistä ja avot. Samalla kun pääsin konttiin niin innostuin ja poistin suurimmat räminän aiheuttajat sieltä HarZan vinkkejen mukaisesti. Enää jäljellä rengastyöt ja aurauksen säätö sekä muiden kulmien tarkistus. Auto on jo päivittäisessä käytössä.
Tein itse - säästin
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
^ja jos tuo vara-vaijerikin menee poikki,niin 75:n suksiluukusta saa räplättyä lukon irti käyttäen (muistaakseni 8-tai 10mm)-hylsyä ja helvetisti jatkopaloja räikkään/meisseliin...
Nimim.: "Kerran joutunut ko. operaation tekemään"........
Edit: Hepa kerkes näköjään jo sen kertomaankin.....
Nimim.: "Kerran joutunut ko. operaation tekemään"........
Edit: Hepa kerkes näköjään jo sen kertomaankin.....
QUORTHON 1966-2004