Ilmastointi vie tehot?
Valvoja: Moderators
Ilmastointi vie tehot?
Eli huomasin tuossa kun käytiin ekaa kertaa pidemmällä reissulla alfalla, päivä oli kuuma ja ilmastointi hurrasi täysillä.
Risteyksistä kiihdyttäminen sataan oli kuin olisi ajanut jollain 1.6 corollalla, eli ei tuntunut löytyvän oikein potkua koneesta niinkuin yleensä.
Vai vaikuttaako tosiaan 80 lisäkiloa kyydissä kiihtyvyyteen noin paljon se kun ajelisi yksin?
Sitten eilen huomasin ja kokeilin tasaisessa 60km/h vauhdissa laittaa ilmastoinnin päälle, heti kun kompura käynnisty niin samaan aikaan tuntui siltä niinku joku jarruttaisi autoa, kun otti ilmastoinnin pois niin veti taas normaalisti.
Eli tein johtopäätöksen että auto ei kiihdy läheskään yhtä hyvin ilmastointi päällä kun ilman, eli joku ottaa vastaan: onko se aina näin vai?
Risteyksistä kiihdyttäminen sataan oli kuin olisi ajanut jollain 1.6 corollalla, eli ei tuntunut löytyvän oikein potkua koneesta niinkuin yleensä.
Vai vaikuttaako tosiaan 80 lisäkiloa kyydissä kiihtyvyyteen noin paljon se kun ajelisi yksin?
Sitten eilen huomasin ja kokeilin tasaisessa 60km/h vauhdissa laittaa ilmastoinnin päälle, heti kun kompura käynnisty niin samaan aikaan tuntui siltä niinku joku jarruttaisi autoa, kun otti ilmastoinnin pois niin veti taas normaalisti.
Eli tein johtopäätöksen että auto ei kiihdy läheskään yhtä hyvin ilmastointi päällä kun ilman, eli joku ottaa vastaan: onko se aina näin vai?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
ilmastointi ja tehot
Omassa autossa en ole huomannut vaikutusta moottorin tehoihin ilmastoinnin
päällä ollessa. Hevosen, parin ..ei luulisi vielä selvästi tuntuvan?
Kulutus kyllä hiukan kasvaa ilmastoinnin päällä ollessa.
Siis mukavuudesta joutuu maksamaan.
Tankkasin V Power bensaa Shellilltä ja en tiedä onko luuloa vai ei, mutta tyhjäkäynti ääni muuttui muhkeammaksi ja veto alakierroksilla parani.
päällä ollessa. Hevosen, parin ..ei luulisi vielä selvästi tuntuvan?
Kulutus kyllä hiukan kasvaa ilmastoinnin päällä ollessa.
Siis mukavuudesta joutuu maksamaan.
Tankkasin V Power bensaa Shellilltä ja en tiedä onko luuloa vai ei, mutta tyhjäkäynti ääni muuttui muhkeammaksi ja veto alakierroksilla parani.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Juu, kannattas varmaan käydä näyttämässä tuota kompuraa.
OT:
V-Powerin jälkeen en kokenut samanlaista a-haa elämystä. Oktaaniero on jo sen verran pieni, että yhtä suurta havaintoa en tehnyt. Pitää kokeilla itsekkin..
OT:
Jep, enpä olisi uskonut bensiinillä olevan noin suurta merkitystä. KauGoHin tankattua 98:a kysyin kyydissä ollessa, että mitä tälle on tehty..KauGoH kirjoitti:samat havainnot, V-POWER toimii...
V-Powerin jälkeen en kokenut samanlaista a-haa elämystä. Oktaaniero on jo sen verran pieni, että yhtä suurta havaintoa en tehnyt. Pitää kokeilla itsekkin..
Senza cuore saremmo solo macchine
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
No juu, sitten suoraan ilmaripajalle vaan. Itse sain olla ohjeet olla käyttämättä ilmastointia ennen korjausta ettei mene enempää rikki (esim. magneettiventtiili)dimmu kirjoitti:Joo ei tässä kyllä parista hevosvoimasta oo enää kyse, lähempänä kymmentä heppaa tehohäviö perstuntumalta. Ja välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Tuosta samasta "vinkunasta" onkin pitänyt kysyädimmu kirjoitti:Joo ei tässä kyllä parista hevosvoimasta oo enää kyse, lähempänä kymmentä heppaa tehohäviö perstuntumalta. Ja välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
Tehohäviötä en ole huomannut, mutta tyhjäkäynniltä noin ->3000@ vinkuu niinkuin vanha laturi joka antaa häiriötä radioon, siitä ylöspäin sitten hukkuu moottorin ja renkaiden ääneen. Viilennys kyllä pelaa niin että melkein kylmä oli tänäänkin 26c helteessä Onhan sillä muutakin hurinaa, kun tuo sähköflktikin pyörii koko ajan, mutta se taitaa pyöriä vakionopeutta, niinkuin sähkömoottorit yleensä?
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Samaa olen itsekin tuuminut...kun moottoritilasta kuunteleejkoivula kirjoitti:Tuosta samasta "vinkunasta" onkin pitänyt kysyädimmu kirjoitti:välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
Tehohäviötä en ole huomannut, mutta tyhjäkäynniltä noin ->3000@ vinkuu niinkuin vanha laturi joka antaa häiriötä radioon, siitä ylöspäin sitten hukkuu moottorin ja renkaiden ääneen.
niin moniurahihna(?)pitää aikamoista jurinaa ilmastoinnin
ollessa päällä. Tosin jurina ei ole koko ajan samanlainen, vaihtelee..
Ilmastoinnin aineet ovat takuulla lopussa mutta pitääköhän
moniurahihnakin tarkistaa?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Samanlaisia havaintoja mulla kuin dimmullakin. Kyllä tuntuu tosiaan tehot häviävän sillon kun ilmastointi täysillä puskee kylmää. Ja tasakaasulla ajaessa n. 60 km/h tuntuu pieni nykäys kun laittaa ilmastoinnin päälle. Samaten kuuluu joskus semmonen vihellys kun kiihdyttää valoista reippaasti kuten dimmu kuvaili. Tosin se ei kuulu läheskään aina. Keväällä auto oli ilmastointihuollossa jossa täytettiin järjestelmä ja lisättiin myös kompuran öljyä, joten luulisi ettei siinä mitään vikaa ole, varsinkin kun kylmää tulee tosi tehokkaasti.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Samanlainen nykäys tuntuu itselläkin vaikka mulla on manuaalinen ilmastointi. Auto oli heti ostaessa kattavassa ilmastoinnin huollossa erikoisliikkeessä ja kyselin sieltä nykäyksen ja tehottomuuden syytä. Kyllä se kuulemma kuuluu asiaan joten olen antanut asian olla. Tärkeintä että laite toimii ja jäähdyttää nopeasti.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Näillä keleillä ilman lämpötila voi merkitä enemmän koneen tehoille kuin (toimiva) ilmastoinnin kompura. Ainakin teoreettisesti auton moottoritilan läheisyydessä voi koneen imevän palamisilman lämpötila nousta huomattavastikin. Jos oletetaan että ajossa kone saa 25 asteista ilmaa ja paikallaan liikennevaloissa vaikkapa 45 asteista niin ero tehossa on kuutisen prosenttia jos ilman virtaus olisi tehoa kuristavin tekijä. Tuntuu että näillä keleillä imuäänet olisivat koneessa huomattavasti voimakkaammat tai sanotaan että ne kuuluvat normaalia pienemmällä kaasunkäytöllä.
164ssa kompuran päälläolon huomasi. 156ssa en eroa kyllä havainnut eikä 166ssa senkään vertaa. Varmaa on että se syö tehoa kuten muutkin apulaitteet.
164ssa kompuran päälläolon huomasi. 156ssa en eroa kyllä havainnut eikä 166ssa senkään vertaa. Varmaa on että se syö tehoa kuten muutkin apulaitteet.
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Minkälaisella kytkimellä tuo kompura pelaa? Kun ilmastoinin sammuttaa, niin irrottaako jokin kytkin kompuran pyörimästä? Vai miten se toimii?
Moottorihan jatkaa pyörimistä jos se kerran on käynnissä, ja kai sitten kompuran hihnapyöräkin, vai onko se sähkötoiminen? Luulisi sitä voiman katoamista tulevan ilman jonkinlaista kytkintä vaikka ilmastointi ei ole päällä, jos sitä ei jotenkin saa pidätettyä.
On tämä 156:sen äänimaailma ihmeellinen, aina jokin uusi ääni josta saa esittää kysymyksiä Alfetta GT:llä ei ollut sitä ongelmaa, imuäänien alta ei mitään muita ääniä erottanut Jälkeenpäin kyllä jäi korvat soimaan, mutta kyllä siihen vaikutti simonssin tehoputkikin
Moottorihan jatkaa pyörimistä jos se kerran on käynnissä, ja kai sitten kompuran hihnapyöräkin, vai onko se sähkötoiminen? Luulisi sitä voiman katoamista tulevan ilman jonkinlaista kytkintä vaikka ilmastointi ei ole päällä, jos sitä ei jotenkin saa pidätettyä.
On tämä 156:sen äänimaailma ihmeellinen, aina jokin uusi ääni josta saa esittää kysymyksiä Alfetta GT:llä ei ollut sitä ongelmaa, imuäänien alta ei mitään muita ääniä erottanut Jälkeenpäin kyllä jäi korvat soimaan, mutta kyllä siihen vaikutti simonssin tehoputkikin
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Ei tunnu ainakaan mulla vaivaavan.
Joissakin muissa autoissa sai lisäpotkun ohitukseen , kun painoi ilmastoinnin pois päältä ennen ohittusta.
Omassa ei mitään muutosta havaittavissa vaikka pistää pois kesken kiihdytyksen.
Joissakin muissa autoissa sai lisäpotkun ohitukseen , kun painoi ilmastoinnin pois päältä ennen ohittusta.
Omassa ei mitään muutosta havaittavissa vaikka pistää pois kesken kiihdytyksen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ei se minunkaan ymmärtääkseni koko aikaa käy, ja samalla lailla meidän 155:ssa kyllä huomaa kun kompura menee päälle, pieni nykäyksentapainen havaittavissa ja tyhjäkäynnilla on kuin kierrokset hetkeksi notkahtaisivat. Vuosien varrella en ole huomannut että tuo olisi muuttunut, ja kylmääkin on tulevinaan - tosin varasin tuolle huollon ensi viikoksi, sittenpähän selviää varmuudella onko systeemi kunnossa.
156:lla en kyllä pysty sanomaan että ilmastoinnin kytkeytymistä huomaisi mitenkään. Sellaista joskus luin aina luotettavasta internetistä, että uudemmissa autoissa ilmastointi ja ruisku osaisivat jutella keskenään ja boksi antaisi lisää soppaa koneeseen kun kompura kytkeytyy. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta omien havaintojen perusteella näin _voisi_ olla.
156:lla en kyllä pysty sanomaan että ilmastoinnin kytkeytymistä huomaisi mitenkään. Sellaista joskus luin aina luotettavasta internetistä, että uudemmissa autoissa ilmastointi ja ruisku osaisivat jutella keskenään ja boksi antaisi lisää soppaa koneeseen kun kompura kytkeytyy. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta omien havaintojen perusteella näin _voisi_ olla.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
156:n pitäisi olla sen verran fiksu, että täyskaasukiihdytyksessä ruisku tylyttää ilmastoinnin pois päältä saadakseen koneesta maksimitehon tiehen siirrettäväksi.Laku kirjoitti:Joissakin muissa autoissa sai lisäpotkun ohitukseen , kun painoi ilmastoinnin pois päältä ennen ohittusta.
- Epäkelpokeräilijä -
Hei, omasta on vaihdettu kopura uuteen kun vanha ei lähtenyt käyntiin, mutta tuntuu että uusi kompura vie tehot nyt myös niin kuin vanha ennen kuin leikkas kiinni/lakkas toimimasta.
Miten muilla 156 v6 koneilla on tuntuuko kompuran ensimmäinen käynnistys tuntuvasti?
Muistaakseeni kun kun ostin 156:n niin siinä ei ollut ko. ongelmaa mutta se voi tietenkin johtua uutuuden viehätyksestä.
Pitää varmaan käydä Malminkartanon huollossa kyselemässä josko he voisivat tarkistaa asian.
Miten muilla 156 v6 koneilla on tuntuuko kompuran ensimmäinen käynnistys tuntuvasti?
Muistaakseeni kun kun ostin 156:n niin siinä ei ollut ko. ongelmaa mutta se voi tietenkin johtua uutuuden viehätyksestä.
Pitää varmaan käydä Malminkartanon huollossa kyselemässä josko he voisivat tarkistaa asian.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mä en ole juuri kiinnittänyt huomiota tehohäviöihin tai nykimisiin todennäköisesti siitä yksinkertaisesta syystä, että ilmastointi on mulla käytännössä aina päällä. Ovatpahan tehot sitten heti liikkeelle lähtiessä kadoksissa. Kompuran naksahduksen kyllä kuulee silloin tällöin tyhjäkäynnillä tai hyvin hiljaa ajellessa.
Tehohäviöt kuulunevat kuitenkin asiaan varsinkin, kun ilma on hyvin lämmin. En yhtään ihmettele, että tasakaasulla ajaessa joku minua tarkempi tuntee nykäyksen kompuran käynnistyessä.
Tehohäviöt kuulunevat kuitenkin asiaan varsinkin, kun ilma on hyvin lämmin. En yhtään ihmettele, että tasakaasulla ajaessa joku minua tarkempi tuntee nykäyksen kompuran käynnistyessä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
ajatelin vain kysellä, ettei vain ole niin että siellä olisi jokin muu komponentti mikä hajoittaa nyt sitten tämän uuden kompuran.
Mulla on ilmastointi myös kokoajan päällä paitsi silloin kun starttaan eli yleensä laitan puhaltimen nolla asentoon kun sammutan auton. Käännän sen sitten auto-asentoon kun lähden ajamaan. Yleensä silloin kompura pitää ikävän kuuloisen äänen ja vie vähän tehoa.
Mulla on ilmastointi myös kokoajan päällä paitsi silloin kun starttaan eli yleensä laitan puhaltimen nolla asentoon kun sammutan auton. Käännän sen sitten auto-asentoon kun lähden ajamaan. Yleensä silloin kompura pitää ikävän kuuloisen äänen ja vie vähän tehoa.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli