AlfaDiag ja Lamdan jännitteet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

AlfaDiag ja Lamdan jännitteet

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Vertailutietoa kaivattaisiin siitä miten Lambda-anturin ulostulojänniteen pitäisi käyttäytyä kaiken ollessa kunnossa.

Itse katselen tuota jännitettä Alfadiagin sensor näytöltä. Arvo käyttäytyy ensimmäiset viisi minuuttia käynnistyksen jälkeen rauhallisesti. Käyrä pysyy ruudun keskellä, ja kaasua painaisemalla muuttuu rikkaammaksi, ja sitten palautuu takaisin. Viiden minuutin kohdalla käyrä rupeaakin sitten seilaamaan edestakaisin, amplitudin ollessa arviolta 50% koko skaalasta. Ruudulle mahtuu kerrallaan kymmeniä tuollaisia röpelöitä, eli tuon hyppelyn taajuus lienee useammin kuin kerran sekunnissa. Myös lambda-anturin tulkita-arvo heittelee samaa tahtia edestakaisin tyyliin lean-rich-lean-ground-lean-rich jne. Tämä siis tyhjäkäynnillä. Myös ajossa sama seilaaminen jatkuu, eikä kaasun painamisella tai täyskaasulla tule olevan tuohon mitää vaikutusta.

Nyt kiinnostaisi kuulla muiden Alfadiagin käyttäjien kokemuksia. Auto on 166 2.0TS, joten eiköhän 156TS:ääkin voi käyttää verrokkina.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllä sen kuuluukin lämmettyään heitellä. LAMBDA
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kuuluuko jännitteen mennä nollaan asti, tuossa linkissä kun oli min. joku 0,2?
Täyskiihdytyksessä jännite pysyy lähellä yhtä, onko normaalia?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm

Seossuhde voidaan mitata suoraan lambdan signaali johdosta yleismittarilla.
Maksimi teho saavutetaan suhteella 12.6:1 jolloin lambda arvo on 0.86, jännite n.800-900mV ja taloudellisin seossuhde saadaan arvolla 15.4:1 lambda arvon ollessa silloin 1.05, jännite n. 200mV.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Seurasin siis alfadiagin avulla lambda-käyrää ja alin lukema oli - 0,01 ja suurin 0,90, onko normaalit luvut?

Jännitekäyrä myös muuttuu sen mukaan miten kaasua käyttää, välillä jännitteen vaihtelu on hitaampaa ja esim tyhjäkäynnillä nopeampaa. Kun ei ohjelmassa ole mitään ohjeita niin ajattelin kysellä. Ja tuo äskeinen linkki oli hyvä mutta jos jollain on henkilökohtaista kokemusta tuon alfadiagin lukemista niin lukisin mielellään.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin