Vertailutietoa kaivattaisiin siitä miten Lambda-anturin ulostulojänniteen pitäisi käyttäytyä kaiken ollessa kunnossa.
Itse katselen tuota jännitettä Alfadiagin sensor näytöltä. Arvo käyttäytyy ensimmäiset viisi minuuttia käynnistyksen jälkeen rauhallisesti. Käyrä pysyy ruudun keskellä, ja kaasua painaisemalla muuttuu rikkaammaksi, ja sitten palautuu takaisin. Viiden minuutin kohdalla käyrä rupeaakin sitten seilaamaan edestakaisin, amplitudin ollessa arviolta 50% koko skaalasta. Ruudulle mahtuu kerrallaan kymmeniä tuollaisia röpelöitä, eli tuon hyppelyn taajuus lienee useammin kuin kerran sekunnissa. Myös lambda-anturin tulkita-arvo heittelee samaa tahtia edestakaisin tyyliin lean-rich-lean-ground-lean-rich jne. Tämä siis tyhjäkäynnillä. Myös ajossa sama seilaaminen jatkuu, eikä kaasun painamisella tai täyskaasulla tule olevan tuohon mitää vaikutusta.
Nyt kiinnostaisi kuulla muiden Alfadiagin käyttäjien kokemuksia. Auto on 166 2.0TS, joten eiköhän 156TS:ääkin voi käyttää verrokkina.
AlfaDiag ja Lamdan jännitteet
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kyllä sen kuuluukin lämmettyään heitellä. LAMBDA
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Seossuhde voidaan mitata suoraan lambdan signaali johdosta yleismittarilla.
Maksimi teho saavutetaan suhteella 12.6:1 jolloin lambda arvo on 0.86, jännite n.800-900mV ja taloudellisin seossuhde saadaan arvolla 15.4:1 lambda arvon ollessa silloin 1.05, jännite n. 200mV.
Seossuhde voidaan mitata suoraan lambdan signaali johdosta yleismittarilla.
Maksimi teho saavutetaan suhteella 12.6:1 jolloin lambda arvo on 0.86, jännite n.800-900mV ja taloudellisin seossuhde saadaan arvolla 15.4:1 lambda arvon ollessa silloin 1.05, jännite n. 200mV.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Seurasin siis alfadiagin avulla lambda-käyrää ja alin lukema oli - 0,01 ja suurin 0,90, onko normaalit luvut?
Jännitekäyrä myös muuttuu sen mukaan miten kaasua käyttää, välillä jännitteen vaihtelu on hitaampaa ja esim tyhjäkäynnillä nopeampaa. Kun ei ohjelmassa ole mitään ohjeita niin ajattelin kysellä. Ja tuo äskeinen linkki oli hyvä mutta jos jollain on henkilökohtaista kokemusta tuon alfadiagin lukemista niin lukisin mielellään.
Jännitekäyrä myös muuttuu sen mukaan miten kaasua käyttää, välillä jännitteen vaihtelu on hitaampaa ja esim tyhjäkäynnillä nopeampaa. Kun ei ohjelmassa ole mitään ohjeita niin ajattelin kysellä. Ja tuo äskeinen linkki oli hyvä mutta jos jollain on henkilökohtaista kokemusta tuon alfadiagin lukemista niin lukisin mielellään.
Kun pelkkä teho ei riitä!