156 etupään laakerin irroitus??
Valvoja: Moderators
156 etupään laakerin irroitus??
miten saa laakerin irti etu päästä tai mistä löytyisi räjäytys kuvia siitä?missä kannattaa oulussa vaihdattaa jakopäänhihnan ja mitä maksaa.
Vuos sitte vaihdoin laakerin etupäähän, mutta en kyllä muista paljoakaan. Meniköhän kutakuinkin näin rengas pois, jarrulevy pois. Navan mutteri auki ja laakeri pois ja uusi tilalle.
Tosin tuo laakeri ei meinannut tulla vi..llakaan sieltä pois, piti kuumentaa sitä hitsaamalla jolloin sai sen sieltä hajottamalla pois...
Tosin tuo laakeri ei meinannut tulla vi..llakaan sieltä pois, piti kuumentaa sitä hitsaamalla jolloin sai sen sieltä hajottamalla pois...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Kyllä se melkein prässiä vaatii vaihtoon. Irtikään ei ihan helpolla välttämättä lähe. Omani vaati lämpöä ja paineilmatalttaa + reilusti aikaa. Purin suosiolla irti koko olkakappaleen / laakerihässäkän ja vein tutulle korjaamolle, jossa vaihtoivat laakerin.
Homma meni suurinpiirtein näin:
Rengas pois, jarruletku irti kiinnikkeistään, Jarrusatula/levy pois, navan pultti auki (kannattaa löysätä kun rengas kiinni ja auto maassa, on Huolella kiinni), alatukivarren pitkä pultti irti, koiranluu irti, ala- ja yläpallo irti (ovat kanssa melko jämäkästi kiinni).
Onnistuis se kait paikallaan ollessaankin, mutta itelläni vaihtui samalla alatukivarsi, joten paljoa ylimääräistä purkamista ei tullu, joten noin oli helpointa.
Homma meni suurinpiirtein näin:
Rengas pois, jarruletku irti kiinnikkeistään, Jarrusatula/levy pois, navan pultti auki (kannattaa löysätä kun rengas kiinni ja auto maassa, on Huolella kiinni), alatukivarren pitkä pultti irti, koiranluu irti, ala- ja yläpallo irti (ovat kanssa melko jämäkästi kiinni).
Onnistuis se kait paikallaan ollessaankin, mutta itelläni vaihtui samalla alatukivarsi, joten paljoa ylimääräistä purkamista ei tullu, joten noin oli helpointa.
Ei kannata missään tapauksessa asentaa ilman prässiä! Laakeri maksaa noin 100e Motonetissä, ja väärin asennettuna kestää sen 100km. 1e/km
Oikean tavan osaavat neuvoa ihmiset, jotka ovat käyneet kyseisestä aiheesta kouluja. Sen tiedän, että asennukseen tarvittava voima ei saa välittyä laakerikuulien (tässä tapauksessa rullien) kautta. Eli kun asentaa napaa laakerin sisälle, täytyy olla tarkkana että vastakappale tukee vain sisäkehään. Sama sitten kun painaa laakeria olkavarteen, ei saa painaa navasta, vaan siitä laakerin ulkokehältä...
Niin ja vinkkinä, että se abs-anturi ei ehjänä siitä olkavarresta lähde. Kannattaa ottaa liitin auki siitä rintapellin edestä ja pujottaa se johto vapaaksi sieltä sisälokarin alta. Sitten olkavarsi anturijohtoineen irti autosta!
Oikean tavan osaavat neuvoa ihmiset, jotka ovat käyneet kyseisestä aiheesta kouluja. Sen tiedän, että asennukseen tarvittava voima ei saa välittyä laakerikuulien (tässä tapauksessa rullien) kautta. Eli kun asentaa napaa laakerin sisälle, täytyy olla tarkkana että vastakappale tukee vain sisäkehään. Sama sitten kun painaa laakeria olkavarteen, ei saa painaa navasta, vaan siitä laakerin ulkokehältä...
Niin ja vinkkinä, että se abs-anturi ei ehjänä siitä olkavarresta lähde. Kannattaa ottaa liitin auki siitä rintapellin edestä ja pujottaa se johto vapaaksi sieltä sisälokarin alta. Sitten olkavarsi anturijohtoineen irti autosta!