Oisko kellään mitään hajua mistä tulee kylmäkäynnistyksen jälkeen outo kalkattava ääni jakopään puolelta? diesel ääntä kuuluupi sen n.5 sek käynnistyksen jälkeen mutta se loppuu.. ja hetken päästä alkaa toi toinen kalkatus, tätä ääntä ei kuulu enää lämpimänä Ja outoa tossa on se että se häviää välillä ja sit taas alkaa kuulua- säännöllisen epäsäännöllisesti
Ei muuta kun arvauksia ja mielellään myös tietoa kehiin!
Ainiin, konepellin ollessa kiinni ääni kuuluu eniten oikean eturenkaan luota.. jakohihna on vaihdettu 33tkm/ 2,5v sitten. Ääni alko kuulua edellisen ahveniston ratareissun jälkeen.
Viimeksi muokannut Camber, 24 Heinä 2007, 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla mekasti ajoituksenmuunnin getvosessa koko ajan alle 1700 kierroksen ennen vaihtoa. Tiedä sitten voiko ajoituksenmuunnin elinkaarensa loppupäässä toimia noin, että välillä ääntää, välillä ei.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Älä nyt ainakaan aja ennenkuin asia on selvinnyt. Kurkista jakokopan taakse.
Ääh.. kovaa ajoo vaan, ei tosiaan lämpimänä pidä mitään ääntä. Kurkkasin joku aika sit jakokopan taakse, mutta ei sinne paljoo nää jos ei ota apulaitehihnan hihnapyörää irti. Enkä mä kyl tajuu mikä jakopäässä vois tollasta ääntä pitää?! Mites joku venttiilin nostaja? tai kenties se ajotuksenmuunnin...tai ne yhdessä? paha viedä mihkää pajalle näytille kun se ääni loppuu ennen ku sinne pääsee
Yks kaveri kävi just kuuntelee tota ja se ainakin oli sitä mieltä että ajotuksenmuunnin siellä ääntelee... pitänee alkaa keräillä rahaa siihen V###N jakopääremppaan
Kurko kirjoitti:Enkä mä kyl tajuu mikä jakopäässä vois tollasta ääntä pitää?!
Esimerkiksi jakohihnankiristin tai tasapainoakseleiden hihnan kiristin. Eli kannattaa suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.
Niin, kyl mä sen tajuun että noi ääntä voi pitää, mutta sitä en usko että ne tollasta äätä vois pitää. Toi kaveri ainakin sano ettei kiristin tai ohjuri
ääntele noin
Mites tuota, kannattaako sinne nyt laittaa kaikki kolme hihnaa, kiristintä, ohjuria? Ja tietty se muunnin + vesipumppu. Muuta? Se on sen lähemmäs 1000e kun noi kaikki laittaa.. kivakiva
Voiko ilmastoinnin kompura pitää kalkatusta? Koneeseen on vaihdettu jakohihna 35tkm sitten ja muut hilut ilmeisesti 95tkm sitten.... Mitä kaikkia hiluja kutoseen täytyy ostaa ja mistä ne kannattaa ostaa? ja onko iso kustannus jos vaihtaa ton hihnan sit samalla uuteen, vai kannattaako?
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
Kurko kirjoitti:Niin, kyl mä sen tajuun että noi ääntä voi pitää, mutta sitä en usko että ne tollasta äätä vois pitää.
Ajattelin lähinnä tilannetta missä sen jousikuormitteisen kiristimen kiristysvara on loppu ja härveli alkaa remmin pyöriessä hakata "tappia" vasten.
Jos oletetaan että se ois noin niin miten selität sen että esim tyhjäkäynnillä se
kalkatus loppuu välillä, alkaa taas, jne ja voimakkuus vaihtelee hyvinkin paljon, ja kun sitä ei lämpimänä kuulu niin ei oikein täsmää...?
Voisi johtua vaikka hihnan ja kiristinjousen erilaisista lämpölaajenemisesta, moottorin mahdollisesti hiukan epätasaisemmasta käynnistä ei-ihan-lämpimänä (löysä hihna lepattaa enemmän)? Pieniä mittojahan nuo laajenemiset ja supistumiset ovat, mutta ei siihen äänen kuulumiseen välttämättä tarvita kiristimen liikkeessä kuin millin osia jos se on siinä ja siinä riittääkö kiristysvara.
Varmaan on selvä asia etten minä voi tuollaisen äänikuvauksen perusteella täällä tietää mikä siellä ääntää, epäilen ettei voi kovin moni muukaan. Tämä on vain arvailua. Mutta jos olisi minun autoni, en ajaisi metriäkään ennnen kuin jakohihnakoppa on avattu ja kiristimien esijännitys tarkastettu.
No niin... DA:n päivän hinta jakohiluille(vesipumppu, hihnat, kiristimet tiivisteet) 858.40€ ... Ja työn hinnaksi boschin liikkeessä 170€, deltasta en viittiny ees kysyä....
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
Nyt on vaihdettu jakopään hilut ja ajoituksenmuunnin, enää ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä. Vika oli todennäkösesti muuntimessa koska jakopäässä ei ollu mitään vialla. Muuntimen vaihto toi selvästi lisää alavääntöä ja aavistuksen lisää kierrosherkkyyttä alakierroksille
Selvisiköhän mistä tämä venttiilien "nakutus" johtuu
Kiinnostaa paljon kun itsellä startatessa (kylmäkone) kuuluu hetken noin 3sec venttiilien nakutusta....
momba kirjoitti:Selvisiköhän mistä tämä venttiilien "nakutus" johtuu
Kiinnostaa paljon kun itsellä startatessa (kylmäkone) kuuluu hetken noin 3sec venttiilien nakutusta....
Selvishän se, ja olihan siitä vahva epäilys että ajotuksenmuunnin sitä ääntä pitää! Nyt kehrää ku kissa
Kurko kirjoitti:Nyt on vaihdettu jakopään hilut ja ajoituksenmuunnin, enää ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä. Vika oli todennäkösesti muuntimessa koska jakopäässä ei ollu mitään vialla. Muuntimen vaihto toi selvästi lisää alavääntöä ja aavistuksen lisää kierrosherkkyyttä alakierroksille
Osaisiko kukaan kertoa ajoituksen muuntimesta lisää? (onko se se sama kuin "ILMI" josta olen paljon lukenut täällä voorumilla?) mitä se tekee tarkallen ja missä se sijaitsee ja minkä näköinen se on? pystyykö sen vaihtaa itse? vai pitääkö purkaa paljonkin? Mulla kuuluu kans käynnistäessä "korinaa" ja joskus kylmän...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Ajoituksen muunnin on nokka-akseliin kiinnitetty mötikkä, joka öljynpaineen avulla muuttaa ajoitusta. Ammattitaitoinen pystyy itse vaihtamaan, mutta parhainta vaihtaa jakohihnan yhteydessä.
Ilmi eli ilmamassa-anturi on taas imuputkessa kiinni ja mittaa moottoriin tulevan ilman lämpöä ja määrää.