Hihnapyörääkö tarttis?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hihnapyörääkö tarttis?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla tahtoo 164:n apulaitteiden kiilahihna kiljahdella, varsinkin kun lähtee liikenteeseen lämpimästä tallista jolloin ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle alkaakseen kuivata ikkunoita. Samalla latausjännite notkahtaa olemattomaksi. Auto ei muutenkaan malta tyhjäkäynnillä juuri ladata, latausjännite nousee tuhannella kierroksella noin 13 volttiin ja vähän korkeammilla kierroksilla normaalisti neljäntoista hujakoille. Latauksensäädin on muutaman vuoden ikäinen.

Mahtaisiko pienten kierroksien heikko latausjännite johtua osittain luistavasta hihnasta? Nyörin kireys on kyllä OK mutta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä se alkaa silti kiljumaan. Voisiko kampiakselin tai laturin hihnapyörän ura olla sen verran kulunut, että hihna pääsee tapaamaan uran pohjaan? Kompuran hihnapyörässä tuskin on vikaa kun latausjännite kerran notkahtaa kompressorin kytkeytyessä.

Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?

Tuo V6:n hihna on kyllä yksi £@#%&!#& kiristettävä! Ilmeisesti suunnitteluingenjöörille ei ole juolahtanut mieleen, että hihna on huollettava osa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

"Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?"

Varsinainen kysymys jää kyllä auki mutta omassa kotterossa oli saman kaltainen onkelma.
Aina ystävällinen Delta (siis tuo nyk. Motor) suostui tutkimaan asian ja lopputulemana vaihtamaan hihnan uuteen jotakuinkin mitätöntä korvausta vastaan...öhömm :wink:
Kahden päivän kuluttua kiljahtelu alkoi jälleen, joten takaisin pajalle. No, eipä yksi uusintakiristys riittänyt vaan toistamiseen jouduttiin vielä viikon sisällä puljussa vierailemaan. Nyt on pari kuukautta ollut ok, joten en tiedä, oliko ongelman perimmäinen syy em. hihnapyörässä vai kädettömyydestä kiristää hihna...

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: Hihnapyörääkö tarttis?

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla tahtoo 164:n apulaitteiden kiilahihna kiljahdella, varsinkin kun lähtee liikenteeseen lämpimästä tallista jolloin ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle alkaakseen kuivata ikkunoita. Samalla latausjännite notkahtaa olemattomaksi. Auto ei muutenkaan malta tyhjäkäynnillä juuri ladata, latausjännite nousee tuhannella kierroksella noin 13 volttiin ja vähän korkeammilla kierroksilla normaalisti neljäntoista hujakoille. Latauksensäädin on muutaman vuoden ikäinen.

Mahtaisiko pienten kierroksien heikko latausjännite johtua osittain luistavasta hihnasta? Nyörin kireys on kyllä OK mutta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä se alkaa silti kiljumaan. Voisiko kampiakselin tai laturin hihnapyörän ura olla sen verran kulunut, että hihna pääsee tapaamaan uran pohjaan? Kompuran hihnapyörässä tuskin on vikaa kun latausjännite kerran notkahtaa kompressorin kytkeytyessä.

Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?

Tuo V6:n hihna on kyllä yksi £@#%&!#& kiristettävä! Ilmeisesti suunnitteluingenjöörille ei ole juolahtanut mieleen, että hihna on huollettava osa.
Selviäiskö hihnan luistaminen jos merkaa hihnaan ja pyörään esim. maalimerkit. Näkis ainakin pysyykö tahdissa 8)

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Hihnapyörääkö tarttis?

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

HOTAKAINEN kirjoitti:Selviäiskö hihnan luistaminen jos merkaa hihnaan ja pyörään esim. maalimerkit. Näkis ainakin pysyykö tahdissa 8)
Mietippä toisen kerran. :wink:
Kuva

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Re: Hihnapyörääkö tarttis?

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

R@gdoll kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:Selviäiskö hihnan luistaminen jos merkaa hihnaan ja pyörään esim. maalimerkit. Näkis ainakin pysyykö tahdissa 8)
Mietippä toisen kerran. :wink:
:lol:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

No tuli vaan mieleen kun joskus tuli jossain käytettyä tuota merkkausta :)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Onko joku laakeri mennyt ja jarruttaa hihnaa?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hepa, paljon mahdollista. Silloin kyseessä olisi kai laturin laakeri, sillä ilmastoinnin kompura on alle puoli vuotta vanha ja vesipumppu on pyörinyt 40 000 kilometrin verran. Pahus kun ei tullut hihnaa kiristäessä tsekattua, on sen verran hirveä tuo säätö etten ainakaan tuossa parkkipaikalla pakkasessa ala ropaamaan. Onkohan tehdas käyttänyt autojen kasaamisessa koulutettuja marakatteja vai millä ihmeellä nuo on nippuun saatu?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hepa, paljon mahdollista. Silloin kyseessä olisi kai laturin laakeri, sillä ilmastoinnin kompura on alle puoli vuotta vanha ja vesipumppu on pyörinyt 40 000 kilometrin verran. Pahus kun ei tullut hihnaa kiristäessä tsekattua, on sen verran hirveä tuo säätö etten ainakaan tuossa parkkipaikalla pakkasessa ala ropaamaan. Onkohan tehdas käyttänyt autojen kasaamisessa koulutettuja marakatteja vai millä ihmeellä nuo on nippuun saatu?
No, tämä ääntely kuuluu taas kategoriaan "niinhän sen pitääkin tehdä". Hihnan kiristäminen on taitolaji, nimittäin en halua kiristää sitä liikaa jottei vesipumpun laakerit ota itseensä. Tuo design ei ole paras mahdollinen, ensimmäinen hihna pyörittää kompuraa ja sen välityksellä taas pyörittää laturia joten ei ihme että joku niistä ääntelee. Hihnan joutuu uudelleen kiristämään (jos vaihtaa uuteen) n. 4 kertaa :? Oliko se nyt vm. 92 tai 93 tuli moniurahihna joka taisi korjata ongelman.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ricambi kirjoitti:Tuo design ei ole paras mahdollinen, ensimmäinen hihna pyörittää kompuraa ja sen välityksellä taas pyörittää laturia joten ei ihme että joku niistä ääntelee. Hihnan joutuu uudelleen kiristämään (jos vaihtaa uuteen) n. 4 kertaa :?
Ai niin tosiaan, siinähän olikin yksi hihna kompuralle ja siitä toinen hihna laturille! Vesipumppu oli sitten jommallakummalla noista ja ohjaustehostimen pumpulle vielä oma hihnansa. No se kampiakseli -> kompressori -hihnahan siellä tietysti parkuu! Kiristystä varten pitää kai ottaa etupyörä ja sisälokasuoja pois ja kiristää se laturin hihna taas uusiksi? Todella älykäs tarkaisu. Hihnat on uusittu syksyllä ja kampura-kompurahihnaa ei ole jälkikiristetty, eli asia on sen puolesta pihvi.

Kiitos vinkistä!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä, etupyörä pois ja sisälokasuoja samaten. Muista merkitä "kiristysrautoihin" vaikkapa tussilla missä tiukkudessa ne ovat olleet ennen kiristystä jotta voisit kiristää hieman lisää, tässä on se hyvä puoli ettet kiristä liikaa. Kannattaa tietty tarkistaa kaikki kolme hihnaa samalla vaivalla.

Oleppa hyvä ;O)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Vastaa Viestiin