Puleerausketju.
Valvoja: Moderators
Myllytykseen vaan, pesula maksaa. Ei siinä edes ammattitaitoinen kaveri käytä kuin n.8 min ja vahan pitäisi olla pinnassa. Sitten pari kuppia kahvia, vaha pois ja vaikka toinen kerros vahaa vielä päälle. Kahvi pulla ja vaha pois. Aikaa n. 30min. jos työnjälki huolellista alusta loppuun. Mukaan lukien lokarien teippaus. Niitähän kun EI ole tarkoitus myllyttää.
nimim. ex-fiksari-yrittäjä...
nimim. ex-fiksari-yrittäjä...
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Kiitos vastauksesta kumimuumi.
Minua huolestuttaa maalipinnan ohenemisen lisäksi se ajatus, että myllytetyn konepellin maalin sävystä tulee erilainen kuin naapuripeltien. Onko tämä pelko aiheeton?
Minua huolestuttaa maalipinnan ohenemisen lisäksi se ajatus, että myllytetyn konepellin maalin sävystä tulee erilainen kuin naapuripeltien. Onko tämä pelko aiheeton?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Maalipinnan paksuus vaihtelee sekä merkkien, mallien että maalarien välillä. + maalisarjojen. Kuluminen kuitenkin hyvin pientä, kunnolla vahattuna kuitenkin kestää kuten muutkin. Auto joka on ollut liikeessä myynnissä vaikka 6 kertaa, on kiillotettu 6 kertaa.
Sävyeroja ei tule näkyviin kuin vanhoissa pinnoissa, siis haalistuneissa.
Se minkä näet kiillotuksen jälkeen on pienet naarmut muissa pinnoissa kuin kiillotetussa---> auringossa.
Suosittelen kiillotusta....
tai omakätistä vahausta tallissa.
1. huuhtele auton pinnat painepesurilla
2. pese shamppoolla ja sienellä ylhäältä alas
3. kuivaa SÄÄMISKÄLLÄ ei lastalla
4. anna kuivua ovet auki
5. levitä vaha esim. vanhalla T-paidalla
6. poista kuivunut vaha TOISELLA T-paidalla
- kääntele rättiä, jotta saat puhtaan pinnan usein käyttöön
ei tule ns. vaha pölyä pinnoille
7. aja auto ulos ja TARKISTA ettei vahaa ole jäänyt mihinkään
8. nauti kruisailusta ennen sadetta
välineet:
painepesuri
vettä
sieni (iso ja pehmeä)
Tiskiharja ( jos haluat pestä ovien alareunat sisäpuolelta)
säämiskä
T-paitoja räteiksi
Vaha ( itse käytän Glymin punaista)
Alumiini pintoihin: WFG-happoa 10% seoksella= laimennettua rikkihappoa
-palauttaa 99% kiillon, ei vahingoita maalipintaa, MUTTA vie esim vanteista vahan 100% varmuudella.
Lattian kuramattoihin:
kastele lattialla, kaada shampoota matoille ja harjaa juuriharjalla. Huuhtele yltä ja alta. Laita kuivumaan seinälle tms. Viimeistellyn pinnan saamiseksi suihkuta Glymin muovin hoitoaineella(ei sprayta) ennen kuivumista.
Itse käytin paljon Glymin ja Prestan tuotteita, siksi näin. Kai se muillakin toimii yhtä hyvin.
Sävyeroja ei tule näkyviin kuin vanhoissa pinnoissa, siis haalistuneissa.
Se minkä näet kiillotuksen jälkeen on pienet naarmut muissa pinnoissa kuin kiillotetussa---> auringossa.
Suosittelen kiillotusta....
tai omakätistä vahausta tallissa.
1. huuhtele auton pinnat painepesurilla
2. pese shamppoolla ja sienellä ylhäältä alas
3. kuivaa SÄÄMISKÄLLÄ ei lastalla
4. anna kuivua ovet auki
5. levitä vaha esim. vanhalla T-paidalla
6. poista kuivunut vaha TOISELLA T-paidalla
- kääntele rättiä, jotta saat puhtaan pinnan usein käyttöön
ei tule ns. vaha pölyä pinnoille
7. aja auto ulos ja TARKISTA ettei vahaa ole jäänyt mihinkään
8. nauti kruisailusta ennen sadetta
välineet:
painepesuri
vettä
sieni (iso ja pehmeä)
Tiskiharja ( jos haluat pestä ovien alareunat sisäpuolelta)
säämiskä
T-paitoja räteiksi
Vaha ( itse käytän Glymin punaista)
Alumiini pintoihin: WFG-happoa 10% seoksella= laimennettua rikkihappoa
-palauttaa 99% kiillon, ei vahingoita maalipintaa, MUTTA vie esim vanteista vahan 100% varmuudella.
Lattian kuramattoihin:
kastele lattialla, kaada shampoota matoille ja harjaa juuriharjalla. Huuhtele yltä ja alta. Laita kuivumaan seinälle tms. Viimeistellyn pinnan saamiseksi suihkuta Glymin muovin hoitoaineella(ei sprayta) ennen kuivumista.
Itse käytin paljon Glymin ja Prestan tuotteita, siksi näin. Kai se muillakin toimii yhtä hyvin.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
kumimuumi kirjoitti: Suosittelen kiillotusta....
tai omakätistä vahausta tallissa.
Nyt ei hölmö maallikko ymmärrä. Onko tuo kiillotus ihan eri juttu kuin myllytys? Mitä tuo myllytys itse asiassa tarkoittaa suomeksi sanottuna?
Itsellä ei ole tiloja/välineitä/osaamista omaan touhuiluun, joten jos konepellin myllytys on hyvä keino päästä eroon läiskistä niin luultavasti teetätän sen pesulassa ellei jotain muuta fiksua keinoa päästä eroon läiskistä ole.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Koneellisen (=myllytys?) hionnan/kiillotuksen voi tehdä monella asteella, ei sitä lakkaa ole aina tarpeen poistaa saman verran. Osaava tekijä osaa suhteuttaa käytettävät aineet ja menetelmät maalipinnan kuntoon. Paras tapa on aloittaa vähiten aggressiivisilla tuotteilla ja siirtyä tarpeen mukaan vahvempiin. Kyllä uudenkin auton voi myös kiillottaa koneella siinä missä vanhankin, aineita kun on hiovista aina pelkästään kiiltoa lisääviin, erilaiset laikat eroavat "karkeudeltaan" ja koneistakin löytyy kierroslukusäädin.Portti kirjoitti: Tuo myllytys on minusta kuulostanut aina hiukan epäilyttävältä kun siinä hiotaan tuota maalipintaa ohuemmaksi. Varsinkaan tuollaiseen uudehkoon autoon en olisi hirveän mielelläni myllytystä ottamassa. Olenko väärässä epäluuloineni? Onko konepellin myllytys hyvä keino saada läiskät pois? Mitä muuta keinoa voisi yrittää?
Jos haluat itse koittaa jälkien poistoa ilman konetta niin myös pienten hapettumien/linnunjätöstenjälkien poistoon tarkoitettuja käsin hinkattavia naarmunpoistoaineita löytyy. Motonetista taitaa saada ainakin Sonaxia ja Fareclaa, VäriForum Jokimaalla myy Meguiar'sin tuotteita. Itse olen käyttänyt Meguiar'sin ScratchX:ää ja se on ainakin turvallinen käytössä; usein sama alue (varsinkin naarmut) pitää käsitellä useampaan kertaan, että saa näkyvää tulosta aikaiseksi. Käsitelty alue kyllä kiiltää sitten ympäröivää peltiä enemmän, joten koko paneelin kevyt kiillotus tulee varmaan myös tehtäväksi.
Myllytys on kyllä mielestäni äärimmäisen huono ja laaja-alainen termi hommalle kun jotkut mieltävät sen vain vahaukseksi ja toiset hionnaksi tai kiillotukseksi. Yhdistäähän noita kai tuo koneellinen työskentely, mutta tosiaan kun noita muuttujia on niin paljon...
^puhuu joku joka ei tiedä ammattitermejä - myllytys tai maalipinnan kiillotus on aina koneellinnen tapahtuma: hionta/vanhan vahan poisto ja uudelleen vahaus. Sama täytyy tehdä autolle esim. kestovahauksen yhteydessä, muutoin vanhoja vahoja ei saa auton pinnasta pois.
Jos autosi olisi valkoinen suosittelisin kokeilemaan hiontaa kotioloissa. Musta tms. tumma sävyinen.... ... kokeilkaa niin tiedätte mitä tarkoitan.
Jos autosi olisi valkoinen suosittelisin kokeilemaan hiontaa kotioloissa. Musta tms. tumma sävyinen.... ... kokeilkaa niin tiedätte mitä tarkoitan.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Voi olla, että ymmärsin väärin näin 15 tunnin työvuoron jälkeen, mutta et kai nyt tarkoita, että auto pitäisi kiillottaa aina ennen kestovahausta?kumimuumi kirjoitti:Sama täytyy tehdä autolle esim. kestovahauksen yhteydessä, muutoin vanhoja vahoja ei saa auton pinnasta pois.
Portille: Myllytystä ei kannata pelätä. Autoa on saatettu myllyttää jo parikin kertaa ennen sen siirtymistä ensimmäiselle omistajalle. Mahdollista sävyeroakaan ei hyväkuntoisessa maalissa kannata ajatella, vaikka ikää jo muutama vuosi olisikin.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Käytin tänään Alfaa Oulussa Huippufixi nimisessä liikkeessä. Tekivät mm. tuon koneellisen hionnan ja vahauksen. Hienoa jälkeä tuli. About kaikki hiusnaarmut ja aika pahatkin naarmut loistaa poissaolollaan. Konepelti oli täynnä naarmuja ja siinä oli myös yksi todella paha koko pellin mittainen skraadu. Sekin lähti. Auto näyttää siltä kuin olisi juuri rullannut ulos tehtaalta. Vain kiven-/nastaniskemät jäi.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
No mutta osta Claybar niin saat kestovahalle kunnon pinnan... eikä ohene maalit/lakat turhaankumimuumi kirjoitti:Cuorelle: Täytyyhän se vanha vaha saada alta pois, jotta ns. kova vaha saa puhtaan tartunta pinnan..
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Uusi kuusnepa sai ansaittua huolenpitoa kolmena iltana.
Olen tyypillisesti käyttänyt aina glymin punainen ja kultainen yhdistelmää, nyt oli kuitenkin punainen loppu eikä motonetistä sitä saanut joten ajattelin kokeilla paljonpuhuttua turtlewax puhdistavaa nano-techiä.
En sitten tykännyt.
Kolme syytä:
1. Kiillottaessa kun tuli pienikin pisara vettä niin vaha levisi aivan täysin, eikä sitten lähtenyt mihinkään, glymi ei tee vastaavaa, vaan vesi helmeilee pois.
2. Vähänkin vahaa tiivisteeseen tai johonkin muuhuun muoviosaan niin ei sitten lähtenyt mihinkään vaan jäi rumat valkoiset skraidut, glymi ei tehnyt tätä niin pahasti.
3. Jälki ei näytä yhtään paremmalta kuin glymillä, levitys ominaisuudetkaan ei ole sen kummallisempia.
Toisen kerroksen laitoin sitten kultaista glymiä jonka annoin kuivua vuorokauden, kiillotus oli hieman hankalampaa kuin normaalilla tunnin kuivumisajalla, silti kuitenkin siedettävää.
On toi punanen väri kyllä hankala, naarmut näkyy ja kiveniskemät loistaa
Olen tyypillisesti käyttänyt aina glymin punainen ja kultainen yhdistelmää, nyt oli kuitenkin punainen loppu eikä motonetistä sitä saanut joten ajattelin kokeilla paljonpuhuttua turtlewax puhdistavaa nano-techiä.
En sitten tykännyt.
Kolme syytä:
1. Kiillottaessa kun tuli pienikin pisara vettä niin vaha levisi aivan täysin, eikä sitten lähtenyt mihinkään, glymi ei tee vastaavaa, vaan vesi helmeilee pois.
2. Vähänkin vahaa tiivisteeseen tai johonkin muuhuun muoviosaan niin ei sitten lähtenyt mihinkään vaan jäi rumat valkoiset skraidut, glymi ei tehnyt tätä niin pahasti.
3. Jälki ei näytä yhtään paremmalta kuin glymillä, levitys ominaisuudetkaan ei ole sen kummallisempia.
Toisen kerroksen laitoin sitten kultaista glymiä jonka annoin kuivua vuorokauden, kiillotus oli hieman hankalampaa kuin normaalilla tunnin kuivumisajalla, silti kuitenkin siedettävää.
On toi punanen väri kyllä hankala, naarmut näkyy ja kiveniskemät loistaa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Turtlella tai jollain Korrekilla tuntuu olevan vain aivan toisenlainen kestävyys kuin AG:n tuotteilla jotka haihtuvat parin pesun jälkeen vaikka miedoilla aineilla pesee.
Vedin tuota AG:n mustaa omaan autoon, jotenkin ei mennyt ihan putkeen kun pinnassa näkyi osittain hinkkauksen jälkiä. Eli ihan kuin ei olisi kaikki tullut pois. Eikö auto ollut kuiva, kuivuiko vaha liian vähän aikaa vai liian pitkään?
Tuo musta AG kun käsittääkseni pitäisi juuri olla sellainen ettei tuollaisia jälkiä tummassa autossa jää.
Vedin tuota AG:n mustaa omaan autoon, jotenkin ei mennyt ihan putkeen kun pinnassa näkyi osittain hinkkauksen jälkiä. Eli ihan kuin ei olisi kaikki tullut pois. Eikö auto ollut kuiva, kuivuiko vaha liian vähän aikaa vai liian pitkään?
Tuo musta AG kun käsittääkseni pitäisi juuri olla sellainen ettei tuollaisia jälkiä tummassa autossa jää.
Musta AG oli ainakin itselleni pettymys. Ostin putelin kun se tuli vuosi tai kaksi sitten kauppoihin. Maksoi silloin jotain 20-25€, mutta korkea hinta ei haitannut kun mainosmiesten lupaukset olivat niin mahtavia.Rolle kirjoitti:Turtlella tai jollain Korrekilla tuntuu olevan vain aivan toisenlainen kestävyys kuin AG:n tuotteilla jotka haihtuvat parin pesun jälkeen vaikka miedoilla aineilla pesee.
Vedin tuota AG:n mustaa omaan autoon, jotenkin ei mennyt ihan putkeen kun pinnassa näkyi osittain hinkkauksen jälkiä. Eli ihan kuin ei olisi kaikki tullut pois. Eikö auto ollut kuiva, kuivuiko vaha liian vähän aikaa vai liian pitkään?
Tuo musta AG kun käsittääkseni pitäisi juuri olla sellainen ettei tuollaisia jälkiä tummassa autossa jää.
Se on ihan hyvä, mutta kallis, arkivaha tummiin autoihin. Helppo työstää ja jälkikin on hyvä. Samanlaista jälkeä tosin sai ihan millä tahansa puolet halvemmalla Korrekilla tai Carlakella. Pettymys oli suuri kun parin pesun (vahashampoolla) jälkeen vahasta ei tuntunut olevan tietoakaan. Ei mielestäni hintansa väärtti sitten mitenkään.
Prestan Best Wax taas on ollut se mun juttu. Yhtä helppo työstää kuin kuin AG:n musta, mutta vielä mukavampi kiillottaa ja mitään laikkuja tai muuta ei jää yhtä helposti. Kestävyys vastaa AG:n punainen-kulta yhdistelmää. Mielestäni aivan loistotuote.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Mukava kuulla. Kauankos mömmö kannattaa pitää pinnassa ennen kiillotusta?>>Kaitsu kirjoitti: Prestan Best Wax taas on ollut se mun juttu. Yhtä helppo työstää kuin kuin AG:n musta, mutta vielä mukavampi kiillottaa ja mitään laikkuja tai muuta ei jää yhtä helposti. Kestävyys vastaa AG:n punainen-kulta yhdistelmää. Mielestäni aivan loistotuote.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No paras olis tietty yön yli kuivissa oloissa, mutta itse olen melkein heti pyyhkinyt pois. Kesto on silti ollut hyvä.Vittorio Jano kirjoitti:Mukava kuulla. Kauankos mömmö kannattaa pitää pinnassa ennen kiillotusta?>>Kaitsu kirjoitti: Prestan Best Wax taas on ollut se mun juttu. Yhtä helppo työstää kuin kuin AG:n musta, mutta vielä mukavampi kiillottaa ja mitään laikkuja tai muuta ei jää yhtä helposti. Kestävyys vastaa AG:n punainen-kulta yhdistelmää. Mielestäni aivan loistotuote.
- RICCHI&POVERI
- Viestit: 23
- Liittynyt: 11 Heinä 2007, 17:38
- Paikkakunta: Pori
Järjenkäyttö on enemmänkin kuin sallittu.RICCHI&POVERI kirjoitti:Mites on moottorin pesun laita? Tulpan reikiä ei varmaan kannata uittaa, mutta ottaako tessu nokkiinsa jos konehuoneen kastelee.. Nim; parempi kysyä kuin ajaa teltta-autoon varoitusvalot vilkkuen...
Kyllä koneen pestä voi ilman ongelmia kun vain katsoo mitä osia koneesta uittaa
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
^^Olen jokaisesta Alfastani pessyt moottorin useampaan otteeseen, eikä minkään näköisiä ongelmia ole koskaan syntynyt. Jokaisen Alfan moottori on varmasti myös pesty ennen luovutusta asiakkaalle.
Mitään osia en ole Alfoista suojannut, kuten en myöskään niistä muutamasta sadasta muustakaan autosta, joiden konehuoneen olen viruttanut. Liian suuri paine pesurissa rikkoo varmasti jotakin, eikä liian pienikään hyväksi ole. Sopiva paine, ja pesuri jatkuvassa, nopeassa liikkeessä. Pesuaineina kannattaa käyttää liuotinta, sekä normaalia autoshampoota.
Mitään osia en ole Alfoista suojannut, kuten en myöskään niistä muutamasta sadasta muustakaan autosta, joiden konehuoneen olen viruttanut. Liian suuri paine pesurissa rikkoo varmasti jotakin, eikä liian pienikään hyväksi ole. Sopiva paine, ja pesuri jatkuvassa, nopeassa liikkeessä. Pesuaineina kannattaa käyttää liuotinta, sekä normaalia autoshampoota.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Ja liuottimen kannattaa olla jotain muuta kuin tärpättiä tms "kovaa" kamaa ... eli vain autoille sopivaa miedompaa liuotinta, muuten tulee helposti ongelmia (ainakin toistuvasti pestynä)...Cuore Sportivo kirjoitti:Pesuaineina kannattaa käyttää liuotinta, sekä normaalia autoshampoota.
Autoshampoo käy hyvin moottorin puolella korin osiin, mutta itse moottoriin sitä ei kannata laittaa ... vesi ja liuotin haihtuu jos sitä jonnekkin koloon jää... pesuaine kuivuu pintaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
^ Jep, ei kai kukaan tärpättiä auton pesuun käytä.
Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Jos moottori on kuuma, niin tottakai pesuaine ja liuotin palaa pintoihin kiinni. Sama pätee korin osiinkin, mikäli auto on seissyt esim. auringon paisteessa tarpeeksi kauan. Moottoria ei saa pestä, jos auto on juuri tullut ajosta.Autoshampoo käy hyvin moottorin puolella korin osiin, mutta itse moottoriin sitä ei kannata laittaa ... vesi ja liuotin haihtuu jos sitä jonnekkin koloon jää... pesuaine kuivuu pintaan.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Jonkunaikaa autonhoitotuotteita myyneenä, olen sattunut törmäämään ihmisiin jotka pesevät KOKO auton tärpätillä ja vastaavilla liuottimilla... kuulema lähtee paskat tosi hyvinCuore Sportivo kirjoitti:^ Jep, ei kai kukaan tärpättiä auton pesuun käytä.
ja yksi kolleega kertoi kuinka joku on käsitellyt koko auton tinnerillä... "ei tarvii vahata... kato vaikka miten vesi valuu pinnoilta pois" ... on tässä maassa vielä vähän työtä ja opetettavaa tällä saralla
No puhutaan tietty kylmästä koneesta ... Tarkoitin siis että jos pesuainetta (vesi + pesuaineliuos) joutuu esim sähköliittimiin tms, ja ei huuhtoudu kunnolla pois, niin ko. liuoksesta vesi ja osa pesuaineen aineksista haihtuu, mutta osa pesuaineesta jää pintaan... ei se nyt varmaan moottorinpesua ajatellen hirveä asia ole, mutta jos joku nyt vaikka viikoittain sen pesee niin haittavaikutuksia voi olla ...
Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Jos moottori on kuuma, niin tottakai pesuaine ja liuotin palaa pintoihin kiinni. Sama pätee korin osiinkin, mikäli auto on seissyt esim. auringon paisteessa tarpeeksi kauan. Moottoria ei saa pestä, jos auto on juuri tullut ajosta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 768
- Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
- Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92) - Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
Nyt tuli sellainen ongelma eteen. Emäntä osti itelleen punaisen -96 punton. Arvatenkin sitä ei olla varmaan aiemmin koskaan vahattu ja maalipinta on sen näköinen. Lähinnä katto näytti pesun jälkeen vaaleanpunaiselta. Aivan hirveä. Vetästiin siinä turtlen cleaner vaha koko autoon ja muuten ok, mutta katosta aine ei lähteny kokonaan edes pois. No fareclaa kehiin ja alkoi näyttää vähän paremmalta, mutta katossa on äärimmäisen hienoja pyörrejälkiä. Pitääkö ottaa töistä kone lainaan ja myllyttää koko katto? Ja aiemminkin varmaan ketjussa on ollu juttua turtlen värivahoista niin onko niistä mihinkään? Jos siihen punaista värivahaa koittais?
Moottori pesuun ostin nesteeltä sellaisen ~1 litran suihkepullon, valkoinen pyöreä pullo. Myyjä kehui sillä pestävän mittarikentät, aina D-pisteitä myöten. Kokeilu oli onnistunut, hinta n.8€ ja 1/4 pulloa tuli koneeseen suihkutettua, kun kone oli 40-50 asteinen. Hieman höyryä, mutta OK. Samalla aineella vedin myös konepellin sisäpuolet+lokarin reunat. Kannattaa muistaa ottaa vanha tiskiharja mukaan, levittää aineet ja harjata märällä harjalla nämä ed. mainitut pinnat. Tulee huomattavasti siistimpi. Se paska kun ei irtoa kunnolla ilman kevyttä mekaanista kosketusta.
Niin ja tämä tulisi varmaan tehdä ennen vahausta, taitaa viedä vahaa mukanaan.
E: se pullo EI sitten ole turtlen ainetta, sillä ei tehnyt mitään. Pullo on kyllä ihan samanlainen. Ei vaan pysty muistamaan sen nimeä.
Niin ja tämä tulisi varmaan tehdä ennen vahausta, taitaa viedä vahaa mukanaan.
E: se pullo EI sitten ole turtlen ainetta, sillä ei tehnyt mitään. Pullo on kyllä ihan samanlainen. Ei vaan pysty muistamaan sen nimeä.
..ammattina autoslalom..
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Turtlen värivahoilla ei kannata alkaa lotraamaan... myllytä mielummin!Pitääkö ottaa töistä kone lainaan ja myllyttää koko katto? Ja aiemminkin varmaan ketjussa on ollu juttua turtlen värivahoista niin onko niistä mihinkään? Jos siihen punaista värivahaa koittais?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- jansku
- Viestit: 517
- Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
- Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
- Paikkakunta: Helsinki
jaahas...jospa tänneki sais jotain juttua aikaiseksi...eli aikoinaan vahasin alfan turtle waxin ja korrekin vahoilla...harmaa kun on aika helppo väri.nyt sit on musta auto niin eipäs turtle wax ja korrekin litkut enään sovi...eli pinta jää todella huonon näköiseksi vaikka työstäisi kuinka...kävin sit ostamassa auto glymin vahaustuotteita (ultra deep shine sekä extra gloss protection) niin nyt näyttää auto siltä miltä pitää...eli kiiltää ja todella näyttävästi konepeltikin tuli uuden näköiseksi...joten omasta puolesta voin suositella ainakin näitä kahta jos auto on tumma...niin ja auto tarvii oikeesti vain huuhdella vedellä ja taas auto kiiltää...eli ei tarvii pestä joka päivä jos haluaa pitää autonsa vastapestyn näköisenä näillä keleillä.ja sit mitä kans voin suositella on nää "5 sateesta" aineet.
Olen käyttänyt vuosikaudet "5 sateesta". Kyllä on kiva ajaa sadekelillä kun ei tarvitse pyyhkijöitä käyttää. Kannattaa käsitellä myös sivulasit ja takalasi, niissä vaikutus kestää tosi pitkään. Kesäautossani, Beemerissä olen käsitellyt sivulasit ja takalasin joskus 5 vuotta sitten ja edelleen pelaa.
Jos tuulilasiin tuota sotkee, niin kannattaa hommata myös uudet pyyhkijänsulat. On meinaa näkyvyys reippaasti huonompi, jos yrittää taajamanopeuksissa käyttää normaalisti vanhoja/kovia pyyhkijöitä.Riccardo kirjoitti:Olen käyttänyt vuosikaudet "5 sateesta". Kyllä on kiva ajaa sadekelillä kun ei tarvitse pyyhkijöitä käyttää. Kannattaa käsitellä myös sivulasit ja takalasi, niissä vaikutus kestää tosi pitkään. Kesäautossani, Beemerissä olen käsitellyt sivulasit ja takalasin joskus 5 vuotta sitten ja edelleen pelaa.
Ihan perusvahoista parhaat kokemukset itsellä on juuri noista Autoglymin punaisesta ja kultaisesta. On viimekesäiset kuvat albumissa otettu kyseisen käsittelyn jälkeen. Pihkaan ja liimajäämiin voi hyvillämielin suositella Autoglymin Tar removeria.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Tämmöinen tuli todettua
Tuota ihme naarmua on hinkkailtu aikaisemmin mm. glymin aineilla ilman vaikutusta.
Kun säät paranee niin testaan ovessa oleviin "muiden autojen iskemiin" ja otan paremmat kuvat.
Tuota ihme naarmua on hinkkailtu aikaisemmin mm. glymin aineilla ilman vaikutusta.
Kun säät paranee niin testaan ovessa oleviin "muiden autojen iskemiin" ja otan paremmat kuvat.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Ketkä tuota myy?Pasi kirjoitti:Tämmöinen tuli todettua
Tuota ihme naarmua on hinkkailtu aikaisemmin mm. glymin aineilla ilman vaikutusta.
Kun säät paranee niin testaan ovessa oleviin "muiden autojen iskemiin" ja otan paremmat kuvat.
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Voi itku, vaimo oli tuossa pariin otteeseen raapinut etuvaloja jääraapalla ja nyt on muutama aaltoileva huomattavasti näkyvä naarmu umpioissa.
Eli kysymys kuuluu: onko olemassa toimivia aineita jolla naarmut saisi kokonaan pois tai ainakin osin häivytettyä?
p.s tämän takia meni jo yhdet yöunet,mutta kyllä tastä selvitään
Eli kysymys kuuluu: onko olemassa toimivia aineita jolla naarmut saisi kokonaan pois tai ainakin osin häivytettyä?
p.s tämän takia meni jo yhdet yöunet,mutta kyllä tastä selvitään
Vesihionta ja sitten kiillotus:Ipi76 kirjoitti:Voi itku, vaimo oli tuossa pariin otteeseen raapinut etuvaloja jääraapalla ja nyt on muutama aaltoileva huomattavasti näkyvä naarmu umpioissa.
Eli kysymys kuuluu: onko olemassa toimivia aineita jolla naarmut saisi kokonaan pois tai ainakin osin häivytettyä?
p.s tämän takia meni jo yhdet yöunet,mutta kyllä tastä selvitään
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... n+killotus
Hommaa taitaa olla sen verran, että jos jatkossakin menee yöunia niin voi öisin irroitella umpiota kun ei saa nukuttuakaan
VMP
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Kokeile varovasti"ihmesientä", sillä saa nahan tosi puhtaaksi mutta on myös hiukan hiovaa tuo materiaali joten ei kannata liikaa hangata.hagger16 kirjoitti:Oletteko huoltaneet nahkaratteja mitenkään?
No, tuossa.. äh.. ooppelissa ratti tuntuu lähinnä virttyneeltä esinahalta (mielikuva, ei henk.koht. kokemusta) ja sille olisi kiva tehdä jotain.
Hand & Nail?
Alfan puuratti vain kiillottuu tyylikkäästi vanhetessaan..
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^ Yes.. Tiedän tuon sienen ja sellainen löytyy kotoakin. Vaimo on tainnut sillä valkoisia nahka tennareitaan puhdistella.
En kuitenkaan usko, että siitä olisi nyt apua. Tuo nahka kun on jo kulunut ja hiertynyt ikävän näköiseksi/tuntuiseksi.
Ei sillä nyt niin ole tuossa ooppelissa väliäkään, mutta olisi voinut reenata nahkaratin fiksaamista. Seuraavassa alfassa kun tuskin on enää puurattia...
En kuitenkaan usko, että siitä olisi nyt apua. Tuo nahka kun on jo kulunut ja hiertynyt ikävän näköiseksi/tuntuiseksi.
Ei sillä nyt niin ole tuossa ooppelissa väliäkään, mutta olisi voinut reenata nahkaratin fiksaamista. Seuraavassa alfassa kun tuskin on enää puurattia...
Senza cuore saremmo solo macchine