Tiistaina oli ensimmäinen katsastus 156:lla omistajuuteni aikana. Vähän osasin pelätä päästöjen suhteen - edellinen omistaja oli joutunut tekemään lenkin motarilla kesken katsastuksen ennen kuin oli menny läpi. Ja kylmänä tyhjäkäynti on heijannut merkille asiaankuuluvasti. Etupään alustan osistakin odottelin huomauttamista.
Ja kuinka ollakaan, päästöt olivat mitä sattuu ja siitähän se pomppas. Epäili lambdavikaa katsatusmies. Eikä ollut hankala uskoa, sen verrran monta lambda-/ilmitarinaa on tullut täältä luettua että osasin hieman odottaa...
Kävin sitten työpaikan korjaamomyymälästä kyselemässä lambdan hintaa - 135 euroa olisi boschilaiselle tullut. Kehoitti kuitenkin myyjä, että lyödään ensin piuhat kiinni ja varmistetaan että siitä todella kenkä puristaa. Tässä vaiheessa toivoin, että vika korjaantuisi pelkällä lambdan vaihdolla.
Tänään sitten töiden jälkeen menin kyselemään, että mitäköhän kaikkea löytyi ja oli kyllä melko iloinen yllätys kulumielessä

Olivat huomanneet kierroksia antaessa, että alipaineletkut (korjatkaa termejä, jos ontuvat) olivat enemmän tai vähemmän irti. Klemmarit vaihtoon ja heittämällä päästömittauksesta läpi! Hintaa koko operaatiolle rapiat 23 euroa ja kotimatkalla leima rekisteriotteeseen...
Ainakin vuodella siirtyi yksi stressi eteenpäin. Rock'n roll!