Konehuoneen pohjalevy?
Valvoja: Moderators
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Konehuoneen pohjalevy?
Mulla kävi nini että öljynvaihdon yhteydessä jouduin irroittamaan ton muovisen pohjalevyn ja sehän oli ihan palasina, en viitsinyt sitä edes laittaa takaisin! Kysynkin että mitä tuo pohjalevy toimittaa???
Haittaako jos sen jättää kokonaan pois? oon ajatellu jättää sen pois kun se roikkuu rumasti ja raapii välillä maata....
Haittaako jos sen jättää kokonaan pois? oon ajatellu jättää sen pois kun se roikkuu rumasti ja raapii välillä maata....
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
pohjalevystä
kyllä se sinne kannattaa laittaa. Ajelin hetken ilman pohjalevyä ja konehuone oli kaikenmaailman paskaa ja kuraa täynnä. Tosin sitä muovista sinne ei kyllä kannata laittaa, Olli79:ltä saa alumiinistä leikattuja levyjä sopivaan hintaan. Tulee vähän maavaraakin lisää ja kestää varmasti pidempään....http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2343
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Joo, toi alumiininen olis varmaan hyvä hankinta...
Kuraa sinne varmaan pääsee jos sen otta pois toisaan, mutta haitanneko se muuten mitään, kattelin että tuota alumministakin saa odotella hetken ja se muovinen varmaan lähtee ihan oma-aloitteisesti kävelee jos ei sitä kohta poista itse... sen verran vähäisesti on enään kiinni...
Kuraa sinne varmaan pääsee jos sen otta pois toisaan, mutta haitanneko se muuten mitään, kattelin että tuota alumministakin saa odotella hetken ja se muovinen varmaan lähtee ihan oma-aloitteisesti kävelee jos ei sitä kohta poista itse... sen verran vähäisesti on enään kiinni...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Vähän samoilla linjoilla olin tossa keväällä,ottaakko pois,tilata teräksinen vai korjata vanha. Päätin korjata vanhan koska ainakin matalemmassa autossa pitää olla joku "varoitin" ennen pakoputken rikkoutumista.. Estää roiskeita hihnoille ja sähkö-osille... Teräksisen järjellisyydestä joku viisaampi vois kertoa,itse ajattelin että jos auto pohjaa maata vasten pahasti,niin ei kai tuo alumiinilevykään koko auton painoa pysty kannattelemaan??? Samat vauriot siis tulee joka tapauksessa,oli muovia tai alua..? Tähän saumaan olis kiva kuulla yksikin kokemus jossa 120e maksavasta alulevystä on konkreettisesti enemmän hyötyä kuin alkup. muovipanssarista...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Muovisen saa yhä uudestaan ja uudestaan korjattua alkuperäiseen muotoonsa parilla pellinpalalla ja lasikuitukitillä.... Roikkuminen alkaa aina pakoputkiaukon ympäriltä,rälläkällä sen verran paksu "haava" siihen että suoristuu,ja lasikuitukitillä kiinni. Pitkäikäisempi tulee jos pikkuruuveilla haavan yli pistää pellinpalan... Kestänee seuraavat 3 vuotta suorana... eli maksaa ainoastaan pienen vaivan ja ajaa saman asian...Usean vuoden ajan! 

Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eiköhän sen levyn hyöty ole lähinnä äänieristyksessä, aavistus ilmanvastuksen pienentämisessä ja ehkä moottorin lämpöjen nopeammassa nousussa.
Tuskin tehdas turhia osia harrastaa, mutta toisaalta noitahan on alkanut ilmestymään autoihin yleisesti vasta kymmenisen vuotta sitten. Ilman pärjättiin ennenkin, joten tuskin levyn puuttumisesta kovin suurta haittaa syntyy.
Tuskin tehdas turhia osia harrastaa, mutta toisaalta noitahan on alkanut ilmestymään autoihin yleisesti vasta kymmenisen vuotta sitten. Ilman pärjättiin ennenkin, joten tuskin levyn puuttumisesta kovin suurta haittaa syntyy.
- Epäkelpokeräilijä -
No siitä vaan alulevyä asentamaan jos haluaa 120e heittää rahaa hukkaan... itse laittaisin ne mieluummin esim renkaitten laatuun... Rasvishan heitti ilmaan (ilmeisesti) puolitosissaan lämpö ja ilmanvastus kysymyksiä... Kunnolla toimiva vernetti termarikotelossa niin ei panssarilla ole mitään vaikutusta moottorinlämpöön,kuten rasvis hyvin tietää... Ja ilmanvastuskerroin..... Siihen vois heittää samaa kun volkkarimyyjä oli kertonu velipojalle passattia ostaessa: "Toinen passatin peileistä on pienempi ilmanvastuksen takia"!!! Velipoika oli nauranu kippurassa (100 hv kone),Myyjäkin oli vähän ajan päästä nauranu asialle.. 

Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei se kyllä tiedä, tosin sehän onkin vähän yksinkertainen ja vielä insinööri.Silvio kirjoitti:kuten rasvis hyvin tietää
Toimiva termari aukeaa vasta siinä vaiheessa kun jäähdytysnesteen lämpötila on sopiva eli luokkaa 90 graadia. Siihen asti koneen lämpötilan nousunopeus riippuu jotakuinkin yhtälöstä (löpön polttamisesta saatu lämpöenergia - (liike-energiaksi muutettu lämpöenergia + pakokaasuina karkaava lämpö + moottorin ja jäähdytysjäsjestelmän ilmaan luovuttama lämpö)). Mitä paremmin konehuone tuulettuu, sitä tiukemmin koneen kylki ja öljypohjassa hengaileva öljy tahtovat pysyä ympäristön lämpötilassa.
Ilmanvastusjuttukaan ei ole niin pieni kuin voisi ensi hätään kuvitella. Uusissa autoissa panostetaan erityisesti pohjan tasoitteluun, ei ole mitään mieltä jemmata pyyhkijöitä konepellin takaosan alle tai nysvätä jonkun taustapeilien muotoja jos pohja on pelkkää möykkyä ja kraatteria. Ajatteles konehuonetta vaikka pick-upin lavaa vastaavana kuoppana, kyllähän sekin kannattaa peittää pressulla jos haluaa vähentää ilman pyörteilyä ja vastusta.
- Epäkelpokeräilijä -
Niin ja 1 newtoni väännössä kuittaa niin ja niin paljon ilmanvastusta... Koneen lämmöstä puhun tuoreesta kokemuksesta: Entisellä termalla vaihteli 70-95 asteen välillä riippuen oliko ilmassa -5 Vai+15 astetta... Uusi vernetti on täysin tunnoton ulkopuolella olevalle ilmalle, Lasissa on aina se oikea astemäärä,88C.....Ensimmäinen kerta myös kun flektikin toimii oikein,ei puhaltele millon sattuu. Eli koneenlämpöön vaikuttaa AINOASTAAN oikea nesteenkierto..... Ja kun tuo kutosen kulutus on mitä on,niin varsinkin pätkäajossa kannattaa kiinnittää huomiota lämpöihin,risalla termarilla veikkaisin parin litran ylimääräistä kulutusta sataselle..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Newtoni ei muuten kuittaa yhtään mitään vaan kilowatti. Mulla on akkuporassa sata Nm:ää, mutta tuskin sillä kovin kovaa pääsisi vaikka sen tuohon Plösön keulaan pulttaisi.
Termari toimii nesteen lämpötilan ylärajoittimena, ei se sitä nestettä lämmittämään pysty vaan määrää, milloin litkua aletaan jäähdyttimessä jäähdyttämään. Kolmenkymmenen asteen pakkasesta kun räjäytät pirssin tulille niin termari pysyy kiinni siihen asti kunnes nesteen lämpötila on siinä yhdeksänkympin hujakoilla. Sen, kuinka kauan tuohon kestää, määrää moottorin hukkalämmön tuotto (poislukien pakokaasujen lämpöenergia) ja konetta jäähdyttävä ympäristö. Pohjalevy osaltaan eristää konehuonetta ulkoilmasta, joten se vaikuttaa vähän kuin pukisit pannun pilkkihaalareihin. Lievemmin tietysti, mutta vähentää jäähdyttävän viiman vaikutusta.
Termari toimii nesteen lämpötilan ylärajoittimena, ei se sitä nestettä lämmittämään pysty vaan määrää, milloin litkua aletaan jäähdyttimessä jäähdyttämään. Kolmenkymmenen asteen pakkasesta kun räjäytät pirssin tulille niin termari pysyy kiinni siihen asti kunnes nesteen lämpötila on siinä yhdeksänkympin hujakoilla. Sen, kuinka kauan tuohon kestää, määrää moottorin hukkalämmön tuotto (poislukien pakokaasujen lämpöenergia) ja konetta jäähdyttävä ympäristö. Pohjalevy osaltaan eristää konehuonetta ulkoilmasta, joten se vaikuttaa vähän kuin pukisit pannun pilkkihaalareihin. Lievemmin tietysti, mutta vähentää jäähdyttävän viiman vaikutusta.
- Epäkelpokeräilijä -
Saatat sinä nerompi yleensä näissä konepuolen asioissa olla,mutta ei mulle tarvitse kertoa miten termari toimii,isä selitti sen mulle 6-vuotiaana eli 23 vuotta sitten.
Takaa ajoin vaan sitä että lämpöjen puutteesta kärsivän kannattaa se vaihtaa....


Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Heitetään nyt oma 5 senttinen kehiin.
Eli omana kokemuksena kyllä se pysyy siistimpänä se konehuone pohjalevyn kanssa. Kaikki kuraloskapaska ei roisku sinne ihan suoraan. Ja tuo alumiininenhan suojaa huomattavasti laajemmalta kuin se alkuperäinen. Lisäksi veikkaan että ne alimpana roikkuvat rakenteet myös alkavat ruostua hieman aiemmin ilman sitä muovia/alumiinia kun niiden pinnassa on aika heppoinen maali. Ainakin oma oli vuoden ilman pohjalevyä ja siinä ajassa moni kohta oli kulunut puhki maalista ja oli kevyessä ruosteessa. Joku tietysti sanoo että sattui vaan sopivasti alkamaan ruostuminen mutta kovin oli sen näköistä että hiekka oli hionut...
Lämpöjen nousun luulisin maalaisjärjellä myös olevan HIEMAN nopeampaa, mutta en huomannut talvella itse mitään eroa. Mökkitiellä se on kiva olla kun kivet raapaisee levyä tuon tuostakin jolloin muovi olisi pian entinen? 7 kohtaahan se taitaa olla kiinni joten jos jotain hajoaa (puskuri tms) niin kovaa saa ladata. Reilu kaksi vuotta tainnut nyt olla kiinni ja yhä uuden veroinen.
Suurin miinus öljynvaihto...
Eli omana kokemuksena kyllä se pysyy siistimpänä se konehuone pohjalevyn kanssa. Kaikki kuraloskapaska ei roisku sinne ihan suoraan. Ja tuo alumiininenhan suojaa huomattavasti laajemmalta kuin se alkuperäinen. Lisäksi veikkaan että ne alimpana roikkuvat rakenteet myös alkavat ruostua hieman aiemmin ilman sitä muovia/alumiinia kun niiden pinnassa on aika heppoinen maali. Ainakin oma oli vuoden ilman pohjalevyä ja siinä ajassa moni kohta oli kulunut puhki maalista ja oli kevyessä ruosteessa. Joku tietysti sanoo että sattui vaan sopivasti alkamaan ruostuminen mutta kovin oli sen näköistä että hiekka oli hionut...
Lämpöjen nousun luulisin maalaisjärjellä myös olevan HIEMAN nopeampaa, mutta en huomannut talvella itse mitään eroa. Mökkitiellä se on kiva olla kun kivet raapaisee levyä tuon tuostakin jolloin muovi olisi pian entinen? 7 kohtaahan se taitaa olla kiinni joten jos jotain hajoaa (puskuri tms) niin kovaa saa ladata. Reilu kaksi vuotta tainnut nyt olla kiinni ja yhä uuden veroinen.
Suurin miinus öljynvaihto...
Ayrton Senna da Silva forever
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Puskuri itsessään on niin joustavaa materiaalia, ettei se ole se helpoimmin hajoava osa.enial kirjoitti:Ei tuon alumiinisen pohjalevyn kans käy sitten niin, että antaakin periksi ensimmäiseksi jostain muualta? Muovinen kun vaan halkeaa niin alumiinisen kans hajoaakin puskuri tai muuta vastaavaa? Mietin vaan kun omasta muovinen on aika kappaleina ja tarvis varmaan uusia.
Ensimmäiseksi murtuu puskurin päissä (tai kulmissa) olevat ruosteiset pystypalkit, sitten edessä oleva apupalkki (johon pohjalevy ja puskuri kiinnittyy kolmella torxilla) siirtyy muutaman sentin taaksepäin, ja lopuksi itse pohjalevy vääntyy ja notkahtaa hieman alaspäin.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Apupalkissa on muunmuassa kiinni syylärin alapää, joten en suosittele hirveetä revittely... Samoin ilmastoinnin putket jne...EdotL kirjoitti:Puskuri itsessään on niin joustavaa materiaalia, ettei se ole se helpoimmin hajoava osa.enial kirjoitti:Ei tuon alumiinisen pohjalevyn kans käy sitten niin, että antaakin periksi ensimmäiseksi jostain muualta? Muovinen kun vaan halkeaa niin alumiinisen kans hajoaakin puskuri tai muuta vastaavaa? Mietin vaan kun omasta muovinen on aika kappaleina ja tarvis varmaan uusia.
Ensimmäiseksi murtuu puskurin päissä (tai kulmissa) olevat ruosteiset pystypalkit, sitten edessä oleva apupalkki (johon pohjalevy ja puskuri kiinnittyy kolmella torxilla) siirtyy muutaman sentin taaksepäin, ja lopuksi itse pohjalevy vääntyy ja notkahtaa hieman alaspäin.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Ilmastoinnittomassa versiossa tarkkaan ottaen syyläri, ohjaustehostimen jäähdytyslenkki ja ilmanputsaritötsä. Ehkäpä vielä resonaattori, jos se paikalleen oltaisiin joskus jätetty.Kirkinen kirjoitti:Apupalkissa on muunmuassa kiinni syylärin alapää, joten en suosittele hirveetä revittely... Samoin ilmastoinnin putket jne...EdotL kirjoitti:Puskuri itsessään on niin joustavaa materiaalia, ettei se ole se helpoimmin hajoava osa.enial kirjoitti:Ei tuon alumiinisen pohjalevyn kans käy sitten niin, että antaakin periksi ensimmäiseksi jostain muualta? Muovinen kun vaan halkeaa niin alumiinisen kans hajoaakin puskuri tai muuta vastaavaa? Mietin vaan kun omasta muovinen on aika kappaleina ja tarvis varmaan uusia.
Ensimmäiseksi murtuu puskurin päissä (tai kulmissa) olevat ruosteiset pystypalkit, sitten edessä oleva apupalkki (johon pohjalevy ja puskuri kiinnittyy kolmella torxilla) siirtyy muutaman sentin taaksepäin, ja lopuksi itse pohjalevy vääntyy ja notkahtaa hieman alaspäin.
Kyllähän nuo semmoisen kolme senttiä siirtymistä tuntuvat sietävän.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
^Joutuu
Ja mulla on kyllä mielestäni 7kpl ruuveja mutta voin muistaa väärinkin.
3kpl puskurissa
2kpl lokarinnurkissa niissä heppoisissa "palkeissa"
2kpl takareunasta apurungossa tmv
Täytyy mennä kohta ruuvaamaan paikoilleen niin sittenhän tuo varmistuu. Paitsi jos alkaa taas sataa...

Ja mulla on kyllä mielestäni 7kpl ruuveja mutta voin muistaa väärinkin.
3kpl puskurissa
2kpl lokarinnurkissa niissä heppoisissa "palkeissa"
2kpl takareunasta apurungossa tmv
Täytyy mennä kohta ruuvaamaan paikoilleen niin sittenhän tuo varmistuu. Paitsi jos alkaa taas sataa...
Ayrton Senna da Silva forever
Melko vanha aihe mutta itselleni nyt ajankohtainen.
Oman autoni pohjalevy(156 jts '03) oli myöskin palasina.
Ilmeni että oma levyni onkin muovitettua lasikuitua, eli helpohko homma korjata.
Toinen takakiinnike oli irronnut kokonaan, samoin levyn sivusta puuttui palanen. Hieman peltiä ja ruuveja pitämään puuttuvat palat paikoillaan ja ei muuta kuin laminoimaan lasikuitua. Kannattaa hioa muovikalvo auki että uusi kuitu tarttuu hyvin levyyn.
Taas säästyi paljon rahaa.
Oman autoni pohjalevy(156 jts '03) oli myöskin palasina.
Ilmeni että oma levyni onkin muovitettua lasikuitua, eli helpohko homma korjata.
Toinen takakiinnike oli irronnut kokonaan, samoin levyn sivusta puuttui palanen. Hieman peltiä ja ruuveja pitämään puuttuvat palat paikoillaan ja ei muuta kuin laminoimaan lasikuitua. Kannattaa hioa muovikalvo auki että uusi kuitu tarttuu hyvin levyyn.
Taas säästyi paljon rahaa.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
kätevä käsistään tekee pohjalevyn lasikuidusta
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Niin tai jos lasikuidun kanssa toimiminen tuntuu tökkivän, niin metalli reikänauhalla, vai mikä patenttivanne se nyt on, ja isokantaisilla popniiteillä saa kanssa kasattua hajonneen pohjalevyn. Itsellä oli myös molemmat takakiinnikkeet irti, sekä sivusta yksi hukassa kokonaan. Leikkelin muutaman pätkän reikänauhasta, poralla muutama reikä ja pätkin poppareilla nauhanpalat kiinni. M6 kiinnityspultitkin menee noista rei'istä sopivasti läpi joten ei tarvitse käyttää alkuperäisiä kiinnitysreikiä, varsinkin jos niitä ei enää ole.
Korkanneet kiinnityspultin kierteet voi korjata laittamalla kierretankoa, tai pitkän pultin vastapuolelta, reikään ja lukitsee sen mutterilla siihen. Sitten vain korialuslaatta väliin ja toisella mutterilla ja aluslaatalla saakin pohjalevyn kiinni. Kannattaa muuten ruiskata jotain hapettumiselta suojaavaa tököttiä noiden pulttien kierteisiin jos meinaa että ne ei ala jatkossakaan korkkaamaan.
Edellisessä rellu Lagunassa oli tuo pohjalevy myös, ja varsinkin kaikki alumiiniin kierretyt pultit kyllä korkkasi ennemmin tai myöhemmin.
Korkanneet kiinnityspultin kierteet voi korjata laittamalla kierretankoa, tai pitkän pultin vastapuolelta, reikään ja lukitsee sen mutterilla siihen. Sitten vain korialuslaatta väliin ja toisella mutterilla ja aluslaatalla saakin pohjalevyn kiinni. Kannattaa muuten ruiskata jotain hapettumiselta suojaavaa tököttiä noiden pulttien kierteisiin jos meinaa että ne ei ala jatkossakaan korkkaamaan.
Edellisessä rellu Lagunassa oli tuo pohjalevy myös, ja varsinkin kaikki alumiiniin kierretyt pultit kyllä korkkasi ennemmin tai myöhemmin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11 Loka 2009, 09:58