Hihnapyörääkö tarttis?
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hihnapyörääkö tarttis?
Mulla tahtoo 164:n apulaitteiden kiilahihna kiljahdella, varsinkin kun lähtee liikenteeseen lämpimästä tallista jolloin ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle alkaakseen kuivata ikkunoita. Samalla latausjännite notkahtaa olemattomaksi. Auto ei muutenkaan malta tyhjäkäynnillä juuri ladata, latausjännite nousee tuhannella kierroksella noin 13 volttiin ja vähän korkeammilla kierroksilla normaalisti neljäntoista hujakoille. Latauksensäädin on muutaman vuoden ikäinen.
Mahtaisiko pienten kierroksien heikko latausjännite johtua osittain luistavasta hihnasta? Nyörin kireys on kyllä OK mutta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä se alkaa silti kiljumaan. Voisiko kampiakselin tai laturin hihnapyörän ura olla sen verran kulunut, että hihna pääsee tapaamaan uran pohjaan? Kompuran hihnapyörässä tuskin on vikaa kun latausjännite kerran notkahtaa kompressorin kytkeytyessä.
Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?
Tuo V6:n hihna on kyllä yksi £@#%&!#& kiristettävä! Ilmeisesti suunnitteluingenjöörille ei ole juolahtanut mieleen, että hihna on huollettava osa.
Mahtaisiko pienten kierroksien heikko latausjännite johtua osittain luistavasta hihnasta? Nyörin kireys on kyllä OK mutta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä se alkaa silti kiljumaan. Voisiko kampiakselin tai laturin hihnapyörän ura olla sen verran kulunut, että hihna pääsee tapaamaan uran pohjaan? Kompuran hihnapyörässä tuskin on vikaa kun latausjännite kerran notkahtaa kompressorin kytkeytyessä.
Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?
Tuo V6:n hihna on kyllä yksi £@#%&!#& kiristettävä! Ilmeisesti suunnitteluingenjöörille ei ole juolahtanut mieleen, että hihna on huollettava osa.
- Epäkelpokeräilijä -
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
"Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?"
Varsinainen kysymys jää kyllä auki mutta omassa kotterossa oli saman kaltainen onkelma.
Aina ystävällinen Delta (siis tuo nyk. Motor) suostui tutkimaan asian ja lopputulemana vaihtamaan hihnan uuteen jotakuinkin mitätöntä korvausta vastaan...öhömm
Kahden päivän kuluttua kiljahtelu alkoi jälleen, joten takaisin pajalle. No, eipä yksi uusintakiristys riittänyt vaan toistamiseen jouduttiin vielä viikon sisällä puljussa vierailemaan. Nyt on pari kuukautta ollut ok, joten en tiedä, oliko ongelman perimmäinen syy em. hihnapyörässä vai kädettömyydestä kiristää hihna...
Varsinainen kysymys jää kyllä auki mutta omassa kotterossa oli saman kaltainen onkelma.
Aina ystävällinen Delta (siis tuo nyk. Motor) suostui tutkimaan asian ja lopputulemana vaihtamaan hihnan uuteen jotakuinkin mitätöntä korvausta vastaan...öhömm

Kahden päivän kuluttua kiljahtelu alkoi jälleen, joten takaisin pajalle. No, eipä yksi uusintakiristys riittänyt vaan toistamiseen jouduttiin vielä viikon sisällä puljussa vierailemaan. Nyt on pari kuukautta ollut ok, joten en tiedä, oliko ongelman perimmäinen syy em. hihnapyörässä vai kädettömyydestä kiristää hihna...
Re: Hihnapyörääkö tarttis?
Selviäiskö hihnan luistaminen jos merkaa hihnaan ja pyörään esim. maalimerkit. Näkis ainakin pysyykö tahdissaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla tahtoo 164:n apulaitteiden kiilahihna kiljahdella, varsinkin kun lähtee liikenteeseen lämpimästä tallista jolloin ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle alkaakseen kuivata ikkunoita. Samalla latausjännite notkahtaa olemattomaksi. Auto ei muutenkaan malta tyhjäkäynnillä juuri ladata, latausjännite nousee tuhannella kierroksella noin 13 volttiin ja vähän korkeammilla kierroksilla normaalisti neljäntoista hujakoille. Latauksensäädin on muutaman vuoden ikäinen.
Mahtaisiko pienten kierroksien heikko latausjännite johtua osittain luistavasta hihnasta? Nyörin kireys on kyllä OK mutta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä se alkaa silti kiljumaan. Voisiko kampiakselin tai laturin hihnapyörän ura olla sen verran kulunut, että hihna pääsee tapaamaan uran pohjaan? Kompuran hihnapyörässä tuskin on vikaa kun latausjännite kerran notkahtaa kompressorin kytkeytyessä.
Mahtaako laturiin saada mistään pelkkää (mielellään uutta) hihnapyörää vai pitääkö yrittää metsästää käytetty?
Tuo V6:n hihna on kyllä yksi £@#%&!#& kiristettävä! Ilmeisesti suunnitteluingenjöörille ei ole juolahtanut mieleen, että hihna on huollettava osa.

Re: Hihnapyörääkö tarttis?
Mietippä toisen kerran.HOTAKAINEN kirjoitti:Selviäiskö hihnan luistaminen jos merkaa hihnaan ja pyörään esim. maalimerkit. Näkis ainakin pysyykö tahdissa


Re: Hihnapyörääkö tarttis?
R@gdoll kirjoitti:Mietippä toisen kerran.HOTAKAINEN kirjoitti:Selviäiskö hihnan luistaminen jos merkaa hihnaan ja pyörään esim. maalimerkit. Näkis ainakin pysyykö tahdissa

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hepa, paljon mahdollista. Silloin kyseessä olisi kai laturin laakeri, sillä ilmastoinnin kompura on alle puoli vuotta vanha ja vesipumppu on pyörinyt 40 000 kilometrin verran. Pahus kun ei tullut hihnaa kiristäessä tsekattua, on sen verran hirveä tuo säätö etten ainakaan tuossa parkkipaikalla pakkasessa ala ropaamaan. Onkohan tehdas käyttänyt autojen kasaamisessa koulutettuja marakatteja vai millä ihmeellä nuo on nippuun saatu?
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
No, tämä ääntely kuuluu taas kategoriaan "niinhän sen pitääkin tehdä". Hihnan kiristäminen on taitolaji, nimittäin en halua kiristää sitä liikaa jottei vesipumpun laakerit ota itseensä. Tuo design ei ole paras mahdollinen, ensimmäinen hihna pyörittää kompuraa ja sen välityksellä taas pyörittää laturia joten ei ihme että joku niistä ääntelee. Hihnan joutuu uudelleen kiristämään (jos vaihtaa uuteen) n. 4 kertaaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hepa, paljon mahdollista. Silloin kyseessä olisi kai laturin laakeri, sillä ilmastoinnin kompura on alle puoli vuotta vanha ja vesipumppu on pyörinyt 40 000 kilometrin verran. Pahus kun ei tullut hihnaa kiristäessä tsekattua, on sen verran hirveä tuo säätö etten ainakaan tuossa parkkipaikalla pakkasessa ala ropaamaan. Onkohan tehdas käyttänyt autojen kasaamisessa koulutettuja marakatteja vai millä ihmeellä nuo on nippuun saatu?

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ai niin tosiaan, siinähän olikin yksi hihna kompuralle ja siitä toinen hihna laturille! Vesipumppu oli sitten jommallakummalla noista ja ohjaustehostimen pumpulle vielä oma hihnansa. No se kampiakseli -> kompressori -hihnahan siellä tietysti parkuu! Kiristystä varten pitää kai ottaa etupyörä ja sisälokasuoja pois ja kiristää se laturin hihna taas uusiksi? Todella älykäs tarkaisu. Hihnat on uusittu syksyllä ja kampura-kompurahihnaa ei ole jälkikiristetty, eli asia on sen puolesta pihvi.Ricambi kirjoitti:Tuo design ei ole paras mahdollinen, ensimmäinen hihna pyörittää kompuraa ja sen välityksellä taas pyörittää laturia joten ei ihme että joku niistä ääntelee. Hihnan joutuu uudelleen kiristämään (jos vaihtaa uuteen) n. 4 kertaa
Kiitos vinkistä!
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kyllä, etupyörä pois ja sisälokasuoja samaten. Muista merkitä "kiristysrautoihin" vaikkapa tussilla missä tiukkudessa ne ovat olleet ennen kiristystä jotta voisit kiristää hieman lisää, tässä on se hyvä puoli ettet kiristä liikaa. Kannattaa tietty tarkistaa kaikki kolme hihnaa samalla vaivalla.
Oleppa hyvä ;O)
Oleppa hyvä ;O)
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69