Poliisi puuttuu jo 1km/h ylitykseen..
Valvoja: Moderators
Kohtuutonta valvomista!
Käytännössä ajonopeus vaihtelee 75-85km/h välillä, riippuen siitä onko mäkiä jne...
Nyt keskittyminen kiinnittyy nopeusmittarin jatkuvaan vilkuiluun, tuntuu omituiselta.
Ennemmin virkavalta voisi keskittyä esimerkiksi turvaväliin, joka tuntuu monelta unohtuvan tyystin...
Käytännössä ajonopeus vaihtelee 75-85km/h välillä, riippuen siitä onko mäkiä jne...
Nyt keskittyminen kiinnittyy nopeusmittarin jatkuvaan vilkuiluun, tuntuu omituiselta.
Ennemmin virkavalta voisi keskittyä esimerkiksi turvaväliin, joka tuntuu monelta unohtuvan tyystin...
"Loose lips sinks ships"
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Omasta mielestä aivan naurettavan turhaa touhua. en näe mitään käytännön eroa ajaako 80km/h vai 85km/h. teoriassa voidaan laskea etenemistä ja jarrutusmatkoja,mut käytännön kanssa mielestäni turhaa spekulointia. eiköhä olisi ihan asiallista kun sallittaisiin n.10% ylitys rajoitukseen nähden. Menee turhaks mittarin kyttäämiseks eikä liikennettä tule sillon seurattua täydellä teholla. Suomen nopeusrajotukset on paikoitellen muutenkin reilusti alakanttiin.
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Mahtoko olla äsken Kaarinasta Turkuun päin ajellessa kokeilu jo käynnissä. Hautausmaan kohdalla on 70 km/h rajoitus, mulla mittari näytti tasan 80, eli vauhtia 74 km/h. Tien varteen pysäköidyn Ford Tourneon peräloosteri välähti.
Toisella kaistalla oli joku menossa just ohi, mut mistä sitä tietää mitä siinä kuvassa sit näkyy. Stanan kamerakopit.

Varusteeksi voisi laittaa ns. viranomaistöpselin, josta näkisi mihin arvoon vakkari oli säädetty. Jos oikein, ei sanktiota. Autohan on kone, sillehän ihminen ei voi mitään..R@gdoll kirjoitti:Patongissa saattaa vakkarilla nopeus heilua jopa +/- 5 km/h mäkisessä maastossa...kumimuumi kirjoitti:Vakionopeudensäädin katsastusvarusteeksi?

..ammattina autoslalom..
No turhan tarkkaa toi valvonta tai ei, niin kyllä kai osaava kuljettaja pystyy pitämään nopeuden esim. 75-80km/h välillä ilman sen suurempia ongelmia? Ja siellä liikennemerkissähän se suurin sallittu nopeus on, jos kerran heittelee kympin suuntaan tai toiseen niin ehkä kannattaa sit tähdätä vaikka lukemaan 70km/h? 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Poliisi puuttuu jo 1km/h ylitykseen..
Minusta tuo olisi ihan loogista, rajoitus on se mitä tolpan nokassa lukee ja se siitä. Nykyäänhän autojonolla on mittarissa tyypillisesti rajoitus plus kymmenen kilometriä, eli kahdeksankympin rajoituksella onkin "sallittua" ajaa yhdeksääkymppiä. Mikäs järki siinä on?mipo kirjoitti:Mitäs mieltä
Nollatoleranssi vastaisi siis käytännössä nopeusrajoitusten laskemista kymmenellä kilometrillä tunnissa. Mitäs jos rajoituksia vastaavasti nostettaisiin vastaamaan nykyisiä "perusnopeuksia" ja siirryttäisiin samalla siihen 0 km/h puuttumiskynnykseen? Tien päällä tuskin muuttuisi mikään, paitsi että ne rajoitukset alkaisivat pitää paikkansa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Poliisi puuttuu jo 1km/h ylitykseen..
voisivat tehdä niin että laskevat rajoituksia 10km/h ja nostavat ylinopeusrajan 10km/h ... kaikki olisivat tyytyväisiäScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Nollatoleranssi vastaisi siis käytännössä nopeusrajoitusten laskemista kymmenellä kilometrillä tunnissa. Mitäs jos rajoituksia vastaavasti nostettaisiin vastaamaan nykyisiä "perusnopeuksia" ja siirryttäisiin samalla siihen 0 km/h puuttumiskynnykseen? Tien päällä tuskin muuttuisi mikään, paitsi että ne rajoitukset alkaisivat pitää paikkansa.

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Voi nu helvetes satan
Tehdään taas veronmaksajista suurrikollisia aivan naurettavilla mittareilla. Olisivat yhtä tarkkoja kaikessa muussakin sitten, eli se on 80km/h, ei 82 eikä 77km/h. Vai millä oikeuksilla siellä saa joku mummeli ajella 70:iä ja siten määrätä käytännössä nopeusrajoituksen tuolla tienpätkällä??
Tuolla välillä ei muuten ole ollut kameroita noissa pöntöissä koko kesänä, ehkä ne nyt panee ne täyteen ja sinne välille noita pakuja kameroineen vielä.

Tehdään taas veronmaksajista suurrikollisia aivan naurettavilla mittareilla. Olisivat yhtä tarkkoja kaikessa muussakin sitten, eli se on 80km/h, ei 82 eikä 77km/h. Vai millä oikeuksilla siellä saa joku mummeli ajella 70:iä ja siten määrätä käytännössä nopeusrajoituksen tuolla tienpätkällä??
Tuolla välillä ei muuten ole ollut kameroita noissa pöntöissä koko kesänä, ehkä ne nyt panee ne täyteen ja sinne välille noita pakuja kameroineen vielä.
Toivottavasti jää vain hetkelliseksi lyhyeksi kokeiluksi...mutta kyllä joku kukkahattu rääpäle kumminkin alkaa ajamaan lainsäädäntöön..
Ei vakkarikaan kaikkea pelasta, kun vaikka 9-tiellä turkuun on 100 rajotus, sit yhtäkkiä risteyksen alueella 60 pienen pätkää ja taas 100, esim...joku kumminkin ajelee puoliunissa vakkari päällä siinä risteyksessä 100, kun eihän sen kanssa "tarvitse" seurata niin paljon nopeuttaan...

Ei vakkarikaan kaikkea pelasta, kun vaikka 9-tiellä turkuun on 100 rajotus, sit yhtäkkiä risteyksen alueella 60 pienen pätkää ja taas 100, esim...joku kumminkin ajelee puoliunissa vakkari päällä siinä risteyksessä 100, kun eihän sen kanssa "tarvitse" seurata niin paljon nopeuttaan...
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Olen aika samoilla linjoilla Rasviksen kanssa.Rajoitus on se mikä siinä kyltissä lukee,helppoa vai mitä!.Toisekseen, en usko että marina nopeusrajoituksista loppuisi vaikka nykyisiin kyltteihin laitettaisiin satanen lisää,aina löytyisi joku jolle olisi käsittämätöntä miksi jonkun ala-asteen kohdalla ei voi vetää kun sataaviittäkymppiä (" kato kun autotkin on nykyään niin hyviä ajaa").
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
Miten voi joku Alfalla ajava puolustella nollatoleranssia ja köröttelylinjaa?
Perusongelmahan tässäkin on tuo teiden suunnittelu ja kunto. On vedetty entisten kärrypolkujen päälle kalliilla huonot asvaltit ja saatu aikaseksi kunnon mutkapätkiä missä ei edes pääse kenestäkään turvallisesti ohi.
Aivan sama junaliikenteen kanssa, rakennettu yksisuuntaista rataverkkoa ohituspaikoilla!
Jos mulla olis joku satasen auto, ajaisin sen varmaan kameratolppaan ja sitten iltikseen kovat selitykset että keskityin tarkkailemaan nopeusmittaria niin unohtui tuo loiva kaarre

Perusongelmahan tässäkin on tuo teiden suunnittelu ja kunto. On vedetty entisten kärrypolkujen päälle kalliilla huonot asvaltit ja saatu aikaseksi kunnon mutkapätkiä missä ei edes pääse kenestäkään turvallisesti ohi.
Aivan sama junaliikenteen kanssa, rakennettu yksisuuntaista rataverkkoa ohituspaikoilla!
Jos mulla olis joku satasen auto, ajaisin sen varmaan kameratolppaan ja sitten iltikseen kovat selitykset että keskityin tarkkailemaan nopeusmittaria niin unohtui tuo loiva kaarre

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Siitentiiä kun en juuri nyt Alfalla aja. Köröttelynkin kanssa on vähän niin ja näin, enimmäkseen tulee kumminkin roikuttua moottoritien vasemmalla kaistalla.Bones kirjoitti:Miten voi joku Alfalla ajava puolustella nollatoleranssia ja köröttelylinjaa?
On se kumminkin vähän kummaa että niiden olemassaolevien rajoitusten todellisen valvomisen kokeilusta nousee kova urputus. Aina on oltava pientä joustoa? Kuinka moni on esimerkiksi sitä mieltä että kaupasta on ihan OK pölliä tavaraa kunhan ei vie kerralla kuin kahdenkympin arvosta?
Nopeusrajoitukset voisivat minun puolestani olla korkeampiakin, kahdeksankympin mittarinopeus on Pösöllä vähän siinä ja siinä jaksaako se vetää viitosella kunnolla. Muutenkin liikenteen todelliset ongelmat löytynevät jostain ihan muualta kuin yleisesti liian suurista nopeuksista. Mutta vedetään ne rajat mihin tahansa, aina ne ovat jonkun mielestä liian alhaalla ja niiden valvonta merkki totalitaarisesta poliisivaltiosta.
Tähän perään vapaavalintainen hymiö.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Toki joo, mutta onko se todellakin liikenteen joustavuuden kannalta järkevää, että pitää kytätä sitä mittaria?
Sen kahden kympin edestä kun vie kaupasta niin ei sitä ihan epähuomiossa onnistu tekemään, tai puhun toki vain omasta puolestani
Lähinnä se, mihin asiaan tässä keskitytään ja laitetaan resursseja pistää vaan veronmaksajan miettimään asuinmaan valintaa...
PS. Sorry rasvis, mutta VJ ehdotti sulle niin hienoa titteliä, että...
Sen kahden kympin edestä kun vie kaupasta niin ei sitä ihan epähuomiossa onnistu tekemään, tai puhun toki vain omasta puolestani

Lähinnä se, mihin asiaan tässä keskitytään ja laitetaan resursseja pistää vaan veronmaksajan miettimään asuinmaan valintaa...
PS. Sorry rasvis, mutta VJ ehdotti sulle niin hienoa titteliä, että...
Jää kokeiluksi. Kameravalvonnan kynnyskysymys on nimittäin käsittelyn nopeus. Tällä hetkellä pirun hidasta. Jos toleranssia lasketaan, niin sitä enemmän ihan tavallisten ylitysten käsittely ja huomautusten lähettäminen täyttää pollareiden työpäivän. Mitä tiukenpi seula, niin sitä paremmat mahdollisuudet todella suurten ylityksien on mahdollista päästä pälkähästä.
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Olisiko liikenne sitten joustavampaa jos ei tarvitsisi lainkaan kytätä mittaria?En usko.Vaikka moni tälläkin palstalla puhuu mielummin oikeasta tilannenopeudesta,niin jatkuvasti tuolla liikenteessä näkee monenmoista asfaltinkuluttajaa jolla ei kuitenkaan ole siitä oikeasta tilannenopeudesta hölkäsenpölähtävän käsitystä ja sen takia siellä sitten on nopeusrajoitukset meidän keskivertoa parempien kuskien kiusana
.

Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ainahan se raja on jossain +0 kilometriä. Yleisesti kai noudatetaan jokseenkin +10% ylinopeus puuttumista. Tuossakin tulee sitten raja...miksi saa ajaa 110 mutta ei 111. Periaatteessa kaikissa peleissä on selvät säännöt, paitsio on paitsio tietyllä säännöllä. Ehkä sekavinta on tuollaiset puskasäännöt...olikos tällä nimismiespiirillä nyt +5km/h vai 10% rajat. Itsellä ei onneksi ole varaa maksaa sakkoja niin tulee ajettua sitten sakottomasti. (kop kop)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Haa, kiitos kunniasta
Yritän tässä nyt sönkätä juuri samaa minkä Alfistipohjoosesta tuossa paremmin ilmaisi. Jos tähän asti on "saanut" ajaa kympin ylinopeutta ilman seuraamuksia, niin nollatoleranssilla pudotetaan sitä nopeutta kympin verran ja kytätään mittaria yhtä vähän tai paljon kuin ennenkin.
Mulla on käytännössä aina taulussa rajoitus plus kymmenen (406:ssa muuten on nopeusmittarikin numeroitu 10, 30, 50 jne.) ja edellisistä sakoista on 11 vuotta. Eikä ole ahdistukseen asti tarvinnut neulaa väijyä.

Yritän tässä nyt sönkätä juuri samaa minkä Alfistipohjoosesta tuossa paremmin ilmaisi. Jos tähän asti on "saanut" ajaa kympin ylinopeutta ilman seuraamuksia, niin nollatoleranssilla pudotetaan sitä nopeutta kympin verran ja kytätään mittaria yhtä vähän tai paljon kuin ennenkin.
Mulla on käytännössä aina taulussa rajoitus plus kymmenen (406:ssa muuten on nopeusmittarikin numeroitu 10, 30, 50 jne.) ja edellisistä sakoista on 11 vuotta. Eikä ole ahdistukseen asti tarvinnut neulaa väijyä.
- Epäkelpokeräilijä -
Olen pitkään ajanut mittarin mukaan rajoitus + 20 , joka tarkoittaa esim 100 rajoituksella 113 .
Tietty pihakadut ja ahtaat asutut väylät 40 / 60 rajoituksella mennään sääntöjen mukaan 0 toleranssilla.
Mopolla voi tietty joskus kolme ja neljänumeroisilla teillä sääntö unohtua .
Viimeksi saanut sakkoja n. 14 vuotta sitten 75:lla Alfalla Treen Hämeenpuistossa omaa typeryyttä - pyörät lukossa Poliisin tutkaan - enkä selvinny rikesakolla. Kuten ylhäältä näkyy olen oppinut.
Edellinen sakko olikin sitten vuodelta 1972 Kotkan ja Haminan väliltä periaatteessa vapaiden nopeuksien ajalta.
Tietty pihakadut ja ahtaat asutut väylät 40 / 60 rajoituksella mennään sääntöjen mukaan 0 toleranssilla.
Mopolla voi tietty joskus kolme ja neljänumeroisilla teillä sääntö unohtua .
Viimeksi saanut sakkoja n. 14 vuotta sitten 75:lla Alfalla Treen Hämeenpuistossa omaa typeryyttä - pyörät lukossa Poliisin tutkaan - enkä selvinny rikesakolla. Kuten ylhäältä näkyy olen oppinut.
Edellinen sakko olikin sitten vuodelta 1972 Kotkan ja Haminan väliltä periaatteessa vapaiden nopeuksien ajalta.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Tässä maassa vaan tuppaa kokeilut ja väliaikaiset ynnämuut jäävän helposti pysyviksi.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:On se kumminkin vähän kummaa että niiden olemassaolevien rajoitusten todellisen valvomisen kokeilusta nousee kova urputus.Bones kirjoitti:Miten voi joku Alfalla ajava puolustella nollatoleranssia ja köröttelylinjaa?
Eniten ottaa nuppiin henkilöt jotka eivät todellakaan aja todellista 100km/h vaan mittarinsa mukaan 100, eli oikeasti n. 90 pintaan. Kun eivät tiedä paljonko mittarinsa heittävät.
Köröttele sitten perässä esim. Tampere-Lahti pätkä missä on nihkeästi ohitusmahdollisuuksia.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En tiedä mikä omassa päässä on naksahtanut. Aiemmin jonkun "junnaaminen" sai verenpaineet nousemaan ja etsimään tuskaisesti ohitusmahdollisuuksia. Nykyään voin jäädä siihen taakse ihan suosiolla. Kai tuo 166 t.s sitten rauhoitti mielen.... 

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Periaatteessahan tuo on hyvä idea jolla kai lähinnä tähdätään pienen pelotteluefektin aikaansaaman reaktion seuraamiseen....omasta mielestä sujuva liikenne voi tarkoittaa joko +10km/h rajoitukseen tai vastaavasti alle mutta kun saatais sieltä välistä jollain konstilla pois ne pöpit jotka haluaa ajaa joka paikassa viiskytkilsaa yli limitin ja samoin ohjattaisiin jatkokoulutukseen ne jotka lähtee ruuhka-aikaan vetään vaunua ja nopeutta tietty "turvalliset 60 satasen alueella".....Tuossa joku mainitsi vielä sen yhden seikan eli turvavälit, ts. asian johon ei toiset tajua kiinnittää mitään huomiota! Siitä vaan lautaan kiinni känny korvalla ja kolkyt kilsaa tullan kiroillen ettei tuon takaa ees nää mits
niin tuttua kun liikkuu kumipyörillä 400 km päivässä.... Näihin seikkoihin pitäis mun mielestä ottaa tiukempi linja eikä vahtia jotain olemattomia ylityksiä...

"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
Jep, omat ylinopeudet on taakse jääneet mukulan tulon myötä. Ja Golfiin vaihdon jälkeen.
Jos noita tolppia ja kameroita on varaa pykätä joka pätkälle, pitäisi noille automaattisesti valvotuille teille myös saada nopeuden ilmoittavia tauluja. Olisi edes porukalla jotain mahiksia arpoa sitä oikeaa nopeuttaan.
Tolpathan eivät myöskään puhalluta ja koskaan en ole ratsiaan tolppatiellä törmännyt..
Jotenkin vaan mulla on vieläkin tuota kaikenlaista valvonnan ja kyttäämisen lisäämistä vastaan asennevamma, sille ei voi mitään
Jos noita tolppia ja kameroita on varaa pykätä joka pätkälle, pitäisi noille automaattisesti valvotuille teille myös saada nopeuden ilmoittavia tauluja. Olisi edes porukalla jotain mahiksia arpoa sitä oikeaa nopeuttaan.
Tolpathan eivät myöskään puhalluta ja koskaan en ole ratsiaan tolppatiellä törmännyt..
Jotenkin vaan mulla on vieläkin tuota kaikenlaista valvonnan ja kyttäämisen lisäämistä vastaan asennevamma, sille ei voi mitään

- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Nimen omaan, moni ei edes huomaan kun esim. lahdentiellä rajotus vaihtuu 80-> 100. Sit vedetää välil hieman uhkarohkeesti ohi ja silloin saattaa tulla vaaratilanteita. Itse koen, että turha alinopeus aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin pieni ylinopeus.Bones kirjoitti:Tässä maassa vaan tuppaa kokeilut ja väliaikaiset ynnämuut jäävän helposti pysyviksi.
Eniten ottaa nuppiin henkilöt jotka eivät todellakaan aja todellista 100km/h vaan mittarinsa mukaan 100, eli oikeasti n. 90 pintaan. Kun eivät tiedä paljonko mittarinsa heittävät.
Köröttele sitten perässä esim. Tampere-Lahti pätkä missä on nihkeästi ohitusmahdollisuuksia.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Vaaratilanne aiheutuu siitä kun toiset tulee töistä kotiin ja joku kuhnailee edessä alinopeutta tai nopeus vaihtelee jatkuvasti n.15km/h ni kyl siinä rupee oleen jo sen verran väsyny et ainakin itse haluan nopeesti kotiin eikä sillon paljon huvittaisi katsella maisemia. Tällöin on "pakko" mennä ohi. Tietenkin järki mukana. Oon myös monesti törmänny kuskeihin, joista ilmeisesti on kivaa ajaa ensin alinopeutta ja sitten kun lähet ohittaan, nopeus nouseekin sitten +10 yli rajotuksen ainakin. Mielestäni väärä paikka leikkiä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minusta näyttää että paljon enemmän on niitä, jotka eivät Lahdentiellä(kään) huomaa rajoituksen vaihtumista 100->80->50. Ensin ohitat itse satasen alueella, 80:n alueella tulet ohitetuksi (tai 50:n alueella tullaan ohi "miljoonaa") ja satasen alueella menet sitten taas itse ohi. No, mikäs siellä on ohittaessa kun on tilaa, mutta tietyömiehillä voi kyllä paikoin puntti tutista.Caijo-Romeo kirjoitti:moni ei edes huomaan kun esim. lahdentiellä rajotus vaihtuu 80-> 100
- Epäkelpokeräilijä -
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Peltoperkele
- Viestit: 59
- Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
- Paikkakunta: Helsinki
Itse asiassa pitäisikö aloittaa kampanja foorumilaisten kesken? Jokainen kynnelle kykenevä voisi käydä ajamassa pönttöön vähän tuon "teknisen marginaalin" ylitse (+3 km/h). Mielellään useampaan kuin yhteen pönttöön. Muutaman kuukauden päästä voisimme yhdessä nauraa lööpille, jossa todettaisiin Alfa kuskien ajavan määrällisesti eniten ylinopeutta.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1431330
"Miten poliisi aikoo selvitä tästä?
- Onhan se aikamoinen projekti. Poliisisoittokunnan miehet tulevat mukaan avustamaan, joten meillä on noin 20 henkeä mukana, komisario Dennis Pasterstein sanoo."
Se on hyvä että apulaisia riittää
"Miten poliisi aikoo selvitä tästä?
- Onhan se aikamoinen projekti. Poliisisoittokunnan miehet tulevat mukaan avustamaan, joten meillä on noin 20 henkeä mukana, komisario Dennis Pasterstein sanoo."
Se on hyvä että apulaisia riittää

Eiköhän laiteta kaikki autot jatkuvaan sateliittivalvontaan ja sakot automaattisesti suoraveloituksella autonomistajan tililtä!
Autossa vois olla myös kaasuanalyssaattori joka analysoisi kuljettajien ja matkustajien hengitysilman alkoholipitoisuuden ja lähettäisi tämänkin tiedon sateliitin kautta viranomaisille.
Nopeusrajoituksen kai on tarkoitus osoittaa suurinta sallittua nopeutta ja sen valvonnassa tulisi noudattaa nollatoleranssia. Toinen asia sitten on, että voimassaolevat nopeusrajoitukset ovat aivan liian matalia. Suomessa on tällä hetkellä paremmat autot kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi Suomessa on paremmat tiet kuin koskaan aikaisemmin ja kuitenkin nopeusrajoituksia vain tiputetaan jatkuvasti.
Kesän ylinopeuksista ja rattijuopumuksista aiheutuneet kolarit ovat kaikki olleet täysin holtittomien kuskien aiheuttamia, eikä niihin kuskeihin vaikuta mitään nollatoleranssit tai promillerajan pudottaminen 0,2:een.
Autossa vois olla myös kaasuanalyssaattori joka analysoisi kuljettajien ja matkustajien hengitysilman alkoholipitoisuuden ja lähettäisi tämänkin tiedon sateliitin kautta viranomaisille.
Nopeusrajoituksen kai on tarkoitus osoittaa suurinta sallittua nopeutta ja sen valvonnassa tulisi noudattaa nollatoleranssia. Toinen asia sitten on, että voimassaolevat nopeusrajoitukset ovat aivan liian matalia. Suomessa on tällä hetkellä paremmat autot kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi Suomessa on paremmat tiet kuin koskaan aikaisemmin ja kuitenkin nopeusrajoituksia vain tiputetaan jatkuvasti.
Kesän ylinopeuksista ja rattijuopumuksista aiheutuneet kolarit ovat kaikki olleet täysin holtittomien kuskien aiheuttamia, eikä niihin kuskeihin vaikuta mitään nollatoleranssit tai promillerajan pudottaminen 0,2:een.
TPP
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Mihinkäs tämä väite oikein perustuu? Käsittääkseni tiestön kunto on aivan rapakunnossa ja alimitoitettu nykyisille liikennemäärille.PP kirjoitti: Lisäksi Suomessa on paremmat tiet kuin koskaan aikaisemmin

Ammattina autokauppa
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Ihmettelen miksi suomen autoilijat eivät tee samanlaisia tempauksia kuin kadunvaltaajat liikennepoliittisten muutosten vuoksi!
a) nopeusrajoitukset 20km/h korkeammaksi
b) kaikille keskikaistoille kaiteet
c) maantien reunat merkittävä Italian tyyliin parin metrin välein olevilla heijastinpylväillä
d) uusivilta rattijuopoilta auto pois, kovat sanktiot ja enemmän valvontaa
e) liikennevalot auttamaan työliikennettä oikeaan suuntaan, ei pätkimään sitä
f) rekat pois keskustasta
g) pysäköintipaikat vinopysäköintipaikoiksi
Fakta on että kaikki ajavat ylinopeutta 5-15km/h. Koska kaikki tekevät sitä ja valvontaa ei ole mahdollista tehdä kattavasti on yleinen lainkuuliaisuus ja poliisin uskottavuus mennyt. Jos rajoitukset nostaa 80->100 ja 100->120 ja 120->140, sen kovempaa tuskin kenelläkään on syytä ajaa tiestön kunnon, ajomelun ja tunteen että "nyt mennään sujuvasti" vuoksi. Kun rajoitukset vastaavat arkipäivää, ylittäjille voi antaa kovemmat sanktiot herkemmin.
Onnettomuudet johtuvat tunteista, hermoista, viinasta, välinpitämättömyydestä, näyttämisen tarpeesta, väsymyksestä, ennakoinnin puutteesta ja kokemuksen puutteesta. Sillä että ajaako 80 vai 85 km/h päin toista autoa ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Ihminen on ratissa, siinä vika.
a) nopeusrajoitukset 20km/h korkeammaksi
b) kaikille keskikaistoille kaiteet
c) maantien reunat merkittävä Italian tyyliin parin metrin välein olevilla heijastinpylväillä
d) uusivilta rattijuopoilta auto pois, kovat sanktiot ja enemmän valvontaa
e) liikennevalot auttamaan työliikennettä oikeaan suuntaan, ei pätkimään sitä
f) rekat pois keskustasta
g) pysäköintipaikat vinopysäköintipaikoiksi
Fakta on että kaikki ajavat ylinopeutta 5-15km/h. Koska kaikki tekevät sitä ja valvontaa ei ole mahdollista tehdä kattavasti on yleinen lainkuuliaisuus ja poliisin uskottavuus mennyt. Jos rajoitukset nostaa 80->100 ja 100->120 ja 120->140, sen kovempaa tuskin kenelläkään on syytä ajaa tiestön kunnon, ajomelun ja tunteen että "nyt mennään sujuvasti" vuoksi. Kun rajoitukset vastaavat arkipäivää, ylittäjille voi antaa kovemmat sanktiot herkemmin.
Onnettomuudet johtuvat tunteista, hermoista, viinasta, välinpitämättömyydestä, näyttämisen tarpeesta, väsymyksestä, ennakoinnin puutteesta ja kokemuksen puutteesta. Sillä että ajaako 80 vai 85 km/h päin toista autoa ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Ihminen on ratissa, siinä vika.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Näin on! Rattijuopolle on aivan yhdentekevää, onko promillerajaksi määritelty 0, ½ vai 2 promillea. Jos ajaminen sattuu "jurrispäissään" kiinnostamaan, niin sinnehän se tien päälle käy suunta lakiteksteistä piittaamatta.PSS kirjoitti: Onnettomuudet johtuvat tunteista, hermoista, viinasta, välinpitämättömyydestä, näyttämisen tarpeesta, väsymyksestä, ennakoinnin puutteesta ja kokemuksen puutteesta. Sillä että ajaako 80 vai 85 km/h päin toista autoa ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Ihminen on ratissa, siinä vika.
Krooninen (tai satunnainen) kaaharikaan ei välitä juuri yhtään rajoitusten kiristymisistä, vaan jatkaa varmasti "fiiliksen" mukaan. Automaattisesti valvotulla tiellä hän napsauttaa navigaattorin päälle varoittamaan kameratolpista ja hidastaa tarvittaessa, ettei nyt aivan turhia maksuja tule.
Keskivertokuljettajaahan ko. aihe taas kouraisee.
Asenteisiin vaikuttamisen ja tiestön parantamisen uskoisin olevan tehokkain keino liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Jälkimmäiseen keinot ovatkin hyvin tunnettuja, mutta tuo ensimmäinen on aika haasteellinen. Kuka parhaat keinot keksiikään ansaitsisi jonkinlaisen Millenium II -palkinnon.
Vaimo muuten kantaneekin jatkossa ison kasan sakkolappuja kotiin, kun ei tuo osaa ajaa puolta kilometriä vakionopeudella......eikä muuten hoksaa ikinä niitä tolppiakaan!!!
Mittarien virhemariginaalien pitäisi olla kaikissa autoissa 0%, jotta voitaisiin kohtuudella vaatia tiukkaa nopeusrajoituksen noudattamista. Älytöntä ja turhaa, sanon minä. Järkevämpää olisi koventaa sanktioita huomattavista ylinopeuksista. Esim. ehdoton vankeusrangaistus saattaisi keventää kaasujalkaa moneltakin.
Jos nollatoleransseja pitäisi alkaa eri asioissa lisäämään, promillemäärä ajaessa olisi huomattavasti parempi kohde. Ja suurten, esim. pörssikeinotteluun liittyvien talousrikosten tuomitsemiskynnys.
Tai lasten hyväksikäytöt. Tai väkivalta kaikissa muodoissaan.
Mutta taitaa olla helpompaa kiusata ihmisiä kaiken maailman polkupyöräkypäräpakoilla, handsfreelaeilla ja tupakoinnin rajoittamisella.
O tempora.
Jos nollatoleransseja pitäisi alkaa eri asioissa lisäämään, promillemäärä ajaessa olisi huomattavasti parempi kohde. Ja suurten, esim. pörssikeinotteluun liittyvien talousrikosten tuomitsemiskynnys.
Tai lasten hyväksikäytöt. Tai väkivalta kaikissa muodoissaan.
Mutta taitaa olla helpompaa kiusata ihmisiä kaiken maailman polkupyöräkypäräpakoilla, handsfreelaeilla ja tupakoinnin rajoittamisella.
O tempora.