164 ja talvi

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
timomikk
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Loka 2006, 10:25
Paikkakunta: Rauma

164 ja talvi

Viesti Kirjoittaja timomikk »

Terve arvon veljet, oon tässä pienessä päässäni ajatellut hankkivani talviautoksi 164:ää... onkos ihan hullu ajatus? :crazyeyes: Mihis tarttisi varautua? Jotenkin haluais säästellä omaa 156:sta talvelta. :?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ainut mieleeni juolahtava ajatus on että talven varalta kannattaa moottorin öljynhuohotus siirtää puhaltamaan suoraan ulos.

Tietysti jokaisen auton kanssa kannattaa talvella hankkia "oikealla" lämmöllä toimiva termari. Kylmä ei ole ainakaan minulla koskaan tullut.

Ja aina kannattaa muistaa TM:n talvitesti 80-luvun lopulta jossa Lapin talvessa ainoat käyntiin lähteneet autot olivat nappisilmä-lada sekä kuusnepa :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei sitä huohotusta välttämättä tarvitse taivaalle ohjata, auttaa paljon jos ennen talvea puhdistaa öljynerottimen ja sen letkut.

Kuusnepa lämpiää hitaasti ja lukkomekanismeilla on (vuosimallista riippuen?) taipumus jäätyä, oikein kylmässä voi jokunen ylimääräinen varoitusvalo tuikkia. Sparkin mäkilähtö liukkaasta mäestä on aika tarkkaa peliä, kytkin ottaa terävästi ja kaasu on äkäinen joten ainakin kitkarenkailla jäädään herkästi paikalleen sutimaan.

Ei noissa muuten mitään ihmeempiä talvimurheita ole, varsinkin neloskoneinen on tasapainoinen ajettava liukkaallakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^^Tarkoittanet tätä testiä :lol:
http://s32.photobucket.com/albums/d36/s ... uva208.jpg

Siltikin itse ajattelin pärjätä talven Seiskavitosella.
No on sitä ajettu useita talvia Sprintilläkin.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Hyvä talviauto...3 tähteä TM testissä joskus 1988 tai 1989 vuonna, saavutettu max sisälämpö sillon oli 38 astetta ja varmaan vakiotermarilla ja alkuperäsen mallisella vesikierrolla lämppäriin, vrt Saab 9000 turbo jossa oli 45astetta.

Lämpee hitaasti mutta ei haittaa niin jos ajaa pitkiä pätkiä...pesun kanssa varovasti talvella, reilusti silikonia oviin ja öljyä lukkoihin ym. Suora huohotus mieluiten, vanha kone huohottaa jatkuvasti uutta limaa putkiin enemmän kuin uusi. Viimesen päälle hyvät nastarenkaat helpottaa elämää myös.

Yhden talven ajelen vielä omalla, sit saa mennä kiertoon...on ollut viime talvesta valmiina nastakumit ja 90 termari... :-D

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Hienosti kyllä pärjäsin sparkilla viime talven, aika erikoista ääntä vaan piti kun rykäsin aamuviideltä käymään melkein -40 pakkasesta ilman lohkaria. (sellanen toki autossa oli ja ajastinkellot ja kaikki seinässä viimosenpäälle hienosti, mutta voi sen johdon toki autoonkin laittaa kiinni :oops: )

Kone joka alunperin seiskavitoseen suunniteltiin asennettaksi pitkittäin, laitettiin 164:seen poikittain ja siitä johtuu ettei tahdo oikein lämmitä kunnolla, talvitermarilla saa toki vähän tuota kompensoitua. Ei pahaa sanottavaa yhden talven kokemuksella.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Joskus oon miettinyt auttaisiko lämpiämiseen sähköinen lisäpumppu joka pumppaisi väkisin kuumaa vettä lämppärin kennolle, tämmösiä on mm asennettu aikoinaan Opel Omegoihin maahantuojan toimesta...olisi parempi tavanomanen muutos vesikiertoon jota on satunnaisissa yksilöissä 164:ia.

jos viittisi viritellä..

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

jiiässä kirjoitti:Joskus oon miettinyt auttaisiko lämpiämiseen sähköinen lisäpumppu joka pumppaisi väkisin kuumaa vettä lämppärin kennolle, tämmösiä on mm asennettu aikoinaan Opel Omegoihin maahantuojan toimesta...olisi parempi tavanomanen muutos vesikiertoon jota on satunnaisissa yksilöissä 164:ia.

jos viittisi viritellä..
Tällainen oli tehty vanhaan seiskavitoseen 123 korinsen mersun siirtopumpusta tms. toimi hyvin, mutta käytännössä lämpiäminen nopeutui vain pari minuuttia.
..ammattina autoslalom..

Avatar
timomikk
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Loka 2006, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja timomikk »

Joo, vieläkin siis pyörii mielessä talviauton hankinta.. 8) mahtaakohan tämä olla jonkun foorumilaisen vanha... mitäs mieltä ootte? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1379550

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

taitaa olla Mokoman vanha.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

On se Mokoman exä.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Tunnustan ja kerron mielellään auton historian minun omistusajaltani

Vastaa Viestiin