-00, 92600km ajettu, ilmi ja lambda tuoreita (<5tkm ajettu) ja toimiviksi todettuja. Samoin ilmasuodatin, yms. tilpehöörit vaihdettu, joten huollonpuutteesta ei nyt pitäisi kyse olla.
Ongelma(t):
Auto hyytyy vaihtelevissa määrin kiihdyttäessä reilulla kaasulla sekä alueilla 1000-2000rpm, sekä yli 4k. Pintakaasulla oireet ovat paljon lievemmät.
Bensaa menee 1-2l/100km yli normaalin
Katalysaattori todettiin kuolleeksi päästöjä mitatessa - tämä taitaa olla seuraus tästä varsinaisesta ongelmasta. Kovalla kengityksellä päästöt saatiin asettumaan hetkeksi reilusti rajojen sisään.
Lisäksi autossa oli vikakoodi P0170 päällä. Nollattu ja ei ole toistaiseksi palannut. Vikakoodin selitys oli "Lambda regulation above maximum limit"
Alfadiagilla katsellessa ilmavirtaamassa on outoja kuoppia noilla ongelma-alueilla.
Esimerkkiksi näin:
rpm / airflow
3840 / 44
3960 / 217 <-3. sisällä kaasu pohjaan
4240 / 232
4520 / 227 <-möks
4680 / 256
4880 / 254 <-möks
5160 / 288
5320 / 280 <-möks
5560 / 286 <-no ei tämä nyt oikein lähde...
5680 / 313
5840 / 321
6000 / 352
4680 / 28
Nuo oli mitattu vanhalla ilmillä, mutta uudella saadaan samankaltaiset oireet ja vaihtelevan suuruiset "kuopat" - auto jaksoi "turvallisissa olosuhteissa" mitattuna kerätä vain noin 170km/h vauhtia, joten jotain on pahasti pielessä. Moottori "viheltää" vienosti tuolla ongelma-alueella.
Ideoita? Ainakaan pikaisella tutkimisella ei mitään ilmeistä imuvuotoa löydetty ja paikallinen korjaamo haluaisi testata auton dynolla tämän vian selvittämiseksi. Voinpa melkein luvata kossupullon ongelman ratkaisuun johtaneesta vinkistä.
