Akun vaihto...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hepe
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Kesä 2003, 18:31
Paikkakunta: Oulu

Akun vaihto...

Viesti Kirjoittaja hepe »

Morjens!
Alla on 156 2.0 TS -00 ja akku on lasahtamispisteessä. Ei pysy virta oikeen akussa vaikka lataakin. Onko se akun vaihto helppokin homma(kolmas auto ja ensimmäinen akun vaihto). Teenkö itse, vienkö huoltoon vai kenties jopa merkkihuoltoon(tuskin)? Onko akulla muuten väliä millainen se on, tietysti mahdollisimman tehokas.

nimim. "kokemuksia ei ole"

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Eihän tuo mikää vaikea operaatio ole. Akkua ostaessasi sanot merkin ja mallin myyjälle, niin se osaa katsoa napasuuden oikein. Irroittamiseen tarvitset varmaan 10 - 13 millisen kiintoavaimen. Noilla saat kaapelikengät irti. Akun itsensä irroittamiseen saatat tarvita hylsysarjaa jos se on pienellä metallilapulla alareunasta kiinni. En tiedä tarkaan, koska en omista kyseistä mallia. Tosin ei ne varmaan veloita mitään hirveitä jossain ad-autopaikassa tai huolto asemalla sen vaihdosta, varsinkin jos ostat sen uuden akun samasta paikasta.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Jos vaihdatat tuollaisessa halpahuollossa tai huoltoasemalla niin samalla pääset kätevästi eroon siitä vanhasta akusta. Saa kai sen palauttaa akkuja myyvään liikkeeseen muutenkin?!?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Olen kertaalleen vaihtanut akun (156 1.9 JTD). Kuten jo mainittiin niin tarkista napaisuus samoin koko. Omassa oli itse asiassa turhankin pieni oliskohan ollut 55 Ah. Varaosaliikkeen taulukon mukaan siihen tuli ostettua 72 Ah joka täyttikin sen akulle varatun tilan sopivasti.
Akun päällä oli muovikotelo joka on ruuveilla kiinni akussa, joten uudessa akussa pitää olla kyseisille ruuveille reiät.

Jostain olen lukenut jonkun vaihtaneen akun niin että apukaapeleilla on syötetty virtaa toisesta virtalähteeestä/akusta toimenpiteen aikana joten ei käynnistyksenesto, stereot jne. sekoa. Mutta sietää varmaan olla varovainen ettei aiheuta oikosulkua jos toimii näin.

Oma kärry ei lähtenyt akunvaihdon jälkeen laakista käyntiin vaan käynnistyksenesto vaati ao toimenpiteen:
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... .php?t=656

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

jos kaapelit on irti ja sit kytkee uudestaan niin kannattaa käyttää auto jonkun aikaa tyhjäkäynnillä että moottoriohjaus kerkee määrittään arvonsa uusiks..joskus saattaa tyhjäkäynti sekoilla jos heti lähtee ajaan.

näin ainakin vw-autoissa, alfoihin saattaa hivenen eri ohjeet mut sama idea kummiskin...jos on vanhanaikanen koodiradio niin kato että koodi on tallessa ennenkun irrotat navat... :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

BSTR kirjoitti:Saa kai sen palauttaa akkuja myyvään liikkeeseen muutenkin?!?
Joo, taitaa lakikin velvoittaa että uusia akkuja myyvä putiikki huolehtii vanhojen hävityksestä. Ainakin Vantaan Hessumobiilissa ja Motonetissä ottivat romut mukisematta vastaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ainakin Vantaan Hessumobiilissa ja Motonetissä ottivat romut mukisematta vastaan.
Kirkkonummella ei kelvannut kumpanakaan kertana. Kysyin että kai te otatte nämä vanhat niin kuului vain jotain vihaista murinaa. Tyhmänä vielä ostin sieltä toisenkin akun :roll: No ei sinne keräyspisteeseen ole pitkä matka kunhan muistaisi viedä vaan.

Jose
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2003, 19:38

Viesti Kirjoittaja Jose »

Vaihdatin just uuden akun alkuperäisen tilalle paikallisessa huollossa. Huollon pojilla oli vaikeuksia löytää tarpeeksi matalaa akkua ja nykynen (varta blue dynamic) on kapasiteeetiltaan 60 Ah, kun alkuperäinen oli 72 Ah. Uus akku ei täytä kokonaan sille varattua tilaa. Vierailin tossa vartan sivuilla missä on näppärä akkuhaku automallin mukaan ja siellä tarjottiin 74 tai 71 Ah mallia.

Mahtaakohan tolla pienemmällä kapasiteetilla olla käytännön merkitystä? Huollon pojat kehuivat, että uus akku on kyseiseen automalliin sopiva, mitä kyllä epäilen. Täytynee käydä sanomassa että vaihtaa sellaisen akun kun siihen kuuluu :evil:
156 V6 -00

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jose kirjoitti:Vaihdatin just uuden akun alkuperäisen tilalle paikallisessa huollossa. Huollon pojilla oli vaikeuksia löytää tarpeeksi matalaa akkua ja nykynen (varta blue dynamic) on kapasiteeetiltaan 60 Ah, kun alkuperäinen oli 72 Ah. Uus akku ei täytä kokonaan sille varattua tilaa. Vierailin tossa vartan sivuilla missä on näppärä akkuhaku automallin mukaan ja siellä tarjottiin 74 tai 71 Ah mallia.

Mahtaakohan tolla pienemmällä kapasiteetilla olla käytännön merkitystä? Huollon pojat kehuivat, että uus akku on kyseiseen automalliin sopiva, mitä kyllä epäilen. Täytynee käydä sanomassa että vaihtaa sellaisen akun kun siihen kuuluu :evil:
vaihdoin viimetalvena akun, eikä oikein löytynyt sopivaa akkua (erikoismatala), hieman korkeampi tuli ostettua joten joutui hieman fixamaan sitä kiinnityspantaa pidemmäksi, muutenkin tila aika kortilla
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

V6 kirjoitti: vaihdoin viimetalvena akun, eikä oikein löytynyt sopivaa akkua (erikoismatala), hieman korkeampi tuli ostettua joten joutui hieman fixamaan sitä kiinnityspantaa pidemmäksi, muutenkin tila aika kortilla
Minkä firman akun ostit? Vielä pelittää hyvin, mutta ens talveks viimeistään uus on hankittava...
Ei enää Alfaa... eipä

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Maho kirjoitti:
V6 kirjoitti: vaihdoin viimetalvena akun, eikä oikein löytynyt sopivaa akkua (erikoismatala), hieman korkeampi tuli ostettua joten joutui hieman fixamaan sitä kiinnityspantaa pidemmäksi, muutenkin tila aika kortilla
Minkä firman akun ostit? Vielä pelittää hyvin, mutta ens talveks viimeistään uus on hankittava...
ei nyt muista joku sieltä hyllystä otettiin :mrgreen: kannattaa kuitenkin etsiä varmaan se oikean kokoinen akku.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin