Vettä tupaan 156 JTS -04

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
x-site
Viestit: 26
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 12:55
Paikkakunta: vaasa

Vettä tupaan 156 JTS -04

Viesti Kirjoittaja x-site »

Onko kenelläkään kokemusta vesiongelmasta 156 JTS:ssä. Muutama viikko sitten päätin siivota auton sisältä ja kun poistin kumimatot, molempien kumimattojen alta paljastui iso lammikko vettä. Soitto maahantuojalle toi veikkauksen ilmastoinnin poistoputken tukkeutumisesta, mutta se näyttäisi olevan auki. Nyt menee sitten arvailuksi, mistä vesi sisään tulee, onko vika kuitenkin ilmastoinnissa vaiko peräti jostain saumasta ulkoa pääsee kosteus sisään. Jos vain vinkkejä niin vastaa.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tuota, ei ole omaa kokemusta, mutta aiheesta on kyllä keskusteltu.
Tuossa yksi ketju alkajaisiksi. Ketjun viimeisessä viestissä on linkki myös alfa156.netin artikkeliin vuotavista saumoista. Eli se on myös mahdollista.

Kannattaa kokeilla hakutoiminnolla löytää foorumilta myös lisää tietoa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pitänee raportoida omakin vuoto ongelma, joka oli autossa sen ostettuani.
Huomasin tosiaan itsekkin, että matolla oli hivenen vettä kovien sateiden jälkeen. Tarkemmin tutkittuani huomasin että kaikki matot + äänieristematot edessä ja takan olivat aivan märkiä.
Purin lattia verhoilut ja matot koko autosta pois ja kuivatin ne anopin saunassa yön yli. (appiukko mutisi jotain "mitä minä sanoin.." :mrgreen: )
Auton olleessa nakuna tutkin sitten ongelmaa ja huomasin veden valuvan ovitiivisteiden päälle oviaukkojen alareunaan ja siitä auton kynnyslistan kautta auton sisäpuolelle.
Todennäköisesti auton ovitiivisteet ovat sen verran kuluneet, että tämä oli mahdollista.
Uusien tiivisteiden sijasta tein pienet reiät tiivisteisiin niihin kohti mihin vesi jäi seisomaan. Tällaisen "viemäröinnin" ansiosta vesi valuu nyt auton ulkopuolelle.
Mitään haittaa noista ei ole tuntunut olevan. Ei edes esteettistä, joten en ole sillä päätäni sen koomin vaivannut tai ostanut uusia tiivisteitä, jotka ovat varmaan hinnoissaan..
Tämä on tosiaan yksi vaihtoehto noiden aikaisempien linkkien vuotokohtien lisäksi.
Kuvittelin, että näistä ongelmista olisi päästy jo uudemmissa 156:ssa..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Mulla menee ongelma samaan kategoriaan. Aina silloin tällöin apukuskin kuramatto pinnastaan märkä kauttaaltaan.

Verhoilussa ei huomaa kosteutta missään, joten vaikuttaisi sille, että vesi ei tule ylhäältäpäin. Kummaa kyllä, missään maton yläpuolella tai reunoilla ole kosteutta. Eli ainoa paikka joka on märkä, on se kumimatto. Pitänee tutkia Alfisti netin mukaisesti ilmastointiin ja moottoritilaan liittyvät seikat.

Onko muilla käynyt vastaavaa?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ovitiivisteistä näyttää valuvan myös mun 159:iin joka ovesta paikallaan seistessä isossa sateessa.

Tiivisteessä näyttää olevan pieni jatkosauma poikittain valumakohdassa.

No kun auto on joka päivä liikenteessä, niin kuivuuhan se vesi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Mun saksalainen työkinneri vuotaa, vaikka ikkunat on 90% roudarinteipillä ummessa ja etuikkuna sikaflexillä koristeltu. Syynä on ovipahvien sisäpuolella olevat muovit, jotka eivät enää pidä vettä. Vesi valuu ovipahvien etureunasta lattialle.

Ei se lattialla oleva vesi, mutta sitten kun pakkaset alkaa, niin se etulasin sisäpuolella oleva jää. Sellaista skrabaa ei olekaan, joka ottaa ikkunan sisäpuoleen - vain kärjet osuvat ikkunaan.

Suosittelen tilkitsemistä ennen pikkupakkasia, silloin ilmiö on v-mäisimmillään. Siis vanhoissa romuissa, joissa koneen teho ei riitä lämmittämään edes lämmityslaitetta.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Seiska5mma kirjoitti:Mun saksalainen työkinneri vuotaa, vaikka ikkunat on 90% roudarinteipillä ummessa ja etuikkuna sikaflexillä koristeltu. Syynä on ovipahvien sisäpuolella olevat muovit, jotka eivät enää pidä vettä. Vesi valuu ovipahvien etureunasta lattialle.

Ei se lattialla oleva vesi, mutta sitten kun pakkaset alkaa, niin se etulasin sisäpuolella oleva jää. Sellaista skrabaa ei olekaan, joka ottaa ikkunan sisäpuoleen - vain kärjet osuvat ikkunaan.
Onpas. Mulla on sellanen pieni varrellinen, jossa on sellanen U:n muotonen "koura" eli kaks raaputinta - toinen muovia, toinen kumia. Ja tuolla kumipuolella saa sisäpuolen kaavittua. Eikä sinne sisäpuolelle niin lujaa teräsjäätä tule, etteikö se sillä kumilla lähtis.

Ja sen ovipahvin ilmansulkumuovin ei oo tarkotuskaan pitää vettä, siellä saa kyllä aika hurjasti lainehtia, että vesi tulee reunapellin yli (ellei pelti ole ruostunut puhki, sillonkaan ei oo muovin vika) => onko joku tukkinu oven alareunan vesireiät? Jos on, tee uudet. Eri asia tietenkin, jos vesi valuu muovin SISÄPINTAA pitkin lattialle, mutta se tarkottais että se vesi on peräisin auton sisäpuolelta eli ikkunan/oven tiivisteistä lähinnä.

E: Niin ja se ikkunan jäätyminen tuskin johtuu lattialla lilluvasta vesipisarasta vaan ennemminkin vuotavasta lämmityslaitteen kennosta tms. Nimim. Tuleva rakennusinsinööri

Vastaa Viestiin