3.5 V6
Valvoja: Moderators
Pahus, tuohan on hyvä esimerkki moottorista, jollaisen perään haikailin eri topikissa pari viikkoa sitten. 400 heppaa ja vapaastihengittävästä - siinä olisi kelpo mylly super rallicross 156:een jos syksyllä vielä ajatus pyörii mielessä Ehkä huipputehoja hieman alas jollei vääntöä muuten riitä alemmilla kierroksilla.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Kunhan lohko on samasta kauppamerkistä kuin auton runko... eikä saa olla ahdettu. Auton minimipainon ratkaisee moottorin tilavuus, joten joko tehoa pitää olla paljon pienestä moottorista tai sitten riittävästi isosta. Minimipainot:
alle 2400cc 860 kg
alle 2600cc 930 kg
alle 2800cc 1030 kg
alle 3000cc 1130 kg
yli 3000cc 1230 kg
Mutta kun 156:n korinpainon ottaa huomioon, niin pelkkiä ovia ja luukkuja keventämällä ei paljoa alle tonniin mennä joten kunnon kokoinen moottori voi olla hyvä vaihtoehto. Olisi se vaan mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu ajaa reilusti yli 300 heppaista takavetoista 156:sta
Varsinainen sääntökohta:
"3.5.1 moottori on vapaa, mutta sylinterilohkon on oltava samaa kauppamerkkiä kuin auton kori. Moottorin on oltava vapaasti hengittävä. Kiertomäntämoottori ei ole sallittu. Moottorin paikka on vapaa alkuperäisessä moottoritilassa. Moottoritilavuuden maksimikoko on vapaa.
Muun kuin polttoaineen ruiskuttaminen sisäisesti tai ulkoisesti on kielletty. Vesiruiskutus on kielletty vaikka se olisi luokiteltu.
Hiili- tai komposiittimateriaalien käyttö on rajoitettu kytkimeen ja ei-kantaviin koteloihin tai kanaviin.
Moottorin ja kaasupolkimen välillä saa olla vain mekaaninen yhteys."
alle 2400cc 860 kg
alle 2600cc 930 kg
alle 2800cc 1030 kg
alle 3000cc 1130 kg
yli 3000cc 1230 kg
Mutta kun 156:n korinpainon ottaa huomioon, niin pelkkiä ovia ja luukkuja keventämällä ei paljoa alle tonniin mennä joten kunnon kokoinen moottori voi olla hyvä vaihtoehto. Olisi se vaan mielenkiintoista kokeilla miltä tuntuu ajaa reilusti yli 300 heppaista takavetoista 156:sta
Varsinainen sääntökohta:
"3.5.1 moottori on vapaa, mutta sylinterilohkon on oltava samaa kauppamerkkiä kuin auton kori. Moottorin on oltava vapaasti hengittävä. Kiertomäntämoottori ei ole sallittu. Moottorin paikka on vapaa alkuperäisessä moottoritilassa. Moottoritilavuuden maksimikoko on vapaa.
Muun kuin polttoaineen ruiskuttaminen sisäisesti tai ulkoisesti on kielletty. Vesiruiskutus on kielletty vaikka se olisi luokiteltu.
Hiili- tai komposiittimateriaalien käyttö on rajoitettu kytkimeen ja ei-kantaviin koteloihin tai kanaviin.
Moottorin ja kaasupolkimen välillä saa olla vain mekaaninen yhteys."
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Tällä hetkellä omassa mielessäni vahvin ehdokas tuohon käyttöön saattaisi olla laatikkovolvon jäykkä taka-akseli sopivalla lukkoperällä. Ensi kesänähän sen näkee miten hyvin BMW:n erillisjousitettu toimii verrattuna Volvon jäykkään akseliin. Volvon akselit ja välitykset ovat halpoja. Vaihteisto pitää olla H, joten joku sopiva suorakytkentä jonka saa sovitettua kytkimineen vauhtipyörään kiiinni.
Haastetta lisää se, että mikäli päätän autoa tuohon suuntaan muuttaa niin se pitäisi vielä säilyttää myös sprint ja jäärata kelpoisena. Tarkoittaa lähinnä paloseinän pitämistä jotakuinkin paikoillaan, mikä saattaa olla mahdotonta. Pitää mittailla moottoritilaa ja ihmetellä asiaa. Painojakauma pitää myös laskea ettei tule taunusilmiötä
Haastetta lisää se, että mikäli päätän autoa tuohon suuntaan muuttaa niin se pitäisi vielä säilyttää myös sprint ja jäärata kelpoisena. Tarkoittaa lähinnä paloseinän pitämistä jotakuinkin paikoillaan, mikä saattaa olla mahdotonta. Pitää mittailla moottoritilaa ja ihmetellä asiaa. Painojakauma pitää myös laskea ettei tule taunusilmiötä
Alfaton ainakin hetkellisesti...