156:n käsijarruvaijeri
Valvoja: Moderators
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
156:n käsijarruvaijeri
Kertokaa nyt tyhmälle miten tuo käkkärivaijeri on mahdollista saada paikalleen??
Takasatuloiden puhdistuksen, herkistyksen ja roplaamisen jäljiltä satuloiden vivut, joihin vaijerit tulee, on nyt taka-asennossaan. Irroitin vaijerit siitä kappaleesta auton alla, jossa vaijeri jakautuu kahdeksi ja enää niitä tuntuu olevan ihan mahdoton saada takaisin kiinni. Vaijerit näyttävät 4 cm liian lyhyiltä.
Ei auta, vaikka otin jarrukahvan alta säätöruuvin kokonaan pois, jotta kahvalta tulevan vaijerin saisi mahdollisimman pitkälle. Eikä satuloille meneviä vaijereitakaan paljon hyödytä kiskoa kun eivät ne lähellekään niin paljon liiku että siitä olisi hyötyä...
Miksi yksinkertainen asia voi olla näin tuhottoman hankalaa? Asentajassa vikaa?
Edit: niin, ja kuin kivana bonuksena päälle kytkimen painelaakeri pitää välillä sellaista konserttia että hävettää. Kytkinpaketti löytynee edullisimmin Heikalta tai Muukkoselta, onko kuumia vinkkejä muista ostopaikoista esim. ulkomailla?
Takasatuloiden puhdistuksen, herkistyksen ja roplaamisen jäljiltä satuloiden vivut, joihin vaijerit tulee, on nyt taka-asennossaan. Irroitin vaijerit siitä kappaleesta auton alla, jossa vaijeri jakautuu kahdeksi ja enää niitä tuntuu olevan ihan mahdoton saada takaisin kiinni. Vaijerit näyttävät 4 cm liian lyhyiltä.
Ei auta, vaikka otin jarrukahvan alta säätöruuvin kokonaan pois, jotta kahvalta tulevan vaijerin saisi mahdollisimman pitkälle. Eikä satuloille meneviä vaijereitakaan paljon hyödytä kiskoa kun eivät ne lähellekään niin paljon liiku että siitä olisi hyötyä...
Miksi yksinkertainen asia voi olla näin tuhottoman hankalaa? Asentajassa vikaa?
Edit: niin, ja kuin kivana bonuksena päälle kytkimen painelaakeri pitää välillä sellaista konserttia että hävettää. Kytkinpaketti löytynee edullisimmin Heikalta tai Muukkoselta, onko kuumia vinkkejä muista ostopaikoista esim. ulkomailla?
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
No, kun vaijerit on ne vanhat jotka siinä oli jo paikalla.Antieko kirjoitti:Huomasithan, että ne takavaijerit ovat eri puolilla eri mittaiset? Joku on joskus yrittänyt lyhyempiä molemmille puolille.
kysymyksen voisi muotoilla niin, että eivätkö satuloiden jarruvivut tosiaankaan saa olla taka-asennossaan kiinni stopparissa kun jarru on vapautettuna? nyt ne ovat niin, aikaisemmin olivat lähes kokonaan edessä melkein toisessa stopparissa kiinni.
Kuva selkeyttäisi ongelmaa, mutta ei ole sellaista tähän hätään...
Yritä saada auto montun päälle tai nosturille että pääset vetämään käsijarruvaijerista seisoma-asennosta. Voit käyttää vipuvoimaa paremmin. Huomaat kyllä miten helposti vaijeri menee paikalleen siitä keskeltä. Itselläni oli sama ongelma viime kesänä, kun yritin tunkin varassa ropeltaa.
Käsijarru kehiin itsensä kun noista takajarrusatulan vivuista vedetään, jolloin vaijeria on hankala sen jälkeen saada paikalleen.
Kannattaa vielä katsoa että vaijerin suojakumit ovat ehjät, koska talvikin on tulossa -> vaijeri jäätyy.
Käsijarru kehiin itsensä kun noista takajarrusatulan vivuista vedetään, jolloin vaijeria on hankala sen jälkeen saada paikalleen.
Kannattaa vielä katsoa että vaijerin suojakumit ovat ehjät, koska talvikin on tulossa -> vaijeri jäätyy.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
OK, hommasinpa uudet vaijerit moponetistä. Ja uskokaa tai älkää, ne ovat rahtusen pidemmät kuin vanhat ja menivät paikalleen lähes heittämällä.
Istuvat nämä uudet muutenkin paljon nätimmin paikallaan kun vanhat roikkuivat typerän näköisesti vaikka olivatkin kaikilla kiinnikkeillä kiinni. Vähän epäilyttää, olisikohan ne vanhat ollut johonkin toiseen malliin tarkoitetut, tiedä tuota.
Istuvat nämä uudet muutenkin paljon nätimmin paikallaan kun vanhat roikkuivat typerän näköisesti vaikka olivatkin kaikilla kiinnikkeillä kiinni. Vähän epäilyttää, olisikohan ne vanhat ollut johonkin toiseen malliin tarkoitetut, tiedä tuota.
Mulla on täsmälleen sama ongelma kuin tämän ketjun ensimmäisessä viestissä. En millään jaksa uskoa tuon vaijerin pituuden olevan ongelma. Veikkaan että ongelma on tuossa automaagisessa kehinnässä. Tein rempan nosturilla joten huonoja työskentelyolosuhteita ei voi syyttää(..harmi).
Pitänee työntää sylinterit uudestaan takaisin kiinni, jos sitten resetoituisi kehintä ja menisi vaijerit paikalleen.
michael: Ajoitko autolla ilman käsijarruvaijereita tämän ongelman aikana? ..jos jarruttelu olisikin ratkaissut tämän
Pitänee työntää sylinterit uudestaan takaisin kiinni, jos sitten resetoituisi kehintä ja menisi vaijerit paikalleen.
michael: Ajoitko autolla ilman käsijarruvaijereita tämän ongelman aikana? ..jos jarruttelu olisikin ratkaissut tämän
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
kyllä se mun ongelma oli se, että vaijerit oli väärän malliset. uusilla riitti, kun puristi vähän jarruvipua siirtoleukapihdeillä ja laittoi vaijerin pään koloonsa. sitten saikin kiristellä vielä käkkärikahvan alla olevaa ruuvia aika reippaasti.
ja pakkohan se oli vähän paukutella henkseleitä läpäistyn katsastuksen jälkeen, oli ne jarrut lähtötilanteessa kuitenkin niin karmeassa kunnossa.
ja pakkohan se oli vähän paukutella henkseleitä läpäistyn katsastuksen jälkeen, oli ne jarrut lähtötilanteessa kuitenkin niin karmeassa kunnossa.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Käsijarrun takimmaisen osan vaihto-operaatio edessä ja pakko hieman selvittää asioita etukäteen, ennen ku menee auton alle ropeltaan.
Hommasin nuo pätkät molemmille puolille Tarviketorilta. Merkiltään HL-vaijerit, ricambiflex gm, made in italy ja paketissa numerot: intercamb con/OEM. Compares with 60624590 sekä 60624591. Löytyy ePeristä koodilla.
Eli toiselle puolelle on eri numero. Toisessa on lämpösuoja eli se menee pakoputken puolelle, kuskin puolelle.
Mitäs noiden vaihdossa kannattaa muuten huomioida? Kahvan päästä löysätä ja sitten auton alla ihmetellä kuinka vaihto onnistuu, vai?
Hommasin nuo pätkät molemmille puolille Tarviketorilta. Merkiltään HL-vaijerit, ricambiflex gm, made in italy ja paketissa numerot: intercamb con/OEM. Compares with 60624590 sekä 60624591. Löytyy ePeristä koodilla.
Eli toiselle puolelle on eri numero. Toisessa on lämpösuoja eli se menee pakoputken puolelle, kuskin puolelle.
Mitäs noiden vaihdossa kannattaa muuten huomioida? Kahvan päästä löysätä ja sitten auton alla ihmetellä kuinka vaihto onnistuu, vai?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Ainakin vasen vaijeri on yhdellä kumilenksulla koriin, jossa muistaakseni 10 mm pultti, lähellä takapäätä. Eli satulan vivusta irti, kumilenksun ruuvi auki ja sitten vaijerin vaippaa taaksepäin etupäästä ja saat vaijerin hahlosta alas ja sitten muljautat pään pois poikittaisesta raudasta. Niin ja se käsijarruvivun löysäys sisältä 13 mm avain. Pyörät saa olla paikoillaan. Vaikka euvaijeri on löysällä, saattaa vaijerien laitto olla tarkalla. Hyvät pihdit ja joku ruuvimeisseli voisi olla avuksi.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Olipa urakka:)
Vika vaijerinpätkä oli kohtuu rapea ja irrotustyö oli suhteellisen työläs ja naftihan se uuskin pätkä oli. Se 10mm mutteri on kyllä sellanen rasti ettei mulla ainakaan lähtenyt irti. Vedin sen kumikiinnikkeen siitä läpitte.
Hajotin samalla pakoputken lämpösuojapellin (pelti tuli prikan läpi) ja sitä piti ropeltaa kiinni oma aikansa. Ja pakoputken korvakko tipahti päähän ja jäi roikkuun kumilenksun varaan. Otin senki pois.
Oikea puoli jäi kokonaan laittamatta kun huoltamo meni kiinni.
Öljynvaihtoon ja vaijerihommiin meni kaikkinensa tasan 30min kahelta ukolta eli ei se paha homma ollut.
Uskomaton merkitys tuolla oli kuitenkin käsijarrun liikkumiseen. Nyt nousee kahva ylöspäin ja paljon kevyemmin:) Aiemmin kahva nousi ehkä 2cm ja oli hiton raskas. Samalla myös takajarruja vaivannut kitinä katosi kuin tuhka tuuleen..
edit. pahimmat typot
Vika vaijerinpätkä oli kohtuu rapea ja irrotustyö oli suhteellisen työläs ja naftihan se uuskin pätkä oli. Se 10mm mutteri on kyllä sellanen rasti ettei mulla ainakaan lähtenyt irti. Vedin sen kumikiinnikkeen siitä läpitte.
Hajotin samalla pakoputken lämpösuojapellin (pelti tuli prikan läpi) ja sitä piti ropeltaa kiinni oma aikansa. Ja pakoputken korvakko tipahti päähän ja jäi roikkuun kumilenksun varaan. Otin senki pois.
Oikea puoli jäi kokonaan laittamatta kun huoltamo meni kiinni.
Öljynvaihtoon ja vaijerihommiin meni kaikkinensa tasan 30min kahelta ukolta eli ei se paha homma ollut.
Uskomaton merkitys tuolla oli kuitenkin käsijarrun liikkumiseen. Nyt nousee kahva ylöspäin ja paljon kevyemmin:) Aiemmin kahva nousi ehkä 2cm ja oli hiton raskas. Samalla myös takajarruja vaivannut kitinä katosi kuin tuhka tuuleen..
edit. pahimmat typot
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Liittyen tuohon vaijerien pituuteen. Alfa ei mennyt katastuksesta läpi kun känkän toinen puoli ei ottanut kiinni lainkaan. Vaijeri oli poikki, joten tilasin molemmat uudet. Jonkun aikaa siinä ihmettelin uusien vaijerien kanssa ja kokeilin eri puolille. Pusseissa oikeat numerot, mutta toinen vaan tuntui liian pitkältä. Vanhoihin vertaaminenkin oli vähän hankalaa kun oli poikki ja muutenkin irtosi palasina. Liikkeen kanssa, josta vaijerit tilasin, tulimme lopulta siihen tulokseen että joko oli laitettu väärä vaijeri oikeaan pussiin tai pussiin väärät tarrat. Joka tapauksessa uusi tilattiin eri paikasta ja se sitten sopi. Eli jos joku tuskailee pituuksien kanssa niin näinkin voi käydä.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Palataampa tähän asiaan kun toisen puolen vaijerin vaihtaminen on tänään ajankohtainen. Miten noita jarruja nyt sitten voi säätää nosturilla, vai voiko mitenkään?
Takajarrut laahaa edelleen vähän ja katsastuksessa totesivat saman. Jotakin vipua se kötöstysmies käski vääntämään takajarrusatulasta, kun vaihdan vaijeria. Mutta mihin suuntaan? Samalla pitää vissiin löysätä ruuvia kahvan päästä?
Noinko se menee vai pitääkö niitä sylintereitä alkaa veivaamaan sisään päin?
Takajarrut laahaa edelleen vähän ja katsastuksessa totesivat saman. Jotakin vipua se kötöstysmies käski vääntämään takajarrusatulasta, kun vaihdan vaijeria. Mutta mihin suuntaan? Samalla pitää vissiin löysätä ruuvia kahvan päästä?
Noinko se menee vai pitääkö niitä sylintereitä alkaa veivaamaan sisään päin?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
156:sen käsijarruvaijeri.
En tiedä onko 155:sessa samanlainen systeemi kuin 156:sessa, mutta minä sain 155;sessa vaijerin helposti paikoilleen seuraavalla tavalla. Otin takasatulasta ensin palautusjousen irti.Lähtee kun puristaa lukkopihdin jousen koukun sivuun kiinni,ja nostaa sen pois. Sitten irroittaa 8 mm:n mutterin,joka pitää jarruvipua,johon vaijerin pää tulee kiinni, sitten kampeaa ruuvimeisselillä vivun irti, on booreilla kiinni akselissa, huomioi vivun asento akseliin nähden. Nyt sitten on helppo laittaa vaijerin pää vivun koukkuun,ja vipu takaisin samaan kohtaan missä se oli, mutteri kiinni,ja jousi paikalleen,siinä se.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Jou.
Käsijarruvaijeri oikealta poikki. Foorumilaisten kirjoituksista päätellen
on näköjään mahdollista ostaa vääränmittaisiakin vaijereita...mistäs löytyisi laakista oikeat?
Käsijarruvaijeri oikealta poikki. Foorumilaisten kirjoituksista päätellen
on näköjään mahdollista ostaa vääränmittaisiakin vaijereita...mistäs löytyisi laakista oikeat?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
No niinpä tietysti.. Tänx.
No niinpä tietysti.. Tänx.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Sieltä ostan jos haluan vääränmittaiset vetimet autooni..
Sieltä ostan jos haluan vääränmittaiset vetimet autooni..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Pitäs ruveta kans noita jarruosia vaihtelemaan, katsastusmies testerissä sanoi "jarrut on hyvät", auton alla sitte hylkäs, ku levyt ruosteessa (sisäpuolelta).
Eli, toi kässärin vaijeriko pitää ensin löysätä sisältä, miten?
13mm avain, siis jarrukahvan alla urastako hylsy sisään?
En ole katsonut, ongelma kahva ei nouse kun 4-5cm,
mutta ei kai sisältä mitään tartte purkaa?
No, katsastuksessa hylky syitä.
Etu laakeri vasen pitää epämääräistä ja asiaan kuulumatonta ääntä, ja yläpallonivel välyksellinen.
Laakeri vaihdettu ja tukivarsi irti, olihan siinä ongelmaa.
Kun en ottanut kuin ylätukivarren irti, siinä jouduin sahaamaan ruuvinpoikki, kun ei muuten mahtunut. Huomenna pitäs tulla tukivarsi, ruuvin pitää käydä ostamassa, sit osat kiinni ja takajarrujen kimppuun...
Miten toi ylä tukivarren vaihto pitäs oikeasti tehdä?
Eli, toi kässärin vaijeriko pitää ensin löysätä sisältä, miten?
13mm avain, siis jarrukahvan alla urastako hylsy sisään?
En ole katsonut, ongelma kahva ei nouse kun 4-5cm,
mutta ei kai sisältä mitään tartte purkaa?
No, katsastuksessa hylky syitä.
Etu laakeri vasen pitää epämääräistä ja asiaan kuulumatonta ääntä, ja yläpallonivel välyksellinen.
Laakeri vaihdettu ja tukivarsi irti, olihan siinä ongelmaa.
Kun en ottanut kuin ylätukivarren irti, siinä jouduin sahaamaan ruuvinpoikki, kun ei muuten mahtunut. Huomenna pitäs tulla tukivarsi, ruuvin pitää käydä ostamassa, sit osat kiinni ja takajarrujen kimppuun...
Miten toi ylä tukivarren vaihto pitäs oikeasti tehdä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Ylätukivarren pallonivel irti, ylhäältä moottoritilasta neljä tolpan kiinnitysmutteria auki, koiranluu irti, iskarihaarukan pitkä pultti alhaalta irti. Tämän jälkeen koko höskää niin alas kuin tulee, ylätukivarren kiinnike mahtuu tulemaan iskaritolpan yli lokarin sisällä ja vaihda ylätukivarsi vaikka kahvipöydässä.beetta julia kirjoitti: Miten toi ylä tukivarren vaihto pitäs oikeasti tehdä?
(jotenkin noin se meni)