Vapaastivirtaava ilmansuodatin
Valvoja: Moderators
- Irzpe
- Viestit: 18
- Liittynyt: 28 Touko 2007, 21:27
- Car(s): Alfa 159 Sportwagon Tbi TI -10
Alfa GT JTS Selespeed -05
(Ex: Alfa 156 TS -00) - Paikkakunta: Koria
Vapaastivirtaava ilmansuodatin
Elikkäs tilasin tossa alfisti.net:tä novitecin vapaavirtaussuodattimen omaan 156:seen, että onko kellään kokemusta moisesta härpäkkeestä?. Ja tuoko tehoa/vääntöä yhtään lisää ja tykkääkö ilmi kyttyrää, muhkeammat imuäänet ainakin tuo Novitecin putkisto jo löytyykin ja siitä ainakin ääntä piisaa
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kokeilin omaan ilmansuodatin koteloon asennettavaa vapaavirtaus suodatinta v6 koneeseen. En havainnut tehon lisäystä.. Pari kertaa puhdistuksen jälkeen ilmi oireili (liikaa öljyä?) mutta asettui sitten kun pakotin koneen käymään kaasu pohjassa. Vaihdoin sittemmin tavallisen filterin, joka on arkiautoilijalle mielestäni turvallisempi ratkaisu.
Imuääniä saa voimistettua (156 TS) heivaamalla sen trumpetin pois sieltä ilmanputsarikotelosta, lisämodauksena voi asentaa GTA:n imuputken sinne vakioresonaattorin tilalle.
GTA putki & GTA kiinnikkeet => bolt on asennus muihinkin 156:iin. (JTD / tomaatti V6 ei taida sopia)
Putki ja kiinnikkeet eivät maksaneet Heikalta tilattuna paljon mitään (muistaakseni joitakin kymppejä) osanumerotkin saattaisi löytä haulla forumilta, trumpetin poisto on ilmaista.
GTA putki & GTA kiinnikkeet => bolt on asennus muihinkin 156:iin. (JTD / tomaatti V6 ei taida sopia)
Putki ja kiinnikkeet eivät maksaneet Heikalta tilattuna paljon mitään (muistaakseni joitakin kymppejä) osanumerotkin saattaisi löytä haulla forumilta, trumpetin poisto on ilmaista.
VMP
- Irzpe
- Viestit: 18
- Liittynyt: 28 Touko 2007, 21:27
- Car(s): Alfa 159 Sportwagon Tbi TI -10
Alfa GT JTS Selespeed -05
(Ex: Alfa 156 TS -00) - Paikkakunta: Koria
Joo sori kerroin vähän huonosti siis just ton max air systemsin tilasin http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1245.html
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Taisit vähän hätäillä, mutta elä laita sitä kuin kuvassa. Siksi koska, jos haet lisäpotkua, niin tuolla asennuksella tulee vähemmän kuin vakiolla. Asennuksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen että moottori saa mahdollisimman viileää ilmaa ja hyvällä paineella. Talvella siitä on haittaa, koska moottorin henkitys menee kovemmilla pakkasilla jäähän ja sitten alkaa öljyt hönkimään koneesta ulos.
Muutos ehdotus: Vapari+remap+sporttiputkisto. Pääset alkuun ja sitten lisää, kun jano kasvaa juopotellessa.
Muutos ehdotus: Vapari+remap+sporttiputkisto. Pääset alkuun ja sitten lisää, kun jano kasvaa juopotellessa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Enpä nää vakiosuodattimessa mitään etua kuivavapariin... Varmasti hengittävä,ja tulee jo parin huoltovälin aikana halvemmaksi kuin vakio. Saippuavesi ei näet ole yhtä kallista kun vakiosuodatin..Mehukkaat imuäänet bonusta,vaikkei tehoa lisäiskään.Eli puhtaasti käytännön syistä viisaampi valinta kun ostella jatkuvasti vakiopaperia.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Ero on siinä, että paperinen suodattaa paremmin. Ja pelkkä kankaasta tehty suodatin ei itsessään juurikaan imuääniä lisää ellei ole kartiomallinen.
Tuohon novitecin max airiin saa kylmälle ilmalle putken jos autossa ei ole ilmastointia. Silti se taitaa kyllä ottaa myös paljon kuumaa ilmaa konetilasta.
Tuohon novitecin max airiin saa kylmälle ilmalle putken jos autossa ei ole ilmastointia. Silti se taitaa kyllä ottaa myös paljon kuumaa ilmaa konetilasta.
" No risk, no fun"
Kartiota nimenomaan tarkotin... Miten tuo ilmastointihomma liittyy filtteriin? Mielestäni kartio on 156:ssa helpoin sijoittaa heti siihen ilmin eteen,eli vakiokotelosta kansi pois,pikkasen leventää (ainakin apexille) ja parilla lattaraudalla kotelon reunoihin kiinni,apexin filtterissä on vapaat reiät valmiina. Samasta kohtaa ottaa siis ilmansa kun vakiokin.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
itellä ainakin imu äänet parani kun sieltä on poistettu kaikki muu paitsi ilmin perää pieni putken pätkä ja filtteri perään mutta ongelma tulee sitten siinä että imee liikaa lämmintä ilmaa... nyt tilasin just marteliukselta alfaan suunnitellun ilman putsari systeemin missä filtteri on hiilikuitu kotelon sisään että se eristää lämmintä ilmaa pois. hintaa tuli n. 380€ mutta se on gti lehdessä testattu että varmasti toimii... miten muuten tilasit tuolta alfisti.netistä?
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!
On noita ns. vapaavirtaussuodattimia tullu laitettua useampaankin autoon, ahdetussa Fiat Coupéssani moinen (Pipercross) tosin oli jo kiinni autoa hankkiessa ja alkuperäistä en koskaan kiinni laittanut, mutta varmaankin lastun (evocars) ja putkiston (itsetehty ) kanssa se antoi muutaman lisähepan.
Muuten ainoa auto jossa olen huomannut muutakin kuin kovemmat imuäänet oli 100SX Brava jonka omistin joitakin vuosia sitten. Laitoin siihen mallikohtaisen, kuivan kartiofiltterin (merkki taisi olla JR) ja se oikeasti toi lisäpotkua 1.6-litraisen fiiattini koneeseen, jaksoi yläkierroksilla selvästi paremmin. Uskoo ken tahtoo, mitään dynolappuja ei tietenkään ole esittää, ei sillä että olisin auton penkittänyt filtterinvaihdon takia, mutta jotain eroa ihan selkeästi tuntui.
Alfaan toisaalta tekis mieli laittaa, ainakin kokeeksi äänien takia... kun äänet on tossa kutosessa muutenkin niin taivaalliset... sitähän vois vaan istua autossa parkkipaikalla ja painella kaasua ja nauttia "konsertista"... mutta kun sitä on niin pirun kiva ajaakkin
Muuten ainoa auto jossa olen huomannut muutakin kuin kovemmat imuäänet oli 100SX Brava jonka omistin joitakin vuosia sitten. Laitoin siihen mallikohtaisen, kuivan kartiofiltterin (merkki taisi olla JR) ja se oikeasti toi lisäpotkua 1.6-litraisen fiiattini koneeseen, jaksoi yläkierroksilla selvästi paremmin. Uskoo ken tahtoo, mitään dynolappuja ei tietenkään ole esittää, ei sillä että olisin auton penkittänyt filtterinvaihdon takia, mutta jotain eroa ihan selkeästi tuntui.
Alfaan toisaalta tekis mieli laittaa, ainakin kokeeksi äänien takia... kun äänet on tossa kutosessa muutenkin niin taivaalliset... sitähän vois vaan istua autossa parkkipaikalla ja painella kaasua ja nauttia "konsertista"... mutta kun sitä on niin pirun kiva ajaakkin
Re: Vapaastivirtaava ilmansuodatin
156:ssa on GTA-malli mukaanlukien sama kotelo ja suodatin,Irzpe kirjoitti: Ja tuoko tehoa/vääntöä yhtään lisää
joten vakio riittää vähintään GTA:n tehoihin.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Re: Vapaastivirtaava ilmansuodatin
No minkälainen värkki tuo oli?. Olen ajatellut tilata juurikin samaisen airintaken...Irzpe kirjoitti:Elikkäs tilasin tossa alfisti.net:tä novitecin vapaavirtaussuodattimen omaan 156:seen, että onko kellään kokemusta moisesta härpäkkeestä?. Ja tuoko tehoa/vääntöä yhtään lisää ja tykkääkö ilmi kyttyrää, muhkeammat imuäänet ainakin tuo Novitecin putkisto jo löytyykin ja siitä ainakin ääntä piisaa
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kannattaa laittaa koteloitu vapaavirtaussuodatin kuten esim tämä:
http://www.bmcairfilters.com/VisDetail.asp?ID=203
Dynossa:
http://www.bmcairfilters.com/VisDyno.asp
http://www.bmcairfilters.com/VisDetail.asp?ID=203
Dynossa:
http://www.bmcairfilters.com/VisDyno.asp
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Mistäköhän sais tollasen ?? ---> http://www.youtube.com/watch?v=_8gQqbAz ... re=related
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Kysyppä Motor Inista ja jos oikein hyvä tuuri käy ja alexxxxxxxx on töissä, niin saat vielä alfabbs alennukset.(Kai ne muutkin antaa alet, jos niitä muistuttaa ) Muistaakseni eräs palstalainen on hankkinut oman kartiofilsunsa juuri tuolta ja oli samannäköinen.willez kirjoitti:Mistäköhän sais tollasen ?? ---> http://www.youtube.com/watch?v=_8gQqbAz ... re=related
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
tarkotatko tätä http://www.motorin.net/AutonAlfa kirjoitti:Kysyppä Motor Inista ja jos oikein hyvä tuuri käy ja alexxxxxxxx on töissä, niin saat vielä alfabbs alennukset.(Kai ne muutkin antaa alet, jos niitä muistuttaa ) Muistaakseni eräs palstalainen on hankkinut oman kartiofilsunsa juuri tuolta ja oli samannäköinen.willez kirjoitti:Mistäköhän sais tollasen ?? ---> http://www.youtube.com/watch?v=_8gQqbAz ... re=related
E: Eiku joo , ei toi se oo,soitin sinne ni niilt vois ehkä löytyä
Tais olla entinen suodatin "hieman" tukossa, jos nuo luvut on todellisia..SPO kirjoitti:Ite tilasin Muukkoselta alkuperäiseen koteloon JR:n vaparin 70e, eikä tarvinnu pettyä. Ennen suodattimen vaihtoa: 189Hv/263Nm ja jälkeen: 209Hv/288Nm. Kulutus laski n.1L/100Km
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Siis ostitko paneeli suodattimen ?Sleepperi kirjoitti:Tais olla entinen suodatin "hieman" tukossa, jos nuo luvut on todellisia..SPO kirjoitti:Ite tilasin Muukkoselta alkuperäiseen koteloon JR:n vaparin 70e, eikä tarvinnu pettyä. Ennen suodattimen vaihtoa: 189Hv/263Nm ja jälkeen: 209Hv/288Nm. Kulutus laski n.1L/100Km
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Ei ollu tukossa.Sleepperi kirjoitti:Tais olla entinen suodatin "hieman" tukossa, jos nuo luvut on todellisia..SPO kirjoitti:Ite tilasin Muukkoselta alkuperäiseen koteloon JR:n vaparin 70e, eikä tarvinnu pettyä. Ennen suodattimen vaihtoa: 189Hv/263Nm ja jälkeen: 209Hv/288Nm. Kulutus laski n.1L/100Km
Rekisteriotteessa ilmoitettu teho on 135kw eli 183,6Hv. Vai onko joku erimieltä siitä paljonko 164 3.0 i.e. kat. mallin vakioteho on?
Paneeli on joo.
Joillakin on aina ihme tarve mussuttaa jopa dynamometriä vastaan.. Mikähän siinä on niin myrkkyä jos vaparista saa kunnollisella läpivirtauksella lisähepoja? Oli tukossa vakiosuodatin tai ei,niin eikös tuohon ihan hyvät lisäykset tullu!?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Hyvät lisäykset tuli, kyllähän kai kaikki dynoa uskoo. Varsinkin jos molemmat tulokset on ajettu samassa dynossa...
Mutta ei voi kuin todeta että on harvinaisen tukkonen/ahdistava/huonosti suunniteltu alkuperänen systeemi jos pelkällä suodattimella saa litran kulutusta pois ja noin paljon tehoa... ei voi kuin ihmetellä
Mutta ei voi kuin todeta että on harvinaisen tukkonen/ahdistava/huonosti suunniteltu alkuperänen systeemi jos pelkällä suodattimella saa litran kulutusta pois ja noin paljon tehoa... ei voi kuin ihmetellä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Kuten joskus aiemminkin on tullu todettua:Mikään auto ei ole tehtaalta tullessaan täydellinen.Sport 2000-luokan kuskeilta kannattaa tiedustella kuinka paljon vaparista saa irti.. Ja ne ei oo kun 2-litran koneita,isompaan vaikuttaa vielä enemmän.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Ja ilman lämpötila pysy tismalleen samana, alla oli samat renkaat, ...SPO kirjoitti:Joo, ja molemmat mittaukset tehtiin irrottamatta välillä autoa dynosta.eltsu kirjoitti:Hyvät lisäykset tuli, kyllähän kai kaikki dynoa uskoo. Varsinkin jos molemmat tulokset on ajettu samassa dynossa...
Aika isoja eroja samassakin dynossa saa aikaan yllättävän vähäpätöisiltä kuulostavilla muuttujilla...
Mutta tossa on oikeasti kyllä tullut jotain lisää
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Pienet vaikutukset kertautuvat ja muodostavat yhdessä ison muutoksen.Silvio kirjoitti:Mitähän ne renkaat mahtaa mittaustulokseen vaikuttaa?? Ehkä 0,00001 rosenttia... Ja ilman lämpötila? Voi hyvää päivää...
Ilmanlämmön vaikutus on näistä ehkäpä suurin vaikuttaja.
Willez: Raitisilmansuodatin sijaitsee hanttarin pyyhkimen alla. Irroitat sen suojamuovin etuikkunan alaosasta ja sieltä hanttarin puolelta löytyy vielä toinen suojus ennen suodatinta.
Motonet tarjoaa suodattimet edullisesti.