Lukoista
Valvoja: Moderators
Lukoista
Mikäs on tuossa keskuslukituksessa homman nimi: Painaa napista niin vilkut vilkahtaa mutta ovet ei lukkiudu?? Tekee silloin tällöin,nykyään tosin useammin...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Lukoista
Itselläni oli joskus niin, että akku oli hiipunut sen verran huonoon kuntoon, että vilautti valoja mutta ei jaksanut ohjata lukkoja.
Jos akku on täysin terve, niin jännitteen pitäisi olla n. 13.8V.
Mittaa tarvittaessa jännite myös niin, että kuormitat akkua.
On kylläkin Alfan tyyppivikoja mutta tämä yleensä palautuu normaalitilaan viimeistään muutaman ajokerran jälkeen. Ainakin vanhemmissa malleissa tämä vika ilmaantuu, jos erehtyy ohjaamaan keskuslukon kiinni ja jokin ovista onkin auki. Tällöin keskuslukko ohjaa ovet hetken kuluttua auki ja saattaa jonkin aikaa olla sitten sekaisin.
Jos akku on täysin terve, niin jännitteen pitäisi olla n. 13.8V.
Mittaa tarvittaessa jännite myös niin, että kuormitat akkua.
On kylläkin Alfan tyyppivikoja mutta tämä yleensä palautuu normaalitilaan viimeistään muutaman ajokerran jälkeen. Ainakin vanhemmissa malleissa tämä vika ilmaantuu, jos erehtyy ohjaamaan keskuslukon kiinni ja jokin ovista onkin auki. Tällöin keskuslukko ohjaa ovet hetken kuluttua auki ja saattaa jonkin aikaa olla sitten sekaisin.
Lukoista
No eihän se normaalia ole mutta tarkasta se akun kunto.
Aikanaan itselläni teki yhden kerran niin, että mekaanisesti ei ohjannut kuin kyseistä ovea ja keskuslukko oli juntturassa. Muutaman kerran tosiaan erehdyin lukitsemaan ovet niin, että jokin ovi oli hieman raollaan ja keskuslukko saattoi seota hetkeksi mutta avaimesta tällöinkin kaikki ovet toimivat.
Jos tarkoitat, että avaimella on jäykkä kääntää niin lukkopesässä on silloin likaa ja muuta töhnää. Kokeile miten reakoi, jos testaan avaimella toista etuovea.
Aikanaan itselläni teki yhden kerran niin, että mekaanisesti ei ohjannut kuin kyseistä ovea ja keskuslukko oli juntturassa. Muutaman kerran tosiaan erehdyin lukitsemaan ovet niin, että jokin ovi oli hieman raollaan ja keskuslukko saattoi seota hetkeksi mutta avaimesta tällöinkin kaikki ovet toimivat.
Jos tarkoitat, että avaimella on jäykkä kääntää niin lukkopesässä on silloin likaa ja muuta töhnää. Kokeile miten reakoi, jos testaan avaimella toista etuovea.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Minulla on seuraavia kokemuksia aiheesta:
1. Jos jokin ovi on raollaan keskuslukitusta käytettäessä, nupit painuvat sisällä pohjaan ja nousevat saman tien uudestaan ylös. Muutamia kertoja on näin käynyt, mutta avonaisen oven sulkemisen jälkeen systeemi toimii täysin oikein. Kyseessä on siis ihan hyvä keino huomauttaa raolleen jääneestä ovesta.
2. Joitakin kertoja on käynyt kuten Silviolla, eli lukitus ei jostain mystisestä syystä toimi. Kaukosäätimestä ovet auki, ovet kiinni: vilkut vilkkuvat normaalisti mutta nupit eivät hievahdakaan. Ongelman on aina saanut korjattua kääntämällä virrat päälle, moottoria ei ole tarvinnut käynnistää. Ongelma on esiintynyt kolmesti kahdeksan vuoden aikana, mitään loogista yhteyttä en ole keksinyt. Akussa tuskin on ollut vikaa.
3. Vaikka kaukosäädin on mukava, lukkopesiä kannattaa aina silloin tällöin öljytä ja käyttää. Öljysin omat lukkoni pari viikkoa sitten, ja ne toimivat herkästi kuin uutena.
1. Jos jokin ovi on raollaan keskuslukitusta käytettäessä, nupit painuvat sisällä pohjaan ja nousevat saman tien uudestaan ylös. Muutamia kertoja on näin käynyt, mutta avonaisen oven sulkemisen jälkeen systeemi toimii täysin oikein. Kyseessä on siis ihan hyvä keino huomauttaa raolleen jääneestä ovesta.
2. Joitakin kertoja on käynyt kuten Silviolla, eli lukitus ei jostain mystisestä syystä toimi. Kaukosäätimestä ovet auki, ovet kiinni: vilkut vilkkuvat normaalisti mutta nupit eivät hievahdakaan. Ongelman on aina saanut korjattua kääntämällä virrat päälle, moottoria ei ole tarvinnut käynnistää. Ongelma on esiintynyt kolmesti kahdeksan vuoden aikana, mitään loogista yhteyttä en ole keksinyt. Akussa tuskin on ollut vikaa.
3. Vaikka kaukosäädin on mukava, lukkopesiä kannattaa aina silloin tällöin öljytä ja käyttää. Öljysin omat lukkoni pari viikkoa sitten, ja ne toimivat herkästi kuin uutena.
Lukoista
Auton ollessa käynnissä laturi lataa akkua koko ajan. Sitä en tiedä onko startissa ja keskuslukossa eroa, että missä jännitteessä ne lakkaavat toimimasta.
Vika oli kuitenkin niin kauan päällä, että päätin kokeilla akun vaihtoa etenkin, kun se ei antanut hyviä mittaustuloksia. Toki vika voi tässä tapauksessa olla muuallakin.
Esim. Escortin bensapumppu tarvii tietyn suuruisen jännitteen, että pyörii. Startti voi pyöriä mutta bensapumppu ei pumppaa bensaa.
Vika oli kuitenkin niin kauan päällä, että päätin kokeilla akun vaihtoa etenkin, kun se ei antanut hyviä mittaustuloksia. Toki vika voi tässä tapauksessa olla muuallakin.
Esim. Escortin bensapumppu tarvii tietyn suuruisen jännitteen, että pyörii. Startti voi pyöriä mutta bensapumppu ei pumppaa bensaa.
Toi bensapumppu juttu on sikälli outo (mahdoton) kyllä vian täytyy olla sähköisen bensapumpun johtoliitoksissa on nimittäin mahdoton juttu että startti pyörittäis moottoria muttei akku antais riittävästi virtaa pumpulle ko. sähkölaitteiden tarvitsema teho on eri kertaluokkaa ja oman 30 vuoden kokemukseni mukaan sähkö vika on usein liitoksissa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11739Toi bensapumppu juttu on sikälli outo (mahdoton) kyllä vian täytyy olla sähköisen bensapumpun johtoliitoksissa on nimittäin mahdoton juttu että startti pyörittäis moottoria muttei akku antais riittävästi virtaa pumpulle
Eli kyllähän se se akku jaksaa pyörittää sitä bensapumppua muttei enää sitten kun startti pyörii samaan aikaan. Laskee jännite liian alas, paine laskee ja seokset on mitä sattuu...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Onkos tätä tullut kokeiltua,virta päälle jolloin pumppu käynnistyy ja nostaa paineen pumpun releen naksahdus kertoo että punppu sammui, koska paine on 2-2,5 baria nyt kone käynnistyy startilla jos kaikki muu on ok.Sitten toinen uskomaton juttu minun naapurin fix or repair daily auto ei startannut ja jätkä sanoi mulle että startti on varmaan sökö,otin sen irti avasin,totesin kaiken olevan ok,kasaan ja pyöritin irtaallaan,hyvin pyöri.Startti kiinni motoriin ja taas pyöri.Meni muutama kuukausi ja auto lakkas startaamasta Hesassa jätkä hinautti auton huoltoon siellä sanottiin tutkimatta että startti sökö uutta kehiin ja pelas.No meni reilu viikko auto jätti taas starttaamatta Hesassa taas samaan huoltofirmaan,sanoivatta että akku sökö uutta kehiin ja pelas viikon sitten jätti huoltoasemmalle illalla Keimolassa,no johan kaveri uskoi että vikaa ei ole ollut kummassakaan osassa vaan asentajassa.Lähdin iltayöstä paikalle (150 km) apukäynnistyskaapeli Escortin akun plus navan ja startin solenoidin navan väliin,kaveri ehti kääntää epäilevänä virta-avaimesta mutta kas kummaa auto starttasi.Mitään näkyvää pahaa hapettumaa ei näkynyt mutta kuitenkin oli.Myöhemmin puristin liittimien kaapeli-kengät isoilla kaapeli puristimilla uudelleen,no harmit hävisivät epämääräiseksi ajaksi,saa nähdä koska palaavat.Alfa ja viat autoissa on kans plus navassa nippu johtoja (ainakin vanhemmissa) niissä on ollut joskus (aina) häiriöitä niiten kanssa on vaan opittava elämään.Japsit vaan osaavat (viitsivät) tehdä sähköt paremmin,mutta jos kaikki olisivat samanlaisia häviäisi autoista osa persoonallisuutta.(nimim. 1,5M km henkilö,maasturi ja pakettiautojen ratin takana viettänyt kuljettaja ja remonttireiska)
Autoni olen melkein aina itse huoltanut,huolfirmat ei koskaan,sen pituinen se iltasatu. 


Mulla tapahtu aina noin jos joku ovi oli auki kun yritti ovia kaukkarista lukkoon. Sen jälkeen tarvi aina virrat päälle ennen kuin kaukosäädin alkoi toimia.Compare Orso kirjoitti:Minulla on seuraavia kokemuksia aiheesta:
2. Joitakin kertoja on käynyt kuten Silviolla, eli lukitus ei jostain mystisestä syystä toimi. Kaukosäätimestä ovet auki, ovet kiinni: vilkut vilkkuvat normaalisti mutta nupit eivät hievahdakaan. Ongelman on aina saanut korjattua kääntämällä virrat päälle, moottoria ei ole tarvinnut käynnistää. Ongelma on esiintynyt kolmesti kahdeksan vuoden aikana, mitään loogista yhteyttä en ole keksinyt. Akussa tuskin on ollut vikaa.
Samoin jos kaukkaria oli painettu 2krt avaimen kantaman ulkopuolella tarvitsi auton lähellä painella 2krt peräkkäin kun taas alkoi ovet naksua.
Yleisimmät syyt keskuslukituksen vinoiluun:
-kaukkarin patteri loppu
-kesk.yksikön antenni suunnattu väärin
-ovessa oleva mikrokytkin rikki/paskanen (tunnistaa kun käännät avaimesta, käskee muiden ovien mennä auki/kiinni)
-Moottori rikki (todella harvinaista)
-johdot poikki (menevät usein siitä oven ja karmin välistä, kulkevat sukan sisällä, joten sitä ei välttämättä näe) tapahtuu/ei tapahdu ovi tietyssä asennossa
-kaukkarin patteri loppu
-kesk.yksikön antenni suunnattu väärin
-ovessa oleva mikrokytkin rikki/paskanen (tunnistaa kun käännät avaimesta, käskee muiden ovien mennä auki/kiinni)
-Moottori rikki (todella harvinaista)
-johdot poikki (menevät usein siitä oven ja karmin välistä, kulkevat sukan sisällä, joten sitä ei välttämättä näe) tapahtuu/ei tapahdu ovi tietyssä asennossa
..ammattina autoslalom..