sähkövika
Valvoja: Moderators
sähkövika
Tervehdys!
Etsin netistä epätoivoissani apua ja päädyin näille sivuille. Tuho = ero autosta uhkaa jollei joku teistä osaa neuvoa tai edes vihjaista mistä etsiä vikaa: akku vuotaa tyhjiin!!! Joka hem-me-tin päivä! En ole mekaanikko, en ole mies, mutta rakastan kaunotartani. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta 156 vm. -98:sta? Please, help me.
Etsin netistä epätoivoissani apua ja päädyin näille sivuille. Tuho = ero autosta uhkaa jollei joku teistä osaa neuvoa tai edes vihjaista mistä etsiä vikaa: akku vuotaa tyhjiin!!! Joka hem-me-tin päivä! En ole mekaanikko, en ole mies, mutta rakastan kaunotartani. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta 156 vm. -98:sta? Please, help me.
puuma
Kaukaa haettua..Jokin kuluttaa sähköä kun et aja.
Itellä tyhjäs joskus kauan sitten Ooppelissa akun tyhjäksi ja eräänä päivänä huomasin että takaluukun valo paloi 24/7.
Escortissa oli joskus silleen että akku vaan purkautui itsestään.
Kertokoot ne jotka tietävät Alfoista/autoista enemmän mahdollisia syitä.
Itellä tyhjäs joskus kauan sitten Ooppelissa akun tyhjäksi ja eräänä päivänä huomasin että takaluukun valo paloi 24/7.
Escortissa oli joskus silleen että akku vaan purkautui itsestään.
Kertokoot ne jotka tietävät Alfoista/autoista enemmän mahdollisia syitä.
1. Akun + napa irti
2. yleismittari virran mittaus asennossa navan ja kaapelin väliin
3. Lukema ylös (Ei pitäisi olla paljoa jos ei ole virta päällä autossa) Jos lukema on äärettömän pieni, lienee vika akussa/laturissa
4. Yksi kerrallaan sulakkeita irti samalla yleismittaria vahdaten, minkä sulakkeen takaa löytyy laitteet jotka kuluttavat virtaa vaikka ei ole virrat päällä? Esim. kello, stereoitten kanavamuisti yms. tarvivat sähköä koko ajan mutta aivan mitättömiä määriä...
5. Komponenttien/johtojen tarkistus niistä piireistä jotka sitä sähköä syövät vaikkei virrat olekaan päällä
Ei mitenkään monimutkaista hommaa jos osaa käyttää yleismittaria, voi tosin viedä aikaa ja hermot. Sähköviat kun on on toisinaan aika mystisiä löytää...
2. yleismittari virran mittaus asennossa navan ja kaapelin väliin
3. Lukema ylös (Ei pitäisi olla paljoa jos ei ole virta päällä autossa) Jos lukema on äärettömän pieni, lienee vika akussa/laturissa
4. Yksi kerrallaan sulakkeita irti samalla yleismittaria vahdaten, minkä sulakkeen takaa löytyy laitteet jotka kuluttavat virtaa vaikka ei ole virrat päällä? Esim. kello, stereoitten kanavamuisti yms. tarvivat sähköä koko ajan mutta aivan mitättömiä määriä...
5. Komponenttien/johtojen tarkistus niistä piireistä jotka sitä sähköä syövät vaikkei virrat olekaan päällä
Ei mitenkään monimutkaista hommaa jos osaa käyttää yleismittaria, voi tosin viedä aikaa ja hermot. Sähköviat kun on on toisinaan aika mystisiä löytää...

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
sähkövika
Akku on uusi. Laturikin (kai =) ) uusi - näin mulle muistaakseni kerrottiin..
Mutta tota sulakkeiden irrottelu-juttua ei auton huoltaja ole vielä tehnyt. Täytynee alkaa hiillostaa noilla tiedoilla, tuntuisi loogiselta. On vaan väittänyt että täytyisi viedä johonkin erikoisliikkeeseen (pirun kauas), jossa katsotaan tietokoneella ja on onnenkauppaa jos syy ikinä löytyy mutta varmaa on että rahat häviää. Kannustavaa.. Ehdotin itse myös että jos takaluukussa valo palaisi. Ihmetteli että miten sen saisi selville ilman että avaa luukkua?? Mahtaiskohan auttaa jos kurkistelisi takapenkin kautta, vai eikö sitä pysty tekemään? Tuntuu, ainakin naisen logiikalla.., oudolta. Sen olen ainakin huomannut että verrattuna huoltajan omaan -00 156 Alfaan, mun autossani takalasin lämmitin on huomattavasti hitaampi. Vai heikompi sulake?
Mutta tota sulakkeiden irrottelu-juttua ei auton huoltaja ole vielä tehnyt. Täytynee alkaa hiillostaa noilla tiedoilla, tuntuisi loogiselta. On vaan väittänyt että täytyisi viedä johonkin erikoisliikkeeseen (pirun kauas), jossa katsotaan tietokoneella ja on onnenkauppaa jos syy ikinä löytyy mutta varmaa on että rahat häviää. Kannustavaa.. Ehdotin itse myös että jos takaluukussa valo palaisi. Ihmetteli että miten sen saisi selville ilman että avaa luukkua?? Mahtaiskohan auttaa jos kurkistelisi takapenkin kautta, vai eikö sitä pysty tekemään? Tuntuu, ainakin naisen logiikalla.., oudolta. Sen olen ainakin huomannut että verrattuna huoltajan omaan -00 156 Alfaan, mun autossani takalasin lämmitin on huomattavasti hitaampi. Vai heikompi sulake?
puuma
Jos tämä autosi "huoltaja" tommoisia ehdottelee niin ei taida paljon autoista tai niiden sähköistä ymmärtää?
Ei sitä sähkön kadottajaa yleensä mikään tietokone kerro vaan tarvitaan ihan perussähköoppia.
Olen Eltsun kanssa samoilla linjoilla kyllä. Noilla neuvoilla kannattaa lähteä etsimään vikaa.
Ei sitä sähkön kadottajaa yleensä mikään tietokone kerro vaan tarvitaan ihan perussähköoppia.
Olen Eltsun kanssa samoilla linjoilla kyllä. Noilla neuvoilla kannattaa lähteä etsimään vikaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Laita sinne takaluukkuun digikamera videokuvausasennossa ja katso, sammuiko valo (Hymiö). Valkavammin ottaen, niitä valonlähteitä voi olla yllättäviäkin. Entisessä ranskalaisessa oli sen verran veltto hansikaslokeron kansi, että liian täyteen lastattuna lokeron sisävalo tyhjensi akun. AR 156:ssa voisi epäillä, että matkustajan häikäisysuojan sisäpuolinen valo voi olla päällä? Jos epäröit tarttua yleismittariin, tarkastele autoasi pimeässä ja katso, loistaako jostain valoa.
Sinänsä yleismittarit maksavat vain muutamia kymppejä ja niillä vian etsintä onnistuu em. valohoitoa perusteellisemmin.
Sinänsä yleismittarit maksavat vain muutamia kymppejä ja niillä vian etsintä onnistuu em. valohoitoa perusteellisemmin.
sähkövika
Olen viestittänyt huoltajaa - kirjallisilla ohjeilla =) katsotaan mitä löytyy, jos löytyy. Ja sinne takaluukkuun ei tarvitse hypätä, kun otin lampun pois!
Onko kenelläkään kokemusta, että liikkeelle lähtiessä kaasua ei saisi painaa ollenkaan, kun kone ikäänkuin "hyytyy", on jotenkin tukossa eikä jaksa vetää (risteyksissä tosi kiva)?
Onko kenelläkään kokemusta, että liikkeelle lähtiessä kaasua ei saisi painaa ollenkaan, kun kone ikäänkuin "hyytyy", on jotenkin tukossa eikä jaksa vetää (risteyksissä tosi kiva)?
puuma
Se startti lyö kenttää on yhtäkuin että sen sisällä on niin paljon hiilien pölyä joka johtaa sähköä,selvä startin myynti yritys,vois sen puhdistaa puhaltamalla paineilmalla startin sisältä pöly pois,enenpi työtä (n. 15 min) mutta pienempi kate.Sitäpaitsi ei se sähkö sen startin läpi voi yön aikana hävitä,on nääs startin kyljessä sellainen laite kuin solenoidi ja sähkö ei pääse startin sisälle jos solenoidi ei ole vetäneenä ja se tapahtuu vain startatessa.Perskeles minähän pilaan toisten hyvät pisnekset (olen tällä hetkellä töissä autokorjaamossa ja asiakkaalle ei saa ikinä,ehdottomasti ei ikinä,sanoa muuta korjausta kuin osan vaihto uuteen,minulla on moraalini kanssa joskus vaikeuksia pitää naama peruslukemilla ja sanoa asiakkaalle että ei tätä korjata vaan vaihdetaan uusi. Se on nääs tämä eko-yhteikunta ei turhaa kulutusta ja silleen). 

- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Taitaa olla harvinaisen totta. Ikävä kyllä vielä menee läpi vielä usein. Tämän takia en käytä autojani enää nykyään korjaamolla kuin äärimmäisessä hädässä... Säästää pitkän pennin kun ei antaudu tuohon osienvaihtelurulettiin mukaan.Raviniemi kirjoitti:Perskeles minähän pilaan toisten hyvät pisnekset (olen tällä hetkellä töissä autokorjaamossa ja asiakkaalle ei saa ikinä,ehdottomasti ei ikinä,sanoa muuta korjausta kuin osan vaihto uuteen,minulla on moraalini kanssa joskus vaikeuksia pitää naama peruslukemilla ja sanoa asiakkaalle että ei tätä korjata vaan vaihdetaan uusi. Se on nääs tämä eko-yhteikunta ei turhaa kulutusta ja silleen).
Oikein edistynyt korjaaja muuten tekee sen puhdistushomman ja laskuttaa startin vaihdon. Vielä parempi kate

Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Menee OT:ksi. Mutta kyseinen käytäntö on ihan asiakkaalta itseltään lähtöisin. Tai lainsäädännöstä. Eli: Kun jotain korjaa, niin pitää antaa takuu, että se kestää vähintään puoli vuotta. Annatko takuun 10 vuotta vanhalle startille, josta puhallat hiilipölyn pois. Minä en antaisi.Hepa kirjoitti: Taitaa olla harvinaisen totta. Ikävä kyllä vielä menee läpi vielä usein. Tämän takia en käytä autojani enää nykyään korjaamolla kuin äärimmäisessä hädässä... Säästää pitkän pennin kun ei antaudu tuohon osienvaihtelurulettiin mukaan.
Asiakaskaan ei muista kolmen kuukauden kuluttua, että juttu vain fiksattiin. Hän muistaa, että startti korjattiin ja nyt se on rikki ja vaatii uutta, eikä suostu mitään maksamaan.
Meitä (asiakkaita) on moneen junaan, ja joukossa on näitä kovaan ääneen oikeuksiaan perääviä ihmisiä. Nykypäivänä enenevissä määrin.
Ja kuka kantaakaan sen riskin?
Se on se hyväntahtoinen korjaaja, joka korjasi sillä hetkellä vaivanneen oireen.
Eli käytäntö on muodostunut pienen ihmisryhmän käyttäytymisen takia ja siitä kärsivät kaikki.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
^En tietenkään antaisi takuuta. Enkä sinällään syyllistä korjaajia siitä että tekevät bisnestä. Samanlaistahan se kaikki bisnes on. Ja vianetsintähän on pirun ongelmallista, kun ei oikein ole mitään, mistä laskuttaa. Mieluummin vaihdetaan se osa, oli vanha rikki tai ei. Saadaan kirjoitettua kuitti ja tosite, että on tehty jotain. Eikä annettu "valohoitoa". Vika tosin saattaa olla edelleen olemassa. Työtäänhän ne korjaamotkin tekevät...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Näinhänse on sen takuuhomman kanssa ja onhan kuluttajansuojakin olemassa,mutta minä teenkin vanhan auton tapauksessa näin "asiakkaan pyynnöstä korjattiin vain osaa ei,uusittu,työllä ei takuuta". Kaikki asiakkaat eivät sentään halua uhrata "romuautoon" satoja euroja vaikka kuinka olisi vaarin 5000 km vuodessa ajettu helmi.Pääasia että auto taas toimii ja pääsee kauppaan ja takaisin,jotkut asiakkaat taas ovat näitä joilla on paalikuntoinen auto jota täytyy korjata lähes tonnilla,kun katsastusmies "käski". 

-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Re: sähkövika
puuma kirjoitti:Olen viestittänyt huoltajaa - kirjallisilla ohjeilla =) katsotaan mitä löytyy, jos löytyy. Ja sinne takaluukkuun ei tarvitse hypätä, kun otin lampun pois!
Onko kenelläkään kokemusta, että liikkeelle lähtiessä kaasua ei saisi painaa ollenkaan, kun kone ikäänkuin "hyytyy", on jotenkin tukossa eikä jaksa vetää (risteyksissä tosi kiva)?
Ilmavuodolta tosiaan vaikuttaa. Kannattaa tutkia putket tarkkaan.
Laitetaan nyt vaikka tämän ketjun jatkoksi, josko täältä tulisi vinkkejä, kun Audifoorumista ei ole apua..
Eli yön yli seisottuaan on Audi nollanut aivan kaiken, ajotietokoneen, kilometrimittarin kellon jne.
Eli käyttäytyy aivan samoin kun akku olisi ollut irti.
Kuitenkin lähtee käyntiin, vaikkakin todella vaivalloisesti.
Laturi tuntuu lataavan, koska jos seissyt vain hetken aikaa niin kaikki on ok.
Joko akku on paska, tai sitten jokin kuluttaa sähköä yön aikana, mutta ei mene jakeluun se että kaikki nollana aivan kuin akku olisi tyhjä, mutta silti lähtee käyntiin...
Alkoi oireilemaan sen jälkeen kun pesin auton.
Eli yön yli seisottuaan on Audi nollanut aivan kaiken, ajotietokoneen, kilometrimittarin kellon jne.
Eli käyttäytyy aivan samoin kun akku olisi ollut irti.
Kuitenkin lähtee käyntiin, vaikkakin todella vaivalloisesti.
Laturi tuntuu lataavan, koska jos seissyt vain hetken aikaa niin kaikki on ok.
Joko akku on paska, tai sitten jokin kuluttaa sähköä yön aikana, mutta ei mene jakeluun se että kaikki nollana aivan kuin akku olisi tyhjä, mutta silti lähtee käyntiin...
Alkoi oireilemaan sen jälkeen kun pesin auton.
A8:ssa on todennäköisesti, ainakin vähänkään uudemmassa eräänlainen kuormitustunnistus yleensä akun + navan yhteydessä, se "haistelee" akun varaustilaa...Joko akku on paska, tai sitten jokin kuluttaa sähköä yön aikana, mutta ei mene jakeluun se että kaikki nollana aivan kuin akku olisi tyhjä, mutta silti lähtee käyntiin...
Alkoi oireilemaan sen jälkeen kun pesin auton.
Jos tuntuu hupenevan liikaa, aivoboxi pudottaa toisarvoisia toimintoja pois pelistä, mittarit ja kellot voisi olla näitä. Virtaa jää ehkä jemmaan kuitenkin starttia varten.
Samasta syystä jos autoon vaihdetaan akku, sille pitää testerillä kertoa että nyt on uusi hyvä akku kiinni, ennenkuin suostuu lähtemään käymään.
Eli kuormitustunnistin, ainakin Hondissa se antaa vikakoodeja vikamuistiin jos jotain on pielessä, veikataan näin ja lisäksi huonoa akkua joka on sisäisessä oikosulussa..
