Tarkka korva, tyhmä pää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tarkka korva, tyhmä pää

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuossa autossani on pitkään ärsyttänyt pieni ylimääräinen helinä. Ääni on ollut sen verran hento, ettei Hallitus ole sitä koskaan kuullut vaikka olen pyytänyt kuulostelemaankin. Vaan on se ottanut pattiin niin pirusti, kun rassi on muuten suhteellisen vapaa hälyäänistä.

Hanskalokeron kannen mekanismia on erään luvattoman lainaajan väkivaltaisen avausyrityksen jäljiltä jouduttu parsimaan. Koska ääni tuli siltä suunnalta, kuvittelin salpamekanismin omatekoisessa kiinnityksessä olevan jossain kohdin löysiä. En vaan tahtonut saada ääntä millään poistettua. Tuumasin, että kiinnityksen yhteydessä on kojelaudan sisään pudonnut joku mutteri kilisemään.

Tänään sitten ajattelin vielä kerran tutkia vikaa, ja löytyihän se lopultaan: Hanskalokeron pohjalla oli puoli kourallista ruuveja ja pieniä polttimoita, nehän siellä mökäsivät! Eikä hävettänyt juuri ollenkaan :oops: Aina pitää lähteä siitä oletuksesta, että autossa on jotain vikaa...

No, nyt peli kulkee taas niin kuin auton kuuluu. Ei nitise, natise, helise eikä kolise, ainakaan hyvällä pinnalla. Pienestä se on ihmisen onni kiinni 8)

Kylläpä muuten tuli turha viesti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

:D :D sitä sattuu...itsellä kuului kerran alfan konehuoneesta sellainen ärsyttävä kilinä joka ilmeni tyhjäkäynillä...äänen aiheuttajaa ei löytynyt sitten hakemallakaan.... :? alkoi jo pälli levetä melko pahasti... :evil:
sen verta ärsyttävä ääni se oli...
no eihän se sitten loppuinlopuksi ollut kuin 10 mm lista/lenkki avain väärässä paikassa eli V6:n imusarjan välissä...ei pistänyt sitten silmään kuin varmaankin 10:llä vianhakukerralla... :oops: ..no onneksi edes korjaus hoitui helposti... :?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

ääniä

Viesti Kirjoittaja MP »

Minun tulee kans kuunneltau kaikkia mahdollsia hälyääniia ja yleensä etsin ääniilähteetkin - teettää muuten joskus paljon töitä.

Oon joskus kirjoitellutkin 156sesta kuuluvista äänistä, kuten kojelaudan napse leämmetessä ja oviverhoilun pienet narinat.

kävin tuossa muutama viikko sitten tyypittämässä isäni uuri hankkiman uuden englannissa tehdyn Corollan. 20 kilsan Corolla- lenkin jälkeen tuintui kuin Alfasta ei olis ikinä natinoita kuulunutkaan - sen verran kovaa meteliä toijota tuntui pitävän. Olin jotenkin kuvitellut, ettei tuliterästä lukemattomia kertoja laadukkaaksikin kehutust pelistä ei kuuluisi 10 kertaa Alfaa kovempia hälyääniä. Se siitä sitten...
-
MP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo erilaisten ylimääräisten äänien paikantaminen tuppaa kyllä olemaan hankalaa. Onko siihen 156:n kojelaudan pakkasnatinaan muuten löytynyt mitään ehjäystä?

Kaverin Brand New Corollassa 500 metriä istuttuani se tuntui hiljaiselta ja hälyäänistä vapaalta, mutta ehkä asia ei sitten "oikeassa ajossa" olekaan niin? Ainakin toisen kaverin -96 Corolla tuntuu helisevän ja rämisevän koko rahan edestä, muutenkin paljon heppoisemman oloinen kuin kuusi vuotta vanhempi Alfa. Toisaalta, onhan 164 pari kokoluokkaa Corollaa isompi ja on maksanut uutena noin kolmen Toitsun verran :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuo erilaisten ylimääräisten äänien paikantaminen tuppaa kyllä olemaan hankalaa. Onko siihen 156:n kojelaudan pakkasnatinaan muuten löytynyt mitään ehjäystä?

Kaverin Brand New Corollassa 500 metriä istuttuani se tuntui hiljaiselta ja hälyäänistä vapaalta, mutta ehkä asia ei sitten "oikeassa ajossa" olekaan niin? Ainakin toisen kaverin -96 Corolla tuntuu helisevän ja rämisevän koko rahan edestä, muutenkin paljon heppoisemman oloinen kuin kuusi vuotta vanhempi Alfa. Toisaalta, onhan 164 pari kokoluokkaa Corollaa isompi ja on maksanut uutena noin kolmen Toitsun verran :roll:
164 oli aikanaan hiljaisin sarjavalmisteinen auto. Iirotin 156sessa tuulilasille puhaltava suuttimen kannen. Sen all aon ruuveja, joilla kojelauta on kiinni - niiden liitosten alta kuuluu natina lämpölaajentumisen aikaan - ruuveja pitäs ilmeisesti löysätä, että ne sais kunnoll avoideltua silikonolla, joten annoin olla paitsi ruiskuttelin vähän silikonia sinne. Toinen osa natinaa kuului taas keskikonsolin ja kojelaudan välisestä liitoksesta, johon myös silikonia ja nyt se onkin ollu puolitoista vuotta hiljaa.

Ne Korollan äänet muuten kuului siitä samasta tuulilasille puhaltavan suuttimen kohdalta -kojelaudassa oli joku liitoskohta siinä. Tie oli tosi kuoppaista, mutta Alfa oli kutenkin samalla tiellä hiljaisempi - onhan sekin tosin ollu uutena kalliimpi kuin korolla.
MP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

MP kirjoitti:Irrotin 156sessa tuulilasille puhaltavan suuttimen kannen. Sen alla on ruuveja, joilla kojelauta on kiinni - niiden liitosten alta kuuluu natina lämpölaajentumisen aikaan - ruuveja pitäs ilmeisesti löysätä, että ne sais kunnoll avoideltua silikonolla, joten annoin olla paitsi ruiskuttelin vähän silikonia sinne. Toinen osa natinaa kuului taas keskikonsolin ja kojelaudan välisestä liitoksesta, johon myös silikonia ja nyt se onkin ollu puolitoista vuotta hiljaa.

Itse irroitin sen suutin listan siis sen mikä kulkee koko ikkunan pituudelta
siinä tuulilasin alla ja irroitin kaikki ruuvit (kuusiokolo) ja voitelin silikonilla
ja natinat hävisivät aika hyvin.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

MP kirjoitti:164 oli aikanaan hiljaisin sarjavalmisteinen auto.
Niin oli, ja sitten joku uuvatti meni pilaamaan sen uretaanipuslilla ja 45-profiilin kumeilla :(

MP kirjoitti:Iirotin 156sessa tuulilasille puhaltava suuttimen kannen. Sen all aon ruuveja, joilla kojelauta on kiinni - niiden liitosten alta kuuluu natina lämpölaajentumisen aikaan - ruuveja pitäs ilmeisesti löysätä, että ne sais kunnoll avoideltua silikonolla, joten annoin olla paitsi ruiskuttelin vähän silikonia sinne. Toinen osa natinaa kuului taas keskikonsolin ja kojelaudan välisestä liitoksesta, johon myös silikonia ja nyt se onkin ollu puolitoista vuotta hiljaa.
Eikös noita kriittisiä pisteitä kannattaisi voidella ihan oikealla öljyllä? Ainakaan kojelaudan takakiinnityksen rasvaisuus ei varmaan näkyisi minnekään. Toisaalta, jos natinat ovat silikonillakin pysyneet puolitoista vuotta pois, ei käsittelyn uusimisestakaan tule kohtuutonta vaivaa. Onko kitinä pakkasessakin lakannut?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Natisee

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Kaiken rehellisyyden nimissä 8) Pakko sanoa, että niissä kaikissa VAG:n vehkeissä = 2*VW ja 1*Octavia oli PALJON vähemmän nitinöitä ja natinoita. Jos nyt "pitää" jostakin 156:a moittia, niin nitinöistä. Ainakin omassa natisee kuskinpukista lähtien kaikki paikat. Noh tänään meni 50-t huoltoon ja kaiketi tukivarret vaihdetaan. Josko se osiltaan helpottaisi asiaa. On muuten selvästi kelistä riippuvainen ilmiö. Kuivalla kuumalla/kylmällä ääntää riittää. Kostealla on ihan eri auto :)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Re: Natisee

Viesti Kirjoittaja MP »

Harpo kirjoitti:Kaiken rehellisyyden nimissä 8) Pakko sanoa, että niissä kaikissa VAG:n vehkeissä = 2*VW ja 1*Octavia oli PALJON vähemmän nitinöitä ja natinoita. Jos nyt "pitää" jostakin 156:a moittia, niin nitinöistä. Ainakin omassa natisee kuskinpukista lähtien kaikki paikat. Noh tänään meni 50-t huoltoon ja kaiketi tukivarret vaihdetaan. Josko se osiltaan helpottaisi asiaa. On muuten selvästi kelistä riippuvainen ilmiö. Kuivalla kuumalla/kylmällä ääntää riittää. Kostealla on ihan eri auto :)
Samaa mieltä, että monien saksalaisten laaduntunnun pääkohta piilee nitinöiden puutteessa. Kuskinpenkin nitinä johtuu muuten siitä, että penkin pehmuste liikuttaa sivulla olevia muoveja, kun penkkiin istuu.
MP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Natisee

Viesti Kirjoittaja V6 »

Harpo kirjoitti:Kaiken rehellisyyden nimissä 8) Pakko sanoa, että niissä kaikissa VAG:n vehkeissä = 2*VW ja 1*Octavia oli PALJON vähemmän nitinöitä ja natinoita. Jos nyt "pitää" jostakin 156:a moittia, niin nitinöistä. Ainakin omassa natisee kuskinpukista lähtien kaikki paikat. Noh tänään meni 50-t huoltoon ja kaiketi tukivarret vaihdetaan. Josko se osiltaan helpottaisi asiaa. On muuten selvästi kelistä riippuvainen ilmiö. Kuivalla kuumalla/kylmällä ääntää riittää. Kostealla on ihan eri auto :)
mulla ei oikeastaan nitise kuin tuo kojetaulu joka sekin hiljeni rasvauksella aika hyvin, takaikkunan luota kuuluu joskus jotain, muut paikat hiljaisia
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Re: Natisee

Viesti Kirjoittaja Roach »

Harpo kirjoitti:Kaiken rehellisyyden nimissä 8) Pakko sanoa, että niissä kaikissa VAG:n vehkeissä = 2*VW ja 1*Octavia oli PALJON vähemmän nitinöitä ja natinoita. Jos nyt "pitää" jostakin 156:a moittia, niin nitinöistä. Ainakin omassa natisee kuskinpukista lähtien kaikki paikat. Noh tänään meni 50-t huoltoon ja kaiketi tukivarret vaihdetaan. Josko se osiltaan helpottaisi asiaa. On muuten selvästi kelistä riippuvainen ilmiö. Kuivalla kuumalla/kylmällä ääntää riittää. Kostealla on ihan eri auto :)
Olen huomannut, että SW:ssa ainakin tulee takaa melkoisen iloista natinaa. Veikkaisin lähteeksi joko takaoven muoveja tai sitä irrotettavissa olevaa palikkaa, jossa on verkko/takatilan suoja. On vaan pirun vaikea yksin yrittää sitä äänilähdettä selvittää. Pitää vissiin laittaa muija konttiin ja lähetä heittämään pimppirundia kylälle! :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo-o, juuri kun pääsin hehkuttamasta niin se pirun helinä alkoi uudelleen :( Ajaessa sitä ei voi tutkia ja emäntä ei sitä osaa paikallistaa, joten ainoa tapa tehdä asialle jotain oli laittaa mamma puikkoihin. Ja kuinka ollakaan, sehän hiljeni taas laakista... Helinä siis :lol:

Iloisia tuollaiset viat joita ei itse pysty tutkimaan, ja silloin kun joku muu voisi auttaa, kaikki pelittää hienosti!
- Epäkelpokeräilijä -

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Mullakin vaivas pitkään outo hentoinen, välillä metallinen ja välillä kumea kolahtelu perässä. No äänen kait aiheutti vararenkaan alla ollut metallinen mittanauharasia. Miten se sinne oli joutunut oli kyllä täysi mysteeri!

Nytten keväällä jostain sisältä takaa, takasivuikkunan yläosasta kuuluu kitinää. Vaikuttaisi olevan katon pehmusteet ja niiden kiinikkeet. Mitä olen tutkinut, niin katon pehmusteet on sivulasien kohdilta kiinnitetty irtonaisesti ihan tarkoituksella. Kaippa se jotenkin siellä sitten liikuskelee.

Oulun mukulakivikatujen aiheuttamista äänistä en viitsi edes kommentoida. Aina tulee sellainen helpottunut olo kun pääsee takaisin asfaltille ja melutaso tippuu 30 Db:ä

Rengaspaineet 2.7 kg ja JR-jouset.

Paras keino on ku laittaa humpat soimaan ja ajelee tyytyväisenä =)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kumeaa kolahtelua oli muuten aikanaan TM:n surullisenkuuluisassa käyttötesti-147:ssa, aiheuttaja oli muistaakseni ABS:n anturin johdon kiinnike, joka pääsi joustoissa kolahtelemaan koriin. Jos tuosta on kyse niin korjaus on kaksi pätevästi kohdistettua nippusidettä :)
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Jep

Viesti Kirjoittaja Roach »

Skyhorse kirjoitti:Mullakin vaivas pitkään outo hentoinen, välillä metallinen ja välillä kumea kolahtelu perässä. No äänen kait aiheutti vararenkaan alla ollut metallinen mittanauharasia. Miten se sinne oli joutunut oli kyllä täysi mysteeri!

Nytten keväällä jostain sisältä takaa, takasivuikkunan yläosasta kuuluu kitinää. Vaikuttaisi olevan katon pehmusteet ja niiden kiinikkeet. Mitä olen tutkinut, niin katon pehmusteet on sivulasien kohdilta kiinnitetty irtonaisesti ihan tarkoituksella. Kaippa se jotenkin siellä sitten liikuskelee.

Oulun mukulakivikatujen aiheuttamista äänistä en viitsi edes kommentoida. Aina tulee sellainen helpottunut olo kun pääsee takaisin asfaltille ja melutaso tippuu 30 Db:ä

Rengaspaineet 2.7 kg ja JR-jouset.

Paras keino on ku laittaa humpat soimaan ja ajelee tyytyväisenä =)
Hyvähän se on sinun bosen vehkeistä humppaa kuunnella, omat vakiokajarit ovat taasen hieman hmmm... heikkolaatuiset :(

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No löytyihän se helinän aiheuttaja lopultaan. Kilinä alkoi taas tänään risomaan ja komensin emännän rattiin, vaan yllättäen helinä taas lakkasi kuin veitsellä leikaten :o Vaan moukaroin hellästi (?) nyrkillä kojelautaa ja sen ympäristöä ja sain äänen paikallistettua apparin oveen. Pienen tutkimisen jälkeen siitä tosiaan löytyi iso, löysällä oleva pultti, jossa killui kaksi prikkaa kilisemässä. Vaan ei killu enää.

Jospa lopultakin saisi mielenrauhan, edes hetkeksi :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

Juu, omakohtaisia kokemuksia marean kojelaudan kitinöistä; suurin osa tuli huonosti kiinnitetystä kannatintangostan n.20cm, joka oli keskikonsolin oikeasta reunasta ylöspäin liittyen koko auton levyiseen valettuun kannatinpalkiin pultilla, joka oli sormin pyöritettävissä! :o
Se aiheutti kojelaudan keskisuuttimen alueelle kitinää ja natinaa kuoppasella tiellä!

En tiedä onko tuollaisia tankoja 156:ssa, mutta kurkkisin kyllä sinne apukuskin jalkatilaan, keskikonsolin lähelle. Laitoin tämän tänne, vaikka tämä fiat palsta ei olekkaan...
Jos näistä tiedoista olisi joillekkin jotain apua metsästäessään kojelaudan kitinöitä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Sain Deltan kojetaulun narinapään hiljaiseksi ja sitten ääntely siirtyi keskelle. Teräviin kuoppiin ajaessa/mukulakivikadulla kuului ärsyttävää rytmikästä naputusta. Pelkäsin että kojetaulun sisällä on joku johto irronnut ja naputtaa nyt muovia vasten.

Kun sitten sain äänen tarkemmin paikallistettua tulikin se jostakin ylempää. Napsautin aurinkosuojan takaisin kiinnikkeeseensä ja jatkoin matkaa äänettömällä autollani.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hyvän ketjun Vitorio kaivoit foorumin uumenista. Delta kuuluu sitten selkeästi samaan konserniin, ikävä kuulla, vai omistaja? :silly:

Onhan noita nitinöitä ollut, muuten 156 on oman tuttava piirin hiljaisemmasta päästä. Jopa tuolla rengastuksella. Voi olla että myö ollaan vaan niin köyhiä ja ajetaan halvoilla :)

Kattoverhoilu "ritisee" omassa taustapeilin paikkeilta enkä ole siihen mitään parannusta keksinyt. Tätä jatkunut ainakin 3 vuotta. En edes ymmärrä mikä siellä ritisee, mutta niin se vain on. Onneksi yleensä vain 80 nopeudessa jota tulee harvoin ajeltua. Yleensä yli tai alle.

Ketjun aloituksen hengessä tunnustan myös kerran etsineeni turhautuneena kilinän syytä kojelaudasta. Pitkään etsin ja olin luovuttaa kunnes käsi osui vahingossa virta-avaimeen ja kilinä loppui siihen. Led valaisin se iloisesti kilkatti avainta vasten :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

mäkin olin tossa perjantaina mölyn metsästyksessä: kuuluu sellanen tasanen, kevyt naputus täysin sattuman varaisesti.

Siliconi spraytä upposi puol desiä ja kourallinen kuituprikkoja tuli heiteltyä, mutta napina jatkuu. Noh kuskin vikahan se kait on - jos lopettaa hengittämisen, niin napina harvenee. turvavyön lukko kotelon muovisuoja pääsee liikkuman millin ylös/alas aiheuttaen napinaa, osuu kait johonkin sisus kalun metalli osaan?

noh Kojaus 10snt arvosilla nippu siteillä! ensiks vetää sen muovin niin ylös kun kun saa, ja sitten heti nippuside siihen vyön vaijerin ympärille kiinni, niin, ettei muovi pääse liikkumaan. taitaa ehkä vähän mennä laadun valvonna piikkiin, toisalta, 156 piti rakentaa halvalla, olihan Alfa konkurssin partaalla (näin olen ymmärtännyt), mutta se oli 90-luvun lopussa ja mun auto sentään on jo 2003... eikös niitä olisi voinnut pikkusen parannella vaika "faceliftin" mukana?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin