Portti kirjoitti:Giallo Pozzuoli kirjoitti:edit. Vai pitääkö tuo 1,5 kerroin ymmärtää niin, että taulukosta katsotaan tuon 600 kiloisen auton "ohjeellinen päästöarvo" 61 g/km ja kerrotaan se 1.5:lla ja katsotaan taulukosta ko.päästöarvon veroprosentti, joka tässä tapauksessa olisi 13.1%?
Tullin ohjeen mukaan asia menee juuri noin.
Eli jos kokonaismassa olisi tuo 600 kg => normaalikaavan mukaiset laskennalliset päästöt = 61 g/km. Tämä kerrotaan 1,5:llä eli urheiluauton laskennalliset päästöt = 92 g/km => veroprosentti = 13,2%.
Luonnollisesti painona huomioidaan tuo muidenkin mainitsema
kokonaismassa.
Vanhempien Lotus Elisejen kannalta ei ihan huono tuo verouudistus vaikka tuon käsittämättömän urheiluauton kateuslisärangaistusmaksun joutuukin maksamaan. Eikö ennemmin olisi kannattanut säätää lisärangaistus kaupunkimaastureille - tosin onhan siinä rangaistusta kerrakseen jos sellaisella joutuu ajelemaan.
Täytyy pistää tuo Elisen tuonti aiempaa vakavampaan harkintaan. Pitääpä yrittää selvittää mikä perus-Elisen todellinen kokonaismassa olisi. Missähän niitä Rover-koneisia Eliseja saisi huollatettua.
Laskeskelin joutessani noille Eliseille tarkemmin noi veroprossat, kun äkkiä meni noi hevosvoimat, kilowatit ja kuivapainot ja kokonaismassat sekaisin. Yllätys olikin, että yksikään malli ei mene tullin määrittelemään "urheiluauto"-kategoriaan

. Saakin olla aika kovat tehot autossa massan nähden . Ei tule yhtäkkiä muita sarjatuotanto-Alfojakaan mieleen kuin 8C Competizione, jolla tehopainosuhde ylittäisi tuon 0,15 rajan. Käytin kokonaismassalle tuota 150kg:n lisäystä, ei taida paljoa enempää kyytiin mahtuakaan.
Datat napattu täältä:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... mance.html
Malli/massa/kokonaismassa/teho/tehopainosuhde/veroprosentti
Elise1 725kg 875 kg 118hv/88kW 0.100 vero 13.2%
Elise 2 111(S) 806kg 956kg 156hv/116kW 0,120 vero 14.1%
Elise 2 111R 879kg 1029kg 189hv/141kW 0.137 vero 14.9%
Elise 2 (USA) 895kg 1045kg 189hv/141kW 0.135 vero 15.1%
Exige 916kg 1066kg 189hv/141kW 0.132 vero 15.3%
Eipä hullumpia verotusarvoja ollenkaan noille uudemmillekaan Toyota-koneisille Eliseille.
Tossapa vielä tehorajat kokonaismassalle että pääsee sakkoveron piiriin:
800kg = 120kW
900kg = 135kW
1000kg = 150kW
1100kg = 165kW
1200kg = 180kW
1300kg = 195kW
1400kg = 210kW
1500kg = 225kW
1600kg = 240kW
1700kg = 255kW
1800kg = 270kW
1900kg = 285KW
2000kG = 300kW
Eipä tule meikäläinen näköjään koskaan ajelemaan tullin määrittelemällä urheiluautotyyppisellä autolla

Riittää hieman pienemmätkin tehot. (Kuinkahan moni muuten ilmoittaa verottajalle dynoliuskat, kun luiskahtaa viritykset noiden rajojen yli

)
Have: Bongasin Speedsterille kokonaismassaksi 1150kg
http://www.carsplusplus.com/specs2005/o ... _turbo.php. Taulukon mukaan veroprossa olisi tuolloin 16,3. Speedsterinkään tehopainosuhde ei ylitä tullin määrittelemää 0.15 rajaa. Muistaakseni nuo uudemmat turbospeedsterit ovat noita aiempia huomattavasti painavampia, joten vanhempien veroprossa voi olla prossaa paria pienempikin. Tossapa ajan henkeen sopiva speedsteri:
http://www.treehugger.com/files/2007/02 ... edster.php
Näköjään on alkanut kotimaassakin käytettyjen autojen alet. Bongasin kotimatkalla autoliikkeen ikkunassa mainoksen että kaikista vaihto-autoista 10% alennusta