Hallitus ja autoverotus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ottimo kirjoitti:Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask! :x
Mä olen luovuttanut jo aikaa sitten, enkä tarkoita pelkästään autoilua / liikennettä :(
VMP

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

En ymmärrä en, elikkä otetaan esimerkki GT 3.2 V6,jos möisin kyseisen auton 1.1.2008 olisiko näin ollen hyvitys suurempi kuin jos möisin auton ennen vuoden vaihdetta.
Mistään lehtijutuista en ole asiaa huomannut tai ymmärtänyt.

kiitos!

Jätetään laskuista pois että auto on vuotta vanhempi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ipi76 kirjoitti:En ymmärrä en, elikkä otetaan esimerkki GT 3.2 V6,jos möisin kyseisen auton 1.1.2008 olisiko näin ollen hyvitys suurempi kuin jos möisin auton ennen vuoden vaihdetta.
Mistään lehtijutuista en ole asiaa huomannut tai ymmärtänyt.

kiitos!

Jätetään laskuista pois että auto on vuotta vanhempi.
Teoriassa kyllä. Käytännössä automyyjä hyvittänee entistä vähemmän vedoten siihen, että isolla bensakoneella varustetut autot eivät ole (enää) haluttuja. Eli kuten aina ennenkin autoilussa: "Aina häviää"
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ottimo kirjoitti:Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa
Niin no, kai sen just voisi sulattaa jos jotain saisi halvemmalla kuin ennen eikä mikään kallistuisi :mrgreen: Se ei vaan verokertymän kannalta taida olla kovin toimiva ratkaisu.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata. :wink:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

GAMMA500 kirjoitti:Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata. :wink:
Juurikin tuo tuontikitisijä, tuollaisenaan tuo muutos ei voi mennä läpi. Jos sitten haluaa kitistä lisää niin miksi haravassa ei ole haravaveroa jos autossa on autovero.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.

Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

mattijus kirjoitti:
Juurikin tuo tuontikitisijä, tuollaisenaan tuo muutos ei voi mennä läpi. Jos sitten haluaa kitistä lisää niin miksi haravassa ei ole haravaveroa jos autossa on autovero.
hyvä kysymys :roll: kaikki verolliseksi tai sitten ei mihinkään veroa?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.

Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
Olen täysin samaa mieltä, on täysin p:stä verottaa omistamista. Sitäpaitsi eikö työmatkakulut ole verotuksessa vähennyskelpoisia?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Verouudistuksen plussapuolena on ehdottomasti se, että nyt vihdoinkin pyritään edes jonkinlaiseen ympäristöohjautuvuuteen autoverotuksessa.

Valitettavasti edelleenkin verotetaan pääasiassa hankintaa eikä käyttöä. Hankintavero pitäisi saada kokonaan pois ja kerätä verokertymä käytön verotuksella siten, että käytön verotuksen määrä olisi riippuvaista auton ympäristöystävällisyydestä.

Siirtämällä verotuksen painopiste käytön verotukseen päästäisiin myös siihen veronsaajan (=valtion) kannalta positiviseen tulokseen, että verokertymä olisi huomattavasti tasaisempi ja ennustettavampi kuin hankinnan verotuksessa. Hankintaa verottamalla vuosittainen verokertymä vaihtelee hankittujen autojen määrän vaihdellessa.

Verouudistus ei myöskään poista useita käytetyn auton tuonnin verotukseen liittyviä epäkohtia - itse asiassa se jopa tuo mukanaan joitain uusia epäkohtia.

Pääsääntöisesti positiiviset fiilikset itsellä kuitenkin on tuosta uudistuksesta.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

J
Viestit: 872
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J »

GAMMA500 kirjoitti:Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata. :wink:
Niin, jos se on kitinää että toivoisi valtionkin noudattavan lakeja ja sopimuksia, niin laskekaa ainakin minut "tuontikitisijäksi".

-J

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Gasolina kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.

Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
Olen täysin samaa mieltä, on täysin p:stä verottaa omistamista. Sitäpaitsi eikö työmatkakulut ole verotuksessa vähennyskelpoisia?
Samaa mieltä. Pitkää työmatkaa pakosta ajavat saavat tuntuvat verovähennykset. Lisäksi matka-ajo kuluttaa huomattavasti vähemmän polttoainetta kilometriä kohden, kuin ruuhkassa seisominen. Jo nämä seikat tekisivät polttoaineen eli käytön verotuksen oikeudenmukaiseksi. Lisäksi se ohjaisi ja kannustaisi hankkimaan vähemmän kuluttavia ja täten ympäristöystävällisempiä kulkineita.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Komppaan edellisiä. Vaikka itse pidänkin verouudistusta hyvänä tähän nykyiseen systeemiin verrattuna, niin en ymmärrä mikä ongelma olisi siirtää verotus kokonaan omistamisesta käyttöön. Markkinoilta löytyy ( tai ainakin löytyi ) autoja jotka kuluttaa 3 litraa dieseliä satasella. Ei luulisi olevan kovin suuri ongelma päivittäin 973 poronkuseman matkoja ajavillekaan vaikka polttoaine maksaisi enemmän. Varsinkin kun työmatka-ajojen verovähennykset ottaa huomioon. Voisihan sitä sitten olla toinenkin auto pyhäajoja varten, jos sitä omistamista ei verotettaisi. Ja tuollainen reipas polttoaineen hinnan korotus ohjaisi paljon ajavia ( lue paljon saastuttavia ) valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen varmasti paremmin kun tämä uusi systeemi.

Liekö esteenä sitten käytännön ongelmat autoveron poistosta. Autoliikkeiden vaihtoautokannan arvon romahdus yms.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

On siinä haravassa ja kaikessa muussakin vero eli alv ja meillä vielä halvemmasta päästä 22 % .
Plus tietty sitten erilaiset erityisverot.

Jenkeissä se oli esim 6 % .

Mallihan toimii edelleen niin, että isotuloisemmat maksaa enemmän tulonsiirtona, että kaikilla olis lähes yhtä hyvin.

Olishan se tietty kivaa, kun kaikki olis ilmasta tai ylhäältä jaettua, mutta ei tunnu systeemi toimivan silläkään pohjalla.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Laba kirjoitti:Ja tuollainen reipas polttoaineen hinnan korotus ohjaisi paljon ajavia ( lue paljon saastuttavia ) valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen varmasti paremmin kun tämä uusi systeemi.
Niin, tämä uusi systeemi ohjaa kaikkia valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen. En sitten tiedä, onko se hyvä vai huono juttu. Onhan se tietysti vähän kornia, että pelkkä (paljon kuluttavan) auton paikallaan makoittaminenkin maksaa helkutisti. Kalliita pelejä nuo uudet autot on tallissa seisottaa, vaikka autovero poistuisi kokonaankin.

Eipä taida tämä uusikaan systeemi ratkaista tuontiautojen verokohtelun ongelmia. Lähinnä mietityttää, kuinka iso kasa paskaa on tällä kertaa luvassa autoa muualta havitteleville: kuinka kauan papereita jatkossa pyöritellään ja kuinka paljon siihen uppoaa (valtion = meidän)rahaa. Työllistävä vaikutushan sillä tietysti on.

Tosiaankin koirat kulkee ja karavaanarit naukuu, vai miten se ny menikään.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tässä tapauksessahan kyllä vero ohjaa hankkimaan vähän kuluttavia autoja, mikä on sinällään OK. Jos hankkiminen ja omistaminen olisi "verotonta" tai vähemmän verotettua ja käytöstä verotetaisiin suhteessa enemmän, kannustaisi se myös ajamaan vähemmän ja käyttämään enemmän esim. julkisia kaupungeissa yms. Nythän on ihan sama, paljonko ajaa kun on käyttövoimaveron ja autoveron jo maksanut ja polttoainetta ei kulu juuri mitään ja sekin on puoli-ilmaista.

Jos taas pienennettäisiin uusien autojen verotus ja kiristettäisiin käytön eli polttoaineen verotusta, kannustaisi se hankkimaan uusia autoja, jotka pääsääntöisesti kuluttavat vähemmän ja myös ajamaan vähemmän ja vähemmän kuluttavilla autoilla. Tämä ohjaisi vielä enemmän ympäristöystävälliseen käyttäytymiseen.

Ja tarkenuksena. Mielestäni nykyinen systeemi on parempi kuin edellinen, mutta voisi olla parempikin. Itselle oikeastaan aika sama, kun ei uutta autoa tule hankittua varmaan aikoihin. Niin vähän pääomaa mutenkin kiinni noissa rakkineissa ja kilsojakin tulee niin vähän, että henkilökohtaisesti ihan sama.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hepa kirjoitti:Nythän on ihan sama, paljonko ajaa kun on käyttövoimaveron ja autoveron jo maksanut ja polttoainetta ei kulu juuri mitään ja sekin on puoli-ilmaista.
Tässä onkin vastaus miksi polttoaineeseen ei nyt sisällytetty verouudistuksia; tämä vaihtoehto jää tulevaisuuteen. Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta. Kuten aikaisemmin totesin, itse olen jo luovuttanut. :(
VMP

Avatar
Oldgrain
Viestit: 350
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

mattijus kirjoitti:Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta. :(
Eikös kalliista polttoaineesta nautita jo nyt? Muutaman vuoden päästä vaan vielä vähän enemmän kalliista :roll:
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Oldgrain kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta. :(
Eikös kalliista polttoaineesta nautita jo nyt? Muutaman vuoden päästä vaan vielä vähän enemmän kalliista :roll:
Olin viime viikon Saudeissa ja ainakin sinne verrattuna meitin bensa on hyvinkin kallista... Tais olla jotain 15 snt/litra tms. jos osti parempaa 95 oktaanista, 91 oktaanista sitten vähän halvemmalla vielä. Tosin tuosta huolimattakin olen tyytyväinen että olen suomalainen enkä arabi :mrgreen:

Edit : Ja autotkin on siellä keskimäärin isompia ja hienompia... ei juurikaan näkynyt vähän kuluttavia pieniä diisseleitä isojen mersujen, lexusten, infinitien, yms. yms. joukossa :shock:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Ja entäpä bussi- ja rekkaliikenne? Tuskin ilostuttaisivat yrittäjiä tuplaantuvat löpökulut.

Itse kohtuullisen tyytyväinen uuteen systeemiin. ja tiedostan hyvin myös sen, että poltoaineen hinta - oli se sitten mitä tahansa - ei lähitulevaisuudessa tule ainakaan laskemaan.

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

Hallitus ja autoverotus

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Onks tietoo ? Koska se käyttömaksun poisto tulee voimaan

vakuutusseisonnassa oleville autoille ? Siitä kun kohistiin kovasti

vuoden alussa.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Eiks se oo nyt voimassa?

http://www.ake.fi /AKE/Rekisterointi/Liikennekäytöstäpoisto/

Oletan, että jo nyt voi käydä katsastuskonttorilla hoitamassa homman. Kannattaa varmistaa kuitenkin katsastusasemalta tilanne.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Teoriassa voi hoitaa homman jo nyt. Käytännössä sieltä saanee jonkun väliaikaisen "homma hoidossa"- piletin 45min jonotuksen jälkeen. (tilanne 2.11.)
VMP

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

mattijus kirjoitti:Teoriassa voi hoitaa homman jo nyt.
Onnistuu käytännössäkin. Kannattaa ottaa molemmat osat mukaan.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Autoverosta, ja sen järjettömyydestä on puhuttu niin kauan kuin jaksan muistaa.
Nyt on vaan pakko todeta, ettei jaksa enää kiinnostaa pätkääkään. Ajan autolla mihin rahat riittää. Todellisuudessa Suomessa yksityisautoilu on hemmetin kallista, ihan yksi hailee missä muodossa siitä verotetaan.

Suurin kysymys edelleen piilee, mihin *ittuun ne rahat menee mitä meiltä rokotetaan autoilusta?
Päivittäin ajelen valtaväyliä, joista löytyy lähes norsunmentäviä reikiä keskeltä tietä. Rahaa näiden korjaamiseen ei kuitenkaan löydy mistään :crazyeyes:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Menee vähän off-topiciksi - mutta täältähän sen näkee minne valtiolle maksetut verorahat menevät, klikkaa Numerotaulu ja Määrärahat niin pääset katsomaan menopuolta.

Kunnallisverojen käyttöä tuosta ei näe - mutta valtiohan ne liikenteen verorahat just kerääkin.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Lisää OT.tä Tänä vuonna en ole maksanut :
Variansiirto-, auto-, lästimaksua, rata-veroa,väylämaksua enkä lentoliikenteen valvontamaksua.

Kaikkia muuta 16 eri veroa kylläkin - olen yhtä iloinen veronmaksaja kuin Apocalyctican musikantti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tein pienen analyysin siitä, mitkä merkit hyötyvät eniten autoveromuutoksesta ja siitä kenellä on oikeasti pieni- ja suuripäästöisimmät autot.

Analyysi löytyy seuraavasta osoitteesta:

www.pertti.com/autoverotus

Ohessa yhteenveto analyysistä:

Autoveromuutoksen hintamuutosten sekä automallien päästöjen analyysissa pyritään selvittämään v. 2008 alusta voimaan tulevaksi esitetyn autoverouudistuksen vaikutuksia Suomessa myynnissä olevien uusien autojen hintoihin. Analyysin kohteena oli 2.034 automallin tiedot.

Analysoitujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 203,4 g/km, minkä perusteella laskettuna keskimääräinen uusi autoveroprosentti olisi 24,3% eli 3,7%-yksikköä aiempaa alhaisempi. Bensiinikäyttöisten autojen keskimääräiset päästöt olivat 214 g/km, dieselkäyttöisten autojen 185 g/km ja hybridikäyttöisten autojen 175 g/km.

Autoja, joiden hiilidioksidipäästöt olivat vähintään 300 g/km löytyi 107 kpl. Eniten em. suuripäätöisiä autoja oli Mercedes-Benzillä, Porschella, Volkswagenilla ja Audilla.

Automalleja, joiden päästöt olivat 140 g/km tai vähemmän löytyi 146 kpl. Eniten pienipäästöisiä malleja löytyi Opelilta, BMW:ltä ja Smartilta. Alle 120 g/km rajan alittavia autoja oli eniten Smartilla kun puolestaan alle 140 g/km-listauksen kärkimerkit Opel ja BMW tipahtivat tässä luokittelussa selvästi.

Mikäli automaahantuojat siirtäisivät veromuutoksen vaikutukset suoraan autojen hintoihin, niin keskimääräinen automallin myyntihinnan muutos olisi +705 euroa eli autojen keskihinta yllättäen nousisikin. Autoja, joiden hinta nousisi vähintään 10 teur löytyi 136 kpl. Selvästi eniten merkittäviä hinnannousuja oli Mercedes-Benzillä, seuraavina olivat Porsche ja BMW sekä Audi.

Automalleja, joiden odotettavissa oleva hinnanlasku olisi vähintään 5 teur löytyi 124 kpl. Selvästi eniten malleja tälle listalle sai BMW, seuraavina olivat Mercedes-Benz ja Audi.

Suosituimmista merkeistä keskimäärin pienimmät päästöt olivat Fiatilla, Skodalla ja Citroenilla. Listan häntäpäästä löytyvät Chrysler, Mercedes-Benz ja Volvo.

Suosituimpien merkkien joukossa selvästi merkittävimmät hinnannousut on tiedossa Mercedes-Benzillä ja Chryslerillä.

Suurimmat keskimääräiset päästöt ovat odotetusti urheiluauto- ja edustusautoluokissa, myös maastoautoluokan päästöt ovat lähes samaa luokkaa edellisten kanssa.

Autoverouudistuksen jälkeinen keskimääräinen kokonaisveroprosentti olisi 43,4% auton verottomasta hinnasta kun vastaava prosentti ennen verouudistusta oli 47,3% eli keskimääräinen veroprosentti olisi 3,9%-yksikköä aiempaa alhaisempi. Auton vähittäishinnasta laskettuna uudistuksen jälkeinen kokonaisveroprosentti olisi 28,2% ja ennen uudistusta 30,5% eli muutos olisi 2,3%-yksikköä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Ansiokas tutkimus! Kiitokset.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joksa kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Teoriassa voi hoitaa homman jo nyt.
Onnistuu käytännössäkin. Kannattaa ottaa molemmat osat mukaan.
Onnistuihan se tänään ja sain otteet mukaan. Minulle käyttöönotto keväällä tuo uuden ongelman. Katsastus on mennyt vanhaksi, kun otan auton liikenteeseen ensi huhtikuussa. Enää ei ole sitä kuukauden ajoaikaa, jos auto on ollut seisonnassa katastusaikana. On sii mentävä suoraan katsastukseen. Mieluummin veisin vuosihuoltoon ja sitten katsatukseen (sillon tietää, että menee kerralla läpi). No, kympillä saa yhden päivän siirtoluvan. Onneksi toisessa autossa on ajoaikaa huhtikuun loppuun.

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Ottimo kirjoitti:Kyllä minä vähän ihmettelen teidän selkänahkanne kestävyyttä. Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa mutta että nostetaan 5000 eurolla! Que? Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask! :x
Samalla linjalla,
Suomessa hyväksytään mitä tahansa ilman kansannousua, kunhan on ensin porukka saatu uskomaan vuosien aivopesulla "suureen totuuteen", kuten esim. tällä vuosikymmenellä co2-pahuuteen. (ei paljon puhetta ole ollut dieselin pienhiukkaspäästöistä yms.) Milloin mitäkin, 60-luvulla ydinaseet, 70-luvulla loppui energia, 80-luvulla vastustettiin ydinvoimaa jne.

Kusetusta ja "Titanicin kansituolien siirtelyä" ja kansa maksaa,
Paljon enemmän päästövähennyksiä saataisiin aikaan järkevällä yhdyskunta- ja joukkoliikennesuunnittelulla ja matkojen optimoinneilla yms.

Ilmastonmuutos, pah. Niitä menee ja tulee miljoonassa vuodessa muutama.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Uudesta rekisteriotteesta häipyi vähäpäästöinen teksti. Siinä lukee: Monipistesuihkutin, happitunnistin, kolmitoimikatalysaattori, aktiivihiilisuodatin.

Mutta samat päästörajat on kai edelleenkin alitettava?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Savo kirjoitti:kolmitoimikatalysaattori
Mutta samat päästörajat on kai edelleenkin alitettava?
Tuossa se avainsana taitaa olla. :)
VMP

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jees. Tänään tuli turbon veropäätös tullilta, kolmisen kuukautta kesti. Summa: 193,80e maksettavaksi. Tämähän on aivan väärin, verrokeiksi oli otettu nettiautosta (kumminkin!) kaksi 2.0 versiota, kun pitäisi olla pari 1.6:sta myös, josta saadaan keskiarvo 1.8 :) Tämän lisäksi unohdin ilmoituksessa mainita että auton konetila on täysin palanut konetta lukuunottamatta ja että se on vm-86, ei -88. Jaksaisikohan sitä :mrgreen: Ajomääräksi oli merkattu joku reilu 350tkm vaikka mittarissa on 133tkm, mikä tietysti on ihan mukava yllätys.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Portti kirjoitti:Tein pienen analyysin siitä, mitkä merkit hyötyvät eniten autoveromuutoksesta ja siitä kenellä on oikeasti pieni- ja suuripäästöisimmät autot.
Nyt tuolle analyysille on tehty hieman jatkoa kun analysoin verojen muutosten siirtymistä autojen hintoihin.

Alfan kannalta mielenkiintoista oli se, että suuripäästöisten V6-mallien hinnat ovat yllättäen laskemassa vaikka niiden pitäisi nousta. Pitäneekö tuo paikkaansa vai koskevatko nuo hinnat ennen 1.1.2008 rekisteröitäviä autoja?

Molemmat analyysit löytyvät osoitteesta:

www.pertti.com/autoverotus

Ohessa yhteenveto viimeisimmästä analyysista:

Analyysissa selvitettiin, miten hyvin eri automaahantuojat ovat siirtämässä veromuutoksen vaikutuksia autojen vähittäishintoihin. Analyysi on jatkoa aiemmin tehdylle Autoveromuutos 2008 - Hintamuutosten ja päästöjen analyysille.

Analyysin pohja-aineistossa oli 3.141:n henkilöauton tiedot. Uusi veromuutoksen jälkeinen hinta oli julkistettu 2.256:lle automallille eli n. 73%:lle autoista oli jo 19.11.2007 tilanteessa julkistettu uusi hinta.

Yli 80%:lle malleistaan uusia hintoja julkaisseita merkkejä löytyi 24 kpl eli 60% kaikista merkeistä oli julkaissut merkittävän osan uusista hinnoistaan. Suosituimpien merkkien joukosta Nissan, Mercedes-Benz, Citroen ja Chrysler eivät olleet julkaisseet uusia hintoja ollenkaan. Lisäksi Mazda oli julkaissut uudet hinnat ainoastaan 3:lle malliversiolleen.

Kaikkien analysoitujen autojen keskimääräinen todellinen hintamuutos oli -1.589 eur. Laskennallinen veromuutoksen keskimääräinen vaikutus autojen hintoihin olisi ollut -1.283 eur eli todelliset hinnan alennukset olivat 306 eur suuremmat kuin laskennalliset muutokset.

21:llä merkillä todelliset hinnanalennukset olivat suuremmat kuin laskennalliset alennukset tai todelliset hinnannousut olivat pienemmät kuin laskennalliset. Seitsemän automerkin hinnat olivat joko laskeneet vähemmän tai nousseet enemmän kuin laskennallisesti olisi pitänyt.

Tarkasteltaessa ainoastaan v. 2006 rekisteröintitilastojen kahtakymmentä suosituinta merkkiä, Kia oli laskenut hintojaan 810 eur laskennallista muutosta enemmän. Seuraavana suosituimmista merkeistä seurasivat Skoda ja Peugeot.

Suosituimpien mallien joukosta ainoastaan kolmen uusia hintatietoja ei oltu julkistettu analyysin tekohetkellä. Kaikkien suosituimpien uudet hintansa julkistaneiden mallien osalta sekä todelliset, että laskennalliset hinnat olivat laskeneet. Suosituimmista malleista 22:n hinnat olivat laskeneet ennakoitua enemmän ja vain viiden mallin hinnanlaskut jäivät ennakoitua pienimmiksi. Suurimmat ennakoitua suuremmat hinnanlaskut olivat Volkswagen Passatilla, Peugeot 407:llä ja Volvo V50:llä.

Suosituimmista malleista suurimmat hinnanalennukset olivat VW Passatilla, Skoda Octavialla ja Volkswagen Touranilla. Vähiten hintojaan olivat laskeneet Honda Accord, Volvo V70 ja Fiat Punto.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Autojen hinnat on laskeneet, esimerkiksi 159 2,4 JTDm 10,6 %, kun vertaa 11/07 vs 01/08. Mutta, metallivärin, xenon-valojen nahkasisustuksen ja kaikkien muiden lisävarusteiden hinta on pysynyt samana. Lähde: Moottori 2/2008.

Sama juttu monella muullakin maahantuojalla.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tuli selattua ottoauto.de:stä näitä tuoreita tänä vuonna tehtyjä verotuspäätöksiä. Näköjään 21 ferraria tuotu jo tammi-helmikuussa maahan, joista 5kpl 430 F1 mallia. Hämmästelin vaan tuota veron osuutta noissa ja eräässä 8/02 ensirekisteröidyssä 550 maranello F1:ssä. Tuon listan mukaan co2 päästöt noilla olisi 237 ja vero% ~27,75. Kuvittelisin että 5.7 litrainenkin vähän enemmän päästää ja eikös nimenomaan päästöjen perusteella ne ferkkujen hinnat pompanneet 100000€ ylöspäin?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei tullin veropäätöksiä ole koskaan kannattanut ihmetellä. Sain itse siitä juuri muistutuksen kun Deltani veropäätöksen mukaan sen verot ovat päälle 2 000e kun kaikkien edellisten vastaavien pari kolme vuotta sitten olivat 1 000e.. Minun autoa muuten verrattiin Fiat coupeen, koska se vastaa tullin mielestä enemmän Lancia nuova Deltaa kuin Lancia nuova Delta. :shock: Eihän se ole kuin erimerkkinen ja korimallinen. Pikkuauto vs. coupe. Soitan kyseiseen puljuun huomenna ja jolleivät tee uutta päätöstä niin haistan oikeusjutun koska minun ei tarvitse maksaa Fiat coupen veroja ja odotella vuosia mahdollisia veronpalautuksia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Omaa veropäätöstä odottelen lievällä kauhulla, kun kuulin just, että vastaavaa montecarloa kuin mulla, joka oli tuotu jokunen vuosi sitten suomeen, oli päätetty verottaa Audi TT:n mukaan :crazyeyes: Mikähän se yhteinen nimittäjä mahtoi tullin mielestä olla? Saa nähdä millainen vääntö on tulossa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat :silent:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Rolle kirjoitti:^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat :silent:
Ei kannata tuonkaan itsestäänselvyyden varaan hommaa laskea, jos/kun sieltä tulee joku aivan urpo päätös, voinee valittaa siitä että "keräilyarvoa" on verotettu. Autovero pitäisi kuitenkin periä vain autosta.

Esimerkkitapaus:
BMW M3, ensirekisteröinti 01/87, 230tkm, verotusarvo 11696eur, verot 3759,50eur (päätös tammikuussa 2008)

Kylläpä tuli taas paha mieli kun mietti Suomen autoverotusta tms. :( :(
VMP

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Alkuvuonna verotetut Ferrarit taisivat tulla maahan viime vuoden puolella sattuneesta syystä ja menivät vanhan verotuksen piiriin. Melkoinen piikki kyllä oli niiden tuonnissa, kun muutaman kuukauden sisään tuli n. 40 kpl Ferrareita joista huomattava osa suht uusia.

Minä ainakin ylistän tullin ammattitaitoa kun mun -97 Superin verrokkina toimi virallisten paperien mukaan nettiautossa kaupan ollut -91 164 3.0 jolla oli ajettu jotai 350tkm. Veroja siis maksettavaksi 2-3 krt vähemmän kuin odotin. Mietin tässä uskallanko luottaa hyvän tuurin jatkumiseen ja alkaa katsella sopivaa Ducatia saksanmaalta.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:Ei tullin veropäätöksiä ole koskaan kannattanut ihmetellä. Sain itse siitä juuri muistutuksen kun Deltani veropäätöksen mukaan sen verot ovat päälle 2 000e kun kaikkien edellisten vastaavien pari kolme vuotta sitten olivat 1 000e.. Minun autoa muuten verrattiin Fiat coupeen, koska se vastaa tullin mielestä enemmän Lancia nuova Deltaa kuin Lancia nuova Delta. :shock: Eihän se ole kuin erimerkkinen ja korimallinen. Pikkuauto vs. coupe. Soitan kyseiseen puljuun huomenna ja jolleivät tee uutta päätöstä niin haistan oikeusjutun koska minun ei tarvitse maksaa Fiat coupen veroja ja odotella vuosia mahdollisia veronpalautuksia.
Soitin juuri tulliin ja tulee sieltä sentään uusi päätös ennenkuin tarvitsee mitään maksaa. Tullimies innostui omasta ideastaan verrata Alfa 155 Q4:n. Noh kun verot on tonnin luokkaa ne voi maksaa ja sitten valittaa. Ymmärrän kyllä ettei Vastaavaan Deltaan voi verrata kun seuraavaksi tehokkain versio on yli 25% tehottomampi :?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Rolle kirjoitti:^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat :silent:

No niin tullivirkailijakin vakuutteli. Jospa ne ei kuitenkaan alkuperämaan, matkustajamäärän, moottorin sijainnin ja vetotavan perusteella alkaisi verrokkia hakemaan uusista autoista :mrgreen: No, odotellaan millainen arpavoitto lankeaa.

Edit. Soitin tulliin ja näyttäisi menevän ihan mukavasti tuo verotus :)
Vero% 16.6 eikä markkina-arvokaan ollut paha.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 20 Maalis 2008, 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

gYdEbUh kirjoitti:Ymmärrän kyllä ettei Vastaavaan Deltaan voi verrata kun seuraavaksi tehokkain versio on yli 25% tehottomampi :?
Juuri tuo vertaaminen minua ainakin ihmetyttää, auton käypä arvohan on mainittu kauppakirjassa (joka ainakin minun piti toimittaa tullille). Ei muidenkaan tavaroiden tullausarvoa aleta millään lotolla / x kertaa pii kertaa neliöjuuri 2 metodilla määrittämään.

Ja mikä parasta, kauppakirjassa on vieläpä juuri verotuksen kohteena olevan yksilön käypä arvo.
VMP

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Parempi tuoda vm -58 tai vanhempi. Ei tule veroja - eikä yllätyksiä. Tai traktori.

Yksi tapa välttää autovero(yllätys) on tuoda matkailuauto, siis sellainen, minkä saa SUOMESSAKIN rekisteröityä matkailuautoksi. Tosin silloinkaan ei voi olla varma, mikä merkitään oma- ja kokonaispainoksi, vaikka olisi tehdastekoinen. Nimim. on kokemusta tästäkin. :shock:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

tuo maaginen verottomuuden raja oli vielä viimevuonna '57 tai vanhhempi. Meidän väliaikainen autovero alettiin perimään 1.1.1958. Tämän vuoden puolella nuokin käsitellään samoinkuin muutkin. Tosin ikävähennysten myötä vero jää pieneksi.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Niinpä, oikeassa taidat tsav olla, eli viisseiska tai iäkkäämpi.

Itsellä on nuo maagiset autoveron 50 v. tarrat kulkineissa. Siltikään ei muisti toimi.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Verotuspäätös tuli viimein ja piti melko tarkalleen paikkaansa ennakkotietojen kanssa mitä tullilta soittaessani sain. Montecarloa vastaavaksi uudeksi autoksi oli tulkittu Alfa romeo JTS 1.9 :) Ilmeisesti 159:ä tuolla tarkoitetaan hinnan perusteella.

Kaava verotettavan ajoneuvon yleiselle myyntihinnalle, josta vero lasketaan menee näköjään nyt näin
X=U*0.99^kk
missä
U=vastaavan uuden auton yleinen vähittäismyyntiarvo
kk=Verotettavan ajoneuvon käyttökuukausien määrä veropäivänä täysinä kalenterikuukausina
X=Verotettavan ajoneuvon yleinen myyntihinta

tuosta sitten painon mukainen vero tullin taulukosta + päälle kyseisenä vuonna oleva ALV%.

Ihan tyytyväinen päätökseen olen. Rekisteröintikatsastus tuli himpun verran kalliimmaksi kuin autovero.

Vastaa Viestiin