Erikoinen Alfa Romeo

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Erikoinen Alfa Romeo

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ainakin itselle uusi tuttavuus. Onko kellään lisätietoja?

http://www.allsportauto.com/detailphoto ... l_idMD=953

http://www.allsportauto.com/detailphoto ... l_idMD=953

Tuolta löytyy muutenkin Alfan kuvia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tässä tärähti kyllä kirves kiveen, vaikka yritystä oli.

Väittäisin, että kyseessä on Pininfarinan prototyyppi, jota on vain yksi. Omistaja on eräs japanilainen, jonka osoitetta en löytänyt :wink:

"Pininfarina Giulia Sport. Show car : M. Matsuda, Japan"

Siihen tökkäs.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Kyllä mä tolla kaivarissa kävisin jätskikitskalla :-D
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kaivoin vanhan topicin esiin.

^aivan hellkarin hieno auto!

http://www.pininfarina.com/index/storia ... delli.html

Tuolta löytyi kans muutamia mulle tuntemattomia protoja.

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Tässä on autojen aatelia, tätä kutsun jo todelliseksi premiumiksi! Kaikki nykyautot on samaa pullamössöä, ei taida tällaisia oikein vastaan tulla.

http://digilander.libero.it/spideralfaromeo/1951.htm

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Riccardo kirjoitti:Tässä on autojen aatelia, tätä kutsun jo todelliseksi premiumiksi! Kaikki nykyautot on samaa pullamössöä, ei taida tällaisia oikein vastaan tulla.

http://digilander.libero.it/spideralfaromeo/1951.htm
No ei ihan jokapäivä. Ei ilmeisesti ole suomessa yhtään. Itse olen nähnyt Hollannissa livenä '48 vastaavan. Oli silloin 3 vuotta sitten myynnissä ja myyjä ilmoitti hinnaksi "verry expensive", tosin nyt myyty. ( http://www.stolzeclassiccars.nl/db_view ... .asp?id=44 )
Oli sen verran kallis, että tyydyin silloin hieman uudempaan ja 1,3L koneeseen. 8)

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Mutta ei sinun automakusikaan hassumpi ole! '57 Spider on kyllä jotain "tajutonta". Ja itse tehtynä, hatunnoston paikka... Sinkkuna tuollaisella autolla ei kyllä kovin kauan aikaa pysy! :-D

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Juu automaku taitaa olla hyvä, mutta asettaa paineita seuraavalle projektille. Tuppaa nuo hinnat nousemaan aika rankasti kun aletaan tähyämään hieman erikoisempia laitteita. Kyllähän noiden nykyisten rinnalle pitäisi vielä rakennella umpivaunu, mutta Jagge xk120/140 on jo kauan ollut ihan oikeasti isojenpoikien leluja ja Porsche 356 näyttää seuraavan perässä hyvällä nousukierteellä. Puhumattakaan Alfan Giulietta/Giulia SS malleista. No haaveita täytyy olla, toivottavasti jossain vaiheessa toteutuu. Kuulin huhuja että tuollainen Sprint Special olisi ollut aikoinaan suomessa ja kunnoltaan ilmeisesti hyvin ruostunut. Tietääkö tuosta yksilöstä kukaan? Olisiko vaikka mahdollisesti myynnissä entisöitäväksi.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

^No joo mutta ei ainakaan mene rahat hukkaan noiden autojen entisöinnissä kun niiden arvo yleensä vaan kasvaa ajan myötä. Toisin on vähän uudenpien Alfojen kun rahaa ja työtä kyllä saa uppoamaan mutta auton arvo laskee kuin lehmän häntä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

tsav kirjoitti: Kuulin huhuja että tuollainen Sprint Special olisi ollut aikoinaan suomessa ja kunnoltaan ilmeisesti hyvin ruostunut. Tietääkö tuosta yksilöstä kukaan? Olisiko vaikka mahdollisesti myynnissä entisöitäväksi.
Pienessä Punaisessa Kirjassa taitaa olla tuosta kuvakin, jossa auto nököttää aika karun näköisenä.

Lisäksi muistan nähneeni kuvan myös hienosti entisöidystä yksilöstä Suomen kilvissä. Jollain kuvapalvelimella se oli, en vain muista, että missä.

Avatar
mezzadro
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 14:40

Viesti Kirjoittaja mezzadro »

Kirjassa esiintyvä tummanharmaa (tuolloin jo hyvin mattapintainen) Giulia/Giulietta SS seisoi 80-luvun alussa Helsingin Töölössä, katselin sitä usein koulusta kotiin kävellessäni. Kävin mutsin ja faijan kameralla jonkun kuvankin siitä nappaamassa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^ Jep, mattasiniharmaalta näyttää. Kuva on 80-luvun alusta ja auton rekkari on BX-72.

Millään en kuitenkaan jaksa muistaa, missä tuon punaisen SS:n kuvan olen nähnyt, vaikka itse kuva on mielessä aika hyvin. Auto on siinä parkkeerattuna jonnekin Helsingin kantakaupungin kadulle.

Avatar
Oldgrain
Viestit: 350
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

Vittorio Jano kirjoitti:^ Jep, mattasiniharmaalta näyttää. Kuva on 80-luvun alusta ja auton rekkari on BX-72.
Ei ole rekisterissä enää. Ainakaan tuolla rekisterinumerolla (tai sitten ei vaan löydy tuolta tietokannasta).
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Voisiko tuo salaperäinen entisöity punainen yksilö olla tuo BX-72 entisöitynä? Tuli vain mieleen, kun ei noita liiemmin ole Suomeen eksynyt. Jos jollakulla tosiaan on jotain tarkempaa tietoa, niin kiinnostaisi tietää miten tuollainen on suomeen eksynyt.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Kuulemma suomessa kaksi.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^^Ei ainakaan ole rekisteröity enää uudelleen noilla BX-72 tunnuksilla. Vaikka eihän se pakollista ole, aika yleistä kai kuitenkin. Toisaalta BX-72 ei välttämättä ollutkaan auton alkuperäinen rno.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^eix SS ole alumiinia?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, en tiedä. Aikaisemmissa Giulietta Sprint Veloce:ssa taisi ainakin osa korin pintapelleistä olla alumiinia. Nopeesti hakemalla löytyi tieto Special:n peltien olevan ohuet painon säästämiseksi, mutta materiaalista ei puhuta mitään.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ensimmäiset 80kpl koko 1366 kpl tuotannosta olivat alumiiniosilla, niissä ei ollut etupuskuria. Lisäksi noissa 80kpl oli ovet, konepelti,tavarasäiliön kansi, etusäleikkö ja takapuskuri kevytmetallia, takalasi muovia.
USA:n määräyksistä tuli etupuskuri ja valoja korotettiin 40 mm.
Aluksi oli vakio 1290cm2 moottorista 70hv(DIN) saatu SS:ään 100hv(DIN) puristussuhteella 9,7:1. Auto painoi vain 860kg joten aikanaan auto oli hyvin nopea. Hintaa kertyi Sveitsissä 20500 frangia (vuonna 61) ja mm.normi Giulietta Sprint 14500 frangia. Maksoi Englannissa enemmän kuin Jaguar E-Type 4.2, joten auto oli kallis.
Auto muuttui muutosten myötä 960kg. Jarrut oli pitkään rummut, myöhemmin eteen tuli levyt. Moottorikoko muuttui 1570cm2 ja tehot nousi samalla 112hv. "Sama" moottori antoi Giuliassa 92hv.
Tiettävästi tämä BX-72 (mustilla kilvillä) on ollut ainoa aikanaan Suomeen tullut. Kuvissa autossa on puskurit joten, oletettavasti se on tuota painavampaa sarjaa.
PA-tankki oli muuten 80 litrainen, eli autoon nähden todella suuri. Kai oli tarkoitus päästä nauttimaan 200km/h huippunopeudesta hieman pitempään. Autolle mitattiin 10.8s 0-100 kiihtyvyys, aikanaan tuo arvo oli todella kova.

(Aineisto koottu Mobilisti 2/86 lehdestä T.Heikkinen, jutussa on kuva myös Suomi-autosta)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Sain itsekin käsiini tuon Mobilisti-lehden numeron. Jutun mukaan BX-72 on Giulia Sprint Speciale -65 ja on ollut liikenteessä ainakin vielä -85 Veikkaan, että löytyy Carf:iin kuuluvan alan harrastajan tallista.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kuva
Joo, seisoi pitkään Töölössä ja omistaja on/oli kaupunginorkesterin tai vastaavan muusikko. Viimeinen tieto mulla on tuosta Alfasta about vuoden takaa ja silloin se seisoi taivasalla jonkun mökin pihassa Tampereen lähistöllä. Mökkinaapurin tunnen/tiedän ja se oli käynyt kysymässä oliskos tuo Alfa myynnissä, mutta ei tietenkään ollut. Kaikki osat edelleen tallessa ja alumiinikorikin ehjänä. Tämän hetken olinpaikasta ei mulla oo parempaa tietoa.
Finnsharkin puolelta bongasin Alfa-juttua tästä autosta.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^läntisessä suomessa tallessa.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Muistelen joskus mobilistissa olleen kuvan, jossa tuollainen kuvan auto oli jollain purkamolla joskus -80 luvulla ja olisi mennyt metallin jatkojalostukseen. Auton tarinaa en sen tarkemmin muista.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Nyt olisi mahdollisuus hankkia sellainen omaksi :lol:
http://www.huuto.net/kohteet/alfa-romeo ... ref=hm_vah

Avatar
Satta
Viestit: 181
Liittynyt: 14 Touko 2011, 11:54
Paikkakunta: Castello di Tavastia

Viesti Kirjoittaja Satta »

Raimo Miettinen kirjoitti:
Joo, seisoi pitkään Töölössä ja omistaja on/oli kaupunginorkesterin tai vastaavan muusikko. Viimeinen tieto mulla on tuosta Alfasta about vuoden takaa ja silloin se seisoi taivasalla jonkun mökin pihassa Tampereen lähistöllä. Mökkinaapurin tunnen/tiedän ja se oli käynyt kysymässä oliskos tuo Alfa myynnissä, mutta ei tietenkään ollut. Kaikki osat edelleen tallessa ja alumiinikorikin ehjänä. Tämän hetken olinpaikasta ei mulla oo parempaa tietoa.
Finnsharkin puolelta bongasin Alfa-juttua tästä autosta.
Itsekin kävin 1980-luvulla katsomassa tuota Eteläisellä Hesperiankadulla Helsingissä. Jäi silloin käsitys, että (silloinen) omistaja oli työssä lähistöllä, mutta olisi varsinaisesti asunut Tampereella. Tuohon aikaan ei kai kilpiä enää vaihdettu kotipaikan muuttuessa. Jos auto majailee Tampereen suunnalla, ehkä edelleen samalla henkilöllä? Hyvä, ettei ainakaan ole romutettu. Silloin kävi jotenkin sääliksi, kun hieno ja harvinainen Alfa seisoi kadulla sään ja vandaalien (Mobilistin mukaan herranlahjojen) armoilla.

Eikös tunnetulla Pietarsaarelaisella autokeräilijällä ollut jossakin vaiheessa samanlainen, punainen Giulia/Giulietta SS? menikö se ehkä takaisin ulkomaille?
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"

Vastaa Viestiin