156 1,9 JTD tietoa/kommentteja (koeajettu -> kysymyksiä!)
Valvoja: Moderators
156 1,9 JTD tietoa/kommentteja (koeajettu -> kysymyksiä!)
Iltaa arvon alfistit. Täällä vierailusta onkin jo tovi vierähtänyt, mutta näin kahden vuoden tauon jälkeen alkoi vahna suola janottamaan. Hieman pohjustusta.
Asioita pitkään pähkäiltyäni tulin siihen johtopäätökseen, että nykyinen laitos saisi lähteä myyntiin. Pohjalla painoi eniten yli 30tkm vuotuinen ajorupeama ja tulevat veropäätökset. Diesel siis pitäisi hankkia. Pitkällisen vertailutyön tuloksena on jäänyt jäljelle vain kaksi merkkiä (yllätys) ja niistä muutama eri malli. Alfalta 147 JTD ja 156 JTD sekä Bemarilta 320D ja 330D. Muita kriteerejä on vuosimalli 2002 tai uudempi, sekä kertyneet kilot, joita ei siis hirvittävästi yli 100 tkm saisi mielellään olla. Pari 320D:tä tarkasteltuani ja yhden ajettuani hämmästelin niiden kulahtanutta sisäilmettä! Nykyinen pulkkani tulee 10 vuoden ikään, mutta sisällä ei todellakaan paikat repsota ja ole naarmuilla. Samaten lyhyen koeajon aikana kuului sisältä yllättäviä sinne kuulumattomia natinoita.
Näiden kokemusten jälkeen alkoi sydän jälleen vetää Alfojen suuntaan. Lähtisinkin siis nyt tiedustelemaan eritoten tuon pienempimoottorisen mallin ominaisuuksia, vikoja, kulkupuolta sekä suurimpia eroja 2,4 litraiseen. Kiikarissa olisi yksi 2002 vuotinen johon jakohihna on juuri vaihdettu. Mittarissa tuolla on reilut 120 tkm, joten onko oletettavaa että alusta palikat on menossa uusiksi lähiaikoina. Onko näissä Dieseleissä muuten samanlainen alusta kuin bensaversioissa? Eikös 2002 ole jo jonkinlainen facelift versio? Mitä oleellisia eroja vanhempiin 1998-1999 vuotisiin? Kitiseekö paikat vielä pakkasella ja helteellä? Onko ongelmia Airbagien varoitusvalojen kanssa?
Hakuakin käytin, mutta sillä ei tästä pikkukoneisesta juurikaan tietoa löytynyt!
Asioita pitkään pähkäiltyäni tulin siihen johtopäätökseen, että nykyinen laitos saisi lähteä myyntiin. Pohjalla painoi eniten yli 30tkm vuotuinen ajorupeama ja tulevat veropäätökset. Diesel siis pitäisi hankkia. Pitkällisen vertailutyön tuloksena on jäänyt jäljelle vain kaksi merkkiä (yllätys) ja niistä muutama eri malli. Alfalta 147 JTD ja 156 JTD sekä Bemarilta 320D ja 330D. Muita kriteerejä on vuosimalli 2002 tai uudempi, sekä kertyneet kilot, joita ei siis hirvittävästi yli 100 tkm saisi mielellään olla. Pari 320D:tä tarkasteltuani ja yhden ajettuani hämmästelin niiden kulahtanutta sisäilmettä! Nykyinen pulkkani tulee 10 vuoden ikään, mutta sisällä ei todellakaan paikat repsota ja ole naarmuilla. Samaten lyhyen koeajon aikana kuului sisältä yllättäviä sinne kuulumattomia natinoita.
Näiden kokemusten jälkeen alkoi sydän jälleen vetää Alfojen suuntaan. Lähtisinkin siis nyt tiedustelemaan eritoten tuon pienempimoottorisen mallin ominaisuuksia, vikoja, kulkupuolta sekä suurimpia eroja 2,4 litraiseen. Kiikarissa olisi yksi 2002 vuotinen johon jakohihna on juuri vaihdettu. Mittarissa tuolla on reilut 120 tkm, joten onko oletettavaa että alusta palikat on menossa uusiksi lähiaikoina. Onko näissä Dieseleissä muuten samanlainen alusta kuin bensaversioissa? Eikös 2002 ole jo jonkinlainen facelift versio? Mitä oleellisia eroja vanhempiin 1998-1999 vuotisiin? Kitiseekö paikat vielä pakkasella ja helteellä? Onko ongelmia Airbagien varoitusvalojen kanssa?
Hakuakin käytin, mutta sillä ei tästä pikkukoneisesta juurikaan tietoa löytynyt!
Viimeksi muokannut Boxer33, 23 Marras 2007, 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
2002 ei liene vielä boselift mallia, vai onko yksilössä ajotietokoneen näyttö koelaudan päällä? Jos on, niin silloin sisusta on mielestäni päivittynyt monelta osin paremmaksi. Tehoa oli tuolloin 1.9 jtdssä 120-140, en muista kun on niin monta tehoversiota. Alla olevan 2004 jtd:n kulutus noin 6 litraa sadalla, kulkee rennosti pitkiä matkoja. Alusta (SW) pehmeämpi kuin sedaneissa. Pientä hakemista esiintyy 70tkm, mutta ei vielä häiritsevästi. Reippaassa ajossa lienee jo 100tkm paikkeilla tarpeen vaihdella puslia (kaikki 156:set)
Hmm. Kyseisessä pelissä on ajotietokone siinä kojelaudan päällä keskellä ja siitä löytyy myös Bosen stereot. Itseasiassa kuvissa auto näyttää sisältä lähes samalta kuin vuonna 2005 ajamani 2,4 litrainen diesel.
Mikä on muuten JTD:n ja JTDm:n perimmäinen ero? Kaipat tuotakin chippailemalla saisi piristeltyä..
Mikä on muuten JTD:n ja JTDm:n perimmäinen ero? Kaipat tuotakin chippailemalla saisi piristeltyä..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
1.9 JTD R4 1910 cm3 77 kW (105 hv) @4000 r/min 255 Nm @2000 r/min 1997-2000
1.9 JTD R4 1910 cm3 81 kW (110 hv) @4000 r/min 275 Nm @1800 r/min *2001
1.9 JTD R4 1910 cm3 85 kW (115 hv) @4000 r/min 275 Nm @2000 r/min **2002-
1.9 JTDm R4 1910 cm3 103 kW (140 hv) @4000 r/min 305 Nm @2000 r/min 2003-
1.9 JTDm R4 1910 cm3 110 kW (150 hv) @4000 r/min 305 Nm @2000 r/min 2003
2.4 JTD R5 2387 cm3 100 kW (136 hv) @4000 r/min 310 Nm @2000 r/min 1997-2000
2.4 JTD R5 2387 cm3 103 kW (140 hv) @4000 r/min 304 Nm @1800 r/min *2001
2.4 JTD R5 2387 cm3 110 kW (150 hv) @4000 r/min 305 Nm @1800 r/min **2002
2.4 JTDm R5 2387 cm3 129 kW (175 hv) @4000 r/min 385 Nm @2000 r/min 2003-
Itsekkin tuota Lahden 156 zuumaillut mutta taitaa tuo 115hv olla oston esteenä itselläni. Toki kuklutuslukemat olisivat pienemmät kuin 2,4 myllyllä. Sekin alkaa nyt vaikuttaa kun kiisselin hinta nousee muutenkin lähelle bensan hintaa.
Muuten näyttäisi olevan soivan näköinen peli ja eikös se mene niin että 2002 muuttui sisusta kun tuli tuo "monitoiminäyttö" ja sitten koppa sai faceliftin 2004, mutta sisusta pysyi taas 2002 mallisena.
1.9 JTD R4 1910 cm3 81 kW (110 hv) @4000 r/min 275 Nm @1800 r/min *2001
1.9 JTD R4 1910 cm3 85 kW (115 hv) @4000 r/min 275 Nm @2000 r/min **2002-
1.9 JTDm R4 1910 cm3 103 kW (140 hv) @4000 r/min 305 Nm @2000 r/min 2003-
1.9 JTDm R4 1910 cm3 110 kW (150 hv) @4000 r/min 305 Nm @2000 r/min 2003
2.4 JTD R5 2387 cm3 100 kW (136 hv) @4000 r/min 310 Nm @2000 r/min 1997-2000
2.4 JTD R5 2387 cm3 103 kW (140 hv) @4000 r/min 304 Nm @1800 r/min *2001
2.4 JTD R5 2387 cm3 110 kW (150 hv) @4000 r/min 305 Nm @1800 r/min **2002
2.4 JTDm R5 2387 cm3 129 kW (175 hv) @4000 r/min 385 Nm @2000 r/min 2003-
Itsekkin tuota Lahden 156 zuumaillut mutta taitaa tuo 115hv olla oston esteenä itselläni. Toki kuklutuslukemat olisivat pienemmät kuin 2,4 myllyllä. Sekin alkaa nyt vaikuttaa kun kiisselin hinta nousee muutenkin lähelle bensan hintaa.
Muuten näyttäisi olevan soivan näköinen peli ja eikös se mene niin että 2002 muuttui sisusta kun tuli tuo "monitoiminäyttö" ja sitten koppa sai faceliftin 2004, mutta sisusta pysyi taas 2002 mallisena.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Re: 156 1,9 JTD tietoa/kommentteja
Mulla edellisen 156:sen kanssa meni alustan osat vaihtoon tuossa n. 180tkm, tässä nykyisessä alkaa olla kohta kaikki vaihdettu ja mittarissa ei ole kuin 140tkm... Eli joo, kohta alkaa tukivarret höltymään.Boxer33 kirjoitti: Mittarissa tuolla on reilut 120 tkm, joten onko oletettavaa että alusta palikat on menossa uusiksi lähiaikoina.
On, no silloin tämä on uudempi versio. JTDm = Multivalve tietääkseni, eli 16 venttiiliä ja ainakin 140 hp. Vuosimalli vain ei sopimut kuvaan, lienee tuotu kauempaa?Boxer33 kirjoitti:Hmm. Kyseisessä pelissä on ajotietokone siinä kojelaudan päällä keskellä ja siitä löytyy myös Bosen stereot. Itseasiassa kuvissa auto näyttää sisältä lähes samalta kuin vuonna 2005 ajamani 2,4 litrainen diesel.
Mikä on muuten JTD:n ja JTDm:n perimmäinen ero? Kaipat tuotakin chippailemalla saisi piristeltyä..
Edit: niin kuin gtvaj taulukosta näkyy JTDm vasta 2003
Niinkuin gtvaj oli havainnutkin, niin kyseessähän on tosiaan tuo Lahdessa myynnissä oleva peli. Auto on tuotu Belgiasta, jonka jälkeen sillä on rullattu Suomessa jo 60tkm. Onko jollain kokemuksia Webaston tai Eberspächerin asentamisesta tuollaiseen? Mitä kustantaa ja voiko sen tehdä itse?
Tuntuu muuten olevan melkoisen harvinaisia nuo 85kw:set 1,9 JTD:t joissa faceliftattu sisusta, mutta vahna ulkokuori jo ihan näin euroopan mittakaavassa katsottuna. Mobilesta löysin niitä vain 5!
Tuntuu muuten olevan melkoisen harvinaisia nuo 85kw:set 1,9 JTD:t joissa faceliftattu sisusta, mutta vahna ulkokuori jo ihan näin euroopan mittakaavassa katsottuna. Mobilesta löysin niitä vain 5!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Itse olen kallistumassa pikkuhiljaa 166 jtdn johonkin versioon, nahkoilla ja muilla leluilla. Olisi jalkatilaa näin perheelliselle mutta alkaa noi farkut nyppimään jotenkin. Tekee mieli seedania ja tilaa, joten 166 on ainoa vaihtoehto.
Audissa alkaa olla keväällä 400 donaa täynnä ja koko kesä aikaa haeskella sopiva 166 etelämpää joten saa nähdä
Audissa alkaa olla keväällä 400 donaa täynnä ja koko kesä aikaa haeskella sopiva 166 etelämpää joten saa nähdä

Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Kävin vihdoin koeajamassa tuon tiedustelemani yksilön, eli 156 1,9 JTD 115hp vm 2002, 132 tkm.
Muutama kysymys heräsi:
1. Onko normaalia, että hehkun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen vähäksi aikaa välkkymään?
2. Moottorin käyntilämpötila oli noin 60 astetta?
3. Ohjaustehostin piti aikamoista ujellusta. Siihen oli kuulemma äskettäin vahdettu letku, joten voisiko johtua vain nesteen vähyydestä?
4. Ratti oli hieman vinossa, pyöränkulmat vaiko jotain vakavampaa?
5. Kytkimen liike oli todella lyhyt ja jäykkä. Otti kyllä hyvin kiinni, mutta ei kovin käyttäjäystävällistä. Lisäksi sillä tyhjällä liikealueella se piti ikävää vinkumista. Kokemuksia?
6. Bosen sterkkoja en päässyt testaamaan, vaan näytössä luki jatkuva WAIT. Kuulemma koodi puuttuu ja on tulossa?!
Muita kommentteja koskien 156:sta yleisesti:
- Onko kukaan "tunannut" pissapoikaa/suuttimia, kun vakiona tuntuu olevan aika onneton
- Myös lähivalot ovat aika heikot, onko kokemusta jälkiasennus xenoneista tai vastaavista parannusideoista?
- Mielestäni ratti ja penkki ei ole aivan samassa linjassa. Pitääkö paikkansa?
Muutenhan auto vaikutti varsin pirteältä pakkaukselta, varsinkin kun ajattelee sen olevan kaikkein tehottomin 156 diesel. Onkohan jollain kokemuksia tämän mallin lastuttamisesta. Hinnat ei ainakaan päätä huimaa. Nyt auto tuntui siltä että paras veto loppuu jo ennen kolmen tonnin...
Muutama kysymys heräsi:
1. Onko normaalia, että hehkun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen vähäksi aikaa välkkymään?
2. Moottorin käyntilämpötila oli noin 60 astetta?
3. Ohjaustehostin piti aikamoista ujellusta. Siihen oli kuulemma äskettäin vahdettu letku, joten voisiko johtua vain nesteen vähyydestä?
4. Ratti oli hieman vinossa, pyöränkulmat vaiko jotain vakavampaa?
5. Kytkimen liike oli todella lyhyt ja jäykkä. Otti kyllä hyvin kiinni, mutta ei kovin käyttäjäystävällistä. Lisäksi sillä tyhjällä liikealueella se piti ikävää vinkumista. Kokemuksia?
6. Bosen sterkkoja en päässyt testaamaan, vaan näytössä luki jatkuva WAIT. Kuulemma koodi puuttuu ja on tulossa?!
Muita kommentteja koskien 156:sta yleisesti:
- Onko kukaan "tunannut" pissapoikaa/suuttimia, kun vakiona tuntuu olevan aika onneton
- Myös lähivalot ovat aika heikot, onko kokemusta jälkiasennus xenoneista tai vastaavista parannusideoista?
- Mielestäni ratti ja penkki ei ole aivan samassa linjassa. Pitääkö paikkansa?
Muutenhan auto vaikutti varsin pirteältä pakkaukselta, varsinkin kun ajattelee sen olevan kaikkein tehottomin 156 diesel. Onkohan jollain kokemuksia tämän mallin lastuttamisesta. Hinnat ei ainakaan päätä huimaa. Nyt auto tuntui siltä että paras veto loppuu jo ennen kolmen tonnin...
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Olet törmännyt muutamiin 156 perusasioihin. Pissapoika sucks. Lähivalot sucks. Ratti usein vinossa koska ohjauskulmat muuttuvat röykyissä. Ohjaustehostin ujeltaa etelän öljyillä, vaihda ne. Hehkun merkkivalo ei pitäisi välkkyä, rikki ellei ole jokin muu valo. Lämmöt on usein sinnepäin mittari tai termari. Bose pöllitty, jneBoxer33 kirjoitti:Kävin vihdoin koeajamassa tuon tiedustelemani yksilön, eli 156 1,9 JTD 115hp vm 2002, 132 tkm.
Muutama kysymys heräsi:
1. Onko normaalia, että hehkun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen vähäksi aikaa välkkymään?
2. Moottorin käyntilämpötila oli noin 60 astetta?
3. Ohjaustehostin piti aikamoista ujellusta. Siihen oli kuulemma äskettäin vahdettu letku, joten voisiko johtua vain nesteen vähyydestä?
4. Ratti oli hieman vinossa, pyöränkulmat vaiko jotain vakavampaa?
5. Kytkimen liike oli todella lyhyt ja jäykkä. Otti kyllä hyvin kiinni, mutta ei kovin käyttäjäystävällistä. Lisäksi sillä tyhjällä liikealueella se piti ikävää vinkumista. Kokemuksia?
6. Bosen sterkkoja en päässyt testaamaan, vaan näytössä luki jatkuva WAIT. Kuulemma koodi puuttuu ja on tulossa?!
Muita kommentteja koskien 156:sta yleisesti:
- Onko kukaan "tunannut" pissapoikaa/suuttimia, kun vakiona tuntuu olevan aika onneton
- Myös lähivalot ovat aika heikot, onko kokemusta jälkiasennus xenoneista tai vastaavista parannusideoista?
- Mielestäni ratti ja penkki ei ole aivan samassa linjassa. Pitääkö paikkansa?
Muutenhan auto vaikutti varsin pirteältä pakkaukselta, varsinkin kun ajattelee sen olevan kaikkein tehottomin 156 diesel. Onkohan jollain kokemuksia tämän mallin lastuttamisesta. Hinnat ei ainakaan päätä huimaa. Nyt auto tuntui siltä että paras veto loppuu jo ennen kolmen tonnin...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En ainakaan omassani huomannut ratin ja penkin linjauksessa mitään kummallista.
Yksysiä en ole ajanut mutta 2.4 JTD:ssä kytkin oli omaan makuuni juuri sopiva; Ottaa kyllä suht lyhyellä matkalla kiinni, mutta tarkasti. Mielestäni käytössä paljon mukavampi kuin tuo 406:n pidemmällä matkalla vähän epämääräisesti tarttuva.
Muuten komppaan Alfistaa.
Yksysiä en ole ajanut mutta 2.4 JTD:ssä kytkin oli omaan makuuni juuri sopiva; Ottaa kyllä suht lyhyellä matkalla kiinni, mutta tarkasti. Mielestäni käytössä paljon mukavampi kuin tuo 406:n pidemmällä matkalla vähän epämääräisesti tarttuva.
Muuten komppaan Alfistaa.
- Epäkelpokeräilijä -
1. Hehku sökö, yksi tai useampi, muttei viittä!Boxer33 kirjoitti:Kävin vihdoin koeajamassa tuon tiedustelemani yksilön, eli 156 1,9 JTD 115hp vm 2002, 132 tkm.
Muutama kysymys heräsi:
1. Onko normaalia, että hehkun merkkivalo jää käynnistyksen jälkeen vähäksi aikaa välkkymään?
2. Moottorin käyntilämpötila oli noin 60 astetta?
3. Ohjaustehostin piti aikamoista ujellusta. Siihen oli kuulemma äskettäin vahdettu letku, joten voisiko johtua vain nesteen vähyydestä?
4. Ratti oli hieman vinossa, pyöränkulmat vaiko jotain vakavampaa?
5. Kytkimen liike oli todella lyhyt ja jäykkä. Otti kyllä hyvin kiinni, mutta ei kovin käyttäjäystävällistä. Lisäksi sillä tyhjällä liikealueella se piti ikävää vinkumista. Kokemuksia?
Muita kommentteja koskien 156:sta yleisesti:
- Mielestäni ratti ja penkki ei ole aivan samassa linjassa. Pitääkö paikkansa?
2. Matala on, termari?
3. Ei pitäisi pitää.
4. Ei vakavampaa, säädettävissä
5. Elämä on...
- Vähän on vinossa, muttei mikään 96:n kuitenkaan.
Eikä ole tehottomin nokiAlfa, 105 hp löytyy, kun vaan jaksat etsiä

159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
Heh, noniin selvisipähän tämäkin asia. Ohjaustehostimen ääntely ja ratin vinous johtuivat seuraavista asioista:
- hammastangon toinen pää oli korkannut ja menee vaihtoon
- myös alustan osissa edessä väljää, jotka vaihdetaan kaikki
Osat tilattu delta-autosta ja jossain vaiheessa ensviikkoa pitäis auton olla valmis. Ei varmaankaan aivan ilmainen remppa.
Syy hehkuvalon välkkymiseen on joko tulpissa tai ohjausyksikössä. Tämäkin vika korjataan tietysti.
Uskoisin, että näiden korjausten jälkeen tehdään kaupat!
- hammastangon toinen pää oli korkannut ja menee vaihtoon
- myös alustan osissa edessä väljää, jotka vaihdetaan kaikki
Osat tilattu delta-autosta ja jossain vaiheessa ensviikkoa pitäis auton olla valmis. Ei varmaankaan aivan ilmainen remppa.
Syy hehkuvalon välkkymiseen on joko tulpissa tai ohjausyksikössä. Tämäkin vika korjataan tietysti.
Uskoisin, että näiden korjausten jälkeen tehdään kaupat!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Käykäähän joku haistelemassa keskieuroopan markkinoita ja tuokaa sieltä tuollainen JTD. Täällä tuo tarjonta on "aika" vähäistä.
Tuohon rahaan (lahden tötterö) voisi saada esim. tämän, klick. Onhan tuo tietenkin turvallisempi ostaa liikkeestä Suomesta, niin saa viat korjailtua helpommin myyjän piikkiin.
Itsellä vielä asia suunnitteluasteella, mutta tuollaisen 156:n tai GT:n haku kiisselikoneella on vielä yksi potentiaalinen vaihtoehto ensi keväänä. Tuo 320DA on meikällä toinen vaihtoehto... Tai sitten joku ihan uusi kinneri suomesta.
Alfoja on myyty ja myydään monella eri JTD koneella keskieuroopassa. Esim. 159:iä saa jopa tuolla 1.9 8V koneella eli 85 kW. Itse olen vähän mietiskellyt, että olisiko se varmempi valinta, jos ostaisi tuollaisen kaksi-venttiili koneella olevan version. Jakohihnan kuormitus olisi puolta pienempi ja vähemmän liikkuvia osia...
Tuohon rahaan (lahden tötterö) voisi saada esim. tämän, klick. Onhan tuo tietenkin turvallisempi ostaa liikkeestä Suomesta, niin saa viat korjailtua helpommin myyjän piikkiin.
Itsellä vielä asia suunnitteluasteella, mutta tuollaisen 156:n tai GT:n haku kiisselikoneella on vielä yksi potentiaalinen vaihtoehto ensi keväänä. Tuo 320DA on meikällä toinen vaihtoehto... Tai sitten joku ihan uusi kinneri suomesta.
Alfoja on myyty ja myydään monella eri JTD koneella keskieuroopassa. Esim. 159:iä saa jopa tuolla 1.9 8V koneella eli 85 kW. Itse olen vähän mietiskellyt, että olisiko se varmempi valinta, jos ostaisi tuollaisen kaksi-venttiili koneella olevan version. Jakohihnan kuormitus olisi puolta pienempi ja vähemmän liikkuvia osia...


Onko kellään kokemuksia noiden JTD-moottoristen Alfojen osien saannista Suomessa? Erityisesti kiinnostaisivat GT ja facelift 166. Saako huolloissa tarvittavia tai harvinaisempia osia muualta kuin Delta-Autosta ja sieltäkin vain tilaamalla?
Onhan Suomeen tuotu virallisestikin 156- ja 159-malleja noilla 1.9- ja 2.4-moottoreilla, mutta ei kai juurikaan esimerkiksi GT:ssä olevalla 150 hv:n moottorilla tai 166:n 150- ja 175-hevosvoimaisia. Ehkä jakohihnan vaihto tms perustyöt menevät samoilla osilla, vaikka viritysaste onkin eri?
Diesel-159:stä kerrottiin jossakin lehdessä, että 5-sylinterisessä moottorissa hihnan vaihto vaatii moottorin irrotuksen ja on siten kallista puuhaa. 166:ssa tilaa moottorin ympärillä tuskin on enempää?
Mitä muuta kannattaisi muistaa, jos dieselvaihtoehdot kiinnostavat?
Onhan Suomeen tuotu virallisestikin 156- ja 159-malleja noilla 1.9- ja 2.4-moottoreilla, mutta ei kai juurikaan esimerkiksi GT:ssä olevalla 150 hv:n moottorilla tai 166:n 150- ja 175-hevosvoimaisia. Ehkä jakohihnan vaihto tms perustyöt menevät samoilla osilla, vaikka viritysaste onkin eri?
Diesel-159:stä kerrottiin jossakin lehdessä, että 5-sylinterisessä moottorissa hihnan vaihto vaatii moottorin irrotuksen ja on siten kallista puuhaa. 166:ssa tilaa moottorin ympärillä tuskin on enempää?
Mitä muuta kannattaisi muistaa, jos dieselvaihtoehdot kiinnostavat?
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itse en turhaa stressiä ottaisi JTD:n osien löytymisestä, vaikka ko. konetta ei olisi suomen tuontiohjelmassa ollutkaan. Deltan lisäksi täältä löytyy Heikka, jossa hinnat ja palvelun taso on aivan eri planeetalta!
Tuskimpa 159:ssä konetta tarvitsee irroittaa keulalta jakohihnan vaihdon yhteydessä, kun ei tarvitse 156:ssakaan. Tietysti tämä sopisi hyvinkin perusteluksi Deltan 1200 euron remmin vaihto tarjoukseen
Osaava paja teki saman remontin noin 1/4 hinnalla osineen 
Tuskimpa 159:ssä konetta tarvitsee irroittaa keulalta jakohihnan vaihdon yhteydessä, kun ei tarvitse 156:ssakaan. Tietysti tämä sopisi hyvinkin perusteluksi Deltan 1200 euron remmin vaihto tarjoukseen


"No smoke => no power => no hope"
Ei taida liittyä venttiilien lukumäärään, kun on tuollaisia myytävänä, KLICK (8V & 120 hv)?alfista kirjoitti:...JTDm = Multivalve tietääkseni, eli 16 venttiiliä ja ainakin 140 hp...Boxer33 kirjoitti:...Mikä on muuten JTD:n ja JTDm:n perimmäinen ero?
Liittyisikö "m" polttoaineensyöttöön?

Totta, olisiko siinä lukenut M-Jet... eli voisi olla useampikertaisen ruiskutuksen versio. Ei tuohon muistiin voi juuri luottaa.R@gdoll kirjoitti:Ei taida liittyä venttiilien lukumäärään, kun on tuollaisia myytävänä, KLICK (8V & 120 hv)?alfista kirjoitti:...JTDm = Multivalve tietääkseni, eli 16 venttiiliä ja ainakin 140 hp...Boxer33 kirjoitti:...Mikä on muuten JTD:n ja JTDm:n perimmäinen ero?
Liittyisikö "m" polttoaineensyöttöön?
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Kyllä siihen voi: "MultiJet uses electronic control to divide the main injection into several smaller ones to achieve quieter combustion, reduced emissions and increased performance."alfista kirjoitti:Totta, olisiko siinä lukenut M-Jet... eli voisi olla useampikertaisen ruiskutuksen versio. Ei tuohon muistiin voi juuri luottaa.
Suomeen on deltan toimesta tuotu 156:den kopassa 2005 ja 2006 1,9 nelimukista 140 (vai oliko jo "vakiona" 150!?) heppaista jtdm:ää ja 2,4 175 heppaista viitos-jtdm:ää. Lisäksi ekojen 156:en joukossa taisi tulla muutamia 10 venaisia 2,4 103 kw jtd:tä. Noiden koneiden jakopäänosat eivät varmasti käy 1:1, mutta onhan samoja jtd-koneita muissa konsernin malleissa käytetty ja tavara liikkuu nykypäivänä (joskus jopa oikeaan osoitteeseen). Delta ei silti liene paras paikka osien etsintään.JKE kirjoitti:Onhan Suomeen tuotu virallisestikin 156- ja 159-malleja noilla 1.9- ja 2.4-moottoreilla, mutta ei kai juurikaan esimerkiksi GT:ssä olevalla 150 hv:n moottorilla tai 166:n 150- ja 175-hevosvoimaisia. Ehkä jakohihnan vaihto tms perustyöt menevät samoilla osilla, vaikka viritysaste onkin eri?