156:n jarrut; Millä männän saa sisään?
Valvoja: Moderators
156:n jarrut; Millä männän saa sisään?
Pikavinkkiä tarvis..uudet jarruosat tuli,ihmetystä aiheuttaa tuo mäntä,joka ei pyörittelystä huolimatta tahdo laskeutua!eikös se männän sisässä oleva tappi ole hyvinkin harvakierteinen,eli pitäis laskeutua jo yhdelläkin pyöräyksellä?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Koska siinä on käsijarrun automaattisäätö. Käsijarrun aiheuttama liikepoikkeama mäntään on pieni, joten palan (ja männän) täytyy aina olla lähellä levyä.Jarama kirjoitti:Osaako joku sanoa miksi takapään mäntä täytyy olla tuollainen kierrettävä?
Se kierreviritys on ilmeisesti joku mekaaninen "takaisku", päästää mäntää ulos- muttei sisäänpäin.
- Epäkelpokeräilijä -
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Juuri näin. Itselläni oli molemmat takasylinterit niin jumissa, että sain ihan tosissani vääntää voimalla, räikän kanssa sitä Bilteman mäntäpyöritintä. Mun tapauksessa millään rälläkkätyökalulla ei olisi edes selvitty, niin paljon voimaa vaadittiin.alfista kirjoitti:se mitään vehkeitä tarvi. Puristusta ja kiertämistä vuorotellen vähän kerrallaan.
Sitten poljin mäntää varovasti ulospäin ja ähelsin sen takaisin taas työkalulla. Tätä kun toistin jokusen kerran niin jopas alkoi pelaamaan kuin uusi!
Kannattaa muuten samalla sitten päästää järjestelmästä ainakin jonkin verran vanhoja nesteitä pois. Itsellä tuli takasylintereistä aivan jäteöljyn näköistä mustaa skeidaa toista desiä per puoli, kunnes kirkastui. Tämänkin homman voi tehdä vaikka yksin, kun hommaa sen ilmaustyökalun, jossa on pullo, letku ja yksisuuntainen venttiili. Ei maksa kuin vitosen.
Olet oikeassa, eihän sitä tahnaa sinne männän väliin työnnetä.
Laitoitko muuten rasvaa sinne männän väliin ollenkaan? Siihenhän on olemassa oma rasvansa. Itse voitelen kaikkea, jopa ei niin tarpeellisia osia. Ihan vain siksi, että peilistä näkee, kuka ne seuraavaksi joutuu avaamaan/purkamaan. Vinkki oli siis tarkoitettu yleisesti, koska itsekin on tullut joskus "oikaistua" ja sitten saa kirota omaa viitseliäisyyttään.
Mahtaakohan vähentää jarrujen kitinää tuo kuparitahna? Ei se ainakaan haitaksi ole. Tervaakin käyttävät noissa jarruissa.
Laitoitko muuten rasvaa sinne männän väliin ollenkaan? Siihenhän on olemassa oma rasvansa. Itse voitelen kaikkea, jopa ei niin tarpeellisia osia. Ihan vain siksi, että peilistä näkee, kuka ne seuraavaksi joutuu avaamaan/purkamaan. Vinkki oli siis tarkoitettu yleisesti, koska itsekin on tullut joskus "oikaistua" ja sitten saa kirota omaa viitseliäisyyttään.
Mahtaakohan vähentää jarrujen kitinää tuo kuparitahna? Ei se ainakaan haitaksi ole. Tervaakin käyttävät noissa jarruissa.
Tänään pääsin vasta uudestaan sorvin ääreen,ja kyllähän tuo mäntä sinne uppos ulosvetäjästä tehtyä puristinta käyttämällä ja kiertämällä.. Olishan sinne männänkylkeen tosiaan voinu jotain laittaa.. . Toivotaan että pysy stefa ehjänä.. Sitä käsijarruvaijeriahan ei oo mitään hyötyä irrottaa,vipuhan on koko ajan kiinteää stopparia vasten kun jarru ei ole vedettynä,vaijerin irrotus ei merkkaa tässä tapauksessa kyllä yhtään mitään.. Mitä lie motonetin äijät meinannu tuota ohjetta kirjoittaessa .
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Samaa itsekin ihmettelin kun luin ohjeita. Jossain vaiheessa tuosta löysäämisestä lienee apua, mutta missä vaiheessa:)
Minulla palat oli kuluneet niin finaaliin, että oli metalli metallia vasten ja siltikään ei tarvinnut vaijerin kireyteen koskea. Hyvin sopi uudet palat paikoilleen ja kahvan liike pysyi samana. Ja ei jäänyt edes palat laahaamaan.
Minulla palat oli kuluneet niin finaaliin, että oli metalli metallia vasten ja siltikään ei tarvinnut vaijerin kireyteen koskea. Hyvin sopi uudet palat paikoilleen ja kahvan liike pysyi samana. Ja ei jäänyt edes palat laahaamaan.
Viimeksi muokannut Janne, 21 Marras 2007, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonkun verran jäi hankaamaan,vaikka mäntä liikkuu herkästi,jarrupalakolot puhdistettu puukonterällä+kuparirasvattu kuten myös liu,ut.Vanteesta kun pyöräyttää niin pyörii kuitenkin kuutisen kierrosta,eli kyse lienee normaalista uudenjäykkyydestä? Kaikki paikat on kyllä herkistetty.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Niin muuten vinkkinä muille jarruhommia tekeville:kannattaa tosissaan ottaa se suojaöljy pois siitä levystä,sitä öljyä on aika hitosti vaikkei näykkään..Saattaapi lasittaa sekä levyn että palat.itekkin hoksasin vasta jälkeenpäin..Tärpätillä ja vessapaperilla otin puhtaaks,ja melko monta pikimustaa paperituppoa tuli yhdestä levystä .Outoa että irtoo mustana vaikka päällepäin ei näy mitään..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..