Jakoketju
Valvoja: Moderators
Jakoketju
Olen tässä miettiny kun alfan mittarissa on 260000 km, että kuinka paljon tuo jakoketju on venynyt ja ennenkaikkee muuttanut vähän nokkien ajotusta, tehohäviöö sen myötä??
Kannattaisko kokeilla ajoittaa uudestaan niillä nokkalukoilla? Onko mitään käytännön hyötyä, voisko olla pari hummaa kesälaitumilla...?
Auto käy ja kulkee tosin kyllä ihan pirteesti ikäsekseen ja ajetukseen nähden nykysellänkiin, nokanmuunnin pelaa hyvin jne.
Tuunarimiehet kun kehuvat säädettäviä Tommys Billet nokkapyöriänsä, tietysti ois paras kun säätäs dynossa mut siitä on oma vaivansa.
Onko joku guru kokeillut asiaa 8V TS koneessa...
Kannattaisko kokeilla ajoittaa uudestaan niillä nokkalukoilla? Onko mitään käytännön hyötyä, voisko olla pari hummaa kesälaitumilla...?
Auto käy ja kulkee tosin kyllä ihan pirteesti ikäsekseen ja ajetukseen nähden nykysellänkiin, nokanmuunnin pelaa hyvin jne.
Tuunarimiehet kun kehuvat säädettäviä Tommys Billet nokkapyöriänsä, tietysti ois paras kun säätäs dynossa mut siitä on oma vaivansa.
Onko joku guru kokeillut asiaa 8V TS koneessa...
Tiän yhen 164:en millä oli ajettu n 550000 km samalla rissalla, oli tosin treen deltan alfa velhon oma auto...300000 on vaan suuntaa antava.
Se ajotus homma tosiaan mua mietityttää eniten kuinka paljon säätö muuttuu noilla kilometreillä vai pistääkö kiristäminen sen aina samalle lukemalle takasin..
Ei ole kovin montaa autoa maailmassa missä on vakiona säädettävät nokkapyörät, alfan lisäks ainakin joissain jaguareissa...
Se ajotus homma tosiaan mua mietityttää eniten kuinka paljon säätö muuttuu noilla kilometreillä vai pistääkö kiristäminen sen aina samalle lukemalle takasin..
Ei ole kovin montaa autoa maailmassa missä on vakiona säädettävät nokkapyörät, alfan lisäks ainakin joissain jaguareissa...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
ja alfastahan säädettävät nokkapyörät on löytynyt jo ammoisista ajoista lähtien...jiiässä kirjoitti:Tiän yhen 164:en millä oli ajettu n 550000 km samalla rissalla, oli tosin treen deltan alfa velhon oma auto...300000 on vaan suuntaa antava.
Se ajotus homma tosiaan mua mietityttää eniten kuinka paljon säätö muuttuu noilla kilometreillä vai pistääkö kiristäminen sen aina samalle lukemalle takasin..
Ei ole kovin montaa autoa maailmassa missä on vakiona säädettävät nokkapyörät, alfan lisäks ainakin joissain jaguareissa...
mikähän tilanne on nykyautojen suhteen...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse virittelin samaa keskustelua ammoisina aikoina.Nyt mun ketju on pyörinyt 420tkm.Se yläketjuhan ei maksaisi paljoa.Eikä paha vaihtaa.Vetäis vanhalla uuden paikoilleen.Mutta alaketju vaikea.Ei se venyminen taida käytännössä ajoituksia muuttaa.Nokkapyörien välimatka on niin lyhyt.Ja jos säätämään alkaa niin samalla kantsis säätää tarkemmin ku pelkillä nokka-akselin merkeillä ja se vaatisi heittokellot ja tarkan astelevyn.Tai käsittääkseni se menee noin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Joo joskus tehtiin mitsun ECI2000 turbo koneeseen itse säädöt pyöriin, kun muuten säädöt ei riittäny. Oli hyvinkin ikävä homma. Alkuperäisenä olisi saanut Jaappanista alkuperäiset. Rahtikustannukset ym. olisi olleet niin hinnakkaat, et olisi tehnyt puolikonetta samaan rahaan. Kai siis Italialianen osaa tehdä kilpakoneen aihioita.