Alfan OBD diagnostiikka ja vikakoodit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Alfan OBD diagnostiikka ja vikakoodit

Viesti Kirjoittaja GTA »

Laitan nyt uutista tännekin foorumiin, kun muistaakseni asiaa on joskus täälläkin sivuttu:

Sain viimeinkin menestyksekkäästi kytkeydyttyä tuohon GTA:n OBD diagnostiikkaan (lue: ymmärsin viimein ostaa oikeat kamat; hyllyssä lojuu erehdysten jäljiltä yksi toimimaton kaapeli ja SAE:n OBD standardit raamattu). Sieltä töpselistähän löytyy ne täälläkin foorumissa joskus kaivatut vikakoodit ja ilmeisesti ne saisi myös nollattua (vikakoodeja ei nyt ollut, joten ei päässyt kokeilemaan). Lisäksi ainakin itseäni eteenpäin ajava mahdollisuus on tallettaa "baseline" suorituskyvystä nyt kun auto on vielä suht tuore ja kokonaan tehtaan jäljiltä. Tuohon baselineen sitten voi verrata ihan ilman tunnetta jokaisen asennetun viripöntön ja -lastun vaikutusta ja todeta homman kannattavuus - siis vähän kuin köyhän miehen henk'koht dynamometri 8)
Niin joo ja tietty jokaisen merkkihuollon suorituksen jälkeen voi varmistaa, että hommat ei ole taas ihan päin peetä tehtynä.

Palikat maksoi peräti $98 eli alta 80e kotiin kuskattuna ja niitä saa netistä. Toi minun Alfa on vuosimallia 2003, mutta todennäköisesti kaikissa vuosimallin 2002 jälkeisissä benzina Alfoissa homma toimii myös - ja ehkä aiemmissakin... kokeillaan varmaan myös tuossa ARDIn JTD:ssä lähiaikoina.
Viimeksi muokannut GTA, 30 Tammi 2004, 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Alfan diagnostiikka, vikakoodit ja OBD

Viesti Kirjoittaja Garrett »

GTA kirjoitti:Laitan nyt uutista tännekin foorumiin, kun muistaakseni asiaa on joskus täälläkin sivuttu:
Pikaisesti asiaan liittyen haluan vain sanoa pari asiaa, ettei kukaan missään vaiheessa vain sotke auton diagnostiikkaa ja vikakoodeja OBD diagnostiikkaan ja vikakoodeihin.

OBD diagnostiikka ja vikakoodit ovat standardoitua "dataa", jota todella pystyy lukemaan pikkurahan vehkeillä. Parametrejä, joita voidaan lukea on kymmenkunta.

Auton diagnostiikka, vaikkakin luetaan samasta liittimestä, on ihan eri pallopeli. Parametrejä ja dataa saattaa ollaa satoja. Siitä voidaan tutkia erikseen keskuslukitus, Airbagit, ilmastointi, ajonesto ja tietenkin moottori.

Vaatinee yleensä testerin, joka tunnistaa auton merkkikohtaisesti. Näitä on tietysti merkkiliikkeissä (vain omat merkit) ja sitten nykyaikaisissa korjaamoissa, joissa on Bosch, Texa tms. testilaite.

Oman Texan laitoin pari viikkoa sitten kaverin 2001 Selespeediin ja se datan määrä oli ihan hillitön.. mm. ajokilometrit yllätti.. Omasta Q4:sta saa sillä myös parisenkymmentä parametria ulos. Hintaluokka satakertainen pelkkään OBD testeriin.

Pikaohjeena myös kaikille data-friikeille. Ei kannata niitä vikakoodeja nollailla ihan mielin määrin. Ei siitä mitään suoranaisesti rikki saa, mutta kaikki moottorinohjauksen opitut parametrit katoavat ja niiden "oppiminen" kestää hetken aikaa. Myöskään katsastukseen ei nollauksen jälkeen kannata mennä.. OBD testerin omaavat tietysti näkevät, koska kaikki testit ovat taas kuittaantuneet ja osaavat mennä vasta sen jälkeen.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Re: Alfan diagnostiikka, vikakoodit ja OBD

Viesti Kirjoittaja GTA »

Garrett kirjoitti: OBD diagnostiikka ja vikakoodit ovat standardoitua "dataa", jota todella pystyy lukemaan pikkurahan vehkeillä. Parametrejä, joita voidaan lukea on kymmenkunta.
Ulkomuistista heitettynä nämä sain kokeiltua:

* Nopeus
* Kierrosluku
* Kaasuläpän asento (%)
* Koneen kuormitus (%)
* Moottorin lämpö
* Sytytysennakko
* Imuilman lämpötila
* Ilmamassa / s
* Hetkellinen seos (tai mitä lie suomeksi, Fuel Trim: -100% = laiha, +100% rikas)
* Pitkän aikavälin seos
* Happiantureiden jännitetasot (näitä oli monta
erilaista per anturi, osa laskennallisia... en tajunnut
valtaosasta mitään, mutta kyllä noistakin pitää
vertailu-ajo tehdä ja tallettaa muistiin - ehkä ne
joskus vielä tajuaa :lol:)

Pitäisi toimia, mutta ei ollut Alfasta luettavissa:
* Polttoaineen paine
* Imusarjan paine

Lisäksi ulos saa ne vikakoodit, ja vikakoodin "kirjaushetken"
tiedot noista mittaussuureista (freeze frame data).

Ja nollaamaankin nuo vikakoodit tosiaan pystyy, mutta samalla pyyhkiytyy muistista kaikki freeze frame tieto, joten nollausta ei ihan ensimmäisenä kannata tehdä :) Tuo oli minulle uutta, että moottorinohjauksen opitut parametrit katoavat samalla?!? En muista nähneeni tuota OBD standardissa... onko se vain Alfa/Fiat ominaisuus?

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Alfan diagnostiikka, vikakoodit ja OBD

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Kaikki olivat siis perus OBD kamaa.. Jep.
Happiantureiden jännitetasot (näitä oli monta
erilaista per anturi, osa laskennallisia... en tajunnut
valtaosasta mitään, mutta kyllä noistakin pitää
vertailu-ajo tehdä ja tallettaa muistiin - ehkä ne
joskus vielä tajuaa :lol:)
Lambdan arvot ovat OBD:ssa tiukimmin valvotut, koska ovat ainoat anturit, jotka oikeasti kertovat millainen palotilanne on ollut.

Jaetaan Upstream ja Downstream lambdoihin, joista molemmista saatavissa jännite ja aluetietoja 2-3 kappaletta. Upstream lambda on tietysti ennen kattia ja downstream katin jälkeen. Noita arvoja vertaamalla pystyy näkemään toimiiko katti vai ei.
Pitäisi toimia, mutta ei ollut Alfasta luettavissa:
* Polttoaineen paine
* Imusarjan paine

Lisäksi ulos saa ne vikakoodit, ja vikakoodin "kirjaushetken"
tiedot noista mittaussuureista (freeze frame data).
Jep. OBD standardiin on oivasti saatu ympättyä tuo virhetilanteen hetkellinen tallennus. Kun näkee virhetilanteen hetkellisen datan tallennettuna, niin pystyy päättelemään jotakin vian aiheuttajasta.

Polttoaineen painetta en ole vielä missään autossa pystynyt mittamaan, eli vielä ei ainakaan autoissa ole anturia painetta mittaamassa. Luultavasti tulossa 2005 autoihin, jolloin tulee myös mm. runkonumero OBD:n kautta.

Imusarjan paine on yleensä ilmamäärän kanssa toisensa poissulkevat suureet. Tosi harvassa autossa on sekä ilmamassamittari, että MAP-anturi. Yleinen nyrkkisääntö (johon joku heti löytää poikkeuksia) on se, että vapareissa mitataan massaa ja turbopeleissä painetta.
Ja nollaamaankin nuo vikakoodit tosiaan pystyy, mutta samalla pyyhkiytyy muistista kaikki freeze frame tieto, joten nollausta ei ihan ensimmäisenä kannata tehdä :) Tuo oli minulle uutta, että moottorinohjauksen opitut parametrit katoavat samalla?!? En muista nähneeni tuota OBD standardissa... onko se vain Alfa/Fiat ominaisuus?
En kyllä muista nyt itsekään.. eli taitaakin olla, että CO-correction-kerroin onkin puhtaasti ECUn heiniä, eikä OBD puolella laisinkaan. Tuota vain kurssilla peloteltiin, koska nykyään jotkut ruiskut ovat itseoppivia. Joka tapauksessa koko vikamuistin nollauksessa aloitetaan aina alusta. Tarkistin noita tietoja, mitä GTA.sta saa ulos, niin useassa kohtaa oli mm. autoadaptation tahi self learning. mm. Yksi status on "throttle pos. self-teach" + löytyi sitten vielä erikseen kohta, josta voi nollata pelkän itseopitun datan..

Ja lisäksi vielä nollauksesta, että standardin mukaan auton omien vikakoodien nollaus nollaa myös OBD testien tulokset.

Pitihän se tarkastaa ihan GTA..... Auton diagnoosipuolelta löytyy 36 erilaista reaaliaikadataa + 38 eri osa-alueiden statusta (mm. Onko vaihde päällä vai ei; onko jarru päällä vai ei, onko kytkin pohjassa vai ei.. jne..) Melkein 30 laitetta voi kytkeä testerillä päälle ja pois.. Nämä siis kaikki moottorinohjauksesta. Airbagille, ajonestolle, lukitukselle, ilmastoinnilla ja ABS:lla on vielä omat diagnoosit.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Kiitos hyvästä valistuksesta Garrett... voisitkos ajatella kirjoittavasi sellaisen On Board Diagnostics for Dummies, special Alfa edition -opuksen? Voin vaikka tehdä ennakkotilauksen :-D

Hauska leikkikalu toi on... sillä voi tehdä kaikenlaista hyödytöntäkin: tallensin työmatkani lokiin ja pienen filtteröinnin jälkeen Excel synnytti tälläistä grafiikkaa:

Koko matka
Kuva

Ja zoomaus alkuun
Kuva

Koskakohan lainsäätäjät muuten keksii vaatia elektronisen ajopiirturin autoihin... sitten ratsiassa töpseli kiinni ja kortti kuivumaan jos löytyy yli 150 nopeuksia muistista.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuinkas tuon zoomauksen moottorin kuormituskäyrä näyttää maksimissaan 40:ää prosenttia? Nopeuskäyrästä päätellen et paljon hönkää säästellyt :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Nooo, herrasmiähhet ei kumia polta :wink:
Ei tolla GTAlla voi lämää lattiaan lyödä, jos paikaltaan lähtee. Burnisalueet on sitten eri juttu :mrgreen:

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

166 ts vm-99 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja wetear »

Mahtaako gta:n pikkurahapalikka kertoa vikakoodit 166 ts -99:kin?

Olisiko toimintavinkkejä, kuinka edetä kannettavan diagnoosisysteemin hankkimiseksi (läppäri on aina matkassa mukana).

Neljäntenä aamuna yhteiseloamme sain jo pelottavan muistutuksen Italialaiskaunottaren oikuttelusta. Auto käynnistyi 3-4 asteen pakkasessa vasta n. kymmenen lyhyemmän ja pidemmän startin jälkeen.
Myyjän huollossa ei kuulemma näkynyt mitään vikakoodeja (olisi pitänyt näkyä ainakin yksi ABS toimintahäiriö).

:crazyeyes:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 166 ts vm-99 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja BSTR »

wetear kirjoitti:Mahtaako gta:n pikkurahapalikka kertoa vikakoodit 166 ts -99:kin?

Olisiko toimintavinkkejä, kuinka edetä kannettavan diagnoosisysteemin hankkimiseksi (läppäri on aina matkassa mukana).
Tuli myös tilattua viime viikolla tuo sama vekotin - heräteostos parhaimmasta päästä... kunhan saan sen (ja olen päivän sillä leikkinyt), niin voin lainata.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Re: 166 ts vm-99 vikakoodit

Viesti Kirjoittaja GTA »

wetear kirjoitti:Mahtaako gta:n pikkurahapalikka kertoa vikakoodit 166 ts -99:kin?
Aika suurella todennäköisyydellä kertoo... kokeiltiin juuri toimintaa ARDIn JTDssä ja siinäkin softa sai yhteyden ECUun, ja oli ainakin saavinaan järkevän vastauksen vikakoodeista - niitä ei tosin ollut. Muu saamamme data olikin sitten jotenkin skaalaltaan ihan sekaisin, esim kierrosluku oli vain neljäsosa todellisesta ja nopeus pamahti heti 255km/h lukemiin jos auto yhtään liikkui. Dieseleittein OBD standardointivaatimukset on kuitenkin parisen vuotta bensamalleja jäljessä joten itse veikkaisin että tuo -99 mallinen TS kyllä on sen verran yhteensopiva että vikakoodit sieltä ulos saa. Mutta sehän selviää jos kokeilette tuolla BSTR:n tilaamalla palikalla. Kertokaa sitten replynä tuloksia, ainakin minua asia kiinnostaa!

JTD käytti muuten eri protokollaa kuin tuo minun GTA:

GTA -03: protokolla ISO 14230 Fast
JTD -99: protokolla ISO 9141
wetear kirjoitti: Olisiko toimintavinkkejä, kuinka edetä kannettavan diagnoosisysteemin hankkimiseksi (läppäri on aina matkassa mukana).
Liitännän saa tilattua tuolta kerrotulta webbisaitilta, eihän se paljon muuta tarvitse kuin vähän harrastusta lisäksi. Läppäreiden sarjaporttien kanssa saattaa kyllä olla ongelmaa (tänään oli pihalla pahimmillaan 4 läppäriä, joista kahdessa homma ei toiminut :crazyeyes: ). Softa toimii muuten kyllä ihan hyvin USB-sarjamuunnin lisäkaapelillakin, jos läppärissä ei ole sarjaporttia (kokeiltu juttu, mutta huonolla tuurilla voi joutua kikkailemaan asetuksilla).

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Mieluusti kokeilen leluasi BSTR, kun se joutaa..

Vastaa Viestiin