156 1.8 TS jakohihnan vaihtoväli????
Valvoja: Moderators
156 1.8 TS jakohihnan vaihtoväli????
Eli paljos ks mallissa on se vaihtoväli?
Jep Jep
Olis tarkotus tollanen käydä ens viikolla hommailemassa jos kaikki nyt vaan menee niin ku pitää.Siinä yksilössä hihnan vaihto on just tehty mutta muistelin että tossa on aika lyhyt toi vaihtoväli.Entäs paljon maksaa vaihto?Eli ostat+työt?Noin hinta???
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
Mutta mites jos törmätään tilanteeseen että sen on vaihtanut itse eikä esim. DA:ssa. Näin luultavasti itse tekisin ja silloin taitaa olla aika vaikeaa vedota tuohon? Uudehkot takuunalaiset autot tietysti erikseen...geetee kirjoitti:60tkm/3v takuu kestää sen eli eiks se oo turvallinen?quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla...
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
Mikä siinä on??
Niin mikä siinä on että nykyään auto valmistajat ei käytä tota ketju käyttöstä jakopäätä?Toki se on varmasti kalliimpi valmistaa mutta monta kertaa luotettavampi.
Kaikkea ne kiinalaiset keksii.....
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22
jep
ainakin bemari muutti kaikki koneensa ketju käyttöisiksi murheenkryyni M40 koneen takia jossa hihnat napsahteli pahimmillan poikki jo 40tkm kohdilla.Mersu taitaa kanssa olla aika pitkälti ketjun kannalla?Ikävää että tehtaat säästää väärissä paikoissa.
Kaikkea ne kiinalaiset keksii.....
Re: jep
Mun albumissa on penarin ketjukäyttöisen jakopään tuotoksia, eli ei sekään autuaaksi tee kun kuski on tarpeeksi idiootti. Tuo 60tkm / 3v Twin Sparkille lienee suurinpiirtein 10tkm ja puoli vuotta liikaa. Jakohihnan vaihtaminen tuohon Alfaan onnistuu kyllä keijo-kotiasentajalta, kunhan on huolellinen ja hommaa lukituspalat.villep kirjoitti:ainakin bemari muutti kaikki koneensa ketju käyttöisiksi murheenkryyni M40 koneen takia jossa hihnat napsahteli pahimmillan poikki jo 40tkm kohdilla.Mersu taitaa kanssa olla aika pitkälti ketjun kannalla?Ikävää että tehtaat säästää väärissä paikoissa.
(Jos tuo postaus jotain loukkaa niin pyydän anteeksi jo etukäteen n+1 promillerajan ylittymistä)

VMP
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mites jos sen vaihtaa jokin pienempi paja? Onko myös silloin korjaamo takuussa seuraavat 3v/60tkm?quadrifoglio verde kirjoitti:Mutta mites jos törmätään tilanteeseen että sen on vaihtanut itse eikä esim. DA:ssa. Näin luultavasti itse tekisin ja silloin taitaa olla aika vaikeaa vedota tuohon? Uudehkot takuunalaiset autot tietysti erikseen...geetee kirjoitti:60tkm/3v takuu kestää sen eli eiks se oo turvallinen?quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla...
Kuinka vanha hihna oli?quadrifoglio verde kirjoitti:Mikähän noissa koneissa on se "turvallinen" vaihtoväli? Kaverilla meni 156 2.0 ts:stä hihna poikki jo 48tkm kohdalla...
Kannattaa kysyä korjaamolta ennen työn tilaamista, taitaa yleensä olla vuoden "takuu". Tämä "takuu" ei varmaankaan kata välillisiä vahinkoja, eli hihnan katketessa saisit uuden hihnan?slartibarti kirjoitti:Mites jos sen vaihtaa jokin pienempi paja? Onko myös silloin korjaamo takuussa seuraavat 3v/60tkm?
VMP
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
On noita ketjujakin katkeillu jonkin verran. Ainakin Saabeissa oli joissain vuosimalleissa jonkinlainen tyyppivika (jonkinlainen voiteluongelma), Volkkarin FSI koneissa (ainaki 1.6) ja Mersuissaki aikoinaan (90-luvun alussa) ainakin bensakoneissa - kävin aikoinaan koejamassa noin 100 tkm ajetun 190 Mersun, jossa oli uusi moottori jakoketjun katkeamisen jäljiltä. Normaalistihan se ketju on kyllä aika huoltovapaa.
Ottaisin siis ilman muuta ketjuvetoisen jakopään jos saa valita vapaasti ilman miettimisiä ja muita kriteereitä
Ottaisin siis ilman muuta ketjuvetoisen jakopään jos saa valita vapaasti ilman miettimisiä ja muita kriteereitä

MP
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kannattaako vesipumppu vaihdattaa aina samalla jakopäänhihnan vaihdoon yhteydessä?
Itselläni tulee jakopäänhinan vaihto ajankohtaiseksi, koska edellisestä vaihdosta on kolme vuotta. Autolla ei ole kuitenkaan ajettu edellisen vaihdon jälkeen kuin 30tkm. Sanoivat eräässä korjaamossa, että vesipumpun kuntoa ei pysty tarkastamaan ja suosittelivat sen vaihtamista aina hihnanvaihdon yhteydessä.
Itselläni tulee jakopäänhinan vaihto ajankohtaiseksi, koska edellisestä vaihdosta on kolme vuotta. Autolla ei ole kuitenkaan ajettu edellisen vaihdon jälkeen kuin 30tkm. Sanoivat eräässä korjaamossa, että vesipumpun kuntoa ei pysty tarkastamaan ja suosittelivat sen vaihtamista aina hihnanvaihdon yhteydessä.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla hajos vesipumppu 156 TS:ssä 117 tkm:n kohalla ja jäin välille (ja otti päähän - kotiin yli 300 km).
Sen jälkeen oon vaihdattanu vesipumpun joka kerta hihnanvaihdon yhteydessä. Toisaalta harvoin se vesipumppu alle 100 tkm:n kohalla hajoaa. Vaihdettiinko sulle se vesipumppu 30 tkm sitte? Jos ei niin niin ainakin itte vaihtasin sitte. Jos vaihdettiin niin kai (ehkä) se menee vielä seuraavat 60 tkm. Jos et tiedä onko vesipumppu vaihdettu viimeksi niin vaihdata ainaki sitten.
Sen jälkeen oon vaihdattanu vesipumpun joka kerta hihnanvaihdon yhteydessä. Toisaalta harvoin se vesipumppu alle 100 tkm:n kohalla hajoaa. Vaihdettiinko sulle se vesipumppu 30 tkm sitte? Jos ei niin niin ainakin itte vaihtasin sitte. Jos vaihdettiin niin kai (ehkä) se menee vielä seuraavat 60 tkm. Jos et tiedä onko vesipumppu vaihdettu viimeksi niin vaihdata ainaki sitten.
MP
Sain tossa ihmeteltäväksi ilmaiseksi Fiat Marean 1,8 koneen josta oli hihna rävähtänyt...hihnan vaihto oli unohdettu tyystin ja kaikki venttiilit kierossa, puolet nostimista kappaleina, männissä pahat jäljet, vesipumpun laakerissa oli melkoisesti löysää. Kiristin näytti äkkiseltään hyvältä mutta jousen kunnosta ei mitään varmuutta.
Autolla oli ajettu noin jotain 160tkm ja siihen tuli sitten kokonaan toinen kone.
Oliskohan mitään järkeä käydä koneistuttaan kansi kuntoon ja myydä sit ehjänä eteenpäin, olisko kysyntää..? Alakerrassa varmuudella ehjää ainakin öljypohja ja jotain pikkuhiluja, tehostimen pumppu kiinni ym.
Autolla oli ajettu noin jotain 160tkm ja siihen tuli sitten kokonaan toinen kone.
Oliskohan mitään järkeä käydä koneistuttaan kansi kuntoon ja myydä sit ehjänä eteenpäin, olisko kysyntää..? Alakerrassa varmuudella ehjää ainakin öljypohja ja jotain pikkuhiluja, tehostimen pumppu kiinni ym.
Tuossa kuukausi takaperin naapuruston nyrkkipajalla oli -97 Opel Vectra 1,8 jakohihna poikki. Autolla oli ajettu 140 tkm ja alkuperäinen hihna!
Mutta... Kaikkein paras homma oli se kustannus: 450 euroa! Tähän siis sisältyy työt, kannen hiomisineen, osat uusine jakopäineen... Eihän niitä hihnoja noissa muissa vehkeissä kannata vaihtaakaan, tekee kansirempan 10 vuoden välein!
Saksassa Alfan jakohihnan vaihtoväli on 6 vuotta / 120 tkm. Suomessa pakkaskäynnistykset tuhoaa sen remmin. Kesäautossa uskaltaa siis huoletta pitää sen 5 vuotta ainakin.
Mutta... Kaikkein paras homma oli se kustannus: 450 euroa! Tähän siis sisältyy työt, kannen hiomisineen, osat uusine jakopäineen... Eihän niitä hihnoja noissa muissa vehkeissä kannata vaihtaakaan, tekee kansirempan 10 vuoden välein!

Saksassa Alfan jakohihnan vaihtoväli on 6 vuotta / 120 tkm. Suomessa pakkaskäynnistykset tuhoaa sen remmin. Kesäautossa uskaltaa siis huoletta pitää sen 5 vuotta ainakin.
- Mozzarella
- Viestit: 36
- Liittynyt: 19 Huhti 2007, 21:42
Itsellä myös hihnanvaihto ajankohtaista. Tilasin työn Jyväskylän Motolandiasta maanantaiksi. Saa näähdä miten käy? Kuulema ensimmäinen Alfa heillä. Opettelusta ei kuulema tarvitse maksaa, mutta kiinnostaisi kuitenkin montako tuntia moiseen operaatioon menee? Alle 200e työstähän tarkoittaa noin 3-4 tunnin työtä, vai?