166 T.Spark kuluttanut heinäkuusta lähtien, viimeisellä 5 tkm:llä ajotietokoneen mukaan 8,7 l/100 km. Tällä seutukunnalla melko paikallisajoa vielä, ei paha.
Viime viikon aikana tuli kilometrejä n. 1200. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan näyttää olevan n. 7,5 l/100km, ilmeisesti se tulee ajan oloon hieman laskemaan.
HopeinenQ kirjoitti:Ensimmäiset 1000km uudella 159 JTDm:llä (210hv):
6.2L/100km
Viimeiset 1000km uudella Volvo S80 2.5T (200hv):
11.8L/100km
Keskikulutuksen saa 159 JTDm:llä helposti noille lukemille enimmäkseen matka-ajossa. Kaupunkiajoa enemmän, niin nousee keskikulutus 8 litran kieppeille. Hyvä näinkin.
Yllätykseksi tuntuisi tuo venttiili/kansipahvi vikainen 164 ts vievän vain 7-7,5 litraa satkulle. Getvonen hörppää tankkiinsa v-poweria, saa possua ja kulutus jossain 15 litran tuntumassa.
Dieseliä miettinyt käyttöautoksi, mutta että litra 1,14 euroa?? Hyi helvetti!! Siihen sitten vielä joku dieselivero... Ei niin ihanan kallista.
kumimuumi kirjoitti:Yllätykseksi tuntuisi tuo venttiili/kansipahvi vikainen 164 ts vievän vain 7-7,5 litraa satkulle. Getvonen hörppää tankkiinsa v-poweria, saa possua ja kulutus jossain 15 litran tuntumassa.
Dieseliä miettinyt käyttöautoksi, mutta että litra 1,14 euroa?? Hyi helvetti!! Siihen sitten vielä joku dieselivero... Ei niin ihanan kallista.
Luulen, että vielä käy niin, kun saadaan suomalaiset vaihtamaan dieselautoihin: dieselin hinta on korkeampi kun bensiinin. Näin on esim. Sveitsissä jo nyt.
Täällä on siis vielä halpaa, mutta eiköhän suunta ole sama. Oman Alfan viimeisen vuoden keskikulutus on ollut 10,2l/100km. Kyllähän siinä euroja palaa, mutta on se niin pirun kivaa.
HopeinenQ kirjoitti:Ensimmäiset 1000km uudella 159 JTDm:llä (210hv):
6.2L/100km
Keskikulutuksen saa 159 JTDm:llä helposti noille lukemille enimmäkseen matka-ajossa. Kaupunkiajoa enemmän, niin nousee keskikulutus 8 litran kieppeille. Hyvä näinkin.
Juu, tuossa oli ainoastaan matka-ajoa. Sekaan kun pyörii vielä kylillä, niin nousee tuonne 8l/100km. Mutta jos taas vertaa Volvoon, niin 15l/100km ei ollut juuri mitään jos kaupungissa tykkäsi pörrätä.
159 JTDm:n 8l/100km on minusta vähän tuon painoiselle autolle ja tuolle koneelle.
Siinä 7-8 litran paikkeilla se satanen on mennyt. Onkohan sitten jotain muutosta tulossa, kun laittoivat maahantuojalta lapun, jossa pyysivät käyttämään autoa tarkastuksessa: imusarja sekä ruiskutussuuttimet tarkastetaan ja mahdollisesti vaihdetaan mikäli tarvetta ilmenee.
einari kirjoitti:Onkohan sitten jotain muutosta tulossa, kun laittoivat maahantuojalta lapun, jossa pyysivät käyttämään autoa tarkastuksessa: imusarja sekä ruiskutussuuttimet tarkastetaan ja mahdollisesti vaihdetaan mikäli tarvetta ilmenee.
Oho, voiskohan mulla olla ruiskusuuttimiin liittyvää, kun perjantaina töistä tullessani yskäsi pariin kertaan aika ikävästi tuo auto. Aivan kuin olisi tullut polttoaineen syöttöön joku pieni katko?
Täytyy odotella kirjettä ja sitten käydä näyttämässä.
Juu, tuossa oli ainoastaan matka-ajoa. Sekaan kun pyörii vielä kylillä, niin nousee tuonne 8l/100km. Mutta jos taas vertaa Volvoon, niin 15l/100km ei ollut juuri mitään jos kaupungissa tykkäsi pörrätä.
HopeinenQ kirjoitti:159 JTDm:n 8l/100km on minusta vähän tuon painoiselle autolle ja tuolle koneelle.
HopeinenQ kirjoitti:
Oho, voiskohan mulla olla ruiskusuuttimiin liittyvää, kun perjantaina töistä tullessani yskäsi pariin kertaan aika ikävästi tuo auto. Aivan kuin olisi tullut polttoaineen syöttöön joku pieni katko?
Täytyy odotella kirjettä ja sitten käydä näyttämässä.
Ilmeisesti maahantuojalla on mennyt jotain sekaisin viime aikoina. Sain vasta viikko sitten kutsun mennä tarkistuttamaan ilmastointilaitteen sulakkeen oikeellisuuden, oikea oli. Nyt sitten suunnilleen viikon kuluttua edellisestä tuli tuo viimeisin kutsu. Huomenna olisi tarkastusaika, kerron kuulumiset sitten.
Mitään poikkeavaa en ole ainakaan vielä havainnut auton käyttäytymisessä. Itse asiassa sen sulakkeen tarkastuksen yhteydessä selvisi, että samaa sarjaa on toimitettu/myyty Suomeen tasan 3 kappaletta joten kovin suuria määriä ei jouduta tarkistelemaan.
HopeinenQ kirjoitti:
Oho, voiskohan mulla olla ruiskusuuttimiin liittyvää, kun perjantaina töistä tullessani yskäsi pariin kertaan aika ikävästi tuo auto. Aivan kuin olisi tullut polttoaineen syöttöön joku pieni katko?
Täytyy odotella kirjettä ja sitten käydä näyttämässä.
Imusarja oli ok, suuttimet menevät vaihtoon. Olivat vanhaa (vanhentunutta?) mallia.
GTV 2.0 turbo näytti vienneen viime tankkausvälillä noin 14 litraa satasella.
Tämä oli ensimmäinen kokonainen tankkausväli pelkällä kaupunkiajolla. Aiemmille on osunut aina jonkin verran maantieajoa. Silloin on selvinnyt noin 12 litralla.
Tänä aamuna ällistytyin työkaverin kun istui pelkääjän penkillä ja aprikoi, että nää Alfathan kai kuluttaa aika paljon. Eipä tuo aavistanut, että liikutaan Rudolf Dieselin kehittelemän painesytytysvoimalaitteen turvin. On itse vaihtamassa kulkinetta (toivoa siis on). No. räppäsin seitsemänkympin huimassa kiidossa hetkellisen kulutuksen näyttöön: 2,8 l/100km.
2,2 litraisen bensaoomegan kuskillä oli hieman epäuskoinen ilme.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
Ensimmäinen tankillinen vauhdikasta maantie/motariajoa ja rajuja kiihdytyksiä toi -97 164 Super 3.0 12v V6 automaatille tulokseksi 8,8L/100km. Kyllä vielä kasin pintaan päästään, jos ja kun taas kaasujalka rauhottuu.
Kirk kirjoitti:Onko todellakin näin että on taloudellisempaa ajaa esim. kakkosella se 4000 kuin että nelosella joku 2200 kierrosta...?
Ei.
On totta että hyötysuhde paranee suuremmallla vääntömomentilla ajettaessa. Mutta koitapa ajaa 4000rpm täydellä momentilla.. Saattaa vauhti pian karata käsistä..
Paras hyötysuhde ei välttämättä löydy parhaan vääntömomentin kohdalta, saattaa olla tässäkin tapauksessa hieman alempana.. Lisäksi ilmanvastus nostaa kulutusta vauhdin kasvaessa.
Vähimmällä pääsee ajamalla hiljaa ja suhteellisen isolla pykälällä. Kulutusta voi myös vähentää selvästi opettelemalla ajamaan niin, ettei tarvitse koskea jarrupolkimeen.
Vähimmällä pääsee ajamalla hiljaa ja suhteellisen isolla pykälällä. Kulutusta voi myös vähentää selvästi opettelemalla ajamaan niin, ettei tarvitse koskea jarrupolkimeen.
heimo kirjoitti:Nyt on jo mielestäni aika osallistua keskusteluun. Mitä ihmettä me Alfan ajajat tehdään kulutustiedoilla? Ei ainenkaan minulle millään tavalla relevantti tieto. Polttoainesäästönysvääjät ajaa muilla merkeillä.
Minä italoauton kuljettajana tarvitsen kulutustietoa autoni kunnon tarkkailuun. Lancia Dedroilla opin sen, että kun kulutus nousi jostakin tuntemattomasta syystä normaalia suuremmaksi oli syytä tarkastaa seokset.
Kummankin omistamani Dedran kohdalla toimenpide ei ollut turha. Toisessa oli vikana mustan laatikon huono maadoitus ja toisessa oli joku putki aktiivihiiliduodattimen paikkeilta halennut. Kulutukset nousivat tuolloin 12-14 liotran paikkeille, joka oli muutaman litran liikaa.
Alfa vie mitä vie eikä se mitään mutta auton kunnon seuraaminen kuuluu automiehen aakkosiin.
Mielenkiinnosta tuli laskettua kulutus viimeiselle 3:lle tankilliselle (70% maantietä loput kaupunkipyöritystä) tuloksena 8,0-8,1 l / 100 km, mikä ei eroa ajotietokoneen ilmoituksesta kuin +0,3 l. Tämähän onkin varsinainen ekoauto!
Joulun tienoilla tuli vaihteeksi ajettua perinteinen 1000 km sukulaiskierros. 156 superilla kului keittoa n. 7.5 litraa sataselle. Tuossa oli joku 100 km kaupunkiajelua ja loput maantietä. Ja auto tietysti kattoon asti täynnä.
147 1.6 vie vastaavassa ajossa noin litran vähemmän.
Työmatka-ajossa 156 on vienyt n. 8.2 litraa, kesällä vähän enemmän (johtunee ilmastoinnista).
156 1.9 JTD vm 2002 on nyt kolmen ekan tankillisen aikana vienyt keskimäärin vähän vajaat 5,8 litraa. Tuosta ajosta on puolet maantietä ja puolet kaupunkia/taajamaa. Ihan kohtuullista mielestäni. Erityisen paljon miellyttää se, ettei autoa tarvitse tankata enään joka viikko, vaan nyt pääsee reilut 1000 kilsaa kerralla.
159 2.2ssa on 9.5 nyt keskikulutus seka-ajossa pääkaupunkiseudulla.
14 000km takana.
Tolla on suorastaan kivaa ajaa säästöajoa, koska vääntää kuin diisseli 2000 paikkeilla
Laba kirjoitti:^Eikös se 63 litraa ole. Joskus olen sinne kyl enempikin laittanut
No olihan se pakko yrittää parantaa.
63,64l
Tankkasin aikoinaan useamman kerran 156:seen yli tankin ilmoitetun tilavuuden. Ja sama juttu nykyisen 159:n kanssa.
Millähän systeemillä nuo tankkien ilmoitetut vetoisuudet oikein onkaan määritetty?
^Niin ei noissa tilavuuksissa vielä pitäisi polttoaineen lämpötilankaan niin paljon eroa tehdä. Ainakin 156:n tankki kiemurtelee pitkin pohjan kaikkia koloja, joten luulisi, ettei muuta mittauskeinoa ole, kuin laittaa sinne tarkan mittarin läpi nestettä.
KJS kirjoitti:^Niin ei noissa tilavuuksissa vielä pitäisi polttoaineen lämpötilankaan niin paljon eroa tehdä. Ainakin 156:n tankki kiemurtelee pitkin pohjan kaikkia koloja, joten luulisi, ettei muuta mittauskeinoa ole, kuin laittaa sinne tarkan mittarin läpi nestettä.
Eikä se gason lämpötila muutu tankkauksen aikana (ratkaisevasti) muutenkaan.
Jonkin verran olen huolissani aseman mittarien rehellisyydestä, 27.6.2005 tankkasin 156:een 66.19 litraa.
^Tietysti poikkeusia (ja laitevikoja) saattaa olla, mutta kyllähän jakelumittareille tehdään lakisääteinen tarkastus joka toinen vuosi. Lähes kaikki markkinoilla olevat jaleklumittarit antavat kuluessaan / vikaantuessaan ns. pitkää mittaa, eli antavat enemmän, kuin näyttö näyttää, eli sikäli asiakas hyötyy viallisesta mittarista ja tämä taas on melko suuri intressi öljy-yhtiöille pitää laitteensa kunnossa.
PePe kirjoitti:Millähän systeemillä nuo tankkien ilmoitetut vetoisuudet oikein onkaan määritetty?
Varmaan lonkalta... Sama tuntuu pätevän siihen miten ajotietokone laskee keskikulutusta ja hetkellistä kulutusta. Ainakin omassa keskikulutus on kokoajan noin litran todellisuutta vähemmän. 10,6 se enimmäkseen näyttää ja tankkausten yhteydessä kun laskeskelee, niin 11,5 - 11,8 on ollut lähellä totuutta. Ajoni on melko sekalaista, eli kultus lienee sitä mitä kuuluukin.
Toinen mikä ihmetyttää on itse polttoainemittarin toiminta. Ensimmäiset sata km tankkauksesta se laskee noin 1/8 osan verran, mutta kun trippi alkaa lähestyä 200 km, on neula syöksynyt puolen tankin tietämille. Sama vauhti jatkuu vielä hetken kunnes neulan vapaa pudotus kohti tyhjää rauhoittuu neulan osoittaessa tankissa olevan vielä 3/8 osaa jäljellä. Siitä bensavalon syttymiseeen saakin ajella sitten reilusti lisää.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Alkumatkasta sopivan jäinen keli eikä liikenne edennyt edes sallittua 80:iä koko aikaa ja päätin sit ajella motarillakin rajoitusten mukaan joten nyt päästiin Superilla lukemaan 8L/100km. Ei paha kolmelitraselle automaatille.
mml kirjoitti:Ainakin omassa keskikulutus on kokoajan noin litran todellisuutta vähemmän. 10,6 se enimmäkseen näyttää ja tankkausten yhteydessä kun laskeskelee, niin 11,5 - 11,8 on ollut lähellä totuutta.
Toinen mikä ihmetyttää on itse polttoainemittarin toiminta. Ensimmäiset sata km tankkauksesta se laskee noin 1/8 osan verran...
Sama laskutapa 166:ni tieturilla - ja samat kulutuslukemat.
Tankki ei sen sijaan 166:seni mittarin mukaan koskaan ole täynnä. Vaikka bensiiniä valuisi täyttöputkesta ulos, niin mittari mukaan 1/8 mahtuisi vielä.
69 litraa sinne kai pitäisi mennä, jotkut speksit väittävät, että 73... Näillä hinnoilla 100 euroa paukahtaa, jos täyden tankillisen ostaa (=vanhassa rahassa siis 600 mk tankillinen)
Mä olen tässä ihmetellyt, miten saatte niin pieniä kulutuslukemia aikaiseksi?. Mulla dieseli imee pätkäajossa 10-11 litraa satasella siististi ajeltuna, matka-ajossa pääsee kahdeksan vaiheille jollei innostu liikoja ohittelemaan.
Ja joo, suuttimet vaihdettiin muutama viikko sitten ettei siitäkään voi johtua. Mutta ei se suutinjuttu mitenkään kulutukseen alentavasti vaikuttanut, päinvastoin kai.
Alfieri kirjoitti:Sama laskutapa 166:ni tieturilla - ja samat kulutuslukemat.
Tankki ei sen sijaan 166:seni mittarin mukaan koskaan ole täynnä...
Jaha. Ei kai se sitten niin tarkkaa ole mitä ne mittarit näyttää. Täytyykin ihan piruuttaan ottaa asiaksi päästä tankille seuraavan kerran mahdollisimman pian bensavalon syttymisen jälkeen ja samalla tarkistaa range-näytön lukema (miksei useammankin niin saa vähän vertailupohjaa). Voi sitten laskea suuntaa antavasti paljonko mehua on vielä siinä kohtaa jäljellä kun taas lorottaa tankin täyteen ja verrata sitä tieturin käsitykseen siitä miten pitkään gason olisi vielä pitänyt riittää.
OT: Yksi anturi vielä lisää mikä ei tiedä kuusta eikä maasta juuri mitään on ulkolämpömittari. Liikaa näyttää näillä keleillä. 2- 3 astetta on ylimääräistä taulussa jatkuvasti. Muistelen joskus täällä lukeneeni että on tarkempi kun on enempi lämmintä. Miten sekin lienee mahdollista?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.