Tuleeko talvi ???

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

ARomeo
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Joulu 2007, 11:48
Paikkakunta: Nakkila

Tuleeko talvi ???

Viesti Kirjoittaja ARomeo »

Tuleeko talvi vielä ? 164:ssa ei ole moottorilämmitintä eikä sisälämmitintä. Minkälaista suosittelette ? Entäs termostaatti talveksi ? Riittääkö lämpöä talvikeleillä -10 alaspäin ? Terveisin uusi Alffamies Nakkilasta. 8)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ehkä se vielä tulee, tulisi tuolle uudelle Eberillekin jotain hyötykäyttöä. Äsken tosin vielä haravoin pihaa :roll:

Kyllä kunnossa olevassa 164 TS:ssä tarkenee ainakin kahdenkympin pakkasiin asti, sen jälkeen ei varsinaisesti tule hiki. Lämpiäminen on tosin aika hidasta. Suosittelen moottorinlämmitintä kyllä jo senkin vuoksi, että kone sentään joskus ehtisi kunnolla käyntilämpöiseksi asti ja kosteus poistuisi paremmin huohotinputkistosta. Muuten voi käydä jossain vaiheessa niin että huohotin jäätyy ja tuuttaa öljyt katuun.
- Epäkelpokeräilijä -

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Nurmikkoa hoidellaan oulussakin... :( Termarinvaihto kuuluu mielestäni melkeinpä normihuoltoihin,ei kannata siinä(kään) paikassa säästää.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Miksi korjata ehjää?

Jos ne lämmöt pysyvät noin kahdeksassakympissä niin eivät ne siitä nouse ellei termaria sitten vaihda erityyppiseen.
- Epäkelpokeräilijä -

ARomeo
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Joulu 2007, 11:48
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja ARomeo »

Nakkilassa 164:n lämpömittari näyttää noin 70 astetta ja sisälle tulee lämpöä heikosti eli vielä näillä asteilla tarkenee. Lämmityksen säätöpyörä ei mene aivan max- asentoon , kun vääntää voimakkaammin tulee lämpöä selvästi lisää , mutta säädin ei pysy siellä. Minkä asteista termostaattia käytätte talvella ? Termostaatin kotelo näyttää aika "erikoiselta" . Mistä termostaatin voi ostaa, löytyykö joka huoltsikalta ? Kenellä olisi ylimääräinen ohjekirja, kun italia ei taitu vielä täydellisesti.
Nakkilan kirkon vaiheilta! 8)

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

^ motonetistä ostin ainakin omani,joten sieltä kannattaa käydä katsomassa...eikä ollut tuohon 156 88 termari kovin kallis ~44eur.joten pääs hieman halvemmalla ku sama tuote oli,mitä myydään myös muualla :)

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Mulla meni vaihtoon 120tkm kohdalla...lämpöjä löyty kaikki 70 astetta,uudella pysyy pikkasen päälle 90.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
tonba
Viestit: 152
Liittynyt: 07 Heinä 2007, 09:15
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonba »

Silvio kirjoitti:Mulla meni vaihtoon 120tkm kohdalla...lämpöjä löyty kaikki 70 astetta,uudella pysyy pikkasen päälle 90.

Sama vika, viimeksi kesällä ruuhkassa viisari noussut 90 asteeseen :roll:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Ei taida talvi tulla ainakaan tänne etelään... Ihan samalta näyttää, kuin viime vuonnakin. Pari lumista päivää ja loput pelkkää kuraa ja vesisadetta. :roll:

Varsin yleistä, ettei lämmöt nouse 90 asteeseen. Samaa ollut itsellänikin jokaisessa Alfassa. Termari kyllä kannattaa pistää vaihtoon jo polttoainesäästönkin vuoksi.
Ammattina autokauppa

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Laitanko termarin vaihtoon? Lämmöt nousee ajossa piirun päälle 70 ja tyhjäkäynnillä tarpeeksi kauan seistyään nousee sinne 90.
Ei ole pohjalevyä ja syylärikin vuotaa (höyryää) kuumana.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Mulla on uusi termari eikä nouse tuon enempää normiajossa, ja sekin vaatii matkaa yli 5km..

Jihti
Viestit: 181
Liittynyt: 28 Elo 2007, 11:21
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Jihti »

Mulla ei nouse lämpö edes 70. jää pari viisaria alemmas.. varmaan pitäis vaihtaa termari? onko muuten millainen homma vaihtaa..? sori ot :)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Mun normilämpö on 36,5 . Autoissa viisarit tasan 90.

Olis kesä ainainen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^Semmottis ne viisarit näissä uusimmissa(!?) Alfoissa näyttää. Todelliset lämmöt on takuulla jotain ihan muuta. 96' Spiderinï lämpömittari vaikuttaa uskottavammalta, viileillä ilmoilla ja matka-ajossa viisari heiluu 70 hujakoilla, paikallaan olessa ja kesäkuumalla nousee uskottavasti 90 tienoille, josta tuulettimen avulla kiritään alaspäin. Ja termostaatterin vaihdoin viime keväänä, et silleen.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Pahoin pelkään että tulee :(
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Toivottavasti ei. Tänään pakkasta peräti 3 astetta ja tuota saatanan kuskin ovea ei saa millään kiinni ilman hiustenkuivaajaa tms. Koulusta kun lähdin, niin ensin parikyt minsaa tyhjäkäyntiä, jos ovi vaikka lämpenis, mutta mitä sitä paskaa. Ajelin sitten kotiin asti pitäen kädellä ovea vähemmän auki (aika tuskaa oikealle käännyttäessä...) eikä vielä kotonakaan menny kiinni!! :evil: Muiden ovien mekanismit ei onneks jämähä tolleen, mutta enpä niitä juuri koskaan käytäkään... Mikähän mahtais olla sellanen toimiva kikka, jolla sen sais toimiin paremmin (ei vain seuraaviin nollakeleihin asti)??

Lämmöistä, mun vehkeessä normilämmöt n. 65 astetta, hyvin kuiten tarkenee ainakin sisällä. Vois silti termarin laittaa vaihtoon.
I do my loving in the winter.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Onko kyseessä 164? Siinä ei käsittääkseni ole mitään suojaa itse lukkokoneistolle, mutta sen voisi tehdä itse. Muistaakseni aiheesta on täälläkin aikoinaan keskusteltu, kokeile jos haulla löytyisi.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Ei, vaan 33. Kuusnepa olis tarkotus saada ajoon jo ens talveksi :roll: Näillä kokemuksilla on kyllä tosi kämänen talviauto tuo 33... Mutta kun ei oo vaihtoehtoja.
I do my loving in the winter.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla toimi yllättävän hyvin, kunnes yksi matka Turusta meni sen verran nykien, että ajoin vehkeen talliin. Otin keväällä kahden kuukauden jälkeen ulos todetakseni, että kässäri oli jäänyt päälle ja takapyörä jumissa.

Selkeästi otti nokkiinsa siis joten kannattaa varoa mitä huutelee :mrgreen:

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Neljä talvea oli kolmonen perheen ainoana autona (muksujakin mukana ensin yksi ja sitten kaksi) ja sen jälkeen vielä pari vuotta työmatka-ajossa. Että kyllä sillä tarvittaessa pääsee.

Mutta tuota oviongelmaa oli kyllä joskus, yleensä vain paljon kovemmilla pakkasilla. Jonkin verran tuntui auttavan, tai ainakin kuvittelin niin, kun suihkuttelin reilusti CRC:tä tms. litkua lukkosalvan akselin juureen ja vääntelin. Oikea korjaus olisi ilmeisesti avata ovipahvit ja putsata ja voidella lukkomekanismit jollain paksummalla pakkasenkestävällä voiteluaineella.

En tuota jaksanut koskaan tehdä vaan vein auton silloin tällöin duunipaikan vieressä olevan kauppakeskuksen parkkihalliin puoleksi päiväksi sulamaan ja kuivamaan. Sitten se taas pelasi jonkin aikaa. Ongelma ilmeni yleensä uudestaan jos oli sattunut tulemaan lunta ja oli sisälämmitin päällä niin että lumet sulivat ja ilmeisesti vesi valui lasin tiiviisteen välistä oven sisään kastellen taas paikat.

Lämmöistä sen verran että termarisi alkaa olla vaihtokypsä, pitäisi nousta kivutta 80:een kunnon pakkasellakin.

Tuo nykiminenhän johtui 99% varmasti huohottimen jäätymisestä. Otin tavaksi avata ja putsata sen pari kertaa syksyn/talven aikana, ja sen jälkeen ko. ongelmaa ei oikeastaan enää ilmennyt. Öljymäärän pitäminen reilusti alle max-merkin (siinä min-max puolivälissä) tuntui myös auttavan (vaikuttaneeko huohotukseen?). Ai niin ja joskus pidin pahvia syylarin edessä ihan perinteiseen tyyliin. Sitkeyttä vain, kyllä sen kanssa oppii talvetkin elämään.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Niin siis ei siinä kulussa mitään vikaa (toistaiseksi, kop kop), mutta ne ovet ja ikkunat... En kyllä aio opetella elään sen kanssa, että ovea ei saa kiinni (tai lukkoja auki), CRC:tä ja kahta erilaista öljyä - ohuempaa ja paksumpaa - on menny jo desitolkulla. Aluksi autto, mutta nyt tuntuu tulleen immuuniksi noille. Ehkä ne onki just ne, jotka siellä jäätyy, vaikka ei kyllä pitäis jos purkin kylkeä on uskominen... Kyllä jottain tarttee tehä. Ens alkuun haarotussarja pukin konttiin, kattoo jos sisälämppäri auttais asiaa - ainakin aamulla. Sitten webasto, niin sujuu kotimatkakin. He he...
I do my loving in the winter.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Niin siis en tarkoittanut että pitäisi noiden vikojen kanssa oppia elämään tietenkään, vaan että sopivilla huoltotoimilla, jotka tuli ajan myötä opittua, ainakin itse sain autoni toimimaan suht viattomasti myös talven yli.

Jos on tullut immuuniksi noille öljyille niin sitten voipi olla että ei auta kuin ottaa pahvit auki. Talvellahan se ei tietysti ihan heti tunnu houkuttelevalta, ja kesällä taasen unohtuu :mrgreen: .

Tuo haaroitussarja kyllä auttaa mutta lumisateella kannattaa tosiaan varoa ettei mene sulamisvesi sinne oven sisään. Ja jos hyvin kulkee niin hyvä on, mutta tuo huohotin on herkkä keräämään limaa joten tämä vain tiedoksi jos sattuisi niin ikävästi. Se on vartin homma puhdistaa kun siihen tottuu.

Vastaa Viestiin