Kaikki olivat siis perus OBD kamaa.. Jep.
Happiantureiden jännitetasot (näitä oli monta
erilaista per anturi, osa laskennallisia... en tajunnut
valtaosasta mitään, mutta kyllä noistakin pitää
vertailu-ajo tehdä ja tallettaa muistiin - ehkä ne
joskus vielä tajuaa

)
Lambdan arvot ovat OBD:ssa tiukimmin valvotut, koska ovat ainoat anturit, jotka oikeasti kertovat millainen palotilanne on ollut.
Jaetaan Upstream ja Downstream lambdoihin, joista molemmista saatavissa jännite ja aluetietoja 2-3 kappaletta. Upstream lambda on tietysti ennen kattia ja downstream katin jälkeen. Noita arvoja vertaamalla pystyy näkemään toimiiko katti vai ei.
Pitäisi toimia, mutta ei ollut Alfasta luettavissa:
* Polttoaineen paine
* Imusarjan paine
Lisäksi ulos saa ne vikakoodit, ja vikakoodin "kirjaushetken"
tiedot noista mittaussuureista (freeze frame data).
Jep. OBD standardiin on oivasti saatu ympättyä tuo virhetilanteen hetkellinen tallennus. Kun näkee virhetilanteen hetkellisen datan tallennettuna, niin pystyy päättelemään jotakin vian aiheuttajasta.
Polttoaineen painetta en ole vielä missään autossa pystynyt mittamaan, eli vielä ei ainakaan autoissa ole anturia painetta mittaamassa. Luultavasti tulossa 2005 autoihin, jolloin tulee myös mm. runkonumero OBD:n kautta.
Imusarjan paine on yleensä ilmamäärän kanssa toisensa poissulkevat suureet. Tosi harvassa autossa on sekä ilmamassamittari, että MAP-anturi. Yleinen nyrkkisääntö (johon joku heti löytää poikkeuksia) on se, että vapareissa mitataan massaa ja turbopeleissä painetta.
Ja nollaamaankin nuo vikakoodit tosiaan pystyy, mutta samalla pyyhkiytyy muistista kaikki freeze frame tieto, joten nollausta ei ihan ensimmäisenä kannata tehdä

Tuo oli minulle uutta, että moottorinohjauksen opitut parametrit katoavat samalla?!? En muista nähneeni tuota OBD standardissa... onko se vain Alfa/Fiat ominaisuus?
En kyllä muista nyt itsekään.. eli taitaakin olla, että CO-correction-kerroin onkin puhtaasti ECUn heiniä, eikä OBD puolella laisinkaan. Tuota vain kurssilla peloteltiin, koska nykyään jotkut ruiskut ovat itseoppivia. Joka tapauksessa koko vikamuistin nollauksessa aloitetaan aina alusta. Tarkistin noita tietoja, mitä GTA.sta saa ulos, niin useassa kohtaa oli mm. autoadaptation tahi self learning. mm. Yksi status on "throttle pos. self-teach" + löytyi sitten vielä erikseen kohta, josta voi nollata pelkän itseopitun datan..
Ja lisäksi vielä nollauksesta, että standardin mukaan auton omien vikakoodien nollaus nollaa
myös OBD testien tulokset.
Pitihän se tarkastaa ihan GTA..... Auton diagnoosipuolelta löytyy 36 erilaista reaaliaikadataa + 38 eri osa-alueiden statusta (mm. Onko vaihde päällä vai ei; onko jarru päällä vai ei, onko kytkin pohjassa vai ei.. jne..) Melkein 30 laitetta voi kytkeä testerillä päälle ja pois.. Nämä siis kaikki moottorinohjauksesta. Airbagille, ajonestolle, lukitukselle, ilmastoinnilla ja ABS:lla on vielä omat diagnoosit.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.