GTV:n alusta
Valvoja: Moderators
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
GTV:n alusta
Olen alkanut miettiä alustan päivitystä getvoseen. Koni Sporti kittiä ei näytä olevan tarjolla ainakaan Konin omien sivujen mukaan, mutta millanenhan olis esim. Novitecin jouset ja keltaiset Konit. Millasta alustaa foorumin getvosissa on?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Miten olisi Eibachin jouset? Ainakin speksien mukaan madallus olisi hillitympi, eikä noita ole Konien kanssa muistaakseni huonoksi yhdistelmäksikään haukuttu.
Aihetta käsitelty jonkun verran projektiosastolla:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... highlight=
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... highlight=
Tekisi mieli ajokauden lähestyessä vähän päivittää alustaa. Iskarit vaihtoon, vaikka eivät vanhat vielä ihan lopussa ole. Konin keltaiset houkuttaisivat eniten. Samalla aprikoin jousisarjaa: kannattaisiko vaihtaa - Eibachin 20 mm madaltavat olisivat ainakin Alfisti.netissä tyrkyllä.
Nykysellä vakioalustallakin poikittaissaumat tärskäyttävät, joten pintamukavuus ei saisi enää heikentyä... Onko Eibach/Koni -yhdistelmästä kokemuksia GTV/Spiderissa? Kuvia? (Ulkonäköhän on tietysti numero uno
- mutta 40 mm madallus vaikuttaisi jo yltiöpäiseltä...) Toisaalta voisi antaa olla nykyinen alustahan ei ole huono ollenkaan, ja vaihtaa sitten kun ei enää mene katsastuksesta läpi? (Viimeksi oli jo vähän mutinaa takapään osalta, mutta meni läpi selityksellä, että "täässähän on niin kevyt perä"...)
Nykysellä vakioalustallakin poikittaissaumat tärskäyttävät, joten pintamukavuus ei saisi enää heikentyä... Onko Eibach/Koni -yhdistelmästä kokemuksia GTV/Spiderissa? Kuvia? (Ulkonäköhän on tietysti numero uno

- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Omassa getvosessa keltaiset konit&lesjöforsin jouset-40mm.
Todella tyytyväinen olen,ja madaltui just sen minkä luvattiin
http://www.lesjoforsab.com/default-uk.asp
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent2DE55
Albumissa kuva miltä näyttää
Todella tyytyväinen olen,ja madaltui just sen minkä luvattiin
http://www.lesjoforsab.com/default-uk.asp
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent2DE55
Albumissa kuva miltä näyttää
Tommoset tuli GTVhen. Madallus on selvästi vähemmän, kuin toi luvatut 30mm. Kumma juttu..
Iskareiksi tuli ihan perus Monroet. Ajomukavuus parani huomattavasti, enää ei kolahda joka kaivonkansi
Iskareiksi tuli ihan perus Monroet. Ajomukavuus parani huomattavasti, enää ei kolahda joka kaivonkansi

- Alfaholic -
Tietävämmät: mitä eroa Koni SSK (sport suspension kit):llä, jossa siis Konin jouset, verrattuna Koni+Eibach -yhdistelmään, paitsi että jälkimmäisestä näyttäisi joutuvan maksamaan merkittävästi enemmän?
Tai ero Koni+H&R -jousisettiin... vakiojousiakin Konien kanssa on kai pidetty ihan hyvänä...
Tämähän on näitä tyypillisiä "kilauta kaverille" -juttuja - vai onko kukaan koskaan päässyt ajamaan samanlaisia autoja eri alustavaihtoehdoilla? Noviisilla ainakin menee pää pyörälle: siis lyön jonkun (kalliin ja hyvämaineisen) setin alle > tuntuu takuulla paremmalle kuin entinen vähän kulahtanut > julistan kaikille, että tämä se on hyvä ja paras ... (< eli yksi lysti minkä ostan, kunhan vältän halvimmat "erikoistarjoukset"...)
Edit: Niin ja noi luvatut madalluksetkin voivat olla todellisuudessa mitä vain? Onko oletettavaa, että nykykunnossa vaunu on "vanhuuttaan" madaltunut sen verran, että tuo -20 mm ei madalla nykytilasta yhtään?
Tai ero Koni+H&R -jousisettiin... vakiojousiakin Konien kanssa on kai pidetty ihan hyvänä...
Tämähän on näitä tyypillisiä "kilauta kaverille" -juttuja - vai onko kukaan koskaan päässyt ajamaan samanlaisia autoja eri alustavaihtoehdoilla? Noviisilla ainakin menee pää pyörälle: siis lyön jonkun (kalliin ja hyvämaineisen) setin alle > tuntuu takuulla paremmalle kuin entinen vähän kulahtanut > julistan kaikille, että tämä se on hyvä ja paras ... (< eli yksi lysti minkä ostan, kunhan vältän halvimmat "erikoistarjoukset"...)
Edit: Niin ja noi luvatut madalluksetkin voivat olla todellisuudessa mitä vain? Onko oletettavaa, että nykykunnossa vaunu on "vanhuuttaan" madaltunut sen verran, että tuo -20 mm ei madalla nykytilasta yhtään?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Konin ja Eibachin jousilla ei mitään kovin dramaattista eroa ole. Jos ei olisi hinnasta kiinnin niin ottaisin ehkä Eibachin, mutta koska tuo konin setti on hyvin hinnoiteltu niin ottaisin sen.
Madallus on tosiaan laskettu auton alkuperäisestä korkeudesta, joten vanhassa autossa ei korkeudessa tapahdu välttämättä mitään.
Madallus on tosiaan laskettu auton alkuperäisestä korkeudesta, joten vanhassa autossa ei korkeudessa tapahdu välttämättä mitään.
Löytyykö näihin tuota sport kittiä jostain? Itse en onnistu löytämään ja on orastavaa kiinnostusta kyseistä settiä kohtaan. Ainakin kun joku vuosi takaperin noita 156:een vertailin tuo vaikutti aika kustannustehokkaalta ratkaisulta.Alfieri kirjoitti:Tietävämmät: mitä eroa Koni SSK (sport suspension kit):llä...
Toinen kysymys, mahtaisiko jostakin löytyä tietoa GTV:n korkeudesta tuoreilla iskareilla? Ja tietty olis hyvä tietää millaisilla jousilla ja rengastuksella mittaukset on tehty. Tuolla projektiosaston puolella olleessa ketjussa oli jotain juttua maavarasta mutta jos löytyisi mittoja vaikka maasta lokasuojankaariin, olisi helpompi mitata. Omaa kulkinetta ei ole tarvetta madaltaa nykyisestä, pitäis vaan tietää miten paljon se poikkeaa uudesta että uskaltais vakiota matalampaa sarjaa laittaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Koni Finder kertoo että ei ole kittiä saatavilla Getvoseen.
http://www.koni.com/index.php?id=254
Edit: ^mielenkiintoinen juttu, joko Larkspeed hieman kusettaa ja on lykännyt kittiin jonkun toisen valmistajan jouset tai sitten Konin Finderissä on virhe.
http://www.koni.com/index.php?id=254
Edit: ^mielenkiintoinen juttu, joko Larkspeed hieman kusettaa ja on lykännyt kittiin jonkun toisen valmistajan jouset tai sitten Konin Finderissä on virhe.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Tai valmistus vaan lopetettu.Eipä v6 tb:aan saanut eteen konin sivujen mukaan sporteja,mutta ainakin itse moiset ostin viimekesänäEpezi kirjoitti:Koni Finder kertoo että ei ole kittiä saatavilla Getvoseen.
http://www.koni.com/index.php?id=254
Edit: ^mielenkiintoinen juttu, joko Larkspeed hieman kusettaa ja on lykännyt kittiin jonkun toisen valmistajan jouset tai sitten Konin Finderissä on virhe.

Alfaownerin forumilla oli juttua sivuten tuota korkeutta:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... bbing.html
Joku kertoo mitanneensa renkaan ja lokasuojan kaaren väliin jäävän 55 mm kun renkaat 225/45R17. STRO:n taulukoiden mukaan vierintähalkaisija omilla talvirenkailla on lähes identtinen (parin millin ero) ja raoksi jää 40 mm. Suht paljon on tippunut sikäli kun tämä on yhtään luotettava vertailu.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... bbing.html
Joku kertoo mitanneensa renkaan ja lokasuojan kaaren väliin jäävän 55 mm kun renkaat 225/45R17. STRO:n taulukoiden mukaan vierintähalkaisija omilla talvirenkailla on lähes identtinen (parin millin ero) ja raoksi jää 40 mm. Suht paljon on tippunut sikäli kun tämä on yhtään luotettava vertailu.
Tilasin tuollaisen Autotintdesignin sivuilta Leedsistä (18.1.). Eilen (12.2.)tuli Visa-lasku setistä, vaikka pakettia ei ole kuulunut. Ei ole kuulunut myöskään mitään vastausta kolmeen tiedusteluun asiasta. Luottokunta saa hoitaa. Paska firma. (meinaan siis tuo Autotintti!)qaz kirjoitti:Löytyykö näihin tuota sport kittiä jostain? Itse en onnistu löytämään ja on orastavaa kiinnostusta kyseistä settiä kohtaan. Ainakin kun joku vuosi takaperin noita 156:een vertailin tuo vaikutti aika kustannustehokkaalta ratkaisulta.Alfieri kirjoitti:Tietävämmät: mitä eroa Koni SSK (sport suspension kit):llä...
Saksan päässä?
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos tilaus - ja rahastus - sujuu noin kätevästi netitse, niin kyllä sähköposteihinkin olisi syytä vastata, firmahan mainostaa toimittavansa (melkein) mihin tahansa maapallolla. Tällä foorumilla ei taida olla topikkia, jossa verkkokaupoille jaettaisiin meriittiä tai dismeriittiä.
Kokemus on kyllä opettanut, miten mallikas kaupankäynti sujuu. Ensin tulee tilausvahvistua, sitten kun maksupuoli on selvitetty ja tavara lähtee, siitä tulee erillinen ilmoitus ja ohessa linkki ja seurantakoodi jakelufirman sivun kautta tapahtuvaa seurantaa varten.
Tätä taustaa vasten tuo Autotintti on ihan pellefirma. No, hinta oli edullisin ja sivut antoivat ihan asiallisen kuvan firmasta, mutta en kyllä suosittele...
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos tilaus - ja rahastus - sujuu noin kätevästi netitse, niin kyllä sähköposteihinkin olisi syytä vastata, firmahan mainostaa toimittavansa (melkein) mihin tahansa maapallolla. Tällä foorumilla ei taida olla topikkia, jossa verkkokaupoille jaettaisiin meriittiä tai dismeriittiä.
Kokemus on kyllä opettanut, miten mallikas kaupankäynti sujuu. Ensin tulee tilausvahvistua, sitten kun maksupuoli on selvitetty ja tavara lähtee, siitä tulee erillinen ilmoitus ja ohessa linkki ja seurantakoodi jakelufirman sivun kautta tapahtuvaa seurantaa varten.
Tätä taustaa vasten tuo Autotintti on ihan pellefirma. No, hinta oli edullisin ja sivut antoivat ihan asiallisen kuvan firmasta, mutta en kyllä suosittele...
Kyllä alustasetti tuli lopulta. Luottokunta pani vähän vauhtia ja sain firmasta jopa sähköpostivastauksen(!), jossa pyytelivät anteeksi viivytystä ja vakuuttivat, että Hollannissa kusee ja on erikoistilaus ja ....
Onko se sitten Konin setti: Konin paketissa tuli, sisällä iskunvaimentimet etu- ja takapäähän (toivottavasti sopivat), ja paketti Lesjöforsin jousia, 4 mustaksi maalattua, jotka "näyttävät" oikeanlaisilta, toivottavasti sopivat nekin. Mitään lähetyslistaa tms. ei ollut.
Sitten pitäisi tapella ne paikoilleen
Etupään tolpat lähtevät pakettina, purku. Sitten uusiin iskareihin uudet jouset, kasaus ja paikalleen. Ei ehkä käytännössä suju meikäläiseltä ihan näin, mutta periaatteessa
Takapää: iskunvaimentimen vaihtokin vielä onnistunee, en tiedä, paljonko tarvitsee purkaa, ei taida ihan riittää, että ottaa ylä- ja alapäästä auki. Mutta miten ihmeessä jousen saa pois? Jousenpuristimia sinne ei saa...
nimim.
"jospa ei ihan kaikkia mokia tarvitsisi välttämättä tehdä itse"

Onko se sitten Konin setti: Konin paketissa tuli, sisällä iskunvaimentimet etu- ja takapäähän (toivottavasti sopivat), ja paketti Lesjöforsin jousia, 4 mustaksi maalattua, jotka "näyttävät" oikeanlaisilta, toivottavasti sopivat nekin. Mitään lähetyslistaa tms. ei ollut.
Sitten pitäisi tapella ne paikoilleen

Etupään tolpat lähtevät pakettina, purku. Sitten uusiin iskareihin uudet jouset, kasaus ja paikalleen. Ei ehkä käytännössä suju meikäläiseltä ihan näin, mutta periaatteessa

Takapää: iskunvaimentimen vaihtokin vielä onnistunee, en tiedä, paljonko tarvitsee purkaa, ei taida ihan riittää, että ottaa ylä- ja alapäästä auki. Mutta miten ihmeessä jousen saa pois? Jousenpuristimia sinne ei saa...
nimim.
"jospa ei ihan kaikkia mokia tarvitsisi välttämättä tehdä itse"
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Takapää tosi easy vaihtaa,tokalla kerralla max 15min per puoli
Ei tartte puristinta.iskari irti ja se ainut pultti auki,joka pitää paketin kasassa.
Lyhennä samalla sitä,pohjauskumia takana,muuten se kantaa joka töyssystä.....kokemusta on
Säädä iskari ennakkoon,muuten sen iskarin yläpään joutuu taas irrottamaan.
Itsellä toiseksi löysimmällä ja aika hyvä.
kuva albumissa tosta setistä

Ei tartte puristinta.iskari irti ja se ainut pultti auki,joka pitää paketin kasassa.
Lyhennä samalla sitä,pohjauskumia takana,muuten se kantaa joka töyssystä.....kokemusta on

Säädä iskari ennakkoon,muuten sen iskarin yläpään joutuu taas irrottamaan.
Itsellä toiseksi löysimmällä ja aika hyvä.
kuva albumissa tosta setistä
Kiitos, kaikki neuvot ja vinkit otettu kumartaen vastaan.alfa164 kirjoitti:Takapää tosi easy vaihtaa,tokalla kerralla max 15min per puoli![]()
Ei tartte puristinta.iskari irti ja se ainut pultti auki,joka pitää paketin kasassa.
En edes kuvittele tekeväni mitään nopeusennätyksiä, menee yleensä pyyhkimen vaihdossakin "tunti tuumailuun".
Ehkäs ne pultit sieltä takapäästä onnistun paikallistamaan, avaaminen voikin olla hankalampi... Mutta miilä keinolla puretaan jousen jännitys? Onhan siellä aika puristus vaikka takapäätä nostaakin??
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kun tunkkaat nurkan ylös niin jousen jännitys häviää lähes kokonaan siinä. Kun avaat iskaritolpan kiinnityksen niin siinä vaiheessa saattaa vähän valahtaa lisää, mutta ei niin että aiheuttaisi mitään toimenpiteitä. Jos jännittää niin voihan sitä vähän tunkilla pitää jousilautasesta vastaan, ja laskee sitten tunkilla alas.
Ok. vähän jänskättää vaan kun tietää, miten se jousi voi vähässäkin jännityksessä paukahtaa. Mutta tuohan on ihan hyvä konsti, että ottaa varmuudeksi tunkilla vähän vastaan. Austavasti etupäätä lähestyin, mutta totesin, että hommaan on käytävä apinan raivolla ja päättäväisin ottein, on meinaan pultit ja mutterit sen verran hyvin juurtuneet paikalleen. Etuiskarin yläpääkin näyttää "hapettuneen" 13 vuodessa niin että kuusiokolon ja kiristysmutterin suhde näyttää, ei pelkästään vaiintumeelta, vaan täysin jämähtäneeltä.
Muutama rupeama auton parissa takana. Takapää OLI helppo. Tunkin kanssa sai hyvin otettua ja laitettua uuden jousen. Mokaosastoon meni ainoastaan se, kun huomasin "liian nyöhään", että jousen alapää on sitten kiinni lautasessa ristipääruuvilla, jonka kanta näkyisi, jollei se oli kuran peitossa, jokseenkin maan keskipisteen suunnasta tähystettynäalfa164 kirjoitti:Takapää tosi easy vaihtaa,tokalla kerralla max 15min per puoli![]()
...
Lyhennä samalla sitä,pohjauskumia takana,muuten se kantaa joka töyssystä
...

Paljonko tuota pohjauskumia olisi syytä modifioida, eihän siinä niin paljon kumia ole alunperinkään?
Mutta se ETUPÄÄ. Ongelmia osasin odottaakin, tolppa nyt on sentään (vihdoin) irti - alempi mutteri piti rikkoa, ylempi lähti laittoman kovalla väännöllä - uudet pultit ja mutterit siis hankittava.
Ja sitten hyviä neuvoja, please! Pitäisi nimittäin saada se tolpan yläpää purettua. Näyttäisi olevan 21 mm mutteri ja 7 mm kuusiokolo, josta ilmeisesti vastaan pitämällä pitäisi tuo mutteri hyrrätä irti. Onnistuuko tämä ylipäänsä ilman jotain erikoistyökalua (on onhan toi 7! mm kuusiokolo sellainen ja hankittuna). Mutteri on epämiellyttävän syvällä, joten sivulta ei oikein pääse vääntämään ja hylsyavain taas estää pääsym kuusiokoloon?!?.
Kokeiles tulppa-avainhylsyllä. Se on 21mm ja yltää aika syvälle, keskellä on reikä josta saat kuusioavaimen sisään avaimen ulkopäähän sopii yleensä 21mm lenkki.Alfieri kirjoitti: Ja sitten hyviä neuvoja, please! Pitäisi nimittäin saada se tolpan yläpää purettua. Näyttäisi olevan 21 mm mutteri ja 7 mm kuusiokolo, josta ilmeisesti vastaan pitämällä pitäisi tuo mutteri hyrrätä irti. Onnistuuko tämä ylipäänsä ilman jotain erikoistyökalua (on onhan toi 7! mm kuusiokolo sellainen ja hankittuna). Mutteri on epämiellyttävän syvällä, joten sivulta ei oikein pääse vääntämään ja hylsyavain taas estää pääsym kuusiokoloon?!?.
Giulia Super -69
paaaitsi ettäää - eihän se tietenkään olekaan mikään 21 mm, sehän olisi aivan liian tavanomaista, se on 22 millinen , piti oikein tarkistaa
sorry, eihän se ole "kuin" millin heitto, mutta tottakai 22! millinen on paaljon hienompi ja erikoisempi....
Kaiken lisäksi näyttää huolestuttavallisesti siltä, että mutterin kiinnipysymminen on varmistettu jollakin lukistusaineella.... taitaa meikäläisen keinot käydä vähiin.

Kaiken lisäksi näyttää huolestuttavallisesti siltä, että mutterin kiinnipysymminen on varmistettu jollakin lukistusaineella.... taitaa meikäläisen keinot käydä vähiin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Pulttipyssyllä lähtee kivuttomimmin.Alfieri kirjoitti:paaaitsi ettäää - eihän se tietenkään olekaan mikään 21 mm, sehän olisi aivan liian tavanomaista, se on 22 millinen , piti oikein tarkistaasorry, eihän se ole "kuin" millin heitto, mutta tottakai 22! millinen on paaljon hienompi ja erikoisempi....
Kaiken lisäksi näyttää huolestuttavallisesti siltä, että mutterin kiinnipysymminen on varmistettu jollakin lukistusaineella.... taitaa meikäläisen keinot käydä vähiin.
Biltemasta taisi saada tosin ihan työkalunkin tuota käsin irroitusta varten?
Ei inahtanutkaan käsipelillä, ampumalla lähti kolmannella, kivuttomasti, kyllä.
Sitten vielä kysymys tuosta iskarin alakiinnityspultista, näyttää olevan 10-pultti, mutta kierre on kyllä ainakin "normaalia" tiheämpi, mahtaako myös lujuudessa olla eroa? Syyllistynkö johonkin, jos korvaan sen särkemäni normi M10:llä, jota alkuperäinen lähinnä muistuttaa vai pitääkö jostain (Deltasta!?) hakea jalosyntyinen kiinnitin?
Sitten vielä kysymys tuosta iskarin alakiinnityspultista, näyttää olevan 10-pultti, mutta kierre on kyllä ainakin "normaalia" tiheämpi, mahtaako myös lujuudessa olla eroa? Syyllistynkö johonkin, jos korvaan sen särkemäni normi M10:llä, jota alkuperäinen lähinnä muistuttaa vai pitääkö jostain (Deltasta!?) hakea jalosyntyinen kiinnitin?
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Siitä kapeimmasta kohdasta ainakin itse pätkäsin.Alfieri kirjoitti: Paljonko tuota pohjauskumia olisi syytä modifioida, eihän siinä niin paljon kumia ole alunperinkään?
Itse korvaan aina nuo "paskarauta" pultit,mutut ja prikat haponkestävillä ja vielä perään kuparitahnaa tai "mölkkyä" niin aukeaakin vielä joskus

No voi sun @%&™˙! Eikö tämä engelsmannien superfirma lähettänytkin tietysti ja tottakai väärät etuiskarit: 8741-1404 (GTV V6) kun piti olla 8741-1324Sport. Enkä sitten tilaamisen yhteydessä tehnyt muuta kuin ilmoitin auton tarkat tiedot ja pyysin vielä erikseen varmistamaan, että etuiskarit ovat nuo 8741-1324:t. Edellä ehdinkin jo kertoa, mitä mieltä olin po. firmasta. Yhä pahenee siis.
Jos ei jo tähän mennessä tässä ketjussa ole käynyt selväksi, niin todettakoon nyt vielä, että Autotintdesing.com -firman kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Hinnat ovat kyllä nettisivuilla edullisimmat ja sivut antavat päällisin puolin ihan luotettavan vaikutelman, mutta todellisuudessa kaupankäynti ei suju asianmukaisesti.
Selvittelyihin menee tässä vielä tovi. Jos joku on kiinnostunut pikakaupoista V6 Spider/GTV:n huippualustasetistä, niin ks. myytävänä -osasto.
***
"10" tuossa pultinkannassa seisoo (R ja B -kirjaimen lisäksi), joten "kovempaa kamaa" se taitaa olla kuin rautakaupan peruspultti. Ja alkuperäisen kierre on tosiaan tiheä, mutta sillä ei taida olla suurempaa merkitystä?
Selvittelyihin menee tässä vielä tovi. Jos joku on kiinnostunut pikakaupoista V6 Spider/GTV:n huippualustasetistä, niin ks. myytävänä -osasto.
***
"10" tuossa pultinkannassa seisoo (R ja B -kirjaimen lisäksi), joten "kovempaa kamaa" se taitaa olla kuin rautakaupan peruspultti. Ja alkuperäisen kierre on tosiaan tiheä, mutta sillä ei taida olla suurempaa merkitystä?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Eipä sillä kierteellä niin väliä, kunhan on sopiva vastamutteri 
Luujusluokat ilmoitetaan tyyliin 8.8 tai 10.12 eli olisikohan tuo B numero 8.
Mikähän perhana tuolla getvosen alustassa kolisee, erityisesti kaarteissa kuuluu kauhee pauke montuissa (viittaisi kallistuksenvakaajaan), tai kun kääntää käsijarrulla. Katsastuksessa ei mitään löytynyt, ja tänään tarkistelin tuota kallistuksen vakajaa, mutta ei siinäkään tuntunut olevan mitään ihmeellistä.

Luujusluokat ilmoitetaan tyyliin 8.8 tai 10.12 eli olisikohan tuo B numero 8.
Mikähän perhana tuolla getvosen alustassa kolisee, erityisesti kaarteissa kuuluu kauhee pauke montuissa (viittaisi kallistuksenvakaajaan), tai kun kääntää käsijarrulla. Katsastuksessa ei mitään löytynyt, ja tänään tarkistelin tuota kallistuksen vakajaa, mutta ei siinäkään tuntunut olevan mitään ihmeellistä.
- Ollie
- Viestit: 176
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
- Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
- Paikkakunta: Tampere
Ruuvin murtolujuus saadaan selville kertomalla lujuusluokan ensimmäinen luku sadalla. Myötöraja saadaan kertomalla murtolujuus tunnuksen desimaaliosalla.
Jos ruuvin lujuusluokka on10.9, murtolujuus ja myötöraja saadaan seuraavasti:
murtolujuus: fub = 10·100 N/mm2 = 1000 N/mm2
myötöraja: fyb = 1000·0,9 N/mm2 = 900 N/mm2
Muttereiden lujuusluokan on vastattava ruuvin lujuusluokkaa. Korkealujuuksisia ruuveja vastaavien
muttereiden lujuusluokkia ovat 8 ja 10.
Jos ruuvin lujuusluokka on10.9, murtolujuus ja myötöraja saadaan seuraavasti:
murtolujuus: fub = 10·100 N/mm2 = 1000 N/mm2
myötöraja: fyb = 1000·0,9 N/mm2 = 900 N/mm2
Muttereiden lujuusluokan on vastattava ruuvin lujuusluokkaa. Korkealujuuksisia ruuveja vastaavien
muttereiden lujuusluokkia ovat 8 ja 10.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Oli niin saakelin matala tuo GTV niin rakentelin pienen korotussarjan eteen.
- Liitteet
-
- 29032009(011).jpg
- Korotussarja
- (153.32 KiB) Tiedosto ladattu 6617 kertaa
Tällainen pituus ero oli uudella ja vanhalla jousilangalla. Vanhasta ei saanut kahdella jousipuristimella jännitystä purettua, kun eivät leuta riittäneet, tarvittiin neljä. Uusi taas meni iskarin päälle ilman yhdenkään puristimen apua.
Käytännössä en ensin saanut mitään korin korkeuden muutosta mitattua, mutta parin päivän seisonnan ja takajousien vaihdon jälkeen etupää oli tuuman aiempaa alempana, takapää vähän vähemmän. Toivottavasti ei enää ainakaan paljoa painu, kunhan pääsen ajamaan - ei mahdu sitten enää 11 cm korkuinen hallitunkki helman alle
Seuraavalle tekijälle pari vinkkiä, jotka itse totesin työn aikana:
-etulokarissa jousen takana on jarrupalan kuluneisuusvalon johdolla kiinnike. Johto kannattaa ottaa sieltä suosiolla pois tieltä ennenkuin taiteilee tolpan alas, se irtoaa sieltä tod.näk. kuitenkin jousilautasen reunan repimänä
-joku antoi hyvän vinkin: pyörän irroituksen jälkeen kannattaa napaan kiertää yksi pyöränpultti takaisin. Siitä on esim. ristikkoavaimella hyvä väännellä akselia tolppaa irrottaessa ja takaisin taiteillessa
-toista puolta tehdessä autoin vielä jousipuristimella jousta vähän kasaan jännittämällä, vaikka tolppa oli jo jokseenkin kohdillaan, mutta alakiinnityksen kohdistaminen oli vähän taiteilua
Käytännössä en ensin saanut mitään korin korkeuden muutosta mitattua, mutta parin päivän seisonnan ja takajousien vaihdon jälkeen etupää oli tuuman aiempaa alempana, takapää vähän vähemmän. Toivottavasti ei enää ainakaan paljoa painu, kunhan pääsen ajamaan - ei mahdu sitten enää 11 cm korkuinen hallitunkki helman alle
Seuraavalle tekijälle pari vinkkiä, jotka itse totesin työn aikana:
-etulokarissa jousen takana on jarrupalan kuluneisuusvalon johdolla kiinnike. Johto kannattaa ottaa sieltä suosiolla pois tieltä ennenkuin taiteilee tolpan alas, se irtoaa sieltä tod.näk. kuitenkin jousilautasen reunan repimänä
-joku antoi hyvän vinkin: pyörän irroituksen jälkeen kannattaa napaan kiertää yksi pyöränpultti takaisin. Siitä on esim. ristikkoavaimella hyvä väännellä akselia tolppaa irrottaessa ja takaisin taiteillessa
-toista puolta tehdessä autoin vielä jousipuristimella jousta vähän kasaan jännittämällä, vaikka tolppa oli jo jokseenkin kohdillaan, mutta alakiinnityksen kohdistaminen oli vähän taiteilua
- Liitteet
-
- Uudet ja vanhat etujouset.jpg
- (95.43 KiB) Tiedosto ladattu 6524 kertaa
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Huomasin sunnuntaina, että Getvosen toinen takaiskari oli päästellyt nesteet pihalle. Tietääkseni siihen on aikanaan laitettu "Novitecin alustasarja". Tarkoittanee kai käytännössä noita -40mm jousia, koska ainakin takana oli Monroen iskarit.
Mitkähän tuohon kannattaisi taakse iskeä? Kannattaako tilata Heikalta/Briteistä originaalit vai alfisti.netistä keltaiset Konit? Etsin kustannustehokasta ratkaisua, koska eipä tuo GTV välttämättä montaa kuukautta pihassa vanhene. Originaalit oli ainakin Briteissä 88£/pari, Konit ovat ilmeisesti 119€/kpl jos oikein tuota tulkitsin?
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1288.html
Aika pintakovaa tuo GTV:n kyyti on ollut, onko noilla Monroella ollut mitään tekemistä sen kanssa?
EDIT: Niin rekisteriotteesta lukee, että etäisyys pyörän navasta lokasuojan kaareen 360mm. Edessä ja takana.
Mitkähän tuohon kannattaisi taakse iskeä? Kannattaako tilata Heikalta/Briteistä originaalit vai alfisti.netistä keltaiset Konit? Etsin kustannustehokasta ratkaisua, koska eipä tuo GTV välttämättä montaa kuukautta pihassa vanhene. Originaalit oli ainakin Briteissä 88£/pari, Konit ovat ilmeisesti 119€/kpl jos oikein tuota tulkitsin?
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1288.html
Aika pintakovaa tuo GTV:n kyyti on ollut, onko noilla Monroella ollut mitään tekemistä sen kanssa?
EDIT: Niin rekisteriotteesta lukee, että etäisyys pyörän navasta lokasuojan kaareen 360mm. Edessä ja takana.
Viimeksi muokannut liekki, 14 Huhti 2009, 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Samaa vaivaa ollut omassa. Eli montuissa kolisee aika lailla. Tosin talvirenkailla ei kuulu inahdustakaan, mutta kesärenkailla kolinan kyllä kuulee. Talvivanteissa ET on 25 ja kesävanteissa olisko 33? Tekeekö se tosiaan noin suuren eron? Viime katsastuksessa oikein pyysin katsomaan mikä siellä kolisee, mutta eipä sieltä mitään löytynyt. Omissa tutkimuksissa saatiin ilmeisesti paikallistettua se yhteen tiettyyn puslaan takapäässä.Epezi kirjoitti:Mikähän perhana tuolla getvosen alustassa kolisee, erityisesti kaarteissa kuuluu kauhee pauke montuissa (viittaisi kallistuksenvakaajaan), tai kun kääntää käsijarrulla. Katsastuksessa ei mitään löytynyt, ja tänään tarkistelin tuota kallistuksen vakajaa, mutta ei siinäkään tuntunut olevan mitään ihmeellistä.
Ei kellään muuten satu olemaan räjäytyskuvaa GTVn takapäästä?
Nyt on muutaman kerran päästy uutta alustaa kokeilemaan, ei mitään pikataipaleita vielä. On se aika kova. Varsinkin pääkaupungin surkeilla, rikkinäisillä päällysteillä täytyy todeta, että kova se on. Toisaalta ei ole vielä tullut kaarteessa rajaa vastaan. Ei vielää hermot kestä vetää 90-risteyskäännöstä 80 km/h. Tuntuu, että tuolla voi käyttää aivan uskomattomia kaarrenopuksia! Tulee olemaan kesemmällä hauska härnätä motoristeja mutkateillä 
Kun nuo Konit nyt säädettävät on, niin onko niiden säätämisessä jotain peukalosääntöjä tai muita käytännön periaatteita? Se on, selvä että samalla akselilla samat säädöt, mutta entä etupää ja takapää? Nöösi pohtii, että miten vaikuttaa ominaisuuksiin, jos takapää on suhteessa jäykempi kuin etupää - tai päinvastoin?!? Vai veivataanko joka nurkka niin kireälle kuin sielu sietää ja persus kärsii arkiajossa?
No, joka tapauksessa tässä vaiheessa vaikuttaa, että se mitä haettiin, toteutui hyvin. Vaunu on vakaa kuin VR:n veturi ja korkeudetakin on otettu löysät pois + sananmukaisesti.

Kun nuo Konit nyt säädettävät on, niin onko niiden säätämisessä jotain peukalosääntöjä tai muita käytännön periaatteita? Se on, selvä että samalla akselilla samat säädöt, mutta entä etupää ja takapää? Nöösi pohtii, että miten vaikuttaa ominaisuuksiin, jos takapää on suhteessa jäykempi kuin etupää - tai päinvastoin?!? Vai veivataanko joka nurkka niin kireälle kuin sielu sietää ja persus kärsii arkiajossa?
No, joka tapauksessa tässä vaiheessa vaikuttaa, että se mitä haettiin, toteutui hyvin. Vaunu on vakaa kuin VR:n veturi ja korkeudetakin on otettu löysät pois + sananmukaisesti.
Jaaha nyt päästy jo kevät fiiliksiin uuden alusta kanssa!
Säädä iskarit etupäässä säätävaran puoleen väliin ja takapäässä 1/4-1/3 kierrosta kiinnipäin. Tuo voisi olla aika hyvä perussäätö. Iskarit säädetään jousien mukaan ja etupäässä on jäykemmät joten sinne enemmän vaimennusta.
Lopullinen hienosäätö sitten testilenkin perusteella. Kannattaa tehdä testiajot aina samalla pätkällä näin huomaat parhaiten eri säätöjen vaikutukset, kun testiolot pysyvät samana. Niin ja se testiajo on sitten ihan tavallista nautiskelua sellaisella vauhdilla, että pystyt vielä analysoimaan alustan toimintaa!
Säädä iskarit etupäässä säätävaran puoleen väliin ja takapäässä 1/4-1/3 kierrosta kiinnipäin. Tuo voisi olla aika hyvä perussäätö. Iskarit säädetään jousien mukaan ja etupäässä on jäykemmät joten sinne enemmän vaimennusta.
Lopullinen hienosäätö sitten testilenkin perusteella. Kannattaa tehdä testiajot aina samalla pätkällä näin huomaat parhaiten eri säätöjen vaikutukset, kun testiolot pysyvät samana. Niin ja se testiajo on sitten ihan tavallista nautiskelua sellaisella vauhdilla, että pystyt vielä analysoimaan alustan toimintaa!
Giulia Super -69
No, tulipa nyt kokeiltua tuo 90 asteen kääntö kiihdytyskaistalle 80 km/h vauhdissa: perä irtosi snadisti, pieni vastaohjaus paulautti, täysi kontrolli koko ajan. VAU! VAU!! VAU!!!
Hyvältä näyttää madallus, alut on alla (originaalit), pakoputki pörisee (takapöntössä reikä), havumetsä tuoksuu (katto auki), KARVANOPAT enää puuttuu!!!
Sellainen ongelma muuten noiden Konien kanssa takana, että takavakaaja on sen verran kapea haaraväliltään, että tahtoo ottaa iskunvaimentimen runkoon kiinni. vaikka kuinka yrittää keskelle säätää, niin tahtoo jäädä jomman kumman mutterin pää sen verran lähelle iskaria, että kolahtaa joustossa. Tämä johtuu kai sekä siitä, että koko joustinrakenne on sporttijousien takia normaaliasennossakin alempana sekä siitä, että Konien runko on alkuperäisiskareita paksumpi.
Hyvältä näyttää madallus, alut on alla (originaalit), pakoputki pörisee (takapöntössä reikä), havumetsä tuoksuu (katto auki), KARVANOPAT enää puuttuu!!!
Sellainen ongelma muuten noiden Konien kanssa takana, että takavakaaja on sen verran kapea haaraväliltään, että tahtoo ottaa iskunvaimentimen runkoon kiinni. vaikka kuinka yrittää keskelle säätää, niin tahtoo jäädä jomman kumman mutterin pää sen verran lähelle iskaria, että kolahtaa joustossa. Tämä johtuu kai sekä siitä, että koko joustinrakenne on sporttijousien takia normaaliasennossakin alempana sekä siitä, että Konien runko on alkuperäisiskareita paksumpi.
Minäkin huomasin vasta kun rupesin tutkimaan, että mikä on syönyt iskunvaimentimen muovisuojan alareunan loville; vakaajatangon päässä oleva mutterihan siihen yltää (joustossa tai kaarteessa?).alfa164 kirjoitti:Itsellä ei takapäässä moista pulmaa
Ei ota renkaat kaariin (jos sitä tarkoitit), mutta alla onkin normikaposet 205/50 16".alfa164 kirjoitti:ottaako sulla kaariin kiinni joustossa?
Meinaatko helmasaumaa takana?alfa164 kirjoitti:Itsellä nappaa välillä kiinni se saumakohta.alla myös -40mm jouset+konit

Onhan toi "aika" lähellä Maapallon pintaa ja raapaisee mm. autotallin kynnystä, niinkuin näkyy metallin kiillosta. Samoin esim. nuo parkkihallien betonilattiaan pultatut metalliset "pysäytinkorokkeet" jysäyttävät etupyörien takana runkoon...
- Liitteet
-
- Maltillinen madallus Spider.jpg
- (129.85 KiB) Tiedosto ladattu 5784 kertaa