V6 jakohihna
Valvoja: Moderators
V6 jakohihna
Tuli ajettua 156 V6:sta tuossa viikonvaihteessa ja iski pahemman luokan halu saada tuollainen omaksi . Nyt kuitenkin hieman ihmetyttää tuo jakohihnan vaihtoväli. Onko jollain tietoa että tässä moottorissa olisi hihna paukkunu vai onko tuo 60tkm vain Deltan varotoimi?
Ei tulisi enää kuulonkaan ottaa tuota 156:sta pienemmällä koneella kuuin tuo 2.5 V6, kyllä sen verran kivasti liikahti (sen mitä pitoa löytyi) ja ne äänet!! Vai pitäiskö tyytyä etsimään 3.0 V6 tuohon seiskavitoseen. Olis mukana se 156:sta pahasti uupuva elementti eli takaveto . No nannaa nuo on kaikki!
Ei tulisi enää kuulonkaan ottaa tuota 156:sta pienemmällä koneella kuuin tuo 2.5 V6, kyllä sen verran kivasti liikahti (sen mitä pitoa löytyi) ja ne äänet!! Vai pitäiskö tyytyä etsimään 3.0 V6 tuohon seiskavitoseen. Olis mukana se 156:sta pahasti uupuva elementti eli takaveto . No nannaa nuo on kaikki!
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)
Re: V6 jakohihna
Kai niitä jokunen on voinut paukkua kuten missä tahansa hihnallisessa koneessa, mutta ei niin läheskään niin suuressa määrin kuin TS koneessa.Basswood kirjoitti:Tuli ajettua 156 V6:sta tuossa viikonvaihteessa ja iski pahemman luokan halu saada tuollainen omaksi . Nyt kuitenkin hieman ihmetyttää tuo jakohihnan vaihtoväli. Onko jollain tietoa että tässä moottorissa olisi hihna paukkunu vai onko tuo 60tkm vain Deltan varotoimi? :
Nuo vaihtovälit näyttävät vaihtelevan eri maissa aika paljon.
Kannattaa noudattaa 60000 km väliä tosissaan, jotkut ajelee pisempään mutta omalla vastuulla, kyllä V6:en sen 60000 matkalla on paljon varmempi laite jakopäästään kuin TS, siinä kunnon tukevat kiristimet ja hihna muistaakseni vahvistettu jollain lasikuidun tapasella aineella...
Ite en tiä yhtään 24v konetta josta hihna ois ropannu ennen aikojaan.
Ite en tiä yhtään 24v konetta josta hihna ois ropannu ennen aikojaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
gtvv6.com foormumissa top-10 listalla ykkösenä on joko jakohihna tai boschin AFM. Muutama keskustelu jakohihnoista,
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
Yhdeltä kaverilta menikin hihna poikki (V6 24v kone),
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
Yhdeltä kaverilta menikin hihna poikki (V6 24v kone),
http://www.gtvv6.com/phpBB2/viewtopic.p ... ht=cambelt
______________________________________
Joo se oli tiemmä aika paha ongelma ainakin ekoissa 24V kolmilitrasissa, sittemmin niihin on tehty jotain parannuksia...
tiettävästi joskus aikoinaan meni yhellä tyypillä melko uus 164 V6:en vakuutuslunastukseen kun remmi katkes mutta en oo ihan varma siitä oliko se 12 vai 24V kone...
Tietääkö kukaan onko koskaan kenellekään tuplaketju katkennu..?
tiettävästi joskus aikoinaan meni yhellä tyypillä melko uus 164 V6:en vakuutuslunastukseen kun remmi katkes mutta en oo ihan varma siitä oliko se 12 vai 24V kone...
Tietääkö kukaan onko koskaan kenellekään tuplaketju katkennu..?
Minä en huomannut minkäänlaista eroa hihnan ja tulppien vaihdon sekä venttiilien säädön jälkeen. (V6 turbo).
Täytyy kyllä sanoa että kaikki alfan V6 koneet mitkä olen koeajanut (V6 turbo, 2,5V6 ja 3,0V6) ovat aivan loistavia. Jos hihnan tilalla vain olisi ketju tai joku muu parempi ratkaisu niin ne olisi täydellisiä!! (melkein ainakin)
Täytyy kyllä sanoa että kaikki alfan V6 koneet mitkä olen koeajanut (V6 turbo, 2,5V6 ja 3,0V6) ovat aivan loistavia. Jos hihnan tilalla vain olisi ketju tai joku muu parempi ratkaisu niin ne olisi täydellisiä!! (melkein ainakin)
______________________________________
no mulla vaihdettiin hihna 80 tuhannessa ja oli vielä kuin uusi, ainoastaan apuhihna oli kulahtaneen näköinen.dino kirjoitti:Kyllä kone kiersi ihan eritavalla, kun 60tkm vaihdoin hihnan ja tulpat (kuin uusi). Olisi kyllä pitänyt pyytää näyttämään vanha hihna, niin ois nähnyt monta hammasta hihnasta oli mennyt. (156 v6 2.5)
Jeps, jos tuollainen ny tulis hommattua, ni eiköhän se hihnakin tuu vaihdettua ajallaan, ihan vaan yöunien takia.. Rahastahan homma ei oo kiinni Ei vissii ihan helppo homma tuo vaihto operaatio, sen mitä tuli katseltua.
75 T.S. -91 (evp), GT JTS -06, Fiat 124 Spider -75, 159 2.4JTDM Aut -07 (ex: 156 2.4JTD 1999)
Re: V6 jakohihna
Oliko punainen SW JIX-jotain?Basswood kirjoitti:Tuli ajettua 156 V6:sta tuossa viikonvaihteessa
Sikäli kysyin, kun paikallisessa lada-autossa oli / on sellainen myynnissä ja kuolasin sen perään Sama väri kun omassakin, olivat kuin kaksi marjaa siinä vieretysten.Basswood kirjoitti:Eipä ollut. Tuli ajeltua akselilla loimaa-somero-salo. Että tuli tuota tuntumaa niin matka ajoon kuin vanhaan kunnon torin pyöritykseen
Oli vaan tuplaten kilometrejä nykyiseen verrattuna, maaliltaan huonommassa kunnossa ja kallis... Mutta ne äänet... Ah...
Jep. Mulla On -93 164 24v v6 3.0 vaihettiin jako hihna.( vanha hihna oli kuin uus) Auto kävi sitä ennen vähän rynkyttäen.(jako pielessä, meni silti päästöistä läpi) vaihdon jälkeen kävi kuin kello, no muutaman viikon kuluttua auto alko taas käymään kuin kolmella pytyllä. Ihmeteltiin että mikä hätänä. no se selvisi vasta kun avattiin jakohihnan suojus. hihna oli täysin löysä! eli jako oli hypännyt. ei muuta ku tutkimaan mikä sen aiheutti.
Syy löyty kiristin tapista. Onneksi mitään ei hajonnut vaan auto käy taas nätisti. Olen kuullut että 24 venasessa hihna kyllä kestää, vaihto väli on pidempi kuin 12v. jopa 120t! nykyään sitä on laskettu 90t. Ne kelen kiristin hässäkät kun vaan muistaa vaihtaa kans.
Syy löyty kiristin tapista. Onneksi mitään ei hajonnut vaan auto käy taas nätisti. Olen kuullut että 24 venasessa hihna kyllä kestää, vaihto väli on pidempi kuin 12v. jopa 120t! nykyään sitä on laskettu 90t. Ne kelen kiristin hässäkät kun vaan muistaa vaihtaa kans.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
ja ainakin vanhoissa 3.0 24v ilmeisesti kiristin tappi(en tiedä osan virallista nimeä) on se ongelman aiheuttaja. ( oma kohtaista kokemusta)
muut rullat(24v 3.0)ovat järeää tekoa enkä usko niiden kovin äkkiä hajoavan. en tiiä onko totta, mutta suositellaan vaihdettavan joka toinen kerta?? ja ainakin siinä alfa klubin artikkelissa oli maininta että 120t 3.0 24v vaihtoväli.(ja oon lukenu jostain muualtakin en vaan nyt jaksa muistaa mistä) Mutta en aio yli 80t kuitenkaan suomen olosuhteissa ajella.
ainakin 164,n hihnan kuntoa on helppo tarkkailla, ottaa vaan keulan puolisten nokkapyörien suojan välillä pois ja kattoo ja kokeilee. on muuten järkyttävän hintaista hommaa, tuo remmin vaihto. ite kun osaava kaveri tekee(ite en lukeudu niihin ) menee max pari tuntia.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
ja ainakin vanhoissa 3.0 24v ilmeisesti kiristin tappi(en tiedä osan virallista nimeä) on se ongelman aiheuttaja. ( oma kohtaista kokemusta)
muut rullat(24v 3.0)ovat järeää tekoa enkä usko niiden kovin äkkiä hajoavan. en tiiä onko totta, mutta suositellaan vaihdettavan joka toinen kerta?? ja ainakin siinä alfa klubin artikkelissa oli maininta että 120t 3.0 24v vaihtoväli.(ja oon lukenu jostain muualtakin en vaan nyt jaksa muistaa mistä) Mutta en aio yli 80t kuitenkaan suomen olosuhteissa ajella.
ainakin 164,n hihnan kuntoa on helppo tarkkailla, ottaa vaan keulan puolisten nokkapyörien suojan välillä pois ja kattoo ja kokeilee. on muuten järkyttävän hintaista hommaa, tuo remmin vaihto. ite kun osaava kaveri tekee(ite en lukeudu niihin ) menee max pari tuntia.
Tuota en kyllä usko, itselläni on ainakin n. 130tkm ajettu kiristin rullineen jolle ei ole tehty mitään, tuohan on metallinen rulla noissa 12v-moottoreissa, miten uudemmissa? Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.juike kirjoitti:Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Veit jalat suustani. Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että tuo 12v kuutonen on jakopäästään Alfan hihnavetoisista pannuista luotettavin. Kiristin tahtoo kyllä vuotaa öljyä, mutta enpä ole kuullut öljyn tärväävän remmiä. Järkikin tietysti sanoo että jos vuoto on kovin railakasta niin se kannattaa korjata.GAMMA500 kirjoitti:Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps..öljyä tuppaa vuotamaan ajamittaan...GAMMA500 kirjoitti:Tuota en kyllä usko, itselläni on ainakin n. 130tkm ajettu kiristin rullineen jolle ei ole tehty mitään, tuohan on metallinen rulla noissa 12v-moottoreissa, miten uudemmissa? Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.juike kirjoitti:Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
itsekkin on tullut ajettua samalla kiristimellä liki 100 tkm ilman mitään toimenpiteitä ja mitään ongelmia ei ollut... tästä lähin kyllä asnennan kiristimeen korjausarjan joka remminvaihdon yhteydessä, riskejä ei viitsi ottaa...
tuosta luotettavuudesta olen samaa mieltä scuderian kanssa ja pidän myöskin 12V-konetta luotettavimpana alfan kutosista.....
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kyllä tuo 12V:en remminkiristin on luotettava, ainoa miinuspuoli on tuo öljyvuoto. Laitoin 164:een tuon mekaanisen kiristimen ja sekin on toiminut hienosti, nyt ajettu 37000 km vaihdon jälkeen. Ollakseni varman päällä niin aion uusia kirisitimen seuraavassa hihnanvaidossa. Olen kuullut että tuon kiristimen (lämpöön) reagoiva jousi saattaa katketa mutta ei kuitenkaan aiheuta hammashihnan hyppäämistä, toivottavasti90 kirjoitti:jeps..öljyä tuppaa vuotamaan ajamittaan...GAMMA500 kirjoitti:Tuota en kyllä usko, itselläni on ainakin n. 130tkm ajettu kiristin rullineen jolle ei ole tehty mitään, tuohan on metallinen rulla noissa 12v-moottoreissa, miten uudemmissa? Olen saanut sen käsityksen että kiristäjän rulla itsessään kestää hyvinkin sen 200 tkm. Öljyähän nuo tuppaavat vuotamaan ajan mittaan.juike kirjoitti:Joo. ainkin viime kesänä kyseinen delta suositteli 90t.
vanhoissa 12v, hihnan kiristin aiheuttaa ongelmia se ei kestä.(kuin se max 60t)
itsekkin on tullut ajettua samalla kiristimellä liki 100 tkm ilman mitään toimenpiteitä ja mitään ongelmia ei ollut... tästä lähin kyllä asnennan kiristimeen korjausarjan joka remminvaihdon yhteydessä, riskejä ei viitsi ottaa...
tuosta luotettavuudesta olen samaa mieltä scuderian kanssa ja pidän myöskin 12V-konetta luotettavimpana alfan kutosista.....
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no asiantuntijoitahan aina piisaa ja varmaan noissa jutuissa on jotain perääkin mutta omakohtaista kokemusta ei voita mikään..juike kirjoitti:jep! joo en ole itse 100 prossasen varma 12v kiristimestä. mut näin mulle on "asiantuntijat" kertonu. Kannattaa lukea Biscione 3/ 2000 siinä
on iso juttu v6 koneista.
p.s löyty ihan googlesta hakemalla.
Kuulostaa hyvältä konstilta, ootko kokeillu onko hihnakireydessä suurta eroa kun kone on kylmä tai lämmin...(ajattelin että jos kylmänä kiristää niin lämpösenähän on äkkiä sit niin kireellä että soi...)Kyllä tuo 12V:en remminkiristin on luotettava, ainoa miinuspuoli on tuo öljyvuoto. Laitoin 164:een tuon mekaanisen kiristimen