156 JTD:n lämmöt
Valvoja: Moderators
156 JTD:n lämmöt
Millaisia kokemuksia arvon palstalaisilla on Alfan dieselien lämpiämisestä, lämmön riitävyydestä ja oikeasta käyntilämpötilasta?
Erityisesti kiinostaisi kokemukset tuosta 156 1.9 JTD:stä. Omassani eivät lämmöt juuri yli 60 asteen nouse. Kovalla polkemisella pääsee 70 asteeseen, mutta ajon tasaantuessa tippuu taas sinne kuudenkympin tietämille. Deltassa kun käväisin, niin kysäisin samalla asiasta. Varaosamyyjän mielestä 70 astetta saattaa olla ihan normilämpö . Kysäisin lisäksi uuden termarin hintaa, mutta ei osannut sanoa kun ei kyseistä osaa ole suomeen koskaan myyty. Pelkäsi kuitenkin kalliiksi, kun mukana tulee jotain muutakin kilkettä.
Auto pukkaa lämpöä sisään ihan mukavasti ja kone käy kaikin puolin ihan hyvin. Kulutuskin on ollut ihan siedettävää, eli noin 5,5-5,7 litraa nyt kolmella tankkauskerralla.
Erityisesti kiinostaisi kokemukset tuosta 156 1.9 JTD:stä. Omassani eivät lämmöt juuri yli 60 asteen nouse. Kovalla polkemisella pääsee 70 asteeseen, mutta ajon tasaantuessa tippuu taas sinne kuudenkympin tietämille. Deltassa kun käväisin, niin kysäisin samalla asiasta. Varaosamyyjän mielestä 70 astetta saattaa olla ihan normilämpö . Kysäisin lisäksi uuden termarin hintaa, mutta ei osannut sanoa kun ei kyseistä osaa ole suomeen koskaan myyty. Pelkäsi kuitenkin kalliiksi, kun mukana tulee jotain muutakin kilkettä.
Auto pukkaa lämpöä sisään ihan mukavasti ja kone käy kaikin puolin ihan hyvin. Kulutuskin on ollut ihan siedettävää, eli noin 5,5-5,7 litraa nyt kolmella tankkauskerralla.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Onko tosiaan niin, että näissä Alfan JTD malleissa normaali käyntilämpötila on jotain muuta kuin 90 astetta? Faijan Scudolla on tullut joitakin tuhansia kilsoja ajeltua, ja siinä mittari kipuaa aina sinne tasaiseen puoliväliin. Ymmärtääkseni kone on periaattessa sama kuin Alfan käyttämä 1.9 .
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Kokemusta ei ole Alfan JTD:stä, mutta kommentoin kuitenkin.
Tuskin missään autossa 70 astetta on ideaali käyntilämpötila? Omassa patongissa on 82 astetta termarin avautumislämpötila.
Käytännössä tuossa omassa HDI:ssä ei jaksa nostaa moottorinlämpötilaa normilämpöön, jos ajelee taajamassa ja pakkasta on yli kymmenen astetta. Eli koneen lämmöntuotto on aika heikkoa. Tuossakin on maahantuojan asentama polttoaine-lisälämmitin, joka ei nyt taas toimi.
Tuskin missään autossa 70 astetta on ideaali käyntilämpötila? Omassa patongissa on 82 astetta termarin avautumislämpötila.
Käytännössä tuossa omassa HDI:ssä ei jaksa nostaa moottorinlämpötilaa normilämpöön, jos ajelee taajamassa ja pakkasta on yli kymmenen astetta. Eli koneen lämmöntuotto on aika heikkoa. Tuossakin on maahantuojan asentama polttoaine-lisälämmitin, joka ei nyt taas toimi.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kyllä ainakin 159 2.4 JTDm:ssä lämpömittari näyttää tasaisesti 90 astetta minkä olettaisin olevan se ihanne, kun lukema näyttää osuvan siihen osoittimen vaaka-asennon kohtaan. Mikäli pakkasta on vaikkapa kymmenkunta astetta, kestää moottorin lämpiäminen "ihannelämpötilaansa" tosi pitkään. Vastaavasti taas jäähtyminenkin kestää kauan.
Onko tämä nyt ihan faktaa? Minkä ihmeen takia se on 80 eikä 70, niinkuin loogisesti järkevältä tuntuisi. Meikäläisen pulkan lämmöt kipuaa reippaamassa ajossa (lue: kierrokset yli 2500) juurikin tuohon "väli" viivalle, muuten jäädään karvan verran alle.JTD kirjoitti:156 2.4:n väliviiva 50 ja 90 välissähän tarkoittaa 80 astetta.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Perustuu mittaukseen "merkkiliikkeessä", jolloin lämpötila oli viivan kohdalla 82 C. Auto oli tosin TS.Boxer33 kirjoitti:Onko tämä nyt ihan faktaa? Minkä ihmeen takia se on 80 eikä 70, niinkuin loogisesti järkevältä tuntuisi. Meikäläisen pulkan lämmöt kipuaa reippaamassa ajossa (lue: kierrokset yli 2500) juurikin tuohon "väli" viivalle, muuten jäädään karvan verran alle.JTD kirjoitti:156 2.4:n väliviiva 50 ja 90 välissähän tarkoittaa 80 astetta.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
^Kyllä minullakin sellainen kutina, ettei tuo mittari ihan tarkka ole. Uudella 87 asteen termarilla kesälläkin näyttää mittari vähän yli 70. Luulisi nyt tuollaisen padan kehittävän sen verran lämpöä, että jaksaisi sinne 80 päälle lämmöt.
Kaikissa omissa (-99 vanhempia) on termari ollut rikki kun mittari näyttää alle 70 pidemmän matkan jälkeen.
Kaikissa omissa (-99 vanhempia) on termari ollut rikki kun mittari näyttää alle 70 pidemmän matkan jälkeen.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Omassani näyttää tasaiseen 70, paitsi ruuhkassa nousee 90een. En ole jaksanut huolestua, kun on tehnyt sitä aina. Lienee statuksella: ei niin kovin vaarallista.
R@gdoll kirjoitti:Kokemusta ei ole Alfan JTD:stä, mutta kommentoin kuitenkin.
Tuskin missään autossa 70 astetta on ideaali käyntilämpötila? Omassa patongissa on 82 astetta termarin avautumislämpötila.
No johan on! Ei näihin Alfismeihin meinaa parin vuoden tauon jälkeen taas heti tottua.. Termarin saisin Heikalta hintaan 60 euroa, mutta onkohan sille nyt tarvetta vai ei?! Onko kukaan koskaan yrittänyt "kalibroida" sitä mittaria näyttämään edes suunnilleen oikein? Uskon kyllä että itsellänikin se todennäköisesti näyttää pieleen, koska autolla saa ajaa noin 10 kilsaa ennen kuin mittari edes värähtää. Mikäs olisi se helpoin tapa mitata todelliset lämmöt?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Samaa asiaa olen pohtinut itsekin taas pakkasten tultua. 1,9 JTDm ei meinaa vielä 15 km (taajama-) ajossa lämmetä sitä vertaa että mittari nousisi yli sen 50 viivan. Pidemmällä matkalla ja/tai reilummalla nopeudella lämpö kyllä nousee sinne toisen viivan ylikin (on se sitten 70 tai 80). Muistelisin että viime talvena olisi lämmöt nousseet hieman nopeammin, mutta en ole ihan varma. Kesällä lämmöt kuitenkin on olleet aika hyvin siinä hiukan 90 viivan alla keleistä riippumatta. Tuntuisi kovin termariongelmalta, mutta aika heikkoa jos se alle 3 vuoden ja ~60000 km iässä on rikki (?).
Toinen talven jännitysaihe on huohotin. Kevättalvella 2007 meni jäähän vaikka oli putsattu juuri pari viikkoa aiemmin ja pukkasi öljyt väärään paikkaan. Maahantuoja ei osannut tarjota muuta lääkettä kuin "mitäs ostit" ja "nyt tiedät että niin voi tapahtua, joten vastuu mahdollisesta rikkoutumisesta on sinun. Ei sillä ole väliä että asia kerrotaan vasta kaupan teon jälkeen". Hienoa toimintaa... Täytynee taas koittaa kysellä onko jotain ehdotuksia millä päästäisiin tämä talvi ilman kyseistä vaivaa.
Toinen talven jännitysaihe on huohotin. Kevättalvella 2007 meni jäähän vaikka oli putsattu juuri pari viikkoa aiemmin ja pukkasi öljyt väärään paikkaan. Maahantuoja ei osannut tarjota muuta lääkettä kuin "mitäs ostit" ja "nyt tiedät että niin voi tapahtua, joten vastuu mahdollisesta rikkoutumisesta on sinun. Ei sillä ole väliä että asia kerrotaan vasta kaupan teon jälkeen". Hienoa toimintaa... Täytynee taas koittaa kysellä onko jotain ehdotuksia millä päästäisiin tämä talvi ilman kyseistä vaivaa.
Ei kai näissä nyt tuota huohotin ongelmaakin ole? Kuvittelin että se on vain noiden patonkimaan tuotteiden ongelma.. Onko toi yleistäkin, pitääkö siis tosiaan ruveta tunkemaan jotain härpäkettä tuohon maskin eteen, ettei mene paikat paskaksi?NickName kirjoitti:Toinen talven jännitysaihe on huohotin. Kevättalvella 2007 meni jäähän vaikka oli putsattu juuri pari viikkoa aiemmin ja pukkasi öljyt väärään paikkaan.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Eipä tuo syylärin peittäminen vaikuta öljynhuohottimeen jäätymiseen millään tapaa. En tiedä minkälainen rakenne JTD:n huohotuksessa on, mutta sen pystyy yleensä jollain tapaa muuttamaan kestävämmäksi, tosin ei ympäristöystävällisemmäksi
Mutta yleensähän noihin auttaa pakkaskelien tullessa putsaus, joka ei kädettömällekään pitäisi olla ylitsepääsemätön homma.
Mutta yleensähän noihin auttaa pakkaskelien tullessa putsaus, joka ei kädettömällekään pitäisi olla ylitsepääsemätön homma.
Kyllä se keulan tukkiminen auttaa asiaan, ei kyllä täysin poista ongelmaa. Konehuoneessa ei käy niin kylmä vinkka. Eikös noihin asenneta vastukset huohotinputkiin ainakin Suomessa?Epezi kirjoitti:Eipä tuo syylärin peittäminen vaikuta öljynhuohottimeen jäätymiseen millään tapaa.
Omassa patongissa ei varmasti tule ongelmia huohottimen kanssa. Tuossa HDI:ssa letku on alle kymmenen senttiä pitkä ja pari senttiä sisähalkaisijaltaan.
En tiedä miten yleisestä ilmiöstä näiden Italiaanojen kanssa on. Kun omaa Alfaa putsattiin Deltassa jäätymisen jäljiltä, sanoivat että niitä muutama oli silläkin viikolla ollut (ei pelkästään Alfoja, vaan Stiloja myös, missä on sama kone). Tuossa on vissiin sellainen juttu vielä, että huohotin on koneen etupuolella, eli ajoviiman kannalta juuri huonoimmassa paikassa.
Nyt pitää kyllä hiukan ottaa pakkia lausunnoissa, sillä uusi soitto maahantuojalle tuotti aivan erilaisen tuloksen. Oli ilmeisesti eri kaveri linjalla tällä kertaa. Selitin hänelle mitä viime talvena oli tapahtunut ja miten asiaan oli silloin suhtauduttu ja hän totesi, että tapana on ollut noihin laittaa jäähdytysnesteputki kulkemaan huohottimen kylkeen ja uretaanieristettä ympärille. Totesin että kyseinen hommahan lienee sellainen mikä hoituu "takuuseen", vaikka takuuaika onkin jo loppu. Totesi, että pitäähän se homma saada tehtyä ja pyysi varaamaan paikalliselta Deltalta ajan operaatioon. Huoltoon kuulemma saa antaa hänen nimensä, jotta sopivan kustannusten jakamisesta.
Soitto paikalliselle Delta-auton huoltopäällikölle ja aikaa oli tänään klo. 14. Kustannusten kanssa vähän koitti köhiä vastaan, mutta lupasi soittaa maahantuojalle kuten ohjeet olivat. Kävin auton viemässä ennen puoltapäivää liikkeeseen ja siellä todettiin että maahantuoja maksaa ja voi hakea neljän jälkeen pois.
Siitä huolimatta suosittelivat vielä sen alemman ison aukon suojaamista talveksi. Nyt on vähän mukavampi olo ajella, jos vaikka tämä talvi selvittäisiin ilman tuota ongelmaa.
Tällä kertaa Delta Motor veti kyllä pisteet kotiin, näinhän asioiden pitäisikin toimia.
Nyt pitää kyllä hiukan ottaa pakkia lausunnoissa, sillä uusi soitto maahantuojalle tuotti aivan erilaisen tuloksen. Oli ilmeisesti eri kaveri linjalla tällä kertaa. Selitin hänelle mitä viime talvena oli tapahtunut ja miten asiaan oli silloin suhtauduttu ja hän totesi, että tapana on ollut noihin laittaa jäähdytysnesteputki kulkemaan huohottimen kylkeen ja uretaanieristettä ympärille. Totesin että kyseinen hommahan lienee sellainen mikä hoituu "takuuseen", vaikka takuuaika onkin jo loppu. Totesi, että pitäähän se homma saada tehtyä ja pyysi varaamaan paikalliselta Deltalta ajan operaatioon. Huoltoon kuulemma saa antaa hänen nimensä, jotta sopivan kustannusten jakamisesta.
Soitto paikalliselle Delta-auton huoltopäällikölle ja aikaa oli tänään klo. 14. Kustannusten kanssa vähän koitti köhiä vastaan, mutta lupasi soittaa maahantuojalle kuten ohjeet olivat. Kävin auton viemässä ennen puoltapäivää liikkeeseen ja siellä todettiin että maahantuoja maksaa ja voi hakea neljän jälkeen pois.
Siitä huolimatta suosittelivat vielä sen alemman ison aukon suojaamista talveksi. Nyt on vähän mukavampi olo ajella, jos vaikka tämä talvi selvittäisiin ilman tuota ongelmaa.
Tällä kertaa Delta Motor veti kyllä pisteet kotiin, näinhän asioiden pitäisikin toimia.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itse ratkaisin huohottimen mahdollisen jäätymisen vetämällä "kerääjäsäiliöltä" ahtimen imupuolelle menevän letkun koneen taakse ulkoilmaan sekä tulppasin ko. liitoksen ahtimen imupuolella. Tämä ratkaisu on sitten laiton! Tietyn vuoden (olisiko ollut -83) jälkeen moottorin huohotusjärjästelmän tulee olla suljettu.
Toki öljyjen ulos pullauttaminen on ikävää, varsinkin jos pullauttaa samalla kampiakselin stefan ulos vauhtipyörän päästä, mutta itse satuin tutulla korjaamolla näkemään muutaman ahtimen, joissa imuletkuun jäätynyt huohotin kökkö oli lähtenyt liikkeelle ja suoraan ahtimen kompurasiipeen... Nämä eivät olleet Alfoja, mutta molemmissa moottorin huohotus on toteutettu samalla tavalla.
Omaan 2.4 JTD:hen vaihdoin uuden termostaatin viime talvena ja yhä edelleen kone käy n.72 °C:ssä, vaikka koko keula on tukittu Tämä on todettu mittailemalla koneen lämpötiloja infrapunalämpömittarilla sekä lämpökameralla
Vanhan termarin testasin tuossa syksyllä, kun rupesi jälleen ilmat viilenemään, ja se avautuu 82 asteessa kuten pitääkin. Kuitenkin autossa kiinni ollessaan kone ei nostanut lämpöjä yli 70 asteen... Ei vaan voi ymmärtää mikä mättää, kun Afan testerin mukaan näyttäisi kaikki moottorin anturitkin antavan ruiskulle oikeaa tietoa. Olen sitten pikkuhiljaa alistunut kohtalooni ja hommasin kovimpia pakkasia varten Ladan Joo, aika epätoivoinen teko, mutta helkkerin hauska talvilelu
Hienoa kuulla, että Deltalta löytyy myös hyvää palvelelua ja sen merkityksen ymmärtäviä ihmisiä! Tuntuvat olevan harvinaisia tuossa talossa...
Toki öljyjen ulos pullauttaminen on ikävää, varsinkin jos pullauttaa samalla kampiakselin stefan ulos vauhtipyörän päästä, mutta itse satuin tutulla korjaamolla näkemään muutaman ahtimen, joissa imuletkuun jäätynyt huohotin kökkö oli lähtenyt liikkeelle ja suoraan ahtimen kompurasiipeen... Nämä eivät olleet Alfoja, mutta molemmissa moottorin huohotus on toteutettu samalla tavalla.
Omaan 2.4 JTD:hen vaihdoin uuden termostaatin viime talvena ja yhä edelleen kone käy n.72 °C:ssä, vaikka koko keula on tukittu Tämä on todettu mittailemalla koneen lämpötiloja infrapunalämpömittarilla sekä lämpökameralla
Vanhan termarin testasin tuossa syksyllä, kun rupesi jälleen ilmat viilenemään, ja se avautuu 82 asteessa kuten pitääkin. Kuitenkin autossa kiinni ollessaan kone ei nostanut lämpöjä yli 70 asteen... Ei vaan voi ymmärtää mikä mättää, kun Afan testerin mukaan näyttäisi kaikki moottorin anturitkin antavan ruiskulle oikeaa tietoa. Olen sitten pikkuhiljaa alistunut kohtalooni ja hommasin kovimpia pakkasia varten Ladan Joo, aika epätoivoinen teko, mutta helkkerin hauska talvilelu
Hienoa kuulla, että Deltalta löytyy myös hyvää palvelelua ja sen merkityksen ymmärtäviä ihmisiä! Tuntuvat olevan harvinaisia tuossa talossa...
"No smoke => no power => no hope"
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Moottoriöljyn vaihdon yhteydessä askartelin kuristimen ylävesiletkuun ja nyt pysyy lämmöt kohdillaan Eihän tällainen ole suositeltava tapa korjata asia, mutta näppärä tapa tehdä vikadiagnoosi...
Eli uusikin termostaatti avautuu aivan liian varhain-> vesi rupeaa kiertämään jäähdyttimessä ja kone ei koskaan saavuta oikeaa käyntilämpötilaa.
Pitänee miettiä, jos vaikka rakentelisi vaihdettavan termarin tuohon alkuperäiseen temarikoteloon...
Eli uusikin termostaatti avautuu aivan liian varhain-> vesi rupeaa kiertämään jäähdyttimessä ja kone ei koskaan saavuta oikeaa käyntilämpötilaa.
Pitänee miettiä, jos vaikka rakentelisi vaihdettavan termarin tuohon alkuperäiseen temarikoteloon...
"No smoke => no power => no hope"
Omassa 156 2.4JTD 10V:ssä lämpömittarin viisari nousee ehkä jossain +32 asteen helteessä kovilla kieroksilla ajaessa lähelle 90 asteen viivaa, mutta normaalisti roikkuu siinä alle sen väliviivan jommalla kummalla puolella.
No auto lämpenee -34 asteesta ilman esilämmitystä käynnistettäessä noin 2.5km:n matkalla, joten ei siinä suoranaisesti kylmä tule koskaan, mutta noilla keleillä etenkin kaupunkiajossa madellessa lämmittimen huutaessa täysillä, meinaa lämmöntuotto olla riitttämätön, siis sisäkenno jäähtyy liiaksi.
Onko tietoa minkä merkkinen termari toimisi parhaiten, noita tarviketermareita taitaa olla montaakin eri merkkiä? Onko niitä olemassa lämpöisempiä kuin 88 astetta?
Tämä talvi on menty ilman esilämmitystä, ja hienosti on lähtenyt käyntiin eka startista joka kerralla, ei noissa mitään lohkiksia tai eebereitä tartte
Kyllä italialainen osaa kunnon talviauton tehdä!!
No auto lämpenee -34 asteesta ilman esilämmitystä käynnistettäessä noin 2.5km:n matkalla, joten ei siinä suoranaisesti kylmä tule koskaan, mutta noilla keleillä etenkin kaupunkiajossa madellessa lämmittimen huutaessa täysillä, meinaa lämmöntuotto olla riitttämätön, siis sisäkenno jäähtyy liiaksi.
Onko tietoa minkä merkkinen termari toimisi parhaiten, noita tarviketermareita taitaa olla montaakin eri merkkiä? Onko niitä olemassa lämpöisempiä kuin 88 astetta?
Tämä talvi on menty ilman esilämmitystä, ja hienosti on lähtenyt käyntiin eka startista joka kerralla, ei noissa mitään lohkiksia tai eebereitä tartte
Kyllä italialainen osaa kunnon talviauton tehdä!!
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01