Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oskiloskooppi väitti kyllä että kipinä tulee johdossa 360 asteen välein (ja kampiakseli asteita) Eli tulee sytytys ja hukkakipinä. Ja lisäksi moottori toimi täysin normaalisti kun otti puolia pois pelistä, tietysti olisi vaikuttanut jo olisin ottanut vaikkapa 1 ja 4 puolat mutta oli 1 ja 2 / 3 ja 4 puolat yhtäaikaa pois pelistä ja moottori kävi täysin normaalisti. Eli kyllä sen kipinän täytyy tulla kumpaankin tulppaan. Ja samaan aikaan.
Paremmalla kielipäällä oleva voisi jotain saada tästä.
Jep oikeassa olit. Kävin työpaikalla kattoo kuinka se kipinä tulee. Järjestelmä sytyttää kahdella puolalla yhtäaikaa 1 ja 4 samanaikaisesti ja 2 ja 3 samanaikaisesti joutokäynnillä, mutta koska kaikilla puolilla on näköjään oma pääteaste niin tilanne todennäköisesti muuttuu kuormituksen ja pyörintanopeuden mukaan, siis kipinä ei tulekkaan enää samanaikaisesti vaan ”pikku tulpan kipinää todennäköisesti viivästetään hieman. (pitänee tarkastaa asia ja ajaa autolla narut kiinni dynossa) koska sama järjestelmä olis voit tehdä kahdella pääteasteella ”edullisenpi” ja sitten se tosiasia että johdotuksen muuttaminen tiputti kulutusta selvästi.
Tämän käsikirjoituksen tapahtumat ovat puhtaasti mielikuvituksen tuotetta. Tapahtumien ja laitteiden mahdolliset yhteneväisyydet todellisten tapahtumien kanssa ovat. sattuman tulosta.
Osallistujat:
A,B,C,D = Neljä sytytyspuolaa
L1,L2,L3,L4 = Neljä isoa sytytystulppaa vastaavissa sylintereissä
S1,S2,S3,S4 = Neljä pientä sytytystulppaa vastaavissa sylintereissä
Ohjaaja:
M = moottorin ohjausyksikkö Bosch Motronic M2.10.3
Apulaitteet, jotka määräävät syklin aloituskohdan:
Nokka-akselisensori, joka kertoo, onko menossa "pariton" vai "parillinen" kampiakselin kierros
Rpm-sensori
Ajoitukseen vaikuttavat tekijät:
Ilmamäärämittari ja rpm-sensori, joiden perusteella M päättelee moottorin kuormituksen ja korjaa sytytysennakkoa ottaen huomioon myös tuloilman ja moottorin lämpötilan.
Nakutuksen tunnistin, jonka perusteella M muuttaa sytytysennakkoa ottaen huomioon myös ilmamäärämittarista ylävirtaan sijaitsevan lämpötilamittarin antaman arvon.
Kylmäkäynnistyksessä oma ohjelma.
Tapahtumapaikka = T.Spark 16v -moottori Alfa Spiderissa tai GTV:ssä
Kohtaus 1. Kampiakselin asema noin 0 (0+0) astetta
1 = M sytyttää puolan A avulla sytytyskipinän L1:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä S4:ssä.
(Jokseenkin?) samanaikaisesti
2 = M sytyttää puolan D avulla sytytyskipinän S1:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä L4:ssä.
Kohtaus 2. Noin 180 (180+0) astetta
3 = M sytyttää puolan C avulla sytytyskipinän L3:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä S2:ssä.
(Jokseenkin?) samanaikaisesti
4 = M sytyttää puolan B avulla sytytyskipinän S3:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä L2:ssä.
Kohtaus 3. Noin 360 (0+360) astetta
5 = M sytyttää puolan D avulla sytytyskipinän L4:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä S1:ssä.
(Jokseenkin?) samanaikaisesti
6 = M sytyttää puolan A avulla sytytyskipinän S4:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä L1:ssä.
Kohtaus 4. Noin 540 (180+360) astetta
7 = M sytyttää puolan B avulla sytytyskipinän L2:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä S3:ssä.
(Jokseenkin?) samanaikaisesti
8 = M sytyttää puolan C avulla sytytyskipinän S2:ssä, samanaikaisesti hukkakipinä L3:ssä.
Ja alusta uudelleen.
***
Sylinteripareissa on siis sytytyskipinä kummankin sylinterin kummasakin sytytystulpassa kampiakselin jokaisella kierroksella. Neljän tahdin aikana siis kahdeksan kipinää, joista puolet hukkakipinöitä.
Yllä oleva lienee juuri se, mitä Pohjoosen Alfisti on koko ajan sanonutkin.
***
GTV/Spider huoltokäsikirjan englanniksi hukkakipinä on ”lost spark”, mikä kuulostaa paljon mukavammalta kuin ”wasted spark”. Ymmerrettävää samoin, että moottorin nimeksi on annettu nimenomaan Twin Spark 16v eikä Lost Spark 16v.
***
Edittiä, edittiä: onpa tämä sytytyksen säätö pikkutarkkaa hommaa...
Viimeksi muokannut Alfieri, 10 Tammi 2007, 16:39. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
zarre kirjoitti:Järjestelmä sytyttää kahdella puolalla yhtäaikaa 1 ja 4 samanaikaisesti ja 2 ja 3 samanaikaisesti joutokäynnillä, mutta koska kaikilla puolilla on näköjään oma pääteaste niin tilanne todennäköisesti muuttuu kuormituksen ja pyörintanopeuden mukaan
Mielenkiintoista. Tätä vartenhan pitäisi olla kaksi eri karttaa? Onkos kellään mahdollisuutta/kykyä tutkia tätä chipiltä?
zarre kirjoitti: Järjestelmä sytyttää kahdella puolalla yhtäaikaa 1 ja 4 samanaikaisesti ja 2 ja 3 samanaikaisesti [...] tilanne todennäköisesti muuttuu kuormituksen ja pyörintanopeuden mukaan, [...] koska sama järjestelmä olis voit tehdä kahdella pääteasteella ”edullisenpi” ja sitten se tosiasia että johdotuksen muuttaminen tiputti kulutusta selvästi.
Oliko muita havaittavaia seurauksia? Jos sylinterin molemmat tulpat sytyttäisivät aina yhtäaikaa, niin puolia olisi tässä systeemissä tosiaan kaksi liikaa: mitähän se kipinöiden eriaikaistaminen saa aikaan? MIssä olosuhteissa siitä on hyötyä?
HR kirjoitti:
No nythän vähän näyttää siltä että kaksoissytytys häviää polttoaineen suoraruiskutuksen myötä, tai entäs jos ruisku siirtyisikin keskelle palotilaa ja tulpat takaisin sivuille.
Tätä luultavasti kehitellään tällä hetkellä kiivaastikin: viisi venttiiliä, ruisku keskellä, tulpat sivuilla - ja hurrikaanimaista seoksen pyörteilyä palotilaan.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Joku vääräleuka sanoi kerran että Alfa ei osaa rakentaa kunnon pyttyä kun ei saa seosta syttymään yhdellä tulpalla.
Lisää spekulointia. Ovatkos kynttilät kytketty rinnan yhden puolan takana?
Silloinhan kytketä pitää tehdä nimenomaan ristiin, jos halutaan tuplakipinä yhteen pyttyyn. Eli yhden puolan varaus purkautuu siinä tulpassa, jossa helpompi reitti (eli seos kärkien välissä), eikä hukkuakipinää toisessa pytyssä. Jos kaksi rinnakkain kytkettyä tulppaa on samassa palotilassa, niin kipinä iskee siinä missä rikkaampi seos (tähän perustuu monikärkitulpatkin) olettaen, että kärkiväli on sama yms.
Ihan hyödyllinen ja mielemkiintoinen ketju! En tiedä sen enempää, mutta T.S:ssa 1 tulppa sytyttää bensaa ja toinen syttyy heti ekan jälkeen.näin saadan paras mahdollinen bensan palaminen ja siitä johtuen mahtavan surityskyvyn ja pienen kulutuksen. Ja vaikka se tuntuu monimutkaiselta järjestelmältä, se on yllätävän luotettava.
JTS:n ja TS:n erot ovat selvät, jos asiaa vähän tutkii... Eli TS on siis kahdella tulpalla/sylinteri, kun taas JTS ei ole TS koneen "jälkeläinen" vaan "uudelleen" tehty kone yhdellä tulpalla/ sylinteri. JTS nimi tulee, kuten sanoit , polttoaineen suorasuihkutuksesta ja sitä ei pidä sekoittaa TS:ään eli Twin Spark nimitykseen. Markkinointi kikkoja !
Eihän JTS niitä tupla tulppia tarvitsekaan, mutta tuo vanhempi keksintö TS tarvitsee. Jos olet joskus omistanut TS koneisen auton huomaat kyllä koska toinen tulppa sarja puuttuu pelistä. Käyhän se auto pelkästään yhdelläkin sarjalla, mutta kyllä potkua puuttuu.
Ja koska en ole Alfan insinööri en voi selittää kaikkea sinulle teknisesti, mutta käytännön kokemusta omaan näistä vehkeistä jonkin verran ja mielestäni JTS:n ja TS:n vertaaminen oli väärin, koska kyseessä ovat eri sukupolvien tekeleet, joten tulokset eivät ole vertailu kelpoisia keskenään. Sama kuin vertaisi erittäin vanhaa A-R formula-auton konetta tämän kauden Ferrarin tekeleeseen.
Enhän mäkään suoraan voi sitä sanoa kuinka paljon mikäkin vaikuttaa, onko apexilla merkitystä,onko selenia r-öljyillä tai tutela matryxeillä esim. ns. suoraa vaikutusta,mutta eipähän ainakaan tarvi jossitella kun "parhailla" osilla laittaa.. Voi ainakin sanoa että loppu on autosta kiinni..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Kyllä mä rohkenen väittää, että harvempi huomaa toisen kipinän puuttumisen jos ei sitä tiedä. Näin ainakin 8v Twin Sparkeissa. 16v:stä ei ole kokemusta.
Juu eihän se toimi parhaalla mahdollisella tavalla yhdellä kynttilällä jos on kerran alun perin suunniteltu toimimaan kahdella. "Single Sparkissa" se tulppa olisi varmaan sijoitettu suhteellisen keskelle palotilaa, Twin Sparkissahan ne ovat siellä reunoilla. Jos toisen tulpan pistää kylmäksi, ainoa henkiin jäänyt kyntteli ei ole palotapahtuman kannalta parhaassa mahdollisessa paikassa.
Eipä taida Alfalla olla yhtään vakiomoottoria joita vertailemalla voisi pähkäillä tuon tuplatulppaisuuden hyötyjä. Alumiini-Sparkkia lähinnä on se vanhempi TC-kone, mutta siinä on kansi muutenkin erilainen. 16v Sparkin kanssa samaa perusrakennetta käyttää JTS, mutta siinä taas on polttoaineensyöttö ihan eri lailla toteutettu.
Spideriin on ilmeisesti saanut Autodeltalta? 70-luvulla tuplatulppakannen, mutta aika harvalla on omia kokemuksia tuollaisesta.
Juu tosiaan itse en huomannut juurikaan eroa, vaikka tais olla toinen puolanjohto irti jonkin aikaa toissavuonna. Ehkä oli vähän nuhasempi, mutta ei todellakaan paljoa.
Olin jo kirjoittamassa, että Alfan TS-koneet tarvitsee kaksi tulppaa per sylinteri siksi, että se yleensä käy tulpankoloissa olevan kondenssiveden iskiessä kipinää runkoon...
Joku kirjoitti, että huomaakohan tulppien toimintaa, mutta tuohon yllä kirjoittamaani liittyen voi todeta että huomaa. Omassa 2.0 tessussa toiset tulpat tuli mukaan n. 2700 kierroksen kohdalla selvästikin, koska nekin sylinterit, jotka välillä pätkivät, heräsivät lentoon tuolla kohtaa. Kolojen kuivattamisen jälkeen kera uusien tulppien moottorin käyttäytymisessä pystyi aistimaan piristymisen, alakieroksilla moottori tahtoi tuntua vain tyytyväiseltä, muttei erityisen vetohaluiselta. Kyllä niiden tulppien täytyy jollain lailla piristää paloprosessia myös 16-venttiilisessä mallissa.
Kivijärvi kirjoitti:Olin jo kirjoittamassa, että Alfan TS-koneet tarvitsee kaksi tulppaa per sylinteri siksi, että se yleensä käy tulpankoloissa olevan kondenssiveden iskiessä kipinää runkoon...
Joku kirjoitti, että huomaakohan tulppien toimintaa, mutta tuohon yllä kirjoittamaani liittyen voi todeta että huomaa. Omassa 2.0 tessussa toiset tulpat tuli mukaan n. 2700 kierroksen kohdalla selvästikin, koska nekin sylinterit, jotka välillä pätkivät, heräsivät lentoon tuolla kohtaa. Kolojen kuivattamisen jälkeen kera uusien tulppien moottorin käyttäytymisessä pystyi aistimaan piristymisen, alakieroksilla moottori tahtoi tuntua vain tyytyväiseltä, muttei erityisen vetohaluiselta. Kyllä niiden tulppien täytyy jollain lailla piristää paloprosessia myös 16-venttiilisessä mallissa.
Jos ne tuplatulpat vaikka polttaa sitä öljyä ku 16V TSsät näyttää sitä kuluttavan reilusti.
Abarth kirjoitti:Kyllä mä rohkenen väittää, että harvempi huomaa toisen kipinän puuttumisen jos ei sitä tiedä. Näin ainakin 8v Twin Sparkeissa. 16v:stä ei ole kokemusta.
Huomaa, tosin meni aika kauan... 8V TS Kat oli aikoinaan huollossa, kävi jotenkin nihkeästi huollon jälkeen, vaikka yleensä huollon jälkeen pitäisi kulkea herkemmin.
Oireet olivat hieman vaeltava tyhjäkäynti, epämääräinen veto pienillä kierroksilla ja pieni, mutta selvä nykäisy isolla vaihteella kiihdytettäessä n. 1800 rpm kohdalla. Yläkierroksilla tehoja löytyi silti, eli laukkasi autobahnia 210 mitä luvataankin.
No sitten päätin, että tässä vehkeessä on jotain vikaa, kun ei se ennen näin nahkeasti käynyt. Vein eri korjaamoon, jossa tutkivat 1/2 päivää. Diagnoosi oli, että keskimmäisten pyttyjen toiset tulpanjohdot olivat ristissä, eli keskimmäiset pytyt kävivät vain yhdellä tulpalla.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: "Single Sparkissa" se tulppa olisi varmaan sijoitettu suhteellisen keskelle palotilaa, Twin Sparkissahan ne ovat siellä reunoilla.
16V twinsparkissa toinen tulppa on keskellä ja toinen reunassa.
Alfan TS -koneissa kahdella tulpalla pyrittiin vastaamaan kilpailijoiden 16V koneiden asettamiin haasteisiin. Lähes kaikki pahimmat kilpailijat toivat -80 luvulla tehokkaan 16V mallin autoihinsa. Tehossa jäätiin hieman mm. pösön MI16 myllylle ja osalle muista kilpailijoista, mutta Alfan kone pystyi tarjoamaan enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella. Vääntöön vaikutti lisäksi myös muuttuva imuventtiilien ajoitus. TS -mylly oli samaan aikaan myös huomattavasti taloudellisempi kuin kilpailijoiden koneet (tästä löytyy useita mainintoja -80 luvun vertailutesteistä) eli kyllä rakennetta oikeasti hyödynnettiin palotapahtuman hallinnassa.
Uudemman Fiat peräisen koneen 2 tulppaa olivatkin sitten jo vain ja ainoastaan markkinointikikka jolla saatiin Alfistit edes jotenkin hyväksymään "uusi" köyhistä juurista periytynyt moottori. Uuden kannen avulla yritettiin luoda mielikuva, että moottori on "aitoa Alfa" -tuote.