einari kirjoitti:Mä olen tässä ihmetellyt, miten saatte niin pieniä kulutuslukemia aikaiseksi?. Mulla dieseli imee pätkäajossa 10-11 litraa satasella siististi ajeltuna, matka-ajossa pääsee kahdeksan vaiheille jollei innostu liikoja ohittelemaan.
Ja joo, suuttimet vaihdettiin muutama viikko sitten ettei siitäkään voi johtua. Mutta ei se suutinjuttu mitenkään kulutukseen alentavasti vaikuttanut, päinvastoin kai.
Kaikki ajaa vitos- tai kutosvaihteella, alle 2000 kierrosta? Mutta ihmettelen oikeastaan vain sitä että jos kerran Alfoja ajetaan niin miksei niitä ajeta Alfan luonteen mukaisesti vaan niin että Italialaiset saa hävetä??
Kulutusta voi ihan mielenkiinnosta seurata, vaikka ajelisikin Alfalla. Mutta jos on taloudellisuusennätykset mielessä, niin kannatta ehkä harkita muita merkkejä, siinä komppaan.
Laskin nyt autonvaihdon yhteydessä ex-GT:n kulutuslukemia, ja tulos oli edellisen 7800km:n (syys-joulukuu) osalta 8,4l/100km. Tuossa on suunnilleen 90% maantietä Pori-Tampere välillä ja loppu kaupunkiajoa Porissa/Tampereella.
einari kirjoitti:Mulla dieseli imee pätkäajossa 10-11 litraa satasella siististi ajeltuna, matka-ajossa pääsee kahdeksan vaiheille jollei innostu liikoja ohittelemaan.
Kuulostaa kyllä todella rajulta kulutukselta dieselille. Millaisia arvoja tehdas tuolle lupaa? Omani tuntuu vievän juurikin sen mitä tehdas ilmoittaa, joten jo pelkästään siitä päätellen kone vaikuttaisi olevan kunnossa. Niin ja ajotapa on rauhallisen repivä.. Kiihdytellään reippaasti (sen mitä tuolla nyt pääsee), mutta ei kai sitä normiajossa viitti konetta turhia kierrättää?
Boxer33 kirjoitti:Millaisia arvoja tehdas tuolle lupaa?
Kaupunki: 11,8
Matka-ajo: 6
Yhdistetty: 8,1
Matka-ajo tuohon lukemaan ei oikein tunnu uskottavalta ainakaan tällä hetkellä. Ehkä sitä jonnekin seitsemän korviin pääsisi hissuttelemalla... Itse asiassa noita kaikkia arvoja voisi nostaa litralla niin oltaisiin lähellä totuutta.
Matka-ajo tuohon lukemaan ei oikein tunnu uskottavalta ainakaan tällä hetkellä. Ehkä sitä jonnekin seitsemän korviin pääsisi hissuttelemalla... Itse asiassa noita kaikkia arvoja voisi nostaa litralla niin oltaisiin lähellä totuutta.
Joo, näissä on hyvä pitää mielessä että nuo tehtaan ilmoittamat lukemat ajetaan tiettyjen normien mukaan, jolloin on kaikki sähkölaitteet (ajovalot, sterkat, ilmastoinnit..) sammuksissa, eli aika jeesus saa olla että pääsis samoihin lukemiin ko. laitteet päällä.
Boxer33 kirjoitti:Niin ja ajotapa on rauhallisen repivä.. Kiihdytellään reippaasti
Kyllä tällaisella "mennään eikä meinata"-tyylillä olen itsekin päässyt erittäin kohtuullisiin lukemiin. Kierrokset mahdollisimman alhaiset silloin kun nopeus pidetään vakiona ja sitten käsi käy kun pitää liikahtaa.
mml kirjoitti:Täytyykin ihan piruuttaan ottaa asiaksi päästä tankille seuraavan kerran mahdollisimman pian bensavalon syttymisen jälkeen ja samalla tarkistaa range-näytön lukema (miksei useammankin niin saa vähän vertailupohjaa)
Mutta eikös rangelukema - tai omassa autossa autonomia - häviä näkyvistä siinä vaiheessa kun bensavalo alkaa tuikkia?
Onko noin? En ole seurannut vielä lainkaan sen sielunelämää. Ihan älytön logiikka jos noin on. Mitäs vidun hyötyä siitä näytöstä sitten kenellekään on? Siinä kohtaa luotettava etäisyysmittari vasta tulee kunnolla arvoonsa kun nestettä on vähän jäljellä ja pitäisi tietää kauanko se vielä riittää.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Ainakin omassa 156:ssa "autonomia" katoaa sen jälkeen kun menee alle 50 kilometrin. Bensavalo kyllä syttyy yleensä hyvissä ajoin ennen sitä.
Kai siinä yritetään välttää sitä, että kun näytössä lukee vielä 2km ja auto pysähtyy, niin ei joudu valimistaja oikeuteen. Vaikkei noita Jenkeissä olekaan myyty.
Tommi kirjoitti:Ainakin omassa 156:ssa "autonomia" katoaa sen jälkeen kun menee alle 50 kilometrin. Bensavalo kyllä syttyy yleensä hyvissä ajoin ennen sitä.
Noin se toimii minullakin. Kun valo syttyy niin autonomia näyttää yleensä noin sataa kilsaa. Siinä vaiheessa on hyvä kurvata mittarille, ei tarvi sitten jännittää.
E: korjattu kirotusvihre.
Viimeksi muokannut Pepperoni, 14 Tammi 2008, 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä täällä autot kuluttaa aika vähän, mulla menee keskusta/muu helsinki ajossa koko ajan 14-15l satasella, tankilla pääsee aina about 400-450km. Enkä mielestäni mitenkään älyttömän kovaa aja!?!
/\ Sama juttu, nurkissa pyöriessä ei tankillisella tuon enempää pääse, mutta kun pitempään viihtyy maantiellä niin kulutus luonnollisesti laskee joskus jopa täällä mainittuihin lukemiin
Rolle kirjoitti:Kehä ykkösen sisäpuoliset työmatkat ruuhkassa n. 8km siivu niin pahimmillaan 11,7l keskikulutus.. Teillä vehkeet pelaa muuten ok?
Takajarrut hieman laahas kuukausi sitten, mut vaihdoin levyt ja palat ja räpläsin satuloita herkemmiks, vika poistui. Eilen tuli termari Heikalta, lämmöt on maantiellä ollu siinä 68 astetta. kaupungissa tosin nousee yli 70 ja valoissa välillä tasan 90:een. Kattoo jos sen vaihtaminen yhtään vaikuttais. Voi olla, että kulutus johtuu siitä, etten ymmärrä kuinka paljon kaasua tulee alfassa kengittyä. Kun kulutus ei vielä ole yli ohjekirjan kaupunkikulutuksen, niin ei minusta ole hälyttävää. Maantiellä pitkällä matkalla kulutus ollut ~8l. Pääasiassa ajan lauttasaari-vallila väliä, kyllä sillä välillä kaikki autot imee lähes maksimeja tankista.
15 l / 100 km Lauttasaaren ja Vallillan välillä aamuruuhkassa on ihan OK.
Paitsi siinä mielessä, että Alfan V6 ei oikein pääse noissa olosuhteissa oikeuksiinsa. Ja sitten heti kun avautuu mahdollisuus, niin ainakin itsellä herää vastustamaton halu kierrrrättää yli 4000 rpm:n ja kuunnella italialaista aaria koko (bensa)rahalla.
Autokin on kunnossa mutta mun kilsoista kertyy kyllä iso osa alle 3 kilsan pätkistä varsinkin näin talviaikaan. Joku duuni kavereista jopa väittää että mä ajan noita vain talliin vuorotellen kiillotettavaksi, kotipihaa pitemmälle toisella ei uskalla ja toisella ei oo varaa lähteä....
Onkohan meidän jts:ssä vikaa kun se kuluttaa enemmän kun V6:set ?!
Ihan oikeesti jos jätkät vetää V6:lla 8l alkaviin niin ei siinä kauheesti sulosointuja kuunnella.... tai sit se on niin helvetin moderni ja taloudellinen moottori!
Mulla on GT-2.0 jts, maantiellä pääsee 8:lla alkaviin kulutus lukemiin kunhan säätää vakkarin alle 105 km/h. Kaupunkiajossa kulutus n. 12-13 litraa/100km. Sekalainen ajo n. 10 litraa/100km ja auto on ihan kunnossa, mulla vaan on ajotyyli sellainen, että menovettä kuluu. Onhan joskus ollu keskikulutus 14,4 litraa/100km matkalla Hesasta Tampereen kautta Poriin, nämä ovat ajotietokoneen lukemia.
GT-Pappa kirjoitti:Mulla on GT-2.0 jts, maantiellä pääsee 8:lla alkaviin kulutus lukemiin kunhan säätää vakkarin alle 105 km/h. Kaupunkiajossa kulutus n. 12-13 litraa/100km. Sekalainen ajo n. 10 litraa/100km ja auto on ihan kunnossa, mulla vaan on ajotyyli sellainen, että menovettä kuluu. Onhan joskus ollu keskikulutus 14,4 litraa/100km matkalla Hesasta Tampereen kautta Poriin, nämä ovat ajotietokoneen lukemia.
Ainakin meillä se ajotietokone kusettaa niitä kulutuslukemia....
Se taisi olla jotain 0.5l pienemmäksi mikä on todellinen kulutus.
Kyllä tollakin varmasti 8:lla alkaviin pääsee, mutta sitä ihmettelen jos sullakin vie n.8l satkulla ja meillä melko samaa niin miten noilla V6:lla pääsee lähes samoihin kulutuslukemiin!
Tiedän, että ei se jts:ssä ole mikään bensapihi, mutta onhan se olevinaan uutta teknologiaa (suorasuihkutusta ym.ym.) Kun taas V6 on melko vanhanaikasta tekniikkaa
Viimeksi muokannut CHRdriver, 16 Tammi 2008, 07:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tankkasin vaimon Selen männä viikolla.
12.5 litraa sadalla. No on ajanut 5 km työmatkaa, jossa 3-4 liikennevalot ja puolet 40 km rajoitusta ja pieni tempaisu 80km tunnissa liikennevirran sekaan.
En ihmettele yhtään. Maantiellä menee 8 litran pintaan.
V6:nen on minulla kuluttanut muutaman kerran ton ~8 litraa satasella, kummallakin kerralla matka oli helsinki-rauma-helsinki, sää oli aivan hanurista ja oli vielä hieman liukasta, plus että oli kesänakit vielä alla. Kun silloin ajoin lähes nopeusrajoituksien mukaan, eli noin 80 km/h koko matkan (huom. V6:nen on vaikea pitää tasaisessa 80 vauhdissa, haluaa automaattisesti mennä kovempaa koko ajan) niin olipa kulutuskin yhtä rauhallista kuin ajo. Tavallisesti kun vähän rivakammin päästelee, niin menee siinä 9-10,5 satasella, siis maantiellä. Ei nouse kulutus paljoa vaikka ajaa 150-160 motarilla, ison koneen etuja.
GT-Pappa kirjoitti:Mulla on GT-2.0 jts, maantiellä pääsee 8:lla alkaviin kulutus lukemiin kunhan säätää vakkarin alle 105 km/h.
Ainakin meillä se ajotietokone kusettaa niitä kulutuslukemia....
Se taisi olla jotain 0.5l pienemmäksi mikä on todellinen kulutus.
Näin se vain on, olen sinnikkäästi laittanut joka ainoan tankkauksen ja kilometrimäärät paperille (2.0TS:n ja 2.0JTS:n kanssa) ja laskeskellut kulutusta todellisen kulutuksen perusteella. GT 2.0:ssa ajotietokone näytti samalta matkalta keskikulutusta 8.0l/100km kun todellinen tankkausten perusteella ollut kulutus oli 8.4l/100km
Tuntuu, että oma 156 1,8 litranen vie ihan sairaasti bensaa. Voi tietysti olla että kun ajoin diesel autolla useamman kuukauden niin ei tarvinnut tankata niin usein...
Olen mittaillut, että Alfa veisi 11 litraa / 100km, joka on kyllä ihan sikana jos vertaa siihen mitä sen pitäisi viedä. Onko autossa jotain vikaa? Ajan pääasiassa pitkää matkaa.
11 litraa on 1.8:lle ehdottomasti liikaa matka-ajossa. Kesäkelillä kun oli kuormaa ja ilmastointi täysillä sain joskus matka-ajossa menemään lähemmäs yhdeksän, mutta normaalimpi matkakulutus on 7.5 - 8 litraa. Sekalaisemmassa ajossa voi mennä lähemmäksi yhdeksää ja puhtaasti kaupunkiajossa sitten ihan mitä tahansa.
Eli ajotyylistä riippumatta veikkaisin kyllä että jossain on vikaa noilla lukemilla. Ensimmäinen ehdokas voisi olla lambda-anturi. Päästömittaus on helppo ja halpa konsti lähteä liikkeelle.
Viallinen Lambda tulee mullakin ensimmäisenä mieleen, joka voisi tuollaista aiheuttaa. Kannattaa tosiaan tuolla päästömittauksessa käydä, jos vaikka katti ei olisi vielä hajonnut.
Aikoinaan 1.8 TS:llä ajoin Oulusta Jyväskylään ja takaisin, keskikulutus muistaakseni 6.8l/100km. Eli tuossa ei ole yhtään kaupunkiajoa mukana; talvisaikaan (pääosin siis 80km/h) nastarenkailla. Pakkasta muistaakseni kymmenkunta astetta.
Talvirajoituksilla matka-ajossa 166 TS vie mulla 6.8 - 7.5 - vakkari on yleensä 95 mittarinopeuteen asetettu eli mennenee jotain 88? oikeesti.
Työmatka-ajossa 15 km suuntaansa 1/4 taajamaa menee noin 9 litraa nollakeleillä ja ilmojen kylmetessä kulutus tietty lisääntyy - 20 pakkasilla meneekin jo reilu 10 litraa.
Nyt on mennyt tankillinen / viikko, eli n. 70€:lla 98 oktaanista / tankki. Aika tarkkaan 8,5L/100km auto kuluttaa sekalaisessa ajossa. Kilometrikorvauksia odotellessa...
Tämän viikon ajokertymä reilut 1500 kilsaa johon paloi naftaa noin puoltoista tankkia. Noista ensimmäisen tankillisen kulutuslukema oli siis 5,4 L/100km ja ajo"tieturin" arpoma lukema tuolle oli 4,7... Melkoisen epäluotettava kapistus siis. Omituista on myös se, että tuon distance arvo luetaan ilmeisesti eri paikasta kuin trippimittarin arvo. Molemmat kun nollaa samaan aikaan, niin 1000 kilsan ajon jälkeen noissa on about kilsan heitto. Kun valittamaan lähdin, niin myös lämpömittari kusee jatkuvasti pari astetta.
Nopeusmittari sitävastoin on tarkin mitä olen nähnyt. Satasen vauhdissa, tuo näyttää ainoastaa kolme km/h liian vähän.
mml kirjoitti:Täytyykin ihan piruuttaan ottaa asiaksi päästä tankille seuraavan kerran mahdollisimman pian bensavalon syttymisen jälkeen ja samalla tarkistaa range-näytön lukema (miksei useammankin niin saa vähän vertailupohjaa)
Mutta eikös rangelukema - tai omassa autossa autonomia - häviä näkyvistä siinä vaiheessa kun bensavalo alkaa tuikkia?
Tänään syttyi valo. Valon syttyessä Range-lukema ravasi 50 - 60 kilometrin välisissä lukemissa. Matkaa valon sytyymisestä tankille oli reilu kilometri ja sinä aikan ajotietokone ehti jo heittää varoituksen "Attention: limited range". Varoituksen poistuttua ruudulta etäisyyslukemakin häipyi ja tilalle ilmestyi kolme viivaa.
Tankkiin meni 53,5 litraa ainetta (Noin 75 €!). Ohjekirjan mukaan valo syttyy kun ainetta on 9 litraa jäljellä. Tämä sentään tuntuu pitävän paikkansa, tankin tilavuushan on 63 litraa. Kulutus tälle tankille 11,2l/100km. Ajotietokoneen mukaan 10,7l/100 km.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
mml kirjoitti:Täytyykin ihan piruuttaan ottaa asiaksi päästä tankille seuraavan kerran mahdollisimman pian bensavalon syttymisen jälkeen ja samalla tarkistaa range-näytön lukema (miksei useammankin niin saa vähän vertailupohjaa)
Tänään syttyi valo. Valon syttyessä Range-lukema ravasi 50 - 60 kilometrin välisissä lukemissa. Matkaa valon sytyymisestä tankille oli reilu kilometri ja sinä aikan ajotietokone ehti jo heittää varoituksen "Attention: limited range". Varoituksen poistuttua ruudulta etäisyyslukemakin häipyi ja tilalle ilmestyi kolme viivaa.
Tankkiin meni 53,5 litraa ainetta (Noin 75 €!). Ohjekirjan mukaan valo syttyy kun ainetta on 9 litraa jäljellä. Tämä sentään tuntuu pitävän paikkansa, tankin tilavuushan on 63 litraa. Kulutus tälle tankille 11,2l/100km. Ajotietokoneen mukaan 10,7l/100 km.
Mulla bensavalo syttyy kun mittari näyttää tasan 1/8 tankkia. Bensa valo ei sammu sytyttyään ennen ku tankkaa. Toisin ku ex-Fiatissa, jossa vilkku 50 kilsaa ennen ku sytty lopullisesti. Ajotavasta riippuen "Range limited" ilmoitus tulee 25 - 70 km:n kuluttua bensavalon syttymisestä, jonka jälkeen rangen kohdalle tulee kolme viivaa. Reilun kiihdytyksen jälkeen voi tulla "Range limited", mutta sit ku taas ajelee rauhallisemmin, ni range palaa taas näkyviin (> 50 km). Alle 50 kilsan lukemia ei range näytä ollenkaan.
Lisääntykös vai vähenikös tuo kulutus?!? Yleensä vähän pienemmällä moottorilla varustetuissa kipoissa tuo leveempien ja isompien pyörien asentaminen nostaa aika roimasti kulutusta. Esimerkkiä Kaverin 1.3 rotollassa keskikulutus nousi pari litraa 100km 17" pyörien asentamisen jälkeen.