Erilainen käsijarrutoteutus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Erilainen käsijarrutoteutus

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Fiatissa, lanciassa ja alfassa taitaa kaikissa olla hyvin yksinkertainen rakenne miten käsijarru on toteutettu, jos takana on levyjarrut.

Mutta olen nähnyt ainakin Volvon, Opelin ja Fordin toteutuksen, jossa jarrulevyn sisällä on ns. rumpu jossa jarrukengät hoitavat käsijarrun jarrutuksen. Mikä hyöty näin monimutkaisesta rakenteesta?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Takajarrupaloja vaihtaessa ei tarvitse hankalasti pyörittää mäntää samaan aikaan kun sitä painaa sisään.

Voisihan tuossa ajatella myös jonkinlaisen turvallisuusaspektinkin, eli seisontajarru on melkolailla oma järjestelmänsä ja toimisi vaikka käyttöjarrut olisivatkin poissa pelistä. Esim. erittäin todennäköinen jarrupolkimen katkeaminen tms. :mrgreen:
VMP

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

155:n takasatuloiden kanssa painineena sanoisin, että erillisillä systeemeillä saadaan aikaan sekä varmatoimisempi käyttö- että käsijarru kuin ymppäämällä molemmat jarruperiaatteet samaan rakenteeseen. Hydraulitoimiseen satulaan ympätty mekaaninen käsijarrusysteemi automaattisäätöineen ei mielestäni ole ollenkaan yksinkertainen rakenne.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alfalla oli aikoinaan takana levyt ja niiden sisällä käsijarrun jarrurumpu. Spider taitaa olla viimeinen sellaisella systeemillä.
Ei ne erilliset käsijarrutkaan ole ongelmattomia. Lisäksi levyn pinta-ala pienenee. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Juuri tulin tallista painimasta kuusnepan kässärin kanssa. Täytyy sanoa että tuo rumpusysteemi on pikkaisen helpompi ratkaisu. :twisted:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Liittyykö tämä takana oleva pyöritettävä mäntä tuohon käsijarrun automaattisäätöön? Ja eikö 156:ssa ole sellanen tappi käsijarrussa joka työntää jarrusylinterin mäntää?

Temprassa joskus voitelin ja muistelisin että käsijarru olisi näin toiminut.
Mielestäni melko monimutkaiselta NÄYTTI vaan, jotta voi tarkistaa esim. kenkien kunnon tulee jarrunesteitä ulos ja pultteja yms. on melko monta irrotettavana.

Voi olla tosin että ei käsijarru jäädy niin helposti...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jarama kirjoitti:Voi olla tosin että ei käsijarru jäädy niin helposti...
Juu, tosi harvoin se tuppaa jäätymään... :lol:
Ei vaan, 156:n käsijarrun käyttöä tulee talvisaikaan hieman varottua.
Miten paljon jäätymisherkkyyteen sitten vaikuttaa rakenne ja miten paljon vaijereiden kunto, niin enpä tiedä. Jokunen vuosi sitten on kyllä vaijeritkin vaihdettu.
Omakohtainen kokemus noista erillisistä rumpukäkkäreistä on, että niitä saa kiristellä enemmän. Ainakin ajamissani ooppeleissa on yleensä saanut kiskoa käkkäriä hampaaat irvessä ja tämän jälkeen laittanut auton vaihteen varaan.. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sen verta mitä olen Opeleiden tuon tyyppisiä jarruja räpläillyt ja käyttänyt, on niissä toiminnallisesti ollut kaksi eroa verrattuna esim. kuusnepan jarruihin.
1. Niissä on ollut tehoa
2. Ne ovat toimineet

:wink:

Avatar
luigster
Viestit: 128
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 02:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja luigster »

Mulla oli parivuotta vectra ja aina jos oli edes nolla astetta ulkona ja koskit käsijarruun niin siihen jäi. Oli aina jumissa. Oma parkkipaikkakin on mukavasti mäessä mutta eipä voinu känkkää käyttää. Tosin että pysyyhän auto paikoillaan vaihdesilmässä, mutta loi jotenkin turvattoman tunteen.
Kahdella silloisella työkaverillakin oli samaanaikaan veccura ja valittivat samaa vikaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jarama kirjoitti:Liittyykö tämä takana oleva pyöritettävä mäntä tuohon käsijarrun automaattisäätöön?
Jep, palat säätyy aina käsijarrua vetäessä.

Käsijarrurumpu rakenteen yksi ongelma on ainakin vanhemmissa laitteissa automaattisäädön puute. Kengät pitäisi muistaa säätää lähelle aina tarvittaessa ja tämä tehdään pyörittämällä sitä säätötankoa rummun sisällä, ei siis vaijereista, joista säädetään vain kahvan vapaaliikettä. Jos kengät on säädetty lähelle vaijereista on teho heikko ja palat kuluu loppuun hetkessä.

Uudemman mallinen mäntiä mekaanisesti painava rakenne on tod. näk. aika paljon halvempi, mutta vanhemmiten ongelmallinen huoltaa.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Gasolina kirjoitti: Käsijarrurumpu rakenteen yksi ongelma on ainakin vanhemmissa laitteissa automaattisäädön puute.
Vaikkei säätöä olisikaan, niin ei liene iso ongelma seisontajarrussa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, eihän sitä erillistä käsijarrua juuri pitäisi olla tarpeellista säätää. Jos kärmää käytetään vain auton paikallaan pitämiseen kuten suunnittelija on tarkoittanut, on kitkapintojen kuluminen aika minimaalista.

Rummun käytössä käsijarrumekanismissa on muuten sellainen hyöty, että rumpujarru rakenteena on "itsetehostuva" (toinen jarrukenkä pyrkii kiilautumaan pyörivän rummun ja männän väliin) joten sen avulla on ainakin teoriassa helpompi toteuttaa rakenne, jossa pienellä käyttövivun voimalla saadaan jarruun hyvä pito. Käyttöjarrussahan tuota puutetta voi paikata jarrutehostimen mitoituksella, mutta käsijarrua ei ainakaan perinteisellä alipainetehostimella avusteta sillä käsijarrun pitää toimia kunnolla myös silloin kun alipainetta ei ole tyrkyllä, ts. moottori ei käy.

Oman kokemuksen mukaan rumputoiminen käsijarru tuntuu yleensä pelaavan levyversiota paremmin ihan käytännössäkin, ja onpahan vanhemmiten myös halvempi korjata.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Rasvis kirjoitti: Jos kärmää käytetään vain auton paikallaan pitämiseen kuten suunnittelija on tarkoittanut, on kitkapintojen kuluminen aika minimaalista.
Hmm.. Appiukko harrasteleekin salaapäiten ahkerasti käkkärikäännöksiä? :-D

En tiedä mistä johtuu, mutta mitä olen jutellut sukulaisten, tuttavien ja työkavereiden kanssa, niin kyllä se käsijarru monesti on, mitä ennen katsastusta pitäisi "vähän säätää" opeleissa..
Tämän takia ei tullut yllätyksenä, kun tuon vectran ostin, ettei käsijarru pitänyt juuri lainkaan. Kyllä se nyt toimii roplaamisen jälkeen. Ja ihme kyllä, ei ole ollut altis edes jäätymään.

En silti rupea väittämään.. minä näistä mitään tiedä. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alfalla ei ole, mielestäni, ollut levyjarruissa käsijarrua joka vaatisi säätämistä. Syy säätämis tarpeeseen on yleensä se että käsijarru ei palaudu täysin 0-asentoon jolloin automaattisäätö ei toimi normaalisti. Onhan mm.DeDion jarruihin annettu tarkka mm määrä johon palojen vaihdon jälkeen se säädetään. Sen voisi jättää ihan hyvin kauemmaksikin mutta sitten vaatisi useita painamisia ennenkuin automaattisäätö olisi säätänyt palat riittävän lähelle. Käytössä, normaalisti toimiessaan, ei DeDioniakaan tarvitse säätää. Vaijeria ei saa säätää niin tiukalle että mekanismi ei pääse 0-asentoon. Alfoissani on muuten toiminut käsijarrut ihan hyvin, vaijereita en tosin jaksa pitää talvikunnossa, mutta 164:sen käsijarruissa oli ongelmaa (perisynti) kunnes asensin lisäjouset jotka pakottivat käsijarrun aina 0-asentoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

hagger16 kirjoitti:kyllä se käsijarru monesti on, mitä ennen katsastusta pitäisi "vähän säätää" opeleissa..
Eikös se ole Uuppelin luonne että pitää "vähän säätää". (paraskin puhuja :-D )

Onkos noissa ollut takana käyttöjarruina levyt vai rummut, entäs käsijarru? Kyllä tuossa mamman Astraalissa on ihan luottamusta herättävä käkkäri, mutta siinä onkin pelkät rehelliset rummut takana.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Käyttöjarruna levyt. Käkkäri erikseen mallia rumpu.
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin