Outo ääni kolmos vaihteella
Valvoja: Moderators
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Outo ääni kolmos vaihteella
Äsken Bensan/Tupakan haku reissulla ilmeni outoo vikaa taas vaihteeksi.
Kolmos vaihteella ajettaessa (varsinkin kiihdyttäessä) kuuluu ihme vinkunaa kierrosten tahtiin. Ääni kuulosta vähän turbon ujelluksen kaltaiselta ääneltä, mutta tietääkseni autossani ei ole turboa jollei sitä joku ole sinne yön aikana käynyt laittamassa ... Mikäköhän tällä kertaa vikana???
Laatikko on ollut muutenkin vähän susi siitä asti kun auto minulle tuli. esim. ykkönen ei mene rutisematta silmään vauhdista juuri koskaan (kävely vauhdista menee ehkä).
Eli räjähtääkö laatikko näinä päivinä lopullisesti vai mistä on kyse? Apuja kaivataan kipeästi.
Jaa niin ja autohan oli edelleen sama 156 2.0TS vm-99
Kolmos vaihteella ajettaessa (varsinkin kiihdyttäessä) kuuluu ihme vinkunaa kierrosten tahtiin. Ääni kuulosta vähän turbon ujelluksen kaltaiselta ääneltä, mutta tietääkseni autossani ei ole turboa jollei sitä joku ole sinne yön aikana käynyt laittamassa ... Mikäköhän tällä kertaa vikana???
Laatikko on ollut muutenkin vähän susi siitä asti kun auto minulle tuli. esim. ykkönen ei mene rutisematta silmään vauhdista juuri koskaan (kävely vauhdista menee ehkä).
Eli räjähtääkö laatikko näinä päivinä lopullisesti vai mistä on kyse? Apuja kaivataan kipeästi.
Jaa niin ja autohan oli edelleen sama 156 2.0TS vm-99
Tiedä että auttaako siihen vinkunaan välttämättä mutta vaihtaisin silti laatikon öljyt. Monasti auttaa ainakin vaihteiden päälle menemiseen. Se vinkuminen tuntunut olevan aika useassa 156ssa, melkein väittäisin että se on ominaisuus. Omassa väheni uusilla öljyillä.
Kutosessa oli ainakin vaijerilla keppi joten siellä ei oo mitään väljistyviä puslia (kait) mutta siinä laatikon arvontavivustossa johon vaijerit tulee, voi olla klappia. Niin ja onhan siinä säädötkin, mutta ainakin kannattaa laittaa merkit nykyisiin kohtiin ennen kuin alkaa kokeileen miten mikin säätö vaikuttaa minkäkin vaihteen pesään menemiseen.
Kutosessa oli ainakin vaijerilla keppi joten siellä ei oo mitään väljistyviä puslia (kait) mutta siinä laatikon arvontavivustossa johon vaijerit tulee, voi olla klappia. Niin ja onhan siinä säädötkin, mutta ainakin kannattaa laittaa merkit nykyisiin kohtiin ennen kuin alkaa kokeileen miten mikin säätö vaikuttaa minkäkin vaihteen pesään menemiseen.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Minulla oli alkuvaiheessa erinäisiä ajoittaisia ja varsin satunnaisia vaikeuksia ykkösen kanssa. Takuukorjauksen saamista vaikeutti se, että Konalan pajalla ongelma ei tullut esille. Lopulta tajusin, että ongelma on pahimmillaan kun auto on kylmä. Keskinäisen väsytystaistelun jälkeen ykkösen synkronointi lopulta korjattiin takuuna ja ongelma poistui.
Jos sinulla ei ole eroa kylmän ja lämpimän auton välillä niin eipä tästä tainnut olla paljoa apua.
Jos sinulla ei ole eroa kylmän ja lämpimän auton välillä niin eipä tästä tainnut olla paljoa apua.
En kyllä ite viittis ainakaan ilman nosturia vaihtaa. Melkein jos haluaa ite tehdä mutta mukavuuksin niin menee johonkin TI halliin ja vaihtaa siellä öljyt.RockinTetsi kirjoitti:Minkäslainen homma tuo vaihteistoöljyjen vaihtaminen on? Tarviiko auto nostaa ilmaan vai pääseekö auton alta ryömien ne vaihtamaan?
Moisesta asiasta ei ole minkäänlaista kokemusta
Kuinka ylhäällä sulla irrottaa kytkin? Jos onkin niin että työsylinteri menossa ja siksi ei se ykkönen tahtoisi mennä tupaan. Niin ja olethan katsonut että siellä ON jotain öljyä laatikossa ja mielellään tarpeiksi. Anyway, spekulointi turhaa ennen kuin mitään tarkistettu.
Tessusta en muista mutta kutosessa ainakin se ykkönen oli muutenkin vain liikkeellelähtöä varten ja sitä ei tarvikkaan saada kuin paikallaan päälle.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
[quote="Vode"]Kuinka ylhäällä sulla irrottaa kytkin? Jos onkin niin että työsylinteri menossa ja siksi ei se ykkönen tahtoisi mennä tupaan. Niin ja olethan katsonut että siellä ON jotain öljyä laatikossa ja mielellään tarpeiksi. Anyway, spekulointi turhaa ennen kuin mitään tarkistettu.quote]
Kytkin irrottaa ihan normaalisti. Öljyistä ei ole mitään tietoa, mutta täytyy tarkastaa tilanne, kun töiden kiireiltä kekiää.
Kytkin irrottaa ihan normaalisti. Öljyistä ei ole mitään tietoa, mutta täytyy tarkastaa tilanne, kun töiden kiireiltä kekiää.
Itse vaihdoin tunkin kanssa vaihteistoöljyt tessuun. Tyhjennystulppa on vaihteiston sivussa ei pohjassa ja avaimen tila tosi pieni. Itsellä oli kuusiokoloavain jonka rälläköisin niin lyhyeksi että mahtui räikän kanssa avaamaan. Muistaakseni 1,5 litraa meni eli todennäköisesti kaikki ei tullut ulos kun tilavuus on 2.
Viimeksi muokannut Jarama, 25 Tammi 2008, 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Laitoin juuri Heikalta tilaukseen 2 L tutelan vaihteistoöljyä. Kun öljyt saapuu, vien auton huoltoon ja saavat siellä läträtä nuo öljyt, niin käy vähän helpommin, kun itse rupeisi tunkin kanssa lumihangessa vaihteleen.
Luulisin että öljyä ei juuri ole laatikossa tai sitten se on kunnon siirappia, koska välillä loota ei pidä mitään ääniä ja välillä taas useammalla vaihteella ujeltaa.
Toivonmukaan öljyjen vaihto auttaa. Ilmottelen kuinka kävi....
Luulisin että öljyä ei juuri ole laatikossa tai sitten se on kunnon siirappia, koska välillä loota ei pidä mitään ääniä ja välillä taas useammalla vaihteella ujeltaa.
Toivonmukaan öljyjen vaihto auttaa. Ilmottelen kuinka kävi....
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
No niin! Tänään vein auton vaihteistoöljyjen vaihtoon ja pajalla pojat löysivät ulinan syyn. Laatikon pohjasta kurkisti komeesti kampi ulos , eli laatikko on totaali pas**na.
Eli jos jollakin on tessun laatikko kaupan, niin voisin olla halukas ostamaan, jos hinta saadaan kohdalleen.
Lisäksi kysynkin että tietääkö kukaan mitenkä kuluttajasuoja toimii autokaupoissa? Jostakin luin, että autoliikkestä ostetussa autossa on puolen vuoden kuluttajasuoja, joka ei kata kulutus osia. Laatikko ei kaiken järjen mukaan ole kulutus osa !
Soitan huomenna autoliikkeeseen josta alfani ostin ja kysyn että mitäs tehdään, vaikka vastauksen melkovarmasti tiedänkin jo. Tämän jälkeen otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
Laitoin albumiini kuvia laatikosta jos joku haluaa käydä väijymässä.
Eli jos jollakin on tessun laatikko kaupan, niin voisin olla halukas ostamaan, jos hinta saadaan kohdalleen.
Lisäksi kysynkin että tietääkö kukaan mitenkä kuluttajasuoja toimii autokaupoissa? Jostakin luin, että autoliikkestä ostetussa autossa on puolen vuoden kuluttajasuoja, joka ei kata kulutus osia. Laatikko ei kaiken järjen mukaan ole kulutus osa !
Soitan huomenna autoliikkeeseen josta alfani ostin ja kysyn että mitäs tehdään, vaikka vastauksen melkovarmasti tiedänkin jo. Tämän jälkeen otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
Laitoin albumiini kuvia laatikosta jos joku haluaa käydä väijymässä.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Joo ihmetyttää kans. ja toiseksi ihmetyttää että mitään ääntä ei kuulunut kun tuo läpi tuli (varmistin muijaltakin), koska tuskin tuo puolta vuotta tuollainen on ollutEpezi kirjoitti:jep.
Itseäni vähän ihmetyttää että mikä tuo osa on
Eli mikä osa vaihteistossa on turha? kun kerran vehje kuitenkin toimi ilman tuotakin.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Noniin. Tänään soittelin liikkeeseen josta alfan ostin ja ukko sanoi vaan kokoajan soittavansa takaisin, mutta mitään ei kuulunut. Ensimmäisen soiton tein n.klo11 ja lopulta se soitti klo:18 jälkeen ja kertoi olleensa hyvin kiireinen !
Äijä sano että niillä ei ole ollut tapana ollut antaa kuin 1kk:n vaihteisto/moottori takuu ostopäivästä, mutta koska Alfa on myyjän mukaan erikoisauto ja tehokas, niin niille eivät ole antaneet edes kuukautta.
Soittelin ennen myyjän kanssa keskustelua kuluttajaneuvojalle ja se piti siellä itsestään selvyytenä, että myyjän pitäisi tulla vastaan korjauskuluissa.Tästä kun kerroin myyjälle niin hän totesi vain että ei olla annettu alfoille takuuta.
Lopuksi sanoin myyjälle että riitautan asian kuluttajariitautuslautakuntaan, jonka jälkeen äijä meni hetkeksi hiljaiseksi, ja pyysi minua sanomaan kuluttajaneuvojalle että soittaa hänelle, niin saadaan asia selvitettyä ...
No huomenna tarvii soitella ja katsoa mitä tapahtuu, ilmottelen taas lisää kuinka alfistia kustaan silmään
Äijä sano että niillä ei ole ollut tapana ollut antaa kuin 1kk:n vaihteisto/moottori takuu ostopäivästä, mutta koska Alfa on myyjän mukaan erikoisauto ja tehokas, niin niille eivät ole antaneet edes kuukautta.
Soittelin ennen myyjän kanssa keskustelua kuluttajaneuvojalle ja se piti siellä itsestään selvyytenä, että myyjän pitäisi tulla vastaan korjauskuluissa.Tästä kun kerroin myyjälle niin hän totesi vain että ei olla annettu alfoille takuuta.
Lopuksi sanoin myyjälle että riitautan asian kuluttajariitautuslautakuntaan, jonka jälkeen äijä meni hetkeksi hiljaiseksi, ja pyysi minua sanomaan kuluttajaneuvojalle että soittaa hänelle, niin saadaan asia selvitettyä ...
No huomenna tarvii soitella ja katsoa mitä tapahtuu, ilmottelen taas lisää kuinka alfistia kustaan silmään
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Uutta tietoa taas:
Soitin kuluttaja-asiamiehelle joka puolestaan soitti auton myyjälle. Hetken kuluttua asiamies soitti takaisin ja kertoi yllätykseksi että myyjä haluaakin osallistua korjauskustannuksiin !
Soitettuani myyjälle hän olikin kummasti samaa mieltä kanssani ja he olivat valmiita osallistumaan kuluihin, mutta tosin vain kolmanneksella kulujen hinnasta . Tosin parempi sekin kuin ei mitään.
Myyjällä oli oikeus valita paikka, missä auto korjataan ja ymmärrettävistä syistä he valitsivat oman korjaamonsa.
Joten jos Epezi voisi kertoa tietoa eteenpäin team f40:n Anterolle, että sattuneesta syystä en autoa korjautakkaan teillä, vaikka semmoista kerkesin jo puhumaan...
Jännittää vaan että mitäköhän ne seuraavaksi keksii... Ilmoitellaan taas tuonnempana lisää kun selviää.
Soitin kuluttaja-asiamiehelle joka puolestaan soitti auton myyjälle. Hetken kuluttua asiamies soitti takaisin ja kertoi yllätykseksi että myyjä haluaakin osallistua korjauskustannuksiin !
Soitettuani myyjälle hän olikin kummasti samaa mieltä kanssani ja he olivat valmiita osallistumaan kuluihin, mutta tosin vain kolmanneksella kulujen hinnasta . Tosin parempi sekin kuin ei mitään.
Myyjällä oli oikeus valita paikka, missä auto korjataan ja ymmärrettävistä syistä he valitsivat oman korjaamonsa.
Joten jos Epezi voisi kertoa tietoa eteenpäin team f40:n Anterolle, että sattuneesta syystä en autoa korjautakkaan teillä, vaikka semmoista kerkesin jo puhumaan...
Jännittää vaan että mitäköhän ne seuraavaksi keksii... Ilmoitellaan taas tuonnempana lisää kun selviää.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Mietin tänään aivan samaa. Voiko olla sallittua maksattaa minulla korjaus kuluja jos eivät itsekkään niitä joudu maksamaan... osat ovat tietysti eri asiaRolle kirjoitti:Oma korjaamo ja osallistuvat kustannuksiin, mielenkiintoinen yhdistelmä. Varmasti saat jonkun riippumattoman kustannusarvion ennenkuin tulee 10k euron lasku?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kannattaa tuo varmistaa. Kohta olet taas soittelemassa kuluttaja-asiamiehelle kohtuuttomasta korjaamolaskusta, parempi siis soittaa etukäteen tai ainakin saada toinen kustannusarvio esim. F40:ltä.
Oman 155:sen laatikko remppa oli käytetty laatikko muistaakseni 400 euroa + 10h vei kun foorumilainen sen vaihtoi ilman aikaisempaa kokemusta. Hintahan riippuu toki paljolti siitä, millaisen laatikon sinne laittaa, mutta työtunnit lienee tuota luokkaa..?
Oman 155:sen laatikko remppa oli käytetty laatikko muistaakseni 400 euroa + 10h vei kun foorumilainen sen vaihtoi ilman aikaisempaa kokemusta. Hintahan riippuu toki paljolti siitä, millaisen laatikon sinne laittaa, mutta työtunnit lienee tuota luokkaa..?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
En ihan tuohon sopimukseen vielä suostuisi. Minkälaista sopimusta kuluttaja-asiamies ehdotti?
Niinkuin mattijus edellä sanoi, jos autoon laitetaan purkuosa, ei sinulle pitäisi jäädä maksettavaa. Tästä kannattaa lähteä liikkeelle kun alkaa neuvottelemaan. Mielestäni yrittävät vieläkin kusettaa, tarjoamalla kolmenneksen maksua.
Niinkuin mattijus edellä sanoi, jos autoon laitetaan purkuosa, ei sinulle pitäisi jäädä maksettavaa. Tästä kannattaa lähteä liikkeelle kun alkaa neuvottelemaan. Mielestäni yrittävät vieläkin kusettaa, tarjoamalla kolmenneksen maksua.