Työkaluketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tallipaikka harrasteautolle alkaa lopultaan häämöttää, ja nyt pitäisi alkaa tuumaamaan sen paikan kalustamista. Koska mesta on mallia kimppatalli, työkalut pitäisi saada johonkin lukolliseen paikkaan; Ei välttämättä siksi että ne pöllittäisiin, vaan siksi että muuten joku kumminkin lainailee niitä ja unohtaa palauttaa.

Nykyinen arsenaali sisältä Kamasan työkalusarjan (1/2" ja 1/4" hylsysarjat, kiintoavaimet, piippuavaimet yms. perussetti), Bilteman 10 v. takuu -romua 3/8" hylsysarjan, kiintoavainsarjan, kuusiokolo/torx/xzn-hylsysarjan verran (yllättävän toimivia kaikki), avolenkki- tai mitkälie jarruputkiavaimet, tuurnasarjan, pihtejä, vasaroita yms. perussettiä ja päälle öljynputsariavaimet ja muut "erikoistyökalut".

Periaatteessa vehkeitä on aika monen normihomman tekemiseen, mutta niiden säilyttäminen kimppatallissa seitsemässätoista eri muovipakissa ei oikein houkuttele. Harkinnassa on ollut mm. Bilsun 149 €:n työkaluvaunu, mutta ei ne kaikki rojut siihenkään mahdu:

Kuva

Sisäinen Shoppailija käskee ostamaan tämän IKH:n työkaluvaunun, käyttömukavuus olisi todnäk toista luokkaa kuin tuollaisessa harvaan kalustetussa kaappivaunussa. Toisaalta mulla on jo melkein kaikki tuon kärryn sisältämät kalut ennestään, ja mööpeli keventäisi harrastekassaa töräkät 900 euroa :roll: Saahan tuollaisia liukulaatikkovaunuja ilman työkalujakin, mutta saako noita vanhoja työkalusarjoja millään järjestettyä kalustamattomaan vaunuun niin että sen 13 millin hylsyn oikeasti löytää heti kun tarvitsee?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Puuilossa on kaikenlaisia vaunuja edulliseen hintaan.
Sen sä varmaan tiedätkin, koska näin sut matkalla Elektroscandialle siinä pihalla jokin aika sitten. Istuin kaverin Transhitissa.
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, itse asiassa en tiennyt kun kävin vaan siinä Elektropajalla :P

Näyttäisi tuolla olevan samantyyppinen (vai sama?) 890 juron vaunu kuin tuo Motonetin myymä IKH, lisäksi 199 €:n kärry jonka mukana tulee 155 työkalua. Työkalut reilu euron kappale ja kärry kaupan päälle, "vähän" epäilyttää...

Muistatko Jappe oliko paikan päällä enemmänkin vaunuja?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Oli siellä useita erilaisia, en tarkkaan tutkinut kun ei ole tarvetta.
Halpoja olivat, jos niillä tekee mitään :roll:
- Alfaholic -

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Vastaavanlaista vaunua on tullut himoittua, sekä hipelöityäkin, jo pitkän aikaa, mutta toistaiseksi on vielä jäänyt hankkimatta. Itselläkin tuo työkalu valikoima alkaa olla jo myös melko kattava, joten täydellisen paketin hommaamisessa ei varsinaisesti ole mitään järkeä. Mutta kun ne vaan näyttää niin kivalta uusine, kiiltävine työkaluineen, kaikki oikeilla paikoilla ja selvässä järjestyksessä.

Kun noita on tullut silmäiltyä niin, nuo halvat vaunut ovat yleensä todella ohutta peltiä ja laatikkojen kiskot ym. heppoisia, joten jos aikoo tehdä jotain muuta kuin käyttää niitä vain koristeena, kannattaa panostaa hieman lisää. Esim. näitä www.powerplustools.fi tuli jossain messulla hypisteltyä ja olivat huomattavasti laadukkaamman tuntuisia.

Jos päätyy täydelliseen pakettiin, niin tuollaista IKH:n pakettia vastaavaa vaunua kannattaa katsella myös "oikeista" työkalukaupoista. Hinnat pyörivät melko samoissa, paitsi tietysti premium merkeissä. Laadun voi itse päätellä vertailemalla. Näihin mihinkään tuskin saa sopimaan kätevästi jo olemassa olevia työkaluja.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Fixus kauppiailta saa näitä Boxon vaunuja ja ylälaatikostoja työkaluilla tai ilman. http://www.autopro.fi/ajank.asp?ryhma=15

On laakeroidut laatikot ja tukeva vaunu muutenkin.
Työkaluistakaan ei ole pahaa sanottavaa.

Kannattaa ottaa vaunu työkaluilla ja ylälaatikkoon sitten vanhat Kamasat ja muut kilkkeet. Näin ainakin mulla.

Käy hypistelemässä jossain, kyllä sen laadun huomaa kun pitelee käsissään.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hyviä vinkkejä, kiitos! Pitää käydä hiplaamassa tuollaista Boxon kärryä jossain. Mites tuo Power Plus, sivuista olin käsittävinäni että sillä ei ole jälleenmyyjiä vaan homma pyörii postimyynnin kautta? Ihan ei viitsisi Lappeenrannassa asti käydä hiplaamassa, tietysti voisi toivoa että lafkalla olisi ständi vaikkapa American Car Showssa.

Onko tullut vastaan tuollaisiin tyhjänä myytyihin kärryihin tarkoitettuja telineitä hylsysarjoille, kiintoavaimille yms. kilkkeelle vai pitääkö soveltaa itse jos menee ostamaan pöntön ilman työkaluja? Arjalaisessa järjestyksessä olevasta pakista näkisi helpommin onko muistanut keräillä konehuoneesta kaikki työkalut vai ripotteleeko ne seuraavan kymmenen kilometrin matkalla pitkin maantietä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Bilteman 10 vuoden takuulla olevat työkalut ovat hyviä, oikeasti. Hinta/laatu suhde hyvä.
Itsellä on aina pysyneet työkalut paikoillaan ja järjestyksessä, työpaikoilla. Mutta kotona ne kulkeutuvat ihan omia ratojaan, ja ovat vain minun käytössä. Onhan niille omat paikkansa kaapeissa ja seinillä mutta eivät palaudu takaisin. Osaltaan ongelmaa lisää se että samoilla työkaluilla teen kodin muutkin työt. Joten 13mm lenkkiä on voitu käyttää viimeksi pöydän kiristyksessä, saunan lauteiden kasauksessa yms. Sitten aivojen ja käden symbioosissa (lue laiskuus) käy usein niin että jätän työkalun järkevään paikkaan josta se on helppo ottaa kun tarvitsen sitä, ihan kuin se tallin koukku olisi niin kauhean kaukana. Ja yllättäen, seuraavalla kerralla, en muista lainkaan mihin jätin sen.
Joten tuollaista kaappia on tullut itsekkin himoittua. Ihana niitä on näpelöidä mutta kun taloutta miettiin niin tulee sitten päätettyä että pidän työkalut nykyisellään ja järjestyksessä. Mutta paskan marjat.
Mitähän tuollainen maksaisi jos ostaisi työkaluseinää (kun löytäisi jostain käytettynä). Hitsailisi sitten itse kasaa, noita koukkujahan/kiinnikkeitä saa ihan millaisia tahansa mm..biltema, sivu 434 Mutta maksavat kyllä sitten yllättävän paljon. Itsehän tekemällä tuosta saisi just sen kokoisen kun haluaa.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 03 Helmi 2008, 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
HANU
Viestit: 769
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Osta multa Facomin kärry, se on ikuinen sijoitus.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Bilteman 10 vuoden takuulla olevat työkalut ovat hyviä, oikeasti.
Joo, samoja kokemuksia, yhtäkään en muista saaneeni vaikka "laittomia" jatkojakin on joskus paremman puutteessa käytetty.

Ostin aikanaan Bilsun 3/8" hylsysarjan täydentämään tuota Kamasan pakkia, ja niissähän on, yllätys yllätys, samat räikät eri logoilla. Tiedä sitten kertooko tämä Bilteman hyvyydestä vai Kamasan huonoudesta, olen kumminkin aikaisemmin pitänyt jälkimmäistä jonkinlaisena merkkinä. Toisaalta kumpikin on ajanut hyvin asiansa satunnaisessa harrastekäytössä, en tiedä missä se merkkikalujen lisähinta sitten oikeasti näkyy. Ovat sentään toimivuudeltaan ihan toista luokkaa kuin takavuosien Anttilan kromivanadiinit.

Hanu; Kärryn(kin) nimen perusteella voisin kuvitella että sen hinnalla saa jo yhden harrasteauton lisää? :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

n.5 vuotta sitten avattiin Biltema, Wurth ja Kamasan räikät. Olivat kyllä 100% identtisen, ulkonäöltään. Materiaaleista ei tietysti voinut sanoa mitään. Biltama ja Wurt ei ainakaan tee itse mitään joten nuo voisivat ainakin tulla samalta tehtaalta. Biltaman takuuta en ole joutunut testaamaan, eli kaikki ovat kestäneet ja on 10 vuoden aikakin ylittynyt. Kamasan takuu oli, ainakin työmaalla, työkalu liikkeen pöydälle ja antoivat hyllystä uuden. Eivät katsoneet mitään jälkiä yms. Itse kasasin työmaan pakin aika useasta paikasta ja ajan kanssa. Biltemaa en töissä käyttänyt mutta Wurth, Kamasa olivat 90% kaapin sisällöstä, loput jäi Snap-on, Stahlwille yms. tavaroille ja melkein kaikki jotain erikoistyökalua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Täältä saa hyvän hinta/laatusuhteen omaavaa kärryä, taitaa olla sama kuin kuin Powerplusin tuotteet, nykyään myynnissä oleva on sininen...ostin pari vuotta sitten punaisen joka toiminut ilman mitään ongelmia ja kestää ladata tavaraa täysi.

Tämä on se Powerplusin malli on joka 99% varmuudella sama kuin meikäläisen.

PP-T 0617/c TYÖKALUVAUNU

- tukevasti kuulalaakeroitu

- vetolaatikoissa kumimatot

- lukko haluttuihin laatikoihin

- mitat 70 x 46 x 100 cm

- paino 69 kg

369 € (sis. alv)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Rautakaupassa kun olin työkalumyyjänä niin tuli joitakin euroja sijoitettua työkaluihin. Tähän asti kalut on ollut vähän siellä sun täällä. Tilanne on nyt sama kuin Rasviksella että halli on löydetty ja jonkinlainen kärry pitäisi hankkia. Talous ei välttämättä kestä tuollaisen kaapin hankintaa työkaluineen, joten jokin kaappiratkaisu pitäisi keksiä. :roll:

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Nyt ois taas työkalujen hankinta edessä kun varkaan perkeleet vei kaiken mitä oli. Bahcoa lähinnä löytyi ja melko kattavasti, joten ei mitään ilmaisiakaan olleet mokomat. Bahcon sarjojen lisäksi oli pakillinen sekalaista rojua + toinen työkalusalkku lähinnä elektroniikka/sähköasennuksia varten. Puoli takakontillista työkaluja siis...

Himottais kyllä joku tuollanen valmis säilytysratkaisu työkaluineen, mutta ei välttämättä vaunu kun on joskus tarvetta ottaa työkalut matkaan mukaan. Jotain siis mikä mahtuu tarvittaessa takakonttiin/takapenkillä. Ei kuitenkaan mitään sellasta pientä hylsysarjapakkia mitä myydään joka marketissa. Pitäis olla torxit sun muut mitä nyt yleensäkin autorempassa tarvii. Ois myös mukava olla vähän vapaata säilytystilaa sekalaisille irtotyökaluille. Ideoita?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Nuo valmiit sarjat on hyviä, mutta onko niissä paljon kaluja, joita et ikinä tarvitse? Samaten askarruttaa onko tuollaisessa valmiiksi kalustetussa tilaa sitten erikseen hankituille kaluille? Itse olen hankkinut perustyökalut pieninä sarjoina ja sitten tarpeen mukaan lisää työkaluja.

Meikäläisellä on tällä hetkellä muutama isompi pakki, joissa työkalut kulkee paikasta toiseen. Yleensä ei jaksa ottaa kaikkia pakkeja mukaan ja huomaa että se, mitä juuri tarvitset on siinä toisessa pakissa... Jokin liikuteltava kaappiratkaisu oilisi kyllä hyvä, kun ei vielä semmoista vakituista ropauspaikkaa ole.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

halli on löydetty ja jonkinlainen kärry pitäisi hankkia. Talous ei välttämättä kestä tuollaisen kaapin hankintaa työkaluineen, joten jokin kaappiratkaisu pitäisi keksiä. Rolling Eyes

Tee itse, kaverilla on kimppatallillaan puoliksi itse tehty lukittava kaappi, jossa on komponentteja vähän sieltä täältä, toimii hyvin...malli muistuttaa Bilteman pyöräkaappia.. :-D

Conrad
Viestit: 13
Liittynyt: 12 Kesä 2004, 16:21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Conrad »

Kaksipuolinen lukittava työkaluvaunukaappi pyörillä (ostettuna tai työkaluseinälevystä itse tehtynä) GWS:n ripustimilla ja päälle Boxon tai Powerplustools'in työkalulaatikosto, jonka saa tarvittaessa otettua mukaan takakonttiin. Boxon työkalulaatikoston (ovh 280,- EUR) etuna on riittävä syvyys (mitat 489x660x406) verrattuna esim. Puuilon halpismalleihin. Boxon tavaraa myy esim. AW-Tools Vantaalla (www.awtools.fi). Laatikostot ja vaunut saa ostettua ilman työkaluja.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kävin juuri Nummelan Hong Kongissa ja sinne oli tullut hetki sitten Bahcon kärryjä. Hinta oli 199€. En voinut muuta kuin ottaa omani :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minkälainen se Bahcon kärry on? Joku tuolta löytyvä?

Itse kävin eilen pyörimässä Puuilossa ja IKH:ssa. Puuilosta en löytänyt kuin sen valmiiksi kalustetun kahdensadan kärryn joka ei, yllätys yllätys, houkutellut hankkimaan. IKH:sta irtoaa vaunu työkaluineen yhdeksälläsadalla, ilman kaluja jokseenkin samanlainen maksoi noin viisisataa. Liukulaatikoiden mekanismit olivat minusta hintaluokkaan nähden vähän heppoisen oloiset eikä siinä kalustetussa kärryssäkään ollut kuin pari tarpeellista työkalua jota omasta kasasta ei vielä löydy, joten hankkimatta jäi ainakin toistaiseksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Enpä löytänyt katalogista, mutta tässä pari kuvaa
http://www.jakita.com/pics/Bahco/P1030467_2.JPG
http://www.jakita.com/pics/Bahco/P1030469_2.JPG

Vetolaatikoilta voisi tietty olla enemmänkin, mutta saa tuohon ne kaikki tärkeimmät mitä tarvitsee jatkuvasti. Tuntuu ainakin näin uutena tukevalta.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Itse kävin eilen pyörimässä Puuilossa ja IKH:ssa. Puuilosta en löytänyt kuin sen valmiiksi kalustetun kahdensadan kärryn
4 erilaista kärryä oli silloin kun mä kävin, piti oikein duunikaverilta tarkistaa.
Niillä on ne näköjään ainoina kappaleina ja tilaavat sitämukaan kun menee :roll:
Bauhaussissa oli asiallinen kärry 299e
- Alfaholic -

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä ajattelin hakea Hytarilta Betan työkaluvaunun n.400€:lla. Joo on se tyhjä tohon hintaan, mut tehty Italiassa ja Ferrarikin käyttää sitä...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kävin tähään Bauhausin kärryjä katsomassa, löytyi tuota Japen mainitsemaa Wisent tms. -kärryä hintaan 299 ja lisäksi selvästi halvempaa Bahcon vaunua, maksoikohan se nyt 139 tjsp., mutta siinä ei ollut kuin kaksi matalaa liukulaatikkoa. Bahco oli kyllä siististi tehty mutta eipä tuo kolmen satkun Vinsentti muuten sille tuntunut häpeävän, ja siihen saa jo helposti tungettua kaikki meikäläisen jatkuvassa käytössä olevat käsityökalut.

Vielä pitäisi keksiä miten ne roippeet saa pysymään järjestyksessä. Ei oikein huvita sijoittaa 500-600 euroa lisää kalustettuun kärryyn vain sen takia että halvemmissa vankkureissa ei ole omaa kolosta jokaiselle kiintoavaimelle ja meisselipalalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mulla on muutamia pieniä muovilaatikoita jotka lienee tarkoitettu ruokailuvälineille tms, laatikoissa sisällä ja niissä kaikkein pienimmät hilut...Niissä pysyvät vähän paremmin järjestyksessä. Nämä löytyi Kodin ykkösestä eikä maksanut hirveitä.

Myös vihreänä myytävä Kamasa Toolsin vaunu on noin 99% sama kuin Farmilaitteen sininenja Powerplus punainen, Kamasana se tosin maksaa halvinkin malli reilun tonnin ja omat muovilaatikot sisälle yli 30eur/kpl...!

400 euron Betassa on varmasti hinta/laatu kohdallaan ja sitä saa lisähintaan myös Ferrarin värein ja tunnuksin.. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mikäs se Betan malli on joka irtoaa neljään hunttiin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.orum.fi/media/beta_kuvasto08.pdf

C240 on muistaakseni ollut 450 euron tarjouksessa kadunmiehelle...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Just se. Meillä on töissä ollut vuosia Betan vaunuja työkaluineen ja ovat taatusti kovalla käytöllä. Ja ei mitään valittamista keston puolesta. Varmaan halvemmatkin kestäisi (ja ovat kestäneetkin) moitteetta omassa käytössä, mutta onhan se osa harrastusta. Onhan sitä halvempia autojakin ja varmasti paremmin toimiviakin arkikäyttöa ajatellen kuin vaikka Delta...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Meillä taaseen on töissä kaksi Betan vaunua ja yksi facomin vaunu, jokaisesta on muutama vetolaatikko vähän rikki. Ihan toimivia kaluja, mutta kuitenkin ihan ihmisten tekemiä :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt menee ehkä vähän ohi aiheen, se sallittakoon.

Osaako joku sanoa mistä voisi löytyä edullisia (vaikka käytettyjä) säilytyslaatikoita varaosille. Edellytyksenä on kohtuu iso koko ja mahdollisuus latoa päällekkäin, ei tarvitse olla kantta.

Ideaalisia olisivat esim. Postin aikanaan käyttämät nykyistä isommat laatikot, ovat vaan todennäköisesti jo päässeet eroon laatikoista.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla on samantpaisia käytössä. Valkoisia lihalaatikoita 8) Voi pinoa päällekäin tai sisäkkäin. Kestää käyttää vaikka jakkarana, on sen verran paksua matskua.
Abarth 500 Esseesse

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei,

etsin kohtuu hintaista hyvää työkalu sarjaa jossa olisi sopivasti lenkki avaimia, hylsyjä, räikkiä jne...

ruuvimeisseleitä ei tarvitse olla eikä pihtejä ja sun muita.

Mikä merkki voisi olla hyvä? Ehdotuksia ja kokemuksia otetaan vastaan.

esim tälläinen: http://osanetti.fi/product_info.php?cPa ... cts_id=856

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Isälläni on tallissa kiinteitä metallisia kaappeja jotka on kierrätetty mikä mistäkin. Yksi on ollut jonkinlainen kamera (!) ja se on kätevä kun on pölytiivis. Kaksi muuta taitaa olla sähkökaappeja. Eli itsekin voi tosiaan tehdä. Pyörät vain nurkkiin. Niitä "aihioita" saa jopa ilmaiseksi sähkölitoksilta tms kun sopivalla hetkellä kysyy. Ovatpa muuten erittäin tukeviakin :)

Epezille: Mulla on muutama prisman muovinen elintarvike laatikko. Ne on erittäin käteviä, vähän kuin matalia muuttolaatikoita, jos jostain käsiisi vastaavia saat :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

tube68 kirjoitti:esim tälläinen
Soveltuvuus riippuu kovasti siitä mitä teet, mutta tuosta linkittämästäsi sarjasta puuttuu puolen tuuman vääntiöllä varustetut avaimet joten mitään isompia pultteja ja muttereita sillä ei tahdo saada auki. Fillaria huoltaa noillakin kummasti, mutta Alfan iskareiden ja tukivarsien vaihtoon suosittelen järeämpiä vehkeitä.

Oma hovihankkijani on Biltema, hinta-laatusuhde on yleensä harrastelijan vinkkelistä kohdallaan. Kymmenen vuoden takuun vehkeistä ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa mutta itse kyllä pysyisin erossa halvemmista versioista, kyllä sitten hymyilyttää kun mutterin sijasta aukeaakin rystyset ja mutteri tyytyy vain pyöristymään.

Bilsun verkkokauppa näkyi olevan huoltokatkolla mutta itse shoppaisin sieltä 10v takuusarjan jossa on 1/4", 3/8" ja 1/2" vääntiön hylsyt ja kasa piippuja ja kiintoavaimia, hinta ei muistaakseni ollut paljoa tuota linkittämäsi sarjan hintaa korkeampi. Jos samalla haluaa ratkaista käsityökalujen yleisen säilytysongelman niin IKH myy asiallisen oloista työkaluvaunua tonnilla, itse tyydyin kumminkin työntämään olemassaolevat Bilsut ja Kamasat Bilteman tyhjänä myytävään vaunuun.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laatikot löytyivät Etolasta. Maksoi muistaakseni 9€/kpl, joka oli ihan siedettävä hinta. 164:sen osat löytivät siis paikkansa, seuraavaksi pitää hakea laatikot 75:sta varten :mrgreen:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tässä jollekin nopealle ratkaisu työkaluongelmiin.

http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=83791506

:mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ajattelin käyttöpösöön piakkoin vaihdella jakohihnan, ja koska kiristimessä ei ole mitään momenttia osoittavaa viisaria tai muuta alfamaista kotkotusta, pitäisi työn tekemistä varten olla hihnan kireyttä osoittava työkalu.

Onko tuollaisia saatavissa jostain järkihintaan vai pitääkö homma tuupata suosiolla korjaamon murheeksi? Siinä ratkaisussahan ei tietty ole muuta vikaa kuin €€€.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Perinteinen kiristysmittarihan on sellainen, että hihnaa pitää pystyä kääntämään 90 astetta sormenpäillä. Jospa tuo toimisi pösilössäkin?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jep, mutta kun tuon konstin sopivuutta ei oikein voi tietää ennen kuin ajaa yhden hihnanvaihtovälin tai tekee yhden venttiiliremontin. Ei malttais koittaa.

Korjauskirjan mukaan pitäisi olla mittalaite jolla remeli säädetään 54 +/- 3 SEEM-yksikön tiukkuuteen. Mikähän mystinen mittayksikkö tuo mahtaa olla?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Isä teki itse remontin ja kävi mittauttamassa kireyden merkkiliikkeessä. Kireys oli toleransseissa, en tiedä kuinka tympeä on sitten säätää jos kireys on väärä. Tuo vanha 90 asteen sääntö toimii useissa vanhemmissa mutta nykyään on niin lyhyet matkat rullien välillä että hihna ei taida kovin usein kääntyä tuota astemäärää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo on tietysti yksi vaihtoehto. En kuitenkaan mieluusti varailisi autolle seisontapäivää pelkän hihnan kireyden toteamisen vuoksi, ja onhan siinä erikseen tehtynä myös jonkinmoinen työ: Fillari pois, sisälokasuojat pois, apulaitehihna pois, jakohihnan kopat pois ja mittaamaan.

No, kai paja tuon homman yhden tunnin laskutuksella tekee.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Erona se että isällä 2.0 bensa, ymmärsin että siinä oli valmiina luukku josta sen voi tarkistaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ajatuksessa olisi hommata jonkinmoinen prässi puslien, laakereiden sun muiden nikaleiden vaihtoon. Tekeekö noilla halvoilla pikkuprässeillä mitään? B-kauppa myy mm. tätä viiden tonnin prässiä, lisäksi uudessa katalookissa näkyy olevan myös vähän kalliimpi kymmenen tonnin versio.

Mietityttää vaan että pitääkö olla joku selvästi järeämpi laite ennen kuin sillä voi tehdä enemmän temppuja kuin tavallisella ruuvipenkillä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.motokeidas.com/shop/product_ ... p?p=111317

Ilmausruuvi Kotarin mopoihin jossa on sisäänrakennettu takaiskuventtiili... :-D

Mikähän on kierre nipassa...

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kärkkäinen myy 20 t prässiä hintaan 269 e Torin taitaa olla merkki, en tiedä tekeekö sillä mitään.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kärkkäisen sivuilla näytti olevan tämmöinen 12 tonnin prässi, samankokoinen ja suunnilleen saman hintainen löytyi myös Motonetin sivuilta. Mahtaakohan olla samoja vehkeitä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Motonetti myy ainakin Torinin tunkkeja, joten voisi olla hyvinkin sama.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »


Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ajatuksessa olisi hommata jonkinmoinen prässi puslien, laakereiden sun muiden nikaleiden vaihtoon. Tekeekö noilla halvoilla pikkuprässeillä mitään? B-kauppa myy mm. tätä viiden tonnin prässiä, lisäksi uudessa katalookissa näkyy olevan myös vähän kalliimpi kymmenen tonnin versio.

Mietityttää vaan että pitääkö olla joku selvästi järeämpi laite ennen kuin sillä voi tehdä enemmän temppuja kuin tavallisella ruuvipenkillä.
En suosittele sitä perus motonet/biltema mallia!
Tarkkuuttaa ei ole yhtään ja se tanko jolla prässätään vääntyy ennenkuin tunkin voima loppuu yms... niin ja se tasokin on ihan tinaa, menee ihan banaaniksi jos yrittää prässätä jotain puslaa isompaa.

Nyt ostaisin itse varmaan tämän, olisi edes toivoa saada jotain prässättyä suht´suoraankin:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1208

Harmi ettei ole varaa "oikeisiin" työkaluihin vaan pitää pitäytyä näissä Biltema 10v tasoisissa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Nyt ostaisin itse varmaan tämän, olisi edes toivoa saada jotain prässättyä suht´suoraankin:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1208
IKH myy samaan hintaan hyvin samannäköistä ja oloista 12T versiota...myyjä kehui sen sopivan autotallinikkareille ja MEGA tuotemerkin tuotteet on sitten ammattilaisille.

Epäilyttää vain hieman 12 tonnin tehon riittävyys vaikka kyllä sen joka prässistä saa joskus loppumaan, mielikuva olisi että keskiverto pienehkö pyöränlaakeri alkaa liikkumaan navasta noin 7-8 tonnin voimalla kun mittaria seuraa.. :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuumer kirjoitti:En suosittele sitä perus motonet/biltema mallia!
Voi hitsin hitsi, just kaksi tuntia sitten kävin hakemassa sen Motonetin 12 tonnin perusversion :(

Oma tarve tullee olemaan lähinnä puslien prässäämistä, saas nähdä josko tuolla niistä selviää. Pyöränlaakerin vaihtoja tulee toivottavasti sen verran harvoin että navan voi sitten vaikka tarvittaessa kiikuttaa pajalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin