156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
Valvoja: Moderators
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
Delta liikkeessä odotusaika 2 viikkoa
"Starttia ei voi korjata, se pitää vaihtaa"
Startti 358€
Pakosarjan tiivisteet jonkun kympin muistakseni.
Työt 497€
AD-korjaamossa odotus 2 päivää
Startti 142€
tiivisteet 4,5€
Työt 102€
Arvaatteko kumman valitsin? Ja hyvin toimii. Mitenköhän tuo Deltan hinnoittelu on perusteltu? Ei kuulostanut lainkaan yllättyneeltä kun soitin ja peruin ajan. Taisi arvata syyn. Hiljaista on Deltan korjaamossa...ainakin Alfa puolella. Aina kun jotain kutoskoneisen 156 juttuja kyselee käy ilmi ettei heillä ole kertaakaan kyseistä operaatiota tehty. Ja kyllä noita kutosia kuitenkin muutama täällä pyörii. Ei muuten yhtään GTA:ta.
"Starttia ei voi korjata, se pitää vaihtaa"
Startti 358€
Pakosarjan tiivisteet jonkun kympin muistakseni.
Työt 497€
AD-korjaamossa odotus 2 päivää
Startti 142€
tiivisteet 4,5€
Työt 102€
Arvaatteko kumman valitsin? Ja hyvin toimii. Mitenköhän tuo Deltan hinnoittelu on perusteltu? Ei kuulostanut lainkaan yllättyneeltä kun soitin ja peruin ajan. Taisi arvata syyn. Hiljaista on Deltan korjaamossa...ainakin Alfa puolella. Aina kun jotain kutoskoneisen 156 juttuja kyselee käy ilmi ettei heillä ole kertaakaan kyseistä operaatiota tehty. Ja kyllä noita kutosia kuitenkin muutama täällä pyörii. Ei muuten yhtään GTA:ta.
Ayrton Senna da Silva forever
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
Starttimoottorin vaihtotyö 497€Wile E. Coyote kirjoitti:Työt 497€

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
täytyy asentajien palkan olla melko kova..sen verta korkea on Deltan hinnoittelu jälleen kerran... 

Viimeksi muokannut 90, 28 Elo 2004, 04:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
Delta ei ole korjaamo , se on vaihtamoWile E. Coyote kirjoitti: "Starttia ei voi korjata, se pitää vaihtaa"

Sitähän nuo merkkihuollot tuppaavat olemaan, vaihtamoita. Joskus kyselin nissanin huollosta Primeran takajarrusatuloita/niiden huoltoa. Olisivat vaihtaneet hintaan 500 Euroa per puoli + työt... Motonetissä sama osa tehdaskorjattuna vähän toista sataa per puoli. Jopa keskinkertaisilla työkaluilla tavallisen autotallin lattialla yhden puolen vaihtaa alle puoleen tuntiin jos on ripeä... ja taas tulee tuntipalkkaa sekä osillekkin hyvä kate.
Oon jättäny ihan periaatteesta käyttämättä virallista edustajaa aina kun se on mahdollista(yhden miehen protesti satojen prosenttien katteita vastaan
), mutta toisia osia vain ei ikävä kyllä saa tarvikkeena... Juuri tänään asentelin paikalleen ITSE KORJATUN vetoakselin kun ryöstöpyytävät hieman liian paljon rahaa osasta joka ruostuu poikki suunnitteluvirheen seurauksena... Ei se Delta taida ainoa puulaaki olla joka keksii hyvät hinnat varaosille 

Oon jättäny ihan periaatteesta käyttämättä virallista edustajaa aina kun se on mahdollista(yhden miehen protesti satojen prosenttien katteita vastaan


Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
En ole ihan varma mikä siinä oli vialla. Kolmessa eri paikassa kyselin ehdotusta ja kaikki olivat sitä mieltä että rattaissa jotain vikaa? En tunne startin rakennetta, ilmeisesti monimutkaisempi kuin olen luullutScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Pimeätä![]()
Vai ei starttia voi korjata? Tarkoittivat kai sanoa, että eivät siellä Deltassa korjaa startteja. Mikä siinä muuten on vikana, jumiiko ehkä solenoidi?

Tästä tarinasta voi lähinnä oppia sen että oli asia mikä tahansa, jos mahdollista hae apua muualta kuin deltasta (IMHO).
EDIT: Ok ehkä merkkihuolto yleensä pitäisi lukea tuossa deltan paikalla. Faija aina kiroaa paikallista vehoa

Ayrton Senna da Silva forever
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos rattaasta (hammaspyörästä) on puhuttu niin silloin vika on varmaan bendixissä. Se on vehje, joka pitää vauhtipyörää pyörittävän hammaspyörän lukittuna starttimoottorin akselille starttauksen ajan mutta koneen käynnistyessä vapauttaa akselin eli "vetää" vain toiseen suuntaan. Jos bendix jumittaa, koneen käynnistyessä se alkaakin pyörittää starttia joka ottaa aika lailla ylikierroksia.
Bendixlaitteita saa yleensä irto-osina, eli eihän nyt tuollaisen takia kannattaisi koko starttimoottoria vaihtaa. Delta kylläkin varmaan tekisi mielellään niin
Bendixlaitteita saa yleensä irto-osina, eli eihän nyt tuollaisen takia kannattaisi koko starttimoottoria vaihtaa. Delta kylläkin varmaan tekisi mielellään niin

- Epäkelpokeräilijä -
Onko ongelmana startissa se, että käynnityksen jälkeen tulee ylimääräinen ääni? Eli vika solenoidissa. Tarkempaa syytä en tiedä. Omaan V6:een startti vaihdettiin tuosta syystä. Väittivät delttassa että starttiin pääse kytkimestä pölyä tai jotain ja että sitä ei voi korjata?? No voihan tuo ollakin se syy. Eli uutta tilalla ja ongelmat hävisi. V:mäinen ääni kuunnella ei muuta.
Ja sitten noista kustannuksista. Mulla meni takuuseen, mutta kalliiksi tuo tulee muuten. Osan hinnoittelevat n.400-500€ ja työtä kuulemma saman verran, eli yhdeltä asentajalta muka menee startin vaihtoon lähes päivä??
No onhan siiinä hommaa. Pakosarjat pitää irottaa ja samaten imusarjat, vaihdetaan kuulemma yläkautta. On tosi vaikeessa paikassa.
No anyway, startin vaihtoivat, mutta samalla rikkoivat tietenkin jotain pakosarjoista tai jotain muuta mitä eivät koskaan kuitenkaan löytäneet jälkeenpäin? Eli tyypillistä deltta-auton toimintaa. Täysin p.....stä!
Ja sitten noista kustannuksista. Mulla meni takuuseen, mutta kalliiksi tuo tulee muuten. Osan hinnoittelevat n.400-500€ ja työtä kuulemma saman verran, eli yhdeltä asentajalta muka menee startin vaihtoon lähes päivä??
No onhan siiinä hommaa. Pakosarjat pitää irottaa ja samaten imusarjat, vaihdetaan kuulemma yläkautta. On tosi vaikeessa paikassa.
No anyway, startin vaihtoivat, mutta samalla rikkoivat tietenkin jotain pakosarjoista tai jotain muuta mitä eivät koskaan kuitenkaan löytäneet jälkeenpäin? Eli tyypillistä deltta-auton toimintaa. Täysin p.....stä!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
No se jää ikuiseksi mysteeriksi allekirjoittaneelle mikä se vika tarkkaanottaen oli, nyt pelaa ja Alfaa on taas nautinto ulkoiluttaa. Olis kyllä hienoa jos olis paikka jossa rassata ja joku kokeneempi jonka kanssa rassata. Tekniikka kyllä viehättää ja työkalut pysyy käsissä, eli kivaa olis. Mut yksin ja vain ihan auton perusasiat tietävänä se yleensä menee niin että etsii sen edullisimman kunnialliselta vaikuttavan puljun ja vinguttaa lopuksi muovia 

Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Vähän ot, mutta minulta saa yhden 156:n 2.0 käsähtäneen starttimoottorinScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ihmisen tekemiä, (lähes) loogisesti toimivia koneitahan ne on, eli pura-ja-kokoa-menetelmällä oppii aika hyvin yksinkin.
joku tutkittavaksi/purettavaksi, jos haluaa opiskella sen saloja.
Aika hankala se oli vaihtaa, kun sitä sivusta katselin, pakosarjaa piti irroittaa yms. Kyllä sitä
aikaa menee varmaan v6:ssakin.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Miten se V6:sen strartin vaihto voi kestää ammattimieheltä koko päivän kun ite otin startin irti ja vaihdoin solenoidin ja kasasin 4 tunnissa? Tuossa 33:ssakin joutuu ottamaan imusarjan ja oheis härpäkkeet irti ja sitten se on vielä sopivasti upotettu kaasutangon alle joten otin senkin irti. Ja toi oli kuitenkin ensimmäinen kerta mulla kun purin startin esille. Suurin osa ajasta meni siihen kun ei ihan täysin tiennyt mitä oli tekemässa
Veikkaisin että ripeä ammattimies olisi tehnyt tuon saman 1-1,5 tunnissa.

33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
Mulle taas kerrottiin, että vaihdettiin yläkautta. Tuntuu jotenkin helpommalta kyllä alakautta vaihtaa. No, oli miten oli.Pieni korjaus EVOn tarinaan, ainakin deltan poikien mukaan nimenomaan alakautta käsiksi starttiin. Pohjamuovi veks, pakosarjaa irrotellen jne. Näin siis kutvosessa.
Sanoivat deltassa, että tuo startin vaihtoon kuluva aika on Alfan tehtaan ilmoittama aika. Varmasti ammattitaitoisemmalta asentajalta ei tuota aikaa kulu, mutta deltassa kun noita kavereita ei ole kovin montaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kaikki näkyy olevan mahdollista. GTVV6.comissa olen ihmetellyt, että alle viisi vuotta vanhoista autoista menee kytkimen työsylintereitä ihan kasapäin. Omien kokemusten mukaan ne kestävät yleensä 10-15 vuotta...Wile E. Coyote kirjoitti:Miten on mahdollista että se bendix (jos se nyt oli se) laukeaa noin pian?
Taitaa olla kummassakin tapauksessa huono alihankkija asialla.
- Epäkelpokeräilijä -
Mulla piti 164:ssa startti aikanaan ihme "sahaus"ääntä ja lämppärin moottoria kun olin mittauttamassa autosähköliikkeessä, sanoi "asiantuntija", että kohta laukee startti. No päästeltiin autolla sen jälkeen 70tkm eikä startti lauennut. Nyt kun oli startti sopivasti esillä niin meninpä avaamaan ja samantien ropisi muovisen kehäpyörän palat lattialle. Oli kyllä niin pieninä paloina, että ihme kun on pysynyt kuoren alla kasassa 

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Mua varoiteltiin että jos on oikein huono tuuri, ja vetkuttaa korjausta niin voi mennä muutakin kuin startti (mitäs muutakaan korjausmies sanoisi?) Mutta kun syksykin on nyt tulossa ja kyrsii jäädä mun tuurilla jonnekin Jumalan selän taa parkkikselle, ja koska tuli jo kuukausi vetkutettua niin tulipa laitettua.
Kannattanee kuitenkin kysellä jos joku kykenee katsomaan jos se on pelkkä bendix tms niin tulee halvemmaksi? Minäkin sitten ensi kerralla
EDIT: ja kuulosti aikalailla samalta kuin se kun naapurin rouva yritti käynnistää jo käyvää autoa
Kannattanee kuitenkin kysellä jos joku kykenee katsomaan jos se on pelkkä bendix tms niin tulee halvemmaksi? Minäkin sitten ensi kerralla

EDIT: ja kuulosti aikalailla samalta kuin se kun naapurin rouva yritti käynnistää jo käyvää autoa

Ayrton Senna da Silva forever
Näin alkoi tekemäänScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Jos rattaasta (hammaspyörästä) on puhuttu niin silloin vika on varmaan bendixissä. Se on vehje, joka pitää vauhtipyörää pyörittävän hammaspyörän lukittuna starttimoottorin akselille starttauksen ajan mutta koneen käynnistyessä vapauttaa akselin eli "vetää" vain toiseen suuntaan. Jos bendix jumittaa, koneen käynnistyessä se alkaakin pyörittää starttia joka ottaa aika lailla ylikierroksia.
Bendixlaitteita saa yleensä irto-osina, eli eihän nyt tuollaisen takia kannattaisi koko starttimoottoria vaihtaa. Delta kylläkin varmaan tekisi mielellään niin

Homma taitaa olla edelleenkin 50/50. No tuli hommattua uusi startti ale 140€...EVO kirjoitti:Mulle taas kerrottiin, että vaihdettiin yläkautta. Tuntuu jotenkin helpommalta kyllä alakautta vaihtaa. No, oli miten oli.Pieni korjaus EVOn tarinaan, ainakin deltan poikien mukaan nimenomaan alakautta käsiksi starttiin. Pohjamuovi veks, pakosarjaa irrotellen jne. Näin siis kutvosessa.
Nyt olisi kyllä kiva tietää onko startin vaihtoa kukaan yrittänyt itse V6 moottoriin. Jakoavain pysyy kädessä mutta rakotulkki ei..
Jos olisi jotain veikattava niin sanoisin että yläkautta. Kannattaa katsoa tarjoaako 156:n huoltomanuska jotain kikkakolmosta. Minusta kytkinremppakin on mutkattomampi operaatio kutoskoneelliseen 156:een kuin startin vaihto, mitään järkevää reikää sille nähnyt mistä sen voisi saada pujotettua pois. Alhaalle saa varmaan tilaa jos takimmaisen pakosarjan purkaa pois, vanhat pinnapultit ja mutterit niin hyvällä tuurilla katkoo ne ja sitten onkin enempi harmia. Tiedä auttaisko jos purkaisi imusarjan pois että vaihto yläkautta onnistuisi, dunno.
Doniin! Luovuin homman tekemisestä ja siirsin murheen korjaamolle. Osa oli tietysti väärä -> uusi tilattiin korjaamolta (toimitusaika 2 vko) tilattiin sitten se uudestaan kalliimpi Startti (260€) jolla toimitus "heti". Pakosarjantiivisteen hankinta tähän kiireeseen Deltalta 126€ Sain tänään auton korjaamolle pukkien päälle ja homma on kestänyt sen 7h... yrittää saada kullemma tämän "päivän" puolella valmiiksi...
Visa vinkuuu..
Visa vinkuuu..
Tähän vaan vinkiksi, ettei kannata sitä vanhaa alkuperäistä starttiä itse "huoltaa". Yhden purin, putsasin, rasvasin ja herkistelin, mutta vaivat jatkuivat. Tilasin uuden startin (joka oli ihan eri näköinen ulkoapäin, siis päivittynyt osa) ja ongelmat poistuivat. Ilmeisesti siis se alkuperäinen rakenne on ok sen 100-150tkm, mutta sen jälkeen niin väljä ettei enään saa korjattua.
Maratonin maalissa oleva ilmentää itseään sillä sekunnin kestävällä äänellä, joka tulee starttauksen jälkeen, *surina* tai jotain..
Maratonin maalissa oleva ilmentää itseään sillä sekunnin kestävällä äänellä, joka tulee starttauksen jälkeen, *surina* tai jotain..
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Oma startti on visertänyt aika ajoin mutta on taasTekijä kirjoitti: Maratonin maalissa oleva ilmentää itseään sillä sekunnin kestävällä äänellä, joka tulee starttauksen jälkeen, *surina* tai jotain..
ollut useamman kuukauden hiljaa. Lopun alkua...

135tkm mittarissa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
Oman v6:sen startti vingahtaa kun käynnistää auton pakkaskeleillä, ei koskaan kesällä.
Minkälainen operaatio tuo/bendix olisi vaihtaa, ylä- vai alakautta?
Minkälainen operaatio tuo/bendix olisi vaihtaa, ylä- vai alakautta?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
^ Onko varma ettei ole ohjaustehostin ?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 v6 starttimoottorin vaihto/korjaus...
Ääni tulee heti ratin takaa ja tehostin on hihnapuolella.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re:
Kyllä se korjuu mies oli ihan oikeessa, emännän 460 volvosta pamahti startti, sieltä meni laakerit.Wile E. Coyote kirjoitti:Mua varoiteltiin että jos on oikein huono tuuri, ja vetkuttaa korjausta niin voi mennä muutakin kuin startti (mitäs muutakaan korjausmies sanoisi?) :
Emäntä sillä starttaili aikansa hirveen rohinan kanssa. Sit yks kaunis aamu (vettä satoi kuin esterin p:stä) kone pysähty kuin seinään.
Epäilin hihnan katkeemista mutta se oli ehyt. Startin pää oli katkennut ja kiertänyt vauhtipyörän kera ittsensä jumiin.
Laatikko irti ja uus startti, hintaa tuli naapurin korjaamolla 450€