164 ei käynnisty, sähkövika?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

164 ei käynnisty, sähkövika?

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Iltaa arvon alfistit!

Tuli aika rekata itseni tänne kysymään viisaammilta neuvoja sillä kesästä asti minulla ollut 164 on alkanut oikkuilemaan eikä mitään käsitystä mikä sen aiheuttaisi, eli ongelmana on se että auto ei lähde käyntiin.

Auto seisoi tuossa jonkun aikaa pihalla ilman talvirenkaita ja ne hommattuani auto on toiminut moitteetta mutta kerran tehnyt sen että kun puottaa konepellin kiinni (auton ollessa käynnissä) auto sammuu, eikä enää lähde käyntiin. Noh, foorumia aikani lueskeltuani päätin tarkistaa lukkopelin releet ja niitä putsailtuani auto lähti käyntiin.

Muutama tunti takaperin Oulusta kotiin päin tyytyväisenä ajellessani huomasin ajossa pientä pätkimistä aika ajoin, noh kotiin saavuttuani käytin autoa pihalla pelti auki nähdäkseni lyökö tulpan johdot läpi. Mitään näennäistä tulppavikaa (huonot tulpanjohdot) ei ollut havaittavissa, joten pudotin pellin jonka seurauksena auto sammui välittömästi eikä lähde enää käyntiin, ei sitten millään.

Yritin epätoivosena rämpätä lukkopellin releitä jotka käsittääkseni ovat sytytykselle, mutta täysin siitä hyötymättä.

Neuvoja mitä voisi asialle tehdä? :(

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Katoppa ne konetilan etureunassa olevat releet kunnolla läpi. Heiluttelu ei välttämättä auta, joku johto on voinut hapettua poikki. En nyt muista mitä muita releitä siinä on, mutta yksi on ainakin polttoainepumpulle. Myös kampiakselin asentotunnistin voisi kaiketi aiheuttaa tuollaista vaivaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vaikuttaa aikas selvältä rele vialta. Johdot hapettunut, liittimet hapettunut, taikka rele rikki.
Joltain varmaan löytyy kuva että mikä on mikäkin rele, mutta noissakin ollaan todettu eroavaisuuksia, eli releet on sijoitettu aivan arpomalla (italialaiseen tyyliin) millon minnekkin.
Itselläni on siinä lukkopellin keskellä ainakin bensapumpun rele ja joku toinen joka liittyy jotenkin sytytykseen (vanhassa autossa kun sitä vähän tökki sammui auto välittömästi.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Tässä on kuva amerikkalaisen kolmelitraisen konehuoneesta. Kai siitä jotain apua on, toivottavasti. Ei välttämättä ihan yks yhteen ole euro mallien ja varsinkaan TS:n kohdalla, mutta mistä sitä tietää.

http://koti.mbnet.fi/deicer24/Releitten ... neessa.PDF
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Kiitos vinkeistä.

Pitänee tarkistaa kunnolla konetilan etureunassa olevat releet sun muut jos sieltä jotakin paljastuisi.
Sinänsä vain outo homma kun olen useampaan kertaan aukonut peltiä ja auto on aina lähtenyt odottelematta käyntiin, nyt tosiaan ei sitten millään.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Itselle tuli muutes samanlainen vika.. :crazyeyes: Prkle että ottaa päähän. Ei lähde enää käyntiin.. Kuuluu vaan sellainen ääni että ihan kuin ottaisi johdot yhteen. Sellainen ihmeen ritinä. Heh vaikea selittää.. :mrgreen:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Outoja hommia ja vielä oudompia sähkövikoja nää vanhat Alfat tuntuu olevan täynnä.
Onneks täältä löytyy aika hyvn apuja nuihin :-D
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Toimiihan bensapumppu?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Joo kummalliseltahan nuo sähköviat kyllä kuulostaa.

En oo vielä värkänny autoa mutta kerron mikäli jonkun ihmeen avulla saan sen takaisin elävien kirjoihin.
Tuli vain mieleen kun viikko takaperin teki saman homman, auto oli ylämäessä eikä millään käyntiin, ei muutakun pelti auki ja vasemmassa reunassa majaileva rele irti ja takaisin niin hienosti hurahti taas. Mutta nyt tosiaa ei tuo poppakonsti auttanut, pitänee tässä kohta puolin käydä härppimässä sitä tuolla pihalla. :twisted:

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Noniin, hyvää joulua kaikille täälläkin!

Tarkistin releet konetilan etuosasta ja sieltähän paljastui kuskin puolelta yksi rele jonka nastat olivat täysin hapettuneet ja yksi poikki, joten ei ihme jos ei rele toimi.
Elikkä siis uusi rele vaan niin eiköhän alfa taas siitä herää, muut releet olivat yllättävän hyvässä kunnossa.

PS. Teki muuten taas saman minkä takia se oli tuossa pari viikkoa sitten huollossa, vähänki pakkasta niin kuskin ovi ei aukea ja paukuttelee vain keskuslukitusta, muut ovet kyllä pelaavat.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Ville_V kirjoitti:PS. Teki muuten taas saman minkä takia se oli tuossa pari viikkoa sitten huollossa, vähänki pakkasta niin kuskin ovi ei aukea ja paukuttelee vain keskuslukitusta, muut ovet kyllä pelaavat.
Toi ei ole vika, se on ominaisuus :mrgreen:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

No niin,oma 3-litrainen "kuoli" perjantaina kesken ajon niinkuin olisi avaimesta sammuttanut.Hinurilla kotiin ja sen verran ehtinyt syventyä että kipinää saa eli bensaa ei? :( .To be continued...
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Vika löytyi bensapumpusta joka oli hajonnut ja polttanut myös sulakkeen.Ehjä pumppu löytyi varaosa-autosta joskin vaati pientä rakentelua koska putkien liitokset oli aavistuksen erikokoiset.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Meninpä käymään tässä rikkinäiseen releen kans Oulussa ajatuksena ostaa uus ja herättää auto henkiin mutta eipä se mennytkään ihan niin.
Sähködieselistä, Tullin varaosasta ja Delta-autosta ei löytynyt mitään käsitystä koko releestä. Delta-auto kehotti kääntymään kohti Italiaa koska Suomesta ei kuulemma tuota relettä saa.

Elikkä siis jos jollain on varaosa Alfana 164 niin siitäkait se sitten vissiin helpoin ois laittaa kuin että Italiasta.. Harmittaa kyllä. :roll:

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Jotain releitä löytyy kyllä.
Mitäs merkintöjä releestä löytyy? Numerosarjaa tai sellaista...?

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

164 ei käynnisty, sähkövika

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Mun käsitykseni mukaan 164:ssa on tuhottoman paljon niitä viisipiikkisiä
vähän joka puolella. On ilman sulaketta ja sulakkeilla. Jos teet niinkuin
minä niin mene vaikka johonkin romuttamoon jossa on Alfan raatoja
niin nypi niitä releitä taskut täyteen niin aina riittää. Ei niitä hemmetti
sentään tarvi Italiasta asti pyytää :crazyeyes: Kuinka se Delta ei tie-
dä semmoista perusasiaa että ne ovat ihan standardi-tavaraa?
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Niimpä, se Delta-auton myyjä kyllä tuntu olevan vähän hakusessa tuon releen kans.. kyseli jotain ja tupisi itekseen. Mutta joo eiköhän sen löytyisi jostain löytyvän, elikkä siis.

Rele on viisipiikkinen jossa 30A sulake päällä, merkintöinä 12V-2335 ja B047.
Piikit on 30, 86, 85, 87 ja 87.

Kävin jo yhellä tutulla jolla yleensä varaosa Alfa seisoo pihalla ja kysyin ko. releestä ja se naureskeli että oli jo siitä tuon releen itellensä vaihtanu ku samantyyppinen vika oli! :crazyeyes:

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

164 ei käynnisty, sähkövika

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Jos se nyt auton käyttö on siitä yhdestä releestä kiinni niin ota vaikka
-jos on - takakontista siitä akun vierestä , takalasin lämppärin rele
siksi aikaa.
Jos vaan kärsivällisyyttä riittää niin voit aukaista varovasti ohuella
meisselin kärjellä releen kopan auki ja ihan ohuella hiekkapaperin
palalla putsata kärkiä siitä lamellin päästä.Jos haluat kokeilla kelan
eheyttä kytke johdot kelan lamelleihin akusta. Jos napsahtaa niin on
kela ehjä.
8)
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Ville_V kirjoitti:Rele on viisipiikkinen jossa 30A sulake päällä, merkintöinä 12V-2335 ja B047.
Piikit on 30, 86, 85, 87 ja 87.
Tuntuu kovin oudolta, mutta amerikkalaiset puhuu, että toi olisi ilmastoinnin rele :silly:
Täytyy kyllä myöntää että kytkentäkaaviossa kyseisellä releellä on todellakin on tuon numeroiset nastat. Mutta en kyllä ymmärrä miten toi vaikuttais auton käynnistymiseen :roll:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Nuo sulakkeen sisältävät releet eivät kuulu moottorin sähköihin ollenkaan, ainakaan vanhemmassa 164:ssä. Motronic-boksin/bensapumpun/ajoituksenmuuntimen releet (peltikuorisia Boschin tekemiä) sijaitsevat moottoritilassa edessä syylärin päällä, sivuilla on ainakin valojen ja törrän releitä.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kytkentäkaavioiden tarkempi tiiraus kertoo että 2-litraisen Motronicissa on rele (S12c) joka sopii tohon aiempaan kuvaukseen ja jonka kohdalla lukee että "Motronic-Fernschalter Steuerzeitenversteller"
Joku saksan kielen taitoinen voi varmaan tuon kääntää, oma kielitaito ei ihan riitä tekniseen sanastoon.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 164 ei käynnisty, sähkövika

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

TEMUZIN kirjoitti:Jos se nyt auton käyttö on siitä yhdestä releestä kiinni niin ota vaikka
-jos on - takakontista siitä akun vierestä , takalasin lämppärin rele
siksi aikaa.
Jos vaan kärsivällisyyttä riittää niin voit aukaista varovasti ohuella
meisselin kärjellä releen kopan auki ja ihan ohuella hiekkapaperin
palalla putsata kärkiä siitä lamellin päästä.Jos haluat kokeilla kelan
eheyttä kytke johdot kelan lamelleihin akusta. Jos napsahtaa niin on
kela ehjä.
8)
Joo no en tiiä mistä se on kiinni että auto ei käynnisty.. Pelas jokunen aika sitten ihan hyvin mutta ei enää. Rikkinäinen rele voisi vaikuttaa asiaan mun mielestä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Releen voi korvata sopivilla hyppylangoilla, jos niillä auto toimii OK, niin voi uuden releen tilata turvallisin mielin.

(nimim. BMW:n hanskalokerossa on motronicin releen ja bensapumpun releen ohittamiseen vaadittavat langat)
VMP

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Niin en tiiä sitten missä se vika on mutta tosiaan sammu vauhdista sillon ku vielä lähti käyntiin ja käynnisty vasta monen yrittämän jälkeen joten jonku sortin sähköinen ongelma lienee pelissä. Varmaan hapettuneita liittimiä sun muuta kivaa pitäs tarkistella taas vähän enemmän kun sais aikaseksi.. :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Oletko tarkistanut noita motronicin ja polttoainepumpun releitä?

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

En ole sen kummemin mitä nyt vilkasin, pitää tutkailla kaikki releet ja liittimet tässä lähiaikoina.

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Äkkiseltään kun asiaa miettii niin jos 5 piikkisessä releessä on 2 kpl 87 napoja, niin eikös sitä voisi ottaa neljäpiikkistä relettä ja yhdistää 5 piikkisen releen pohjasta 87 napojen johdot samaan liittimeen 4 piikkisen releen 87 kannan alle...?

Ville_V
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 23:57
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ville_V »

Kyllähän sitä vois mutta menee sen verran säätämiseksi että helpompi jos jostaki löytäs ehjän releen kuten onneksi pääsikin käymään.

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

alfan mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Tuli tässä kokeiltua näitä releitä tuosta moottorin etureunasta.

Nellin toimittamien kuvien mukaan edestä katsoen keskimmäisen
releryhmän vasemmanpuoleisin rele ohjaa bensapumpun toimin-
taa.
Kun irroittelin, relettä ja vaihdoin toiseen - 5 piikkiseen- kone ei
käynnistynyt ollenkaan. Vaihdoin toiseen , kone käynnistyi mutta
tyhjäkäynti seilasi eestaas. Kolmas rele Bosch :crazyeyes: toimi
aivan moitteettomasti. Mitä tästä pitäisi päätellä; kyllä releen kunto
eli sisäinen liitinkärkien kunto taitaa olla syynä hyvin useissa tapauk-
sissa käyntihäiriöihin.
Muuten olen sitä mieltä että, kulutustavara releet ovat ja ainakin 164:ssa
kaikki viispiikkiset releet käyvät keskenään vaihdettaviksi. Jos jossain
kanta on nelipiikkiselle kuten tuntuu olevan valojen kytkentäreleiden
suhteen niin ei mielestäni haittaa vaikka siinä olisi 5-piikkinen koska,
kannasta puuttuu silti johto ylimääräisen piikin kohdalta.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Vastaa Viestiin