ja sitten se samainen rengas oli hangannut siihen renkaan takana olevaan pysty tukivarteen(vai mikä nyt onkaan) sillein että metallin väri oli tullut näkyviin,että ei nyt pahasti mutta hangannut kuitenkin... eli osaako joku sanoa mistä kiikastaa???toisella puolella ei ollut rengas kulunut epätasaisesti eikä ollut hangannut mihinkään,voisiko se olla raidetangonpää??? tai laakeri... renkaan ollessa paikallaan heiluttelin ja väänsin sitä mutta en havainnut kuin pientä löysää mutta en osaa paikallistaa mistä se tulee???
neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???
Valvoja: Moderators
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???
eli vaihdoin juuri talvipyörät alle ja huomasin kesärenkaissa vasemmalla puolella edessä noin 2cm sisäreunasta kulunut melkein nahkoille
tosin renkaat ovat melko kuluneet ehkä milli enää pintaa jäljellä,mutta aurauskulmat on säädetty reilu kuukausi sitten ja minun ajosssa autolla ei ole ajettu katukiveen eikä muuhunkaan sellaiseen joka voisi aiheuttaa kulmien muuttumisen...
ja sitten se samainen rengas oli hangannut siihen renkaan takana olevaan pysty tukivarteen(vai mikä nyt onkaan) sillein että metallin väri oli tullut näkyviin,että ei nyt pahasti mutta hangannut kuitenkin... eli osaako joku sanoa mistä kiikastaa???toisella puolella ei ollut rengas kulunut epätasaisesti eikä ollut hangannut mihinkään,voisiko se olla raidetangonpää??? tai laakeri... renkaan ollessa paikallaan heiluttelin ja väänsin sitä mutta en havainnut kuin pientä löysää mutta en osaa paikallistaa mistä se tulee???
ja sitten se samainen rengas oli hangannut siihen renkaan takana olevaan pysty tukivarteen(vai mikä nyt onkaan) sillein että metallin väri oli tullut näkyviin,että ei nyt pahasti mutta hangannut kuitenkin... eli osaako joku sanoa mistä kiikastaa???toisella puolella ei ollut rengas kulunut epätasaisesti eikä ollut hangannut mihinkään,voisiko se olla raidetangonpää??? tai laakeri... renkaan ollessa paikallaan heiluttelin ja väänsin sitä mutta en havainnut kuin pientä löysää mutta en osaa paikallistaa mistä se tulee???
Life is too short to drive boring cars.
- Molto bene
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
- Paikkakunta: Helsinki
Ilmanpaineet kohdalleen ja nyt ei ota se kulunut osa edes maahan kiinni?
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Kysyn tätä siksi koska laitoin itse heti kauden alusta 17" vanteet ja 225 nakit alle ja välittömästi kulmien säätö ja just tsekkasin renkaiden kunnon, ei ylimääräisiä kulumisia.
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Kysyn tätä siksi koska laitoin itse heti kauden alusta 17" vanteet ja 225 nakit alle ja välittömästi kulmien säätö ja just tsekkasin renkaiden kunnon, ei ylimääräisiä kulumisia.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
kyllähän niiden kulmien olisi tarkoitus pysyä kohdallaan enemmänkin kuin yksi vuosi
mutta hyvähän ne on aika ajoin tarkistaa,mutta eihän nyt sentään joka kesän alussa,tai jos tahtoo niin miksei
tuntuu vaan kummalta että miten ne voi itsestään muuttua,kyllä silloin täytyy olla jossain muuallakin jo häikkää!!! 



Life is too short to drive boring cars.
Joo säädätin kulmat myös (siis auton oston jälkeen kesällä). Alunperin oli hieman aurausta ja nyt on tasan suorassa. En usko että tuolla kulman säädöllä on silti paljoa vaikutusta siihen mikä kohta renkaasta osuu maahan kun puhutaan kuitenkin niin pienistä määristä.Molto bene kirjoitti:Ilmanpaineet kohdalleen ja nyt ei ota se kulunut osa edes maahan kiinni?
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Liiallinen auraus kulutaa renkaan ulkolaitaa, haritus taas sisäreunoja. Yleensä vain kapeata osaa renkaasta. Edelliset kesäkumit meni vaihtoon harituksen aiheuttaman kulumisen takia.Laba kirjoitti:Joo säädätin kulmat myös (siis auton oston jälkeen kesällä). Alunperin oli hieman aurausta ja nyt on tasan suorassa. En usko että tuolla kulman säädöllä on silti paljoa vaikutusta siihen mikä kohta renkaasta osuu maahan kun puhutaan kuitenkin niin pienistä määristä.Molto bene kirjoitti:Ilmanpaineet kohdalleen ja nyt ei ota se kulunut osa edes maahan kiinni?
Olisko kuitenkin kyse kulmista, sääditkö kulmat renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen.
Re: neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???
Mulla viime kesänä sama homma, outoa tossa on se että kulmat oli keväällä säädetty ja apparin puolen rengas ei oo kulunu läheskään niin paljon kuinKauGoH kirjoitti:kesärenkaissa vasemmalla puolella edessä noin 2cm sisäreunasta kulunut melkein nahkoille
kuskin puolen rengas, väljää ei pitäs olla missään... tietääkö kukaan mitä eroa on niillä normaalilla ja sport säädöillä minkä voi valita säädettäessä?
Olettaisin että sport on madalletulle tarkotettu? Itelle laitettiin kylläkin normaali säädöt vaikka on madallettu 65/55mm, camberia on lapun mukaan
n.-2,15 astetta molemmin puolin, pitäsköhän vaan säädättää uudestaan noilla sport arvoilla

Viimeksi muokannut Camber, 18 Helmi 2008, 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???
Tuo camber lukema ilmeisesti -2.15? Tuolloin rengas kuluisi nimenomaan sisäreunasta enemmän. Jos saat renkaita pystympään niin kuluminen vähenee. Toispuoleinen kuluma viittaisi mielestäni kyllä huonoon ylätukivarteen (oletin, että eturenkaista kyse)Kurko kirjoitti:Mulla viime kesänä sama homma, outoa tossa on se että kulmat oli keväällä säädetty ja apparin puolen rengas ei oo kulunu läheskään niin paljon kuinKauGoH kirjoitti:kesärenkaissa vasemmalla puolella edessä noin 2cm sisäreunasta kulunut melkein nahkoille
kuskin puolen rengas, väljää ei pitäs olla missään... tietääkö kukaan mitä eroa on niillä normaalilla ja sport säädöillä minkä voi valita säädettäessä?
Olettaisin että sport on madalletulle tarkotettu? Itelle laitettiin kylläkin normaali säädöt vaikka on madallettu 65/55mm, camberia on lapun mukaan
n.2,15 astetta molemmin puolin, pitäsköhän vaan säädättää uudestaan noilla sport arvoilla
VMP
Re: neuvoja kuskinpuolen renkaan kulumiseen???
Joo -2,15 astetta! Eipä pysty tota camberia säätämään, sikäli ongelma tuskin on cambereissa kun apparin puolen (etu)rengas ei oo niin pahasti kulunu!mattijus kirjoitti: Tuo camber lukema ilmeisesti -2.15? Tuolloin rengas kuluisi nimenomaan sisäreunasta enemmän. Jos saat renkaita pystympään niin kuluminen vähenee. Toispuoleinen kuluma viittaisi mielestäni kyllä huonoon ylätukivarteen (oletin, että eturenkaista kyse)
Toi normi/sport säädön ero kiinnostais!! Ylätukivarret tuli vaihdettua loppukesästä.. ei niissä vanhoissa ainakaan tuntunu olevan väljää käsillä vääntelemällä,
tiedä sit kun on autossa kiinni ja painoo päällä..
Eli jos noin on niin ei kannata laittaa sport säätöjä, kun tuo Alfista tossa ylempänä kirjotteli että haritus syö sisäreunoja ja auraus ulkoreunoja.. nyt siellä on haritusta, jospa pyytäis säätämään vähemmän haritusta ja kattoo ettei oo väljää missään!Gasolina kirjoitti:Sport säädössä taisi olla enemmän haritusta.
Mitä leveämpi rengas niin myös sen tarkempi on pyöränkulmien kanssa, ei tarvi isookaan tälliä saada niin jo muuttuu hieman...ylätukivarren puslan väljyys voisi olla mahdollinen jos muuten on ok.
Onko rouva/naisystävä käynyt autolla ajelulla ja pistänyt ahtaaseen taskuparkkin rotvallin reunan viereen tai ajanut reippaalla nopeudella asfalttileikkaukseen..
??
Onko rouva/naisystävä käynyt autolla ajelulla ja pistänyt ahtaaseen taskuparkkin rotvallin reunan viereen tai ajanut reippaalla nopeudella asfalttileikkaukseen..

Joo, ei taida kannattaa laittaa sport säätöjä noin matalaan alustaan. Likelle nollakulmat voisi olla kulumisen kannalta parhaat. Vikaa ei välttämättä tarvi olla etupään tukivarsissa, takapääkin vaikuttaa. Aika harvoin silti etuvetoisen eturenkaat kuluu ihan tasan samaa vauhtia vaikka varsinaista vikaa ei olisikaan, varsinkaan, jos neg. camberia on noinkin reilusti.Kurko kirjoitti: Eli jos noin on niin ei kannata laittaa sport säätöjä, kun tuo Alfista tossa ylempänä kirjotteli että haritus syö sisäreunoja ja auraus ulkoreunoja.. nyt siellä on haritusta, jospa pyytäis säätämään vähemmän haritusta ja kattoo ettei oo väljää missään!