Olen tässä lähitulevaisuudessa mitä todennäköisemmin Alfaa hankkimassa.
Lähinnä olen silmäillyt noita faceliftattuja 147:ia.
Kysymys on kuitenkin tuosta Selespeed vaihteistosta.
Se vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta ja itselleni sopivalta ratkaisulta, mutta olen eri lähteistä lukenut sen olevan melko vikaherkkä.
Pyytäisin käyttäjiltä vähän kokemuksia siitä.
Teenkö itselleni karhunpalveluksen valitsemalla Selespeedin normin sijaan ja täten pääsisin tutustumaan useasti korjaamoiden mukaviin palveluihin?
Ensimmäisissä markkinoille tulleissa Seleissä oli jonkin verran bugisia softia, minkä takia niitä kulki narun jatkona korjaamoille, mutta uudemmat selet ovat käsittääkseni varsin toimintavarmoja. Omistajat kertokoot enemmän kokemuksia.
Mulla on 156 JST Sele vm. 11/2002 ollut kohta viisi vuotta ja vaihteiston suhteen ei ole muuta kuin positiivista sanomista. Alkuun jännäsin ihan samoja kysymyksiä mielessäni, mutta turhaan onneksi. Enkä ole muidenkaan ongelmista kuullut.
Aidosti ihmettelen, miksei sele ole yleistynyt Suomessa, ihmeellinen harvinaisuus.
Neljä kuukautta takana 156 JTS selellä, ei ongelmia. Auto-moodissa vaihdot saisivat olla nopeampia, tosin silloin vaihtaa automaattisesti nopeammin, kun antaa kiertää punarajalle Aluksi oli hieman totuttelemista, mutta kun on päässyt järjestelmän kanssa sinuiksi, on se kyllä tosi hyvä. Tämä systeemi on mielestäni juuri Alfan luonteeseen sopiva, tekninen ratkaisu edellä kilpailijoita. Nyt on kyllä muillakin merkeillä vähän vastaavia. Vähän sama juttu kun japsiprätkissä hehkutetaan hienolla ruiskutekniikalla jota esim. Moto-Guzzi ja Ducati ovat tarjonneet jo reilusti yli kymmenen vuotta sitten.
Pian on vuosi menty omalla farkulla eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Eipä tosin ole vielä ollut kovia pakkasia niin siitä puolesta ei osaa sanoa mitään. Mutta auton hankinnassa näen selen etuna enkä haittana, ehkä ei olis muuten tullut edes vaihdettua tuohon farmariin.
Ei ongelmia kun muistaa katsoa hydrauliöljyn määrän välillä eikä jätä pysäköidessä vaihdetta päälle.
Omassa '01:ssä pari kertaa on lähtö viivästynyt kun on pakki jäänyt päälle viikonlopun yli pikkupakkasessa. Ei siirrä vapaalle eikä siis näinollen starttaa edes
Kuluttaako selespeedsysteemi öljyänsä ja jos kuluttaa niin minne se menee . Omassani 156 sw 2000 ongelmia tuli ja vika korjaantui öljyä lisäämällä, oli melko vähissä, tarkastuksessa ei kuitenkaan vuotoja löytynyt .
Ei kuluta öljyä enempää kun muutkaan hydraulijärjestelmät eli jos öljy katoaa niin jossain on vuoto. Mun mielestä vaihteisto on hyvä, erityisesti välikaasu pienemmälle vaihdettaessa on hieno ominaisuus joka todella toimii niinkuin pitää. Kun kylmällä lähtee liikkeelle niin auto nykii noin 25- 50 m matkan, mikä on ominaisuus eikä vika.
Mistä voi tarkistaa selen öljymäärän? ja Mistä sitä voi lisätä...
Olen yrittänyt etsiä mutta ei löydy... manuaalissakaan ei puhuta mitään tai sitten olen sokea.