2001 1.9 JTD Jakopään kunnostus
Valvoja: Moderators
2001 1.9 JTD Jakopään kunnostus
Moi
Lueskelin forumin ohjeita jakopään vaihdosta, yleinen käsitys näytti olevan, että Alfassa olisi jotenkin vaikeaa asentaa uudet jakopään kamat.
Läpeensä pihinä hemmona ostin jakopään osat 170€ sisältäen vesipumpun.
Aikaa koko hommassa meni ilman mitään erikoistyökaluja, kahvi ja tupakkitaukojen kanssa n.6 tuntia. Säästöä tuli reilut 400€.
Eli jos jakoavain pysyy kädessä, niin varmasti sen osaa itsekkin tehdä, tarkkana vaan...
Harmi kun en ottanut kuvia eri työvaiheista, harmillisin työvaihe oli saada moniurahihna takaisin paikalle
Lueskelin forumin ohjeita jakopään vaihdosta, yleinen käsitys näytti olevan, että Alfassa olisi jotenkin vaikeaa asentaa uudet jakopään kamat.
Läpeensä pihinä hemmona ostin jakopään osat 170€ sisältäen vesipumpun.
Aikaa koko hommassa meni ilman mitään erikoistyökaluja, kahvi ja tupakkitaukojen kanssa n.6 tuntia. Säästöä tuli reilut 400€.
Eli jos jakoavain pysyy kädessä, niin varmasti sen osaa itsekkin tehdä, tarkkana vaan...
Harmi kun en ottanut kuvia eri työvaiheista, harmillisin työvaihe oli saada moniurahihna takaisin paikalle
Yleisesti ottaen (TS/V6 bensakoneet) se hankaluus ilmenee niiden ajoitusmerkkien puuttumisena. Ilman lukituspaloja saa toki vaihdettua, mutta ei mene välttämättä ajoitus ihan kohdalleen. Tussimerkkien kanssa kun turaa, niin näyttää että olisi paikoillaan, mutta ei. Kun lukituspalojen ja heittokellon kanssa sitten tarkistaa, niin pielessä on! Niin ja jos sen ajoituksenmuuntimen korjaa, niin siinä yhteydessä ne palat on käytännössä välttämättömät. OK, kyllä se ratakiskokin vääntyy jos vaan tahtoa riittää.
Jos ei homma pelkästään bilteman työkaluilla onnistu, sitä pidetään "vaikeana" autoilevan kansan keskuudessa!
Jos ei homma pelkästään bilteman työkaluilla onnistu, sitä pidetään "vaikeana" autoilevan kansan keskuudessa!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Itse et ilmeisesti katso kuuluvasi "autoilevaan kansaan"?
Eihän ne 16v Sparkkien hihnanvaihdot mitään mahdottomia tehtäviä ole mutta kyllä monen perusooppelin remmin vaihtaa nopeammin ja helpommin kun ei tarvitse asetella tasapainoakseleita tai puljata lukkopalojen kanssa. Puhumattakaan jostain yksinokkaisesta Sierrasta...
156 2.4 JTD 10v:n remminvaihdossa taas ongelmallista oli lähinnä tilan puute, jokaiseen väliin ei meinaa saada sopimaan oikein minkäänlaista työkalua, käsistä puhumattakaan. Ykspilkkuysi on varmaan aika mukava tehtävä, jakopää kun taitaa olla samanlainen kuin viisipyttyisessäkin, mutta tilaa on sen yhden sylinterin verran enemmän. Se hankala apulaitehihnan kiristin taitaa kyllä löytyä molemmista versioista.
Eihän ne 16v Sparkkien hihnanvaihdot mitään mahdottomia tehtäviä ole mutta kyllä monen perusooppelin remmin vaihtaa nopeammin ja helpommin kun ei tarvitse asetella tasapainoakseleita tai puljata lukkopalojen kanssa. Puhumattakaan jostain yksinokkaisesta Sierrasta...
156 2.4 JTD 10v:n remminvaihdossa taas ongelmallista oli lähinnä tilan puute, jokaiseen väliin ei meinaa saada sopimaan oikein minkäänlaista työkalua, käsistä puhumattakaan. Ykspilkkuysi on varmaan aika mukava tehtävä, jakopää kun taitaa olla samanlainen kuin viisipyttyisessäkin, mutta tilaa on sen yhden sylinterin verran enemmän. Se hankala apulaitehihnan kiristin taitaa kyllä löytyä molemmista versioista.
- Epäkelpokeräilijä -
Toki toki kuulun, mutta mielestäni legenda Alfojen huoltamisen haasteellisuudesta on oikeasti vaan aika syvälle juurtuneena ihmisten mieliin. Kyllähän näitä nyt vielä tekee, ei todellakaan mitään mahdottomia hommia. Vaikka paikat välillä onkin ahtaat...^ Itse et ilmeisesti katso kuuluvasi "autoilevaan kansaan"?
Tämä foorumi ja sen käyttäjät ovat mielestäni ko automerkin paras asia!
Oikeasti.
On tietoa, neuvoja sekä rakentavia kommentteja. Silloin aikanaan kun 75:llä liikuin, ei tällaista ollut tarjolla. Näin jälkikäteen ajateltuna se on todella harmi. Silloin olisi moneen asiaan osannut suhtautua vähän paremmin, kun olisi saanut helposti apua. Silloin tuli mentyä aika pitkälti kuulopuheiden ja uskomusten varassa, välillä onnistui, välillä maksoi...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Niih, kyllähän nykyiset Alfat ovat teknisesti lopulta suhteellisen tavanomaisia laitteita. Ainakin verrattuna siihen, mitä ne olivat vaikkapa 70-luvulla; Taunuksia ja kupla-Volkkareita huoltamaan tottuneelta kaverilta on saattanut mennä Alfettan käsijarrua säätäessä sormi tai pari suuhun.
Ja internet on tosiaan huikeasti helpottanut autoharrastusta, hyvä niin. Alkavat nämä nykyiset kottoset olla jo sähköiltäänkin sen verran monimutkaisia vermeitä että melko pian voisi vastaan tulla tekemätön paikka jos pyörä pitäisi joka kerta keksiä uudestaan.
Nyt ollaan kyllä jo otsikosta pahasti sivussa, joten päätän raporttini täältä tähän.
Ja internet on tosiaan huikeasti helpottanut autoharrastusta, hyvä niin. Alkavat nämä nykyiset kottoset olla jo sähköiltäänkin sen verran monimutkaisia vermeitä että melko pian voisi vastaan tulla tekemätön paikka jos pyörä pitäisi joka kerta keksiä uudestaan.
Nyt ollaan kyllä jo otsikosta pahasti sivussa, joten päätän raporttini täältä tähän.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 2001 1.9 JTD Jakopään kunnostus
Muistatko enää kuinka tuon homman teit, ja erityisesti kuinka sait hihnan oikeaan kireyteen ilman niitä erikostyökaluja?jartuo kirjoitti:Moi
Lueskelin forumin ohjeita jakopään vaihdosta, yleinen käsitys näytti olevan, että Alfassa olisi jotenkin vaikeaa asentaa uudet jakopään kamat.
Läpeensä pihinä hemmona ostin jakopään osat 170€ sisältäen vesipumpun.
Aikaa koko hommassa meni ilman mitään erikoistyökaluja, kahvi ja tupakkitaukojen kanssa n.6 tuntia. Säästöä tuli reilut 400€.
Eli jos jakoavain pysyy kädessä, niin varmasti sen osaa itsekkin tehdä, tarkkana vaan...
Harmi kun en ottanut kuvia eri työvaiheista, harmillisin työvaihe oli saada moniurahihna takaisin paikalle
Vissiinkin jakopää olisi samanlainen 8V 1,9:issä ja 10V 2,4:ssä?
Omaan 10V 2,4:ään olisi tarkoitus tehdä samanlainen jakopääjumppa, mutta olisi hyvä kuulla hiukan vinkkejä jaon laittamisesta kohdalleen, ja hihnan oikeasta kiristyksestä jne, ettei tarvitsisi lähteä vaihtamaan taipuneita venttiileitä tms. muuta hauskaa
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01