Alfa 156 '99 2.0 TS ongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Alfa 156 '99 2.0 TS ongelmaa

Viesti Kirjoittaja cougar »

Vähän tämän tapainen ongelma meikäläisen alfassa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... =vetonivel

Koitin pyöräytellä parkkipaikalla mutta ei ainakaan vetonivel katkennut, tosin kyllä kolkotusta kuuluu ja muita ihme ääniä... Olisi vaan hyvä tietää missä oikeasti on vika.

Täytyy muuten myös mainita, että ABS valo palaa kokoajan.. Eli aivan kuin olisi jarruissa ongelmia tms? Vaihdoimme Ylätukivarren kuskin puolelle viikko sitten, koska luulimme että siinä oli vika, noh, siinä olikin (oli kuluneet nivelet pahasti, ja lyötiin uusi tilalle) mutta silti sama ongelma, eli kauheaa meteliä pitää kuskinpuoleinen eturengas". Ja mistä se ääni tulee, sitä en tarkalleen siis tiedä..

Osaisko joku auttaa?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Pyöränlaakeri jos ääni pahentunut ja pahentunut ajan myötä. Aika jännä että abs valo palaa samaan aikaan, sehän tunnistaa pyörimisen juuri pyöränlaakerista ja aika hyvin saa laakeri paloina olla jos abs valonkin olisi jo heittänyt palamaan.

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Vode kirjoitti:Pyöränlaakeri jos ääni pahentunut ja pahentunut ajan myötä. Aika jännä että abs valo palaa samaan aikaan, sehän tunnistaa pyörimisen juuri pyöränlaakerista ja aika hyvin saa laakeri paloina olla jos abs valonkin olisi jo heittänyt palamaan.
Eli sen saa ilmeisesti motonetistä;

ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA ALFA ROMEO 155/156
Sisältää yhden etupyörän tarpeet
155 1,6-2,0 (ei 4x4/Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1531 29.90 ???
155 4x4/16V/Turbo/V6-2,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1541 42.00 ???
156. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1761 79.50 ??? <----

Piru miksi kaikki alfa osat juuri 156:lle ovat ökyhintaisia :P

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Laatu maksaa :mrgreen: Jos satut tuntemaan jonkun vähän autoista tietävän kaverin niin kysäseppä vielä siltä. Tuo "kolkotus ja ihme ääni" on aika vaikea tilanne lähteä arvioimaan mikä siellä voisi olla. Kuitenkin pyöränlaakeririkolla on ihan ominainen ääni, jurnutus/jurina voisi kuvata sitä parhaiten. Jos rikkinäisen kulman nostaa ilmaan niin kyllä sen laakerivian tuntee käsissään kun pyörää pyörittelee. Kolina aste tosiaan meinaisi jo sitä että osa kuulista/liukupinta olisi pahasti pirstaleina (ihme jos pyörä edes pyörisi). Myöskin tyypillistä laakerivialle on se että se jurina on riippuvainen pyörien asennosta. Eli jos ajaa suoraan, jurinaa ei välttämättä kuulu mutta kaarrettaessa kuuluisi (tai päinvastoin). Laakerin hajotessa lisää se alkaa jurista kokoajan.

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

hmm onkohan kyse nyt sitten varmasti laakerista? Tuota kuskinpuoleistakun heiluttaa, se liikkuu edestakaisin vaakasuunnassa (ei sen kuuluisi). eli siis ihan kun ois todella väljää. Renkaanhan pitäisi olla kuin kivi paikallaan, mutta tämä systeemi renkaineen päivineen liikkuu edestakas, eli koko "rengaspaketti" jarrulevyineen jne. Vaikea kuvailla tuota, mutta toivottavasti saitte jotain irti.. ja pitäähän tuo ajaessa edelleen sitä ihmeääntä. Ei mitään ujellusta/vihellystä kuitenkaan, vaan RÄMINÄÄ ja KOLINAA.

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

cougarille

tunkkaa se sun mielestä meteliä pitävä nurkka ylös,pyöritä käsin rengasta ja samalla kokeilet kädellä kierrejousesta,jos laakerivaurio niin pitäis tuntua tärinää,muuten pitäis olla värinätön
Omassani 2.0TS -00 tämä toimi,äänikin sen kertoi tämä vaan varmistus
Sain tämän vihjeen täältä foorumilta joskus,en kyllä muista keltä,mutta kokeile
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

NikEe1927 kirjoitti:cougarille

tunkkaa se sun mielestä meteliä pitävä nurkka ylös,pyöritä käsin rengasta ja samalla kokeilet kädellä kierrejousesta,jos laakerivaurio niin pitäis tuntua tärinää,muuten pitäis olla värinätön
Omassani 2.0TS -00 tämä toimi,äänikin sen kertoi tämä vaan varmistus
Sain tämän vihjeen täältä foorumilta joskus,en kyllä muista keltä,mutta kokeile
juu no se tunkattin eilen kyllä... ja sellasta ongelmaa piti jota kuvailin tos aiemmin.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Voiskohan olla jarrupalat lopussa? Se peltijousi joka painaa palaa paikalleen, on muistaakseni tehty siten, että vähä enneku kitkapinta loppuu niin se vastaa jarrulevyyn ja aiheutta helvetillisen äänen, jotta jokainen huomaa että joku vialla / jarrupalat pitää vaihtaa.
MP

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Nyt olis tsekattava kaikki mahdolliset nivelet ja tukivarret ja pulttien Ja muttereiden kireydet/alatukivarsi,raidetangonpää,koiranluu,ylätukivarsi vaihdettu,tarkista myös napamutteri/ota kaveri mukaan,toinen heiluttelee pyörää ja toinen hypistelee niveleitä,kyllä se syy löytyy ihan varmasti.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mutta alota jarrupaloista ja siitä jousilevystä, joka painaa paloja. :wink:
MP

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Tänään alotetaan asennus... hain motonetistä etupyörän laakerisarjan + pallonivelen poistotyökalun. Toivottaasti noilla eväillä homma luonaa :P Ja näkeehän sen sitten "matkan varrella", jos siellä onkin jotain muuta vialla...

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Vika löytyi: PYÖRÄNLAAKERI !

Ostin motonetistä uuden laakerin, mutta ongelmia on nyt asennuksessa kyllä kovasti... Nimittäin laakerin mukana ei tullut lainkaan "abs kehää", jota ABS-anturi lukee. Miksi ei? Lisäksi hukassa on myös se "vanha" kehä. Tosin muisti on mitä on meillä nyt, eli emme ole varmoja minkänäköinen osa se edes oli :P Hermot tässä menee ihan tyystin... Onko sellaista osaa edes olemassa, oliko se vain mielikuvituksen tuotetta, eli tarvitaanko edes moista "prikkaa" jossa ?oli? hammaistukset sinne laakerin ja vetonivelen ja anturin väliin?

Jos moinen tarvitaan, ja meillä ei sellaista ole, niin mitä on tehtävissä, mistä moisen osan siis saisi edes? Outoa ettei Moton laakeripaketissa moista ei ollut!

Nyt on kysymysmerkkejä pää täynnä, joten apua pliis :/

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyseistä osaa ei laakerin mukana yleensä tule, muihinkaan autoihin taikka muistakaan paikoista.

Tuo hammaskehä ei kuitenkaan ole mikään kuluva osa.
Nyt täytyy valitettavasti sanoa että en tiedä minkälainen on rakenne 156:sessa mutta usein tuo hammaskehä on yhtenäistä rautaa vetoakselin kanssa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Jos vetarissa kiinni, ja vetoakseli sama kuin 155 1.8/2.0 niin mun varastoista löytyy apuja tuohon.
..ammattina autoslalom..

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Kiitoksia vastauksista, mutta minun mielestäni 155 osat ovat ihan eri tavaraa kuin 156 osat :/ Ainakin motonetissä 155 osat ovat mm. edullisempia ja eri kategorioissa, kuin 156 osat.

Tuohammaskehä ei ollut yhtenäistä rautaa ainakaan 156:ssa :( Se osa oli vähän kuin iso "prikka", joka ei juurikaan ollut edes kiinni missään, vaan lähti ihan sormilla nyppäsemällä pois, kun ABS-anturin ensin veti pois.

PS. Mitä tapahtuu jos anturi menee suoraan laakerin päähän, eli sitä "hammasprikkaa" ei ole siinä välissä? Eikö ABS:t toimi enää, ja ABS valo jatkaa palamistaan mittaristossa?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Sen hammasprikan avulla anturi antaa tiedon boksille pyörän pyörimisestä - jos sitä ei ole, abs valo varmaan palaa tai ei se ainakaan toimi.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jeps absit ei toimi ja valo palaa. ABS anturi tunnistaa liikkeen juuri siitä hammaskehästä.

Niin ja 155:sen 156:sen osat voi kyllä olla vastaavia vaikka ovatkin motonetissä eri kategorioissa :mrgreen:

Meinaatko että tuo hammaskehä olisi työn tohinassa hukkunut johonkin?

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

ÓK.

No siis joo työn tohinassa se jonnekin hukkui :( niin pieni ja tärkeä osa.... Noh sain apua incaprinosta :) Huimat 2,70e maksoi uusi absi hammaskehä.. tulee maanantaiksi varmaankin jo..!

Nyt pitäisi vielä tietää mitenkä hammaskehä asennetaan, törkätäänkö se vaan sinne laakerin väliin ja anturi pitää sitä sitten siellä "paikallaan", vai onko tuossa joku vippaskonsti? Tyhmä kysymys ehkä, mutta en enää muista miten se oli siellä kiinni :/

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Anturihan ei missään nimessä saa koskea hammaskehään. Eli ilmeisesti se kehä tulee laakerin(tai oikeestaan pyörännavan) ja vetoakselin väliin.

deek
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:24
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja deek »

Itsellä vm. 2001 156 1.8TS. Tässä versiossa on magneeteilla hoidettu abs:n anturointi, eli ei ole hammaskehiä tms.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin siis magneettisestihan se ABS anturi toimii. Eli anturi nappaa tiedon aina hammaskehän hampaan kohdalla ja "hukkaa" tiedon hampaan puuttuessa. Tästä pystytään laskemaan renkaan pyrintänopeus.

deek
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 21:24
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja deek »

Öhmm.. Niinsiis jonkinlainen hammaskehä siellä laakerin sisälläkin kai on mutta ei se itselläni huollettava osa ole, tai ainakaan en ymmärrä miten olisi. Onko vanhemmissa sitten erilainen tuo laakeri?

156 -01 etulaakeri:
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=9064

edit: Ranskalainen laakeri. Ei ole "meidän" vika että noita menee :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^en ole koskaan 156:sta niin tarkkaan toljottanut, että osaisin nyt varmaksi asian sanoa. Voipi olla että siinä ei sellasta kehää ole, niinkuin yleensä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei ainakaan etulaakereissa ole mitään hammaskehiä, enkä usko että takanakaan, tuollaiset hammaskehä absit on vanhempien autojen systeemeitä.... anturi lukee suoraan tuosta magneettipinnasta ...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Noniin nyt on laakeri korjattu ja hyvin toimii ja kulkee auto taas! :) Ainoa kysymysmerkki on vielä, MIKSI ABS valo palaa... Ilmeisesti toosa pitää jotenkin nollata, eli vaikka kaikki on kunnossa, valo palaa silti. Mitenhän ABS valon nollaus tapahtuu "kotikonstein", ettei tartte mennä ökykalliiseen Delta-Autoon resetoimaan sitä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ettei olisi anturi mennyt irroittaessa rikki?

Tällä foorumillakin on ohjeet kuinka voit yleismittarilla mitata anturin toiminnan.

Oliko loppujenlopuksi niin että mikään hammaskehä ei ollutkaan hukkunut vaan sellaista ei alunperinkään ollut olemassa? :mrgreen:

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Epezi kirjoitti:Ettei olisi anturi mennyt irroittaessa rikki?

Tällä foorumillakin on ohjeet kuinka voit yleismittarilla mitata anturin toiminnan.

Oliko loppujenlopuksi niin että mikään hammaskehä ei ollutkaan hukkunut vaan sellaista ei alunperinkään ollut olemassa? :mrgreen:
Hmm annatko linkin siihen ohjeeseen? Jep monien henkilöiden mielestä sellaista hammaskehää ei edes ollutkaan... Eli etsittiin "ei-oota" :P En ymmärrä mistä sellainen mielikuva jäi että sellainen hammaskehä jäi puuttumaan. En silti usko että anturissa voi olla vikaa, mutta voihan sen nyt testata, kun yleismittarikin tuolla varastossa on tyhjänpanttina :)

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

- Alfaholic -

cougar
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Loka 2006, 22:43
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja cougar »

Missä sijainti ABS-"laatikolle", josta voi nuo mittaukset tehdä, sellainen asia jäi vähän epäselväksi :)

Vastaa Viestiin